astmasta...

annika

miten teillä on alkanut astma?

mulla on viimesen kolmen vuoden aikana pahentunu atopia, iho on välillä kauttaaltaan tulehtunut. jo tämä vaikeuttaa elämistä huomattavasti, koska harjoittelen itse kolmesti viikossa ja lisäksi vedän muutamat treenit. iho tykkää ollenkaan kun hikoilen harjoituksissa... kesällä kiusana on siitepölyt ja kesällä minulla on joskus hengitysongelmia, luultavastikin tuon allergian takia. nyt on vielä tullut lisäksi sellanen ongelma, että välil ihan tosissaan treeneissä tai lenkillä ei meinaa happi loppua. voi hitto et ottaa päähän, allergiat ja atopia ärsyttää tosi paljon ja jos tähän vielä lisäksi saa astmankin, niin ei kyllä paljon naurata.

kertokaa kohtalontoverit kokemuksistanne. meitsi täs taitaa varata ajan lekeurille, ei tuu muuten mitään.

2

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla

Hei!

Minulla ennen astman puhkeamista oli atooppinen ihottuma äitynyt todella pahaksi.Ihottumaa oli kasvoissa, kaulassa, niskassa,käsissä, käsivarsissa, polvitaipeissa ja alkoi tulla jo selkäänkin. Ihottuma oli tuolloin tulehtunetta ja märkivää. En saanut öitä nukuttua, kun oli kova kutina ja todella kipeä iho.

Sairastuminen astmaan ajoittui juuri tuolle sateiselle kesälle, jolloin oli ilmassa paljon hometta.

Olihan minulla ollut ajoittaista hengenahdistusta jo n. 10 vuoden ajan. Mutta en paljon asiaan kiinnittänyt huomiota, kun meni aina ohi tuo ahdistus. Syksyllä sitten tuo ahdistus oli jo jokapäiväistä. Viivyttelin lääkäriin menon kanssa. Ei sille enää kukaan mitää voinut. Krooninen keuhkoastma, oli lääkärin tuomio.

Tässä olen nyt reilun vuoden opetellut elämää sairauden kanssa. Alku oli todella kamalaa. Tai on ollut lähes vuoden. Vasta nyt olen löytänyt tasapainon.

Astma kun yleensä alkaa yöyskänä, mutta minulla sitä ei koskaan ollut. Oli vain ilman loppumisen tunnetta. Eikä koskaan rasituksessa ahdistanut. Paitsi nyt sekin on jäänyt pysyäkseen.
      Itsekkin olen kova ollut aina urheilemaan. Siksipä se on minulla ollut niin vaikea hyväksyä tätä.

Jos jotakin positiivista tästä löydän, näin pitkän ajan kuluttua, niin minulla iho on nykyään todella hyvässä kunnossa. Ei ole vuosiin ollut näin sileä. Johtuu varmaan tuosta kortisonista (hengitettävästä).

Nykyään ajattelen, ellei minulle olisi astmaa tullut, niin varmasti painisin ihottuman kanssa.
      Elämä kun oli silloin yhtä helvettiä. Varmasti ymmärrät jos on samoja ongelmia. Ihottuma kun vielä on niin näkyvä. Sitä ei paljon vaatteilla peitellä. Tämä taas on niin epämääränen, kun ei näy päällepäin.

Mutta kaikkeen tottuu. Ihminen on aika sopeutuvainen, vaikkei se kädenkäänteessä käy.

Ei tätä astmaa juurikaan enää huomaa. Ja siihenhän sitä tulisi pyrkiä nykysillä lääkkeillä. Kumpi on pienempi paha, tiedä sitten...

En tahdo mitenkään pelotella, minulla se alkoi näin.

Kaikkea hyvää Sinulle!
      Toivotaan parasta.

Jos haluat kirjoitella enemmän asiasta, niin laita sähköpostiosoite.

• annika

Kiitos vastauksestasi!

Tuntui kuin olisin lukenut omista kokemuksistani.

En tuossa ensimmäisessä viestissä tainnut mainita, että minulla on myös ollut pientä hengenahdistusta jo useamman vuoden ajan. Olen kyllä tiennyt, että se voi hyvinkin viitata astmaan, mutta jotenkin en ole edes halunnut ajatella koko asiaa, kun olen kuitenkin pärjännyt. En itse asiassa ole aivan sinut tuon asian kanssa vieläkään, siksi kai olen lääkäriin menon kanssa vitkutellut.

Mielenkiintoista oli myös se, että minä olen kuvitellut, että astmaan liittyy melkein aina öinen yskä. Minullakaan tällaista yskää ei ole ollut, muuten kyllä olo on välillä tosi tukkoinen.

Kuten sanoit atooppinen ihottuma vaikuttaa elämiseen aika lailla ja on todella ikävän näköistä kun iho on täynnä punaisia laikkuja. Jo tuon ihottuman takia olo on toisinaan harjoituksissa erittäin tuskainen, vielä kun harjoittelemme salissa, jossa on huono ilmanvaihto, paljon pölyä ja useimmiten sali täynnä porukkaa. Ja kun tällaisista oireista kärsii, ei treenaminenkaan tunnu enää mielekkäältä.

Ihottuman takia olen käynyt ihotautilääkärille, mutta toimivaa hoitomuotoa ei ole toistaiseksi löytynyt. Iho pysyy jonkinlaisessa kunnossa kun sen päivittäin rasvaa kortisonivoiteella, mutta kyllä tuohonkin ongelmaan pitäisi löytää jokin muu ratkaisu.

Itsekseni olen miettinyt, että hyvän kuntoni ansiosta olen "pystynyt" vitkuttelemaan tämän asian kanssa, oireista huolimatta olen jotenkin jaksanut. Totuus kuitenkin on, että jotain asialle olisi nyt tehtävä, koska jos tässä astmasta on kyse, se vain pahenee ilman hoitoa.

Miten sinulla astma tutkittiin ja miten hoito aloitettiin? Hoiditko asian terveyskeskuksen kautta vai yksityisellä? Olen tällä hetkellä opiskelija, joten yksityiselle en kyllä ihan välttämättä haluisi mennä.

Hyvää jatkoa sinulle :)

Ansku

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe