Kuinka moni olette käyneet verikokeessa, jossa katsotaan downinsyndrooman riskiä? Itse mietin juuri ottaakko vai ei, kun kumminkin se jopa 60% tapauksissa näyttää lisääntyneen riskin, vaikkei sikiöllä downia olekkaan ja myös saattaa näyttää et riskiä ei ole vaikka sikiöllä oliskin down! Tuntuu aika epäluotettavalta testiltä!
Verikoe?
6
641
Vastaukset
- Aikku
minä menen verikokeeseen kun käyn kerta niskapoimu ultrassakin.. vaikka suurentunut riski olisikin, en todellakaan raskautta keskeyttäsi, kuitenkin on hyvä jos pystyy valmistautumaan siihen että kaikki ei olekaan hyvin.
- rv20
itse kävin rakenneultran jälkeen kyseisessä verikokeessa. tilanne tuli vastaan vain niin yllättäen ku ultrassa kätilö kysyi että menettekö kokeeseen ja kun en siinä ehtinyt pähkäillä(labraan piti mennä samoin tein)niin päädyin siis siihen verikokeeseen.
niskaturvotus oli ok ja jos olisin enemmän saanut miettimisaikaa niin ehkä en verikokeeseen olisi mennyt ollenkaan, nuorikin kun olen vielä. mutta eka lapsi tulossa, niin kaikki on uutta. mies sanoi että mennään kokeeseen niin ei tarvii huolehtia minunkaan(olin ilmeisesti ollut vähän hermoheikko ennen ultraa kun en uskonut että mitään mahassani kasvaa).
verikokeen tuloksista aikoivat soittaa kahden viikon sisällä jos jotain poikkeavaa on ja taisi mennä kuukausi ennen kuin muistin seuraavan kerran edes ajatella koko asiaa :D!
itse en olisi aborttia varmaankaan halunnut vaikka jokin poikkeama lapsella olisi havaittukin. olen kuitenkin sitä mieltä, että haluaisin tietää lapsen vammasta etukäteen, jotta pystyy paremmin hänen tuloonsa valmistautumaan ja näinollen tarjoamaan hänelle heti syntymän jälkeen parhaat mahdolliset elämisen puitteet.. kauhea sepostus, mutta näin minä ajattelen:)- rv20
.. ja tarkoitin siis että kävin verikokeessa niskapoimu-ultran jälkeen.. rakenneultra vasta huomenna edessä:)!
- tytteli
Lueskelin neuvolasta viikko sitten saamaani ohjetta kyseisestä verikokeesta ja ohjeessa sanotaan näin:Downin oireyhtymistä paljastuu n.85-90% ja vääriä hälytyksiä on n.3-5%,eli ei todellakaan 60%!Vääriä positiivisia hälytyksiä on ollut n.7-8%.Eli mielestä kyseessä on melko tarkka tutkimus.Itse olen verikokeessa käynyt ja niskapoimu-ultraan 15.2.Onnea odotukseen!
- birtas79
Mutta mulle, kyllä hoitaja sanoi maanantaina, että 60% tapauksissa näyttää kohonneen riskin, vaikka sitten mitään ei olekkaan ja testi itsessään ei paljasta downia vaan sen riskinmahdollisuuden! Vasta lapsivesipunktio paljastaisi sitten kromosomipoikkeavuudet. Mutta olenhan tohkeissani voinut kuulla väärin tai hoitajalta lipsahtanut väärä luku, mutta sitä se kovasti painotti, että tuloksia ei kannata säikähtää, koska niin paljon se virhehälyjä antaa!
- tytteli
birtas79 kirjoitti:
Mutta mulle, kyllä hoitaja sanoi maanantaina, että 60% tapauksissa näyttää kohonneen riskin, vaikka sitten mitään ei olekkaan ja testi itsessään ei paljasta downia vaan sen riskinmahdollisuuden! Vasta lapsivesipunktio paljastaisi sitten kromosomipoikkeavuudet. Mutta olenhan tohkeissani voinut kuulla väärin tai hoitajalta lipsahtanut väärä luku, mutta sitä se kovasti painotti, että tuloksia ei kannata säikähtää, koska niin paljon se virhehälyjä antaa!
oli käytössä menetelmä joka antoi paljon vääriä hälytyksiä mutta nyt on jo ainakin pari-kolme vuotta ollut käytössä tämä uusi menetelmä jossa vääriä hälytyksiä tosiaan n.7-8%.Sain neuvolasta kirjallista tietoa asiasta.Mutta kyllähän asiaa kannattaa joka tapauksessa harkita jokaisen omalla kohdallaan ja tehdä niinkuin parhaaksi näkee:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403711Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333304- 692918
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912760- 351778
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811739- 241589
- 281537
- 291519
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231514