Verikoe?

birtas79

Kuinka moni olette käyneet verikokeessa, jossa katsotaan downinsyndrooman riskiä? Itse mietin juuri ottaakko vai ei, kun kumminkin se jopa 60% tapauksissa näyttää lisääntyneen riskin, vaikkei sikiöllä downia olekkaan ja myös saattaa näyttää et riskiä ei ole vaikka sikiöllä oliskin down! Tuntuu aika epäluotettavalta testiltä!

6

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikku

minä menen verikokeeseen kun käyn kerta niskapoimu ultrassakin.. vaikka suurentunut riski olisikin, en todellakaan raskautta keskeyttäsi, kuitenkin on hyvä jos pystyy valmistautumaan siihen että kaikki ei olekaan hyvin.

• rv20

itse kävin rakenneultran jälkeen kyseisessä verikokeessa. tilanne tuli vastaan vain niin yllättäen ku ultrassa kätilö kysyi että menettekö kokeeseen ja kun en siinä ehtinyt pähkäillä(labraan piti mennä samoin tein)niin päädyin siis siihen verikokeeseen.

niskaturvotus oli ok ja jos olisin enemmän saanut miettimisaikaa niin ehkä en verikokeeseen olisi mennyt ollenkaan, nuorikin kun olen vielä. mutta eka lapsi tulossa, niin kaikki on uutta. mies sanoi että mennään kokeeseen niin ei tarvii huolehtia minunkaan(olin ilmeisesti ollut vähän hermoheikko ennen ultraa kun en uskonut että mitään mahassani kasvaa).

verikokeen tuloksista aikoivat soittaa kahden viikon sisällä jos jotain poikkeavaa on ja taisi mennä kuukausi ennen kuin muistin seuraavan kerran edes ajatella koko asiaa :D!

itse en olisi aborttia varmaankaan halunnut vaikka jokin poikkeama lapsella olisi havaittukin. olen kuitenkin sitä mieltä, että haluaisin tietää lapsen vammasta etukäteen, jotta pystyy paremmin hänen tuloonsa valmistautumaan ja näinollen tarjoamaan hänelle heti syntymän jälkeen parhaat mahdolliset elämisen puitteet.. kauhea sepostus, mutta näin minä ajattelen:)

• rv20

.. ja tarkoitin siis että kävin verikokeessa niskapoimu-ultran jälkeen.. rakenneultra vasta huomenna edessä:)!

• tytteli

Lueskelin neuvolasta viikko sitten saamaani ohjetta kyseisestä verikokeesta ja ohjeessa sanotaan näin:Downin oireyhtymistä paljastuu n.85-90% ja vääriä hälytyksiä on n.3-5%,eli ei todellakaan 60%!Vääriä positiivisia hälytyksiä on ollut n.7-8%.Eli mielestä kyseessä on melko tarkka tutkimus.Itse olen verikokeessa käynyt ja niskapoimu-ultraan 15.2.Onnea odotukseen!

• birtas79

Mutta mulle, kyllä hoitaja sanoi maanantaina, että 60% tapauksissa näyttää kohonneen riskin, vaikka sitten mitään ei olekkaan ja testi itsessään ei paljasta downia vaan sen riskinmahdollisuuden! Vasta lapsivesipunktio paljastaisi sitten kromosomipoikkeavuudet. Mutta olenhan tohkeissani voinut kuulla väärin tai hoitajalta lipsahtanut väärä luku, mutta sitä se kovasti painotti, että tuloksia ei kannata säikähtää, koska niin paljon se virhehälyjä antaa!

• tytteli
        birtas79 kirjoitti:

Mutta mulle, kyllä hoitaja sanoi maanantaina, että 60% tapauksissa näyttää kohonneen riskin, vaikka sitten mitään ei olekkaan ja testi itsessään ei paljasta downia vaan sen riskinmahdollisuuden! Vasta lapsivesipunktio paljastaisi sitten kromosomipoikkeavuudet. Mutta olenhan tohkeissani voinut kuulla väärin tai hoitajalta lipsahtanut väärä luku, mutta sitä se kovasti painotti, että tuloksia ei kannata säikähtää, koska niin paljon se virhehälyjä antaa!

oli käytössä menetelmä joka antoi paljon vääriä hälytyksiä mutta nyt on jo ainakin pari-kolme vuotta ollut käytössä tämä uusi menetelmä jossa vääriä hälytyksiä tosiaan n.7-8%.Sain neuvolasta kirjallista tietoa asiasta.Mutta kyllähän asiaa kannattaa joka tapauksessa harkita jokaisen omalla kohdallaan ja tehdä niinkuin parhaaksi näkee:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3711
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3304
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2918
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2760
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1778
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1739
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1589
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1537
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1519
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1514
    Aihe