Palvelumaksuista

Sopiva hinta?

Minkä suuruisia palvelumaksuja Brasilia-Peru-Bolivia -akselilla on kohtuullista maksaa esim. hotelli-, taksi-, ravintola- ja opaspalveluista? Oletteko käyttäneet 'paikallisoppaita'? Lähetimme mailia brasilialaiseen hotelliin, jonne muutaman viikon kuluttua menemme. Sieltä tuli ystävällistä paluupostia, jossa tarjouduttiin 'esittelemään kaunista kotikaupunkiamme'. Kuinka paljon tällaisesta palvelusta olisi sopivaa maksaa? Esim. opashinta per päivä?

2

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loytyy

      Brasiliasta en tieda, mutta esim. Perussa loytyy jokaisesta kaupungista matkatoimistoja pilvin pimein joista voi kysella paikan paalla parhaan hinnan. Se hotellin jarjestama ei valttamatta ole edullisin, riippuu tietysti hotellista. Esim. Trujillo Perussa: hotelli tarjosi taman normaalin kierron paikallisille raunioille ym. hintaan 80 sol (tosin henkilokoht. palvelu, nain ymmarsin), Plaza de Armasilla matkatoimiston tytto nappasi minut mukaan 30 solella (7-8 eur) samalle kiertomatkalle. Tietysti halvemmallakin paasee kun menee itse bussilla tai kavelee....
      Tuollaiset paivan porukkakiertomatkat on yleensa siina 10 dollarin hintaluokkaa. Nahtavyyksien paasymaksut saattaa tulla siihen paalle. Joskus olen pestannut taksin kuljettamaan ympariinsa nahtavyyksilla, Perussa se jarjestynee vaikkapa 50-70 sol per paiva, ainakin provinsseissa.

      Taksit on 1-3 euroa normaali kaupunkiajelussa, riippuu matkan pituudesta. Esim. Limassa taksi Mirafloresista keskustaan Plaza de Armasille on 8-9 sol/2 eur. Yolla kalliimpaa.

      Mina olen antanut tippia ravintolassa sellaiset 10 %, joskus enempikin. Alle 1 solin tippia ei ilkea antaa. Paikalliset on kitsaampia.

      • Hepsantuu

        Opaskirjani mukaan tippi Perussa ravintoloissa on "up to 10%". Itse olen jättänyt hyvällä omalla tunnolla 0.5 solenkin tipin. Monessa paikassa päivän menu kun maksaa reippaasti alle 10 solea (itse alimmillaan maksanut 4 solea: 1 sole olisi tällöin 25% tippi.)


        Boliviassa välillä tulee pakostikin säästyttyä tipiltä, kun palvelu on niin huonoa. Brasiliassakaan ei ole tapana pröystäillä tipeillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe