Palvelumaksuista

Sopiva hinta?

Minkä suuruisia palvelumaksuja Brasilia-Peru-Bolivia -akselilla on kohtuullista maksaa esim. hotelli-, taksi-, ravintola- ja opaspalveluista? Oletteko käyttäneet 'paikallisoppaita'? Lähetimme mailia brasilialaiseen hotelliin, jonne muutaman viikon kuluttua menemme. Sieltä tuli ystävällistä paluupostia, jossa tarjouduttiin 'esittelemään kaunista kotikaupunkiamme'. Kuinka paljon tällaisesta palvelusta olisi sopivaa maksaa? Esim. opashinta per päivä?

2

807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loytyy

Brasiliasta en tieda, mutta esim. Perussa loytyy jokaisesta kaupungista matkatoimistoja pilvin pimein joista voi kysella paikan paalla parhaan hinnan. Se hotellin jarjestama ei valttamatta ole edullisin, riippuu tietysti hotellista. Esim. Trujillo Perussa: hotelli tarjosi taman normaalin kierron paikallisille raunioille ym. hintaan 80 sol (tosin henkilokoht. palvelu, nain ymmarsin), Plaza de Armasilla matkatoimiston tytto nappasi minut mukaan 30 solella (7-8 eur) samalle kiertomatkalle. Tietysti halvemmallakin paasee kun menee itse bussilla tai kavelee....
      Tuollaiset paivan porukkakiertomatkat on yleensa siina 10 dollarin hintaluokkaa. Nahtavyyksien paasymaksut saattaa tulla siihen paalle. Joskus olen pestannut taksin kuljettamaan ympariinsa nahtavyyksilla, Perussa se jarjestynee vaikkapa 50-70 sol per paiva, ainakin provinsseissa.

Taksit on 1-3 euroa normaali kaupunkiajelussa, riippuu matkan pituudesta. Esim. Limassa taksi Mirafloresista keskustaan Plaza de Armasille on 8-9 sol/2 eur. Yolla kalliimpaa.

Mina olen antanut tippia ravintolassa sellaiset 10 %, joskus enempikin. Alle 1 solin tippia ei ilkea antaa. Paikalliset on kitsaampia.

• Hepsantuu

Opaskirjani mukaan tippi Perussa ravintoloissa on "up to 10%". Itse olen jättänyt hyvällä omalla tunnolla 0.5 solenkin tipin. Monessa paikassa päivän menu kun maksaa reippaasti alle 10 solea (itse alimmillaan maksanut 4 solea: 1 sole olisi tällöin 25% tippi.)

Boliviassa välillä tulee pakostikin säästyttyä tipiltä, kun palvelu on niin huonoa. Brasiliassakaan ei ole tapana pröystäillä tipeillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      21
      10825
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      40
      8067
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      123
      5201
    4. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3528
    5. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      110
      3526
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      30
      3483
    7. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      61
      3380
    8. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3137
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      51
      2460
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      34
      1956
    Aihe