Oon tässä jo kauan ihmetelly tätä Oulu-vouhotusta, joka erityisesti Pohjois-Suomessa on vallalla.
Ok, sehän on fakta, että Oulu on pohjosen hesa, mutta mitä muuta siellä on, kuin paljon ihmisiä, työtä, opintoja ja hyvät pyörätiet?
Esim luontohan ei tarjoa siellä juuri mitään? Sehän on vain iso Kemi...
Lisäksi minulla on sellanen käsitys, että Etelä-Suomesta ei juuri Ouluun muuteta, mutta esim Rovaniemi on paljon kovempi juttu eteläläisillä, kuten mulle.
selittäkää?
MIKSI OULU?
38
5228
Vastaukset
- tulkinta
Toisin kuin yrität esittää, olet luultavasti kotoisin Kemistä tai Rovaniemeltä etkä mistään etelästä. 'Eteläläisestä' ei puhu kukaan eteläläinen, koska 'etelä' on yksi paikka vain pohjoisessa syntyneille. Eteläläiset ei tiedä olevankaan 'etelää' vaan sen sijaan on Tamperetta ja Riihimäkeä ja Vantaata ja Sipoota ja mitä niitä onkaan. Ja korkeintaan Etelä-Suomi. Kemiin tai Rovaniemeen taas ei oululaiset kaupunkiaan uskalla verrata hyvässä eikä pahassa, joten Oulustakaan et luultavasti ole.
Mutta sitä en kyllä ymmärrä miksi Rovaniemi olisi kovempi juttu kuin yleensä mikään muukaan.- exmanse.
Kyllähän tasan tarkkaan olen Tampereelta. Eihän se tietysti edes kovin eteläistä Suomea ole, mutta täältä lapista katsoen kuitenkin. Opiskelin viime vuosituhannella Rovaniemellä ja nyt oon jonkun aikaa asunut taas, kun löyty töitä. Välillä piti käydä kotiseudulla.
Rovaniemi on kova juttu siksi, että luonto on ympäristössä mahtavaa, talvet talvia, kesät kesiä ja paikka on kansainvälinen ja osan aikaa vuodesta vilkas. Ja tietysti Rovaniemi on kaukana etelä-suomesta, siksi se on vähän eksoottisempi ja haluttavempi.
Mutta onko Oulu kummempi kuin Kemi? Kemissä on sentään halpaa asua...Rovaniemellä taas aika lähellä Oulun hintoja. - tulkinta
exmanse. kirjoitti:
Kyllähän tasan tarkkaan olen Tampereelta. Eihän se tietysti edes kovin eteläistä Suomea ole, mutta täältä lapista katsoen kuitenkin. Opiskelin viime vuosituhannella Rovaniemellä ja nyt oon jonkun aikaa asunut taas, kun löyty töitä. Välillä piti käydä kotiseudulla.
Rovaniemi on kova juttu siksi, että luonto on ympäristössä mahtavaa, talvet talvia, kesät kesiä ja paikka on kansainvälinen ja osan aikaa vuodesta vilkas. Ja tietysti Rovaniemi on kaukana etelä-suomesta, siksi se on vähän eksoottisempi ja haluttavempi.
Mutta onko Oulu kummempi kuin Kemi? Kemissä on sentään halpaa asua...Rovaniemellä taas aika lähellä Oulun hintoja.No Tamperetta ei lasketa kovin eteläksi. Taitaa vielä olla pohjoisen ajatusmaailma tarttunut nopiasti....
Oulussa, Kemissä ja Rovaniemellä on samalla lailla oikeat talvet ja kesät. Kemissä kuitenki taitaa olla suhteessa asukasmäärään eniten ulkomaalaisia talvella. Ja etelään on pitkä matka kaikista näistä. Rovaniemellä ei ole merta mitä Kemissä ja Oulussa on, joten kyse on vähän siitä minkälaista luontoa arvostaa.
Taitaa olla paras asua Kemissä kun Oulu on Pohjois-Suomen suurin keskus muttei mielestäsi ole kummempi kuin Kemi. Eikä juuri kyllä olekaan, jos totta puhutaan.
- alkujaan Oulusta, nyt etelässä
Eiköhän "Oulu-vouhotus" johdu juuri mainitsemistasi asioista. Oulu on ylivertainen keskus maantieteellisesti katsoen suurella alueella. Lähimmät vertailukelpoiset kaupungit, Jyväskylä ja Kuopio, ovat tuntien automatkan päässä.
Kaupungilla on lisäksi vauhti päällä - asukasluku kasvaa nopeasti, työtä kai löytyy(?) ja rahaa virtaa. Viihteen puolella menestystä on tullut jääkiekossa.
En tiedä sitten onko kaunis luonto se syy, miksi Helsinki on Suomen keskus... Varmaan joku muuttaisi etelästä Ouluun työn perässä? Tai jos on täältä kotoisin? (Samoista syistä voisi joku muuttaa Rovaniemelle - paitsi ettei työtä ole, mutta sen sijalla on luontoa).- ex-manse
Ihmettelen vain eikö tuo "raha" haista minne ihmiset oikeasti tahtos muuttaa.
Sitten sitä luullaan omaa paikkaa mahtavaksi, jos sinne kaikki muuttaa, vaikka syynä on se, että on vohkittu muualta ne työpaikat ja ihmisten on pakko muuttaa. Toki Oulussa on tehty varmasti mahtavaa työtä, että on syntynyt tätä uutta tegnologiabisnestä. Vaikka eikös sekin alunperin ole Kajaanista napattu sinne.
Helsingin seudun luonto on muuten aika hienoa, nuuksiot ja kallioiset merenrannat...tuo merenrantakin muuttuu jotenkin masentavaksi tuossa Rauman paikkeilla...sitten taas Ruotsin puolella se paranee. - ennen oululainen
ex-manse kirjoitti:
Ihmettelen vain eikö tuo "raha" haista minne ihmiset oikeasti tahtos muuttaa.
Sitten sitä luullaan omaa paikkaa mahtavaksi, jos sinne kaikki muuttaa, vaikka syynä on se, että on vohkittu muualta ne työpaikat ja ihmisten on pakko muuttaa. Toki Oulussa on tehty varmasti mahtavaa työtä, että on syntynyt tätä uutta tegnologiabisnestä. Vaikka eikös sekin alunperin ole Kajaanista napattu sinne.
Helsingin seudun luonto on muuten aika hienoa, nuuksiot ja kallioiset merenrannat...tuo merenrantakin muuttuu jotenkin masentavaksi tuossa Rauman paikkeilla...sitten taas Ruotsin puolella se paranee.Niin, vaikea sanoa, miksi jostain paikasta tulee keskus.. Ei kai esim. Helsingin keskustakaan sijaitse kulkuyhteyksien kannalta järkevällä paikalla.
Mutta kehitystä on vaikea ohjeilla. Suuri osa suomalaisistahan haluaisi asua maalla, mutta joutuu muuttamaan ruuhka-Suomen kehyskuntiin, jotka eivät ole oikein maaseutua, mutteivät myöskään kaupunkimaisia.
Kyllä kai Helsingin seudun luonto on kaunista - ainakin erilaista kuin pohjoisessa. Mutta enpä usko, että luonto on ihmisiä etelään vetänyt. Ei sillä ole kuitenkaan kaikille niin suurta merkitystä.
Siitä taidetaan olla täysin samaa mieltä, ettei Oulu ole onnistunut hyödyntämään merenrantaa asuinalueena tai virkistysalueena oikeastaan lainkaan. Aika harva oululainen ajattelee asuvansa merikaupungissa, verrattuna vaikka helsinkiläisiin. - nappiska
ennen oululainen kirjoitti:
Niin, vaikea sanoa, miksi jostain paikasta tulee keskus.. Ei kai esim. Helsingin keskustakaan sijaitse kulkuyhteyksien kannalta järkevällä paikalla.
Mutta kehitystä on vaikea ohjeilla. Suuri osa suomalaisistahan haluaisi asua maalla, mutta joutuu muuttamaan ruuhka-Suomen kehyskuntiin, jotka eivät ole oikein maaseutua, mutteivät myöskään kaupunkimaisia.
Kyllä kai Helsingin seudun luonto on kaunista - ainakin erilaista kuin pohjoisessa. Mutta enpä usko, että luonto on ihmisiä etelään vetänyt. Ei sillä ole kuitenkaan kaikille niin suurta merkitystä.
Siitä taidetaan olla täysin samaa mieltä, ettei Oulu ole onnistunut hyödyntämään merenrantaa asuinalueena tai virkistysalueena oikeastaan lainkaan. Aika harva oululainen ajattelee asuvansa merikaupungissa, verrattuna vaikka helsinkiläisiin."Oulu ole onnistunut hyödyntämään merenrantaa asuinalueena tai virkistysalueena oikeastaan lainkaan."
Ja se on ainakin omasta mielestäni todella sääli.. - *M*
nappiska kirjoitti:
"Oulu ole onnistunut hyödyntämään merenrantaa asuinalueena tai virkistysalueena oikeastaan lainkaan."
Ja se on ainakin omasta mielestäni todella sääli..Syynä on varmaan se ettei Oulusta löydy saaristoa, kuten Helsingissä ja sen ympäristössä on.Kuka sinne Oulun rannoille haluaa esimerkiksi asumaankaan kun talvellakin viima on melkoinen johtuen aavasta merestä, vailla saarien ja niiden metsien tarjoamaa hienoista suojaa..
Eiköhän se ole niin että jokainen valitsee asuinpaikkansa sen mukaan mitä asioita arvostaa.Suomesta löytyy kaupunkeja joka lähtöön,turha täällä on arvostella täysin erilaisia paikkoja asua ja elää..
- Oulu ...
... on tylsä ja kylmä kaupunki. Kesäisin aina samat tapahtumat. Nyt 400-vuotis juhlat takana. Eipä ollut kovin kiinnostavaa. Joulun ilme tylsä, oppia voisi ottaa esim. Rovaniemestä. Oululaiset ei vaadi, tyydytään vähään.
- jepulis jee
Poriset asiaa. Oululaiset on vaatimattomia, se on toki hyvä juttu, vaan voisi sitä vähän välillä vaatiakin...
- ex-roilainen
Oulu on tosi mukava kaupunki ja varsinkin kesällä tämä herää oikein eloon. Minä pidän Oulusta, koska tämä kaupunki ei ole liian suuri eikä myöskään liian pieni. Juuri sopivan kokoinen.
Olen myös aikoinaan asunut Rovaniemellä aika monta vuotta ja en pitänyt siitä kaupungista yhtään. Liian pieni ja varsinkin kesällä tuntui, että koko kaupunki vaipui uneen, koska suurin osa kaupungin opiskelijoista lähti kotikaupunkeihinsa. Rovaniemellähän on varmaan aika paljon opiskelijoita, koska siellä on niin monta eri oppilaitosta.
Rovaniemellä on ehkä parempaa tuo maiseman mäkisyys yms vaihtelevuus. Ouluhan on sellaista aakeeta laakeeta, mutta kyllä täältäkin löytyy mukavaa luontoa, kun menee keskustasta vähän kauemmas.
Kemissä on parasta ohikulkutie. ;)- ex-manse
Mielipideasioitahan nämä ovat ;)
Yllättävän samankaltaisia kuitenkin ihmisten mielipiteet on tähän asti ollu. Eli munkaan mielipidettä ei ole kauheasti tuomittu :)
Varmasti Oulussa vetää juuri tuo kaupunkimaisuus, etenkin nuoria. Muita taas työ.
Ite oon sen verran juntittunu jo, että mulle on kauhistus mennä esim tampereen keskustaan ruuhka-aikana, vaikka eiköhän sekin aika uinuva kylä ole. Kaikki kun on suhteellista.
Onko Oulussa tosiaan muka kunnon talvet? Tuulta ainakin ;)
Mun kärkikolmikko Suomen kaupungeissa on: 1. Rovaniemi, 2. Tampere ja 3. Jyväskylä.
Eiköhän Oulu ole jossain kymmenennen tietämillä...myönnän kammoavani tasaisua maisemia, etenkin jos ne on pajupuskaa. Etelä-Pohjanmaa miellyttää jo munkin silmää. - veneilijä
ex-manse kirjoitti:
Mielipideasioitahan nämä ovat ;)
Yllättävän samankaltaisia kuitenkin ihmisten mielipiteet on tähän asti ollu. Eli munkaan mielipidettä ei ole kauheasti tuomittu :)
Varmasti Oulussa vetää juuri tuo kaupunkimaisuus, etenkin nuoria. Muita taas työ.
Ite oon sen verran juntittunu jo, että mulle on kauhistus mennä esim tampereen keskustaan ruuhka-aikana, vaikka eiköhän sekin aika uinuva kylä ole. Kaikki kun on suhteellista.
Onko Oulussa tosiaan muka kunnon talvet? Tuulta ainakin ;)
Mun kärkikolmikko Suomen kaupungeissa on: 1. Rovaniemi, 2. Tampere ja 3. Jyväskylä.
Eiköhän Oulu ole jossain kymmenennen tietämillä...myönnän kammoavani tasaisua maisemia, etenkin jos ne on pajupuskaa. Etelä-Pohjanmaa miellyttää jo munkin silmää.Samaa mieltä ettei oulu ole nähnytkään merikaupunkia. Kemi on rakentanut kaupunkiaan paljon merellisemmäksi kuin oulu.
Myöntää täytyy se tosi asia että ouluun ihmisiä muuttaa ahdingossa koska työt on siirretty pois kotiseudulta, vaan kyllä oulussa on paljon työttömiä kun teknologia ala purkaa toimintojaan pois oulusta ja suomesta. Eräät tilastot kertovat sen. Opiskella ei voi koko ikää ja joskus on lähdettävä työn perään.
Suuret tehtaat eivät investoi enään kotimaahan kun pohjolassa on muutenkin kylmää ja kallista.
Jyväskylästä pohjoista kohti on todella ankeeta ja karua.
Ei oulu ole sen kummempi paikka kuin kemi tai rovaniemi. Ero on siinä että ihmisiä on hiukan enempi jotka nekin ovat muaalta tulleet oulua rakentamaan. Paljasjalkaiset oululaiset kun ovat vähemmistönä. Mitä Oulu ja seutukunnat tulevat tarjoamaan kun muuttajia tulee lisää vaan puhkeaako kupla ja muuttovirta lähtee liikkuumaan muuaalle suomeen.
Nykyisin meidät on opetettu liikkumaan työn perässä.
Lapsiperheitä houkutellaan ouluun mitä monin eritavoin mutta onko lapsilla sittenkään vapaata kasvaa oulussa kun on monelaista hiipparia ympäri oulunseutua.
- Female30v
Mulla taas tuntemukset ihan toistepäin. Oulusta muutin Roihin opiskelemaan odotukset korkealla ja ilman ennakkoluuloja. Kuinkas sitten kävikään. Ensimmäiset 2v jaksoin mutta sen jälkeen muutama vuosi on mennyt pelkästään poismuutosta haaveillessa. Ja muutankin, kunhan saan töitä.
Roi ei vaan ole kolahtanut. Liian pieni ja liian sisäänpäinkääntynyt. Aina kylmä eikä mitään huvituksia. Naapurit ja puolitutut kyttää tekemiset suurennuslasin kanssa eikä missään saa olla rauhassa incognito. Julkinen liikenne ei toimi eivätkä oikein muutkaan palvelut. Lisäksi pohjoisten ihmisten konservatiivisuus ja ahdasmielisyys ei oikein innosta.
Oulussa huomaa, että kaupungilla jo hieman pitemmät perinteet, on opittu ehkä hieman paremmin elämään muiden ihmisten kanssa ja suvaitsemaan erilaisuutta. (Helsinki taitaa kuitenkin olla ed. mainituissa kirkkaasti nro 1.) Oulussa on ihana meri, Nallikari, kohtuullisesti huvituksia ja kattavasti harrastusmahdollisuuksia sekä urheilun että kulttuurin saralla. Oulussa tapahtuu aina, erityisesti kesällä!
Roissa ei mielestäni kyllä ole vilkasta, kesällä ahdistaa kun kaupunki on ihan autio ja talvellakaan ei muuta ole kuin Tunturirallit yhtenä viikonloppuna. Turisteja en laskisi vilkkaudeksi.
Luontopuolesta sen verran, että se on kyllä niin makuasia minkälaisesta luonnosta kukin pitää. Itse rakastan merta ja tunturit ahdistaa. Makuasia sekin, missä kaupungissa viihtyy ja missä ei. Ymmärrän kyllä, miksi joku haluaa asua Roissa ja se kaikille halukkaille sallittakoon. Minä teen tilaa tulijoille:D Live and let live. Peace.- Roista
Olen Rovaniemellä nuoruuteni asunut ja nyt monet vuodet ulkomailla.Kesäisin käyn Rovaniemellä ja siellä tuntuu todella tylsältä.Siellä ei tapahdu mitään,ainoa tapahtuma on Jutajaiset,joka useimmiten on ohi,kun menen sinne.Ouluun olen matkustellut useimmin viime vuosina.Siellä on sentään kivoja tanssipaikkoja,hyviä artisteja esiintymässä(kuka tanssista tykkää).Talvisin tykkään Rovaniemestä....mutta kesällä kaipaan enemmän "menoja".Oulussa on meri ja ihanat rannat.Eiköhän se ole näin,että missä olet syntynyt vetää kuitenkin meitä eniten...kaikesta huolimatta!!
- Female30v
Tekstistäsi sain muuten sen käsityksen, että et edes ole kunnolla käynyt Oulussa? Tai ainakin tutustunut vain pintapuolisesti. Mielestäni kaupunkiin tutustuminen vaatii vähän perehtymistä, ennen kuin voi kertoilla mielipiteitään muultakin kuin ennakkoluulopohjalta.
Toinen, mitä unohtui kommentoida on tuo etelän ihmisten innostus muuttaa Rovaniemelle. Miksiköhän tänne ei sitten saada esim. lääkäreitä ja it-alan asiantuntijoita rekrytoitua, jos tämä on niin houkutteleva kaupunki?- minä vain
olen aivan samaa mieltä rovaniemestä kuin sinäkin. Aikanani muutin sinne itsekkin etelä-suomesta. Kyllä siellä jonkun aikaa meni ihan kivasti,mutta sitten alkoi ahdistamaan. Talvella siellä oli kamalan kylmä ja tuuli jatkuvasti. Ei ollut mitään tekemistä ja ihmiset tosiaan olivat sisäänpäin kääntyneitä ihmisten asioita kyttääviä. En nyt sano että oulu olisi sen parempi kaupunki, mutta täällä viihdyn kun sukulaisiakin on lähellä :)
- ex-manse
Ehkä se "innostus" muuttaa Rovaniemelle etelän ihmisillä on tietysti aika rajallista ja sellasta eksoottisuuden hakua. Mutta sitten kun se tapahtuu, se on sitäkin innokkaampaa. Ei mitään pakkopullaa.
Lisäksi väitän, että suuri osa etelä-suomalaisista todella pitäis roista, jos vain kävis täällä joskus. Tästähän ajetaan ohi tuonne tuntureihin. Joku Holiday club kylpylä tänne tarvittas.
Myönnän, että en ole Oulu-asiantuntija. Mutta siksi kysyinkin asiaan teiltä asiantuntijat. Itseäni vain tasaisuus etoo. Meri saattaa olla hieno, mutta rannikko ei. Kalliot ja korkeuserot kun puuttuu.
Ja sitten moni Rovaniemen haukkuja on juuri paljasjalkasia. Ehkä omaansa ei niin arvosta. Ja tokihan ympyrät voi tuntua pienemmiltä, kun on asunu aina Roissa.
Minä koen kuitenkin Rovaniemen asukaslukuunsa nähden erittäin suvaitsevana paikkana. Ja paikka on täynnä vieraita naamoja mulle. Ja ainakin se on fakta, että suomen kaupungeista täällä on parhaat hiihto- ja moottorikelkkareitit.
Mut makuasioita ja niistä pitää kinastella :) - ex-manse
ex-manse kirjoitti:
Ehkä se "innostus" muuttaa Rovaniemelle etelän ihmisillä on tietysti aika rajallista ja sellasta eksoottisuuden hakua. Mutta sitten kun se tapahtuu, se on sitäkin innokkaampaa. Ei mitään pakkopullaa.
Lisäksi väitän, että suuri osa etelä-suomalaisista todella pitäis roista, jos vain kävis täällä joskus. Tästähän ajetaan ohi tuonne tuntureihin. Joku Holiday club kylpylä tänne tarvittas.
Myönnän, että en ole Oulu-asiantuntija. Mutta siksi kysyinkin asiaan teiltä asiantuntijat. Itseäni vain tasaisuus etoo. Meri saattaa olla hieno, mutta rannikko ei. Kalliot ja korkeuserot kun puuttuu.
Ja sitten moni Rovaniemen haukkuja on juuri paljasjalkasia. Ehkä omaansa ei niin arvosta. Ja tokihan ympyrät voi tuntua pienemmiltä, kun on asunu aina Roissa.
Minä koen kuitenkin Rovaniemen asukaslukuunsa nähden erittäin suvaitsevana paikkana. Ja paikka on täynnä vieraita naamoja mulle. Ja ainakin se on fakta, että suomen kaupungeista täällä on parhaat hiihto- ja moottorikelkkareitit.
Mut makuasioita ja niistä pitää kinastella :)luettuani viestis uudelleen, huomasin, ettet olekaan paljasjalkasia Roilasia...
Tahtosin vielä lisätä, että muutama etelä-suomalainen kaverini pitää myös roista oikein todella. - ex-manse
minä vain kirjoitti:
olen aivan samaa mieltä rovaniemestä kuin sinäkin. Aikanani muutin sinne itsekkin etelä-suomesta. Kyllä siellä jonkun aikaa meni ihan kivasti,mutta sitten alkoi ahdistamaan. Talvella siellä oli kamalan kylmä ja tuuli jatkuvasti. Ei ollut mitään tekemistä ja ihmiset tosiaan olivat sisäänpäin kääntyneitä ihmisten asioita kyttääviä. En nyt sano että oulu olisi sen parempi kaupunki, mutta täällä viihdyn kun sukulaisiakin on lähellä :)
Kyllähän Oulu ja Kemi vasta tuulisia paikkoja on. Rovaniemen pakkanen on sellasta mukavaa sisämään pakkasta. Esim talvella 1999, kun mittarissa oli n. -48 astetta, siitä nautti :)
- Female30v
ex-manse kirjoitti:
luettuani viestis uudelleen, huomasin, ettet olekaan paljasjalkasia Roilasia...
Tahtosin vielä lisätä, että muutama etelä-suomalainen kaverini pitää myös roista oikein todella.Siis... Sähän vaikutat jopa fiksulta & symppikseltä:D Ensin ajattelin, että mitäs nyt...
*vilkuttaa vaaran päältä* - tottakai
ex-manse kirjoitti:
Kyllähän Oulu ja Kemi vasta tuulisia paikkoja on. Rovaniemen pakkanen on sellasta mukavaa sisämään pakkasta. Esim talvella 1999, kun mittarissa oli n. -48 astetta, siitä nautti :)
tuulee :) en kai niin väittänytkään ;) mieleeni vain on jääneet yhtenä negatiivisena asiana roista juuri se tooosi kylmä tuuli pakkasella...ehkäpä sekin johtui siitä että taisin ulkoilla silloin enemmän kuin nykyään :D muutenkin roin maisemat ei itseä juuri kauheammin houkutelleet...asuin itse kittilässä juuri silloin kun nuo 50 asteen pakkaset oli...kyllä oli kylmä *hrr* ja onhan tietenkin roissa se plussa puoli että siellä on rinteitä lähellä ja sitä lapin exotiikkaakin jopa...joku tykkää, joku ei...itse tykkään olla siellä suunnalla päivän kaksi, sitten kaipaan jo pois ;) mielipiteitä on monia...
- ex-manse
Female30v kirjoitti:
Siis... Sähän vaikutat jopa fiksulta & symppikseltä:D Ensin ajattelin, että mitäs nyt...
*vilkuttaa vaaran päältä*ja kumarran ja vilkutan takasin ;)
Huomasin, että kirjottelit ihan fiksuja Rovaniemen tonttipolitiikasta Rovaniemi-palstalla.
ja hyvähän se on, että kaikki ei tykkää tyttärestä, vaan jotkut äidistäkin ;)
- oululainen
Tää on oikeasti säälittävä kaupunki. En vertaisi tätä mitenkään Helsinkiin. Täällä vain sattuu olemaan enemmän asukkaita kuin Kemissä, Rovaniemellä tai Vaalassa. Vaikka asukasluvultaan sijalla kuusi (muistaakseni), niin junttiudessa sijalla 287. Luontoa täällä ei ole, pelkkää pajukkoa ja hyttysiä. Kulttuuria täällä ei ole, tai no Twisted Sisteriä ja ilmakitaraa. Valitettavasti!
- ihme ja kumma...
Kulttuurin puute on kyllä silmiinpistävää... Onko syynä alueen kova uskonnollisuus? Oulun pyrkimys kulttuuripääkaupungiksi on hävytön!
- myllyojan keisari
Elari loppui, niin onhan täällä Timpan Mesta: siinä kulttuuria malliksi ja pitkältä ajalta.
- utelias paikallinen
ihme ja kumma... kirjoitti:
Kulttuurin puute on kyllä silmiinpistävää... Onko syynä alueen kova uskonnollisuus? Oulun pyrkimys kulttuuripääkaupungiksi on hävytön!
Mitä te haluatte kulttuurilta? On pirun kallis teatteritalo ja ammattitaitoinen näyttelijäkaarti, on kaupunginorkesteri, taidemuseota rempataan.
Kunnolliset rockkonsertit (ja paikka) puuttuu mutta siinäkin ollaan menosssa parempaan suuntaan. Kuusrock oli aikoinaan kova sana. Kesä on täynnä kaiken maailman toritapahtumaa ja piknikkiä, suhtkoht korkeatasoista esiintyjiltään verrattuna muihin "kesätapahtumiin" - joka viikolle jotakin.
Mikä harmittaa, on tämä varsinaisen keskustan puute ja sen vanhakantainen varjelu. Totta myös se, että kovin sisäänpäinkääntynyt tämä porukka pääosin on - vierasta ei hyvin avoimesti vastaanoteta jengiin mukaan. - heti.
utelias paikallinen kirjoitti:
Mitä te haluatte kulttuurilta? On pirun kallis teatteritalo ja ammattitaitoinen näyttelijäkaarti, on kaupunginorkesteri, taidemuseota rempataan.
Kunnolliset rockkonsertit (ja paikka) puuttuu mutta siinäkin ollaan menosssa parempaan suuntaan. Kuusrock oli aikoinaan kova sana. Kesä on täynnä kaiken maailman toritapahtumaa ja piknikkiä, suhtkoht korkeatasoista esiintyjiltään verrattuna muihin "kesätapahtumiin" - joka viikolle jotakin.
Mikä harmittaa, on tämä varsinaisen keskustan puute ja sen vanhakantainen varjelu. Totta myös se, että kovin sisäänpäinkääntynyt tämä porukka pääosin on - vierasta ei hyvin avoimesti vastaanoteta jengiin mukaan.Muuttamassa jenkin toimintatapoja!?
- Hepa mama
Oulu on kyllä synkkä paikka. Tämä on kuin isompi Piippola, yhtä mielenkiintoinen. 32 vuotta tässä rotanloukussa alkaa riittämään. Pois!
- Nefertiti
Hepa mama kirjoitti:
Oulu on kyllä synkkä paikka. Tämä on kuin isompi Piippola, yhtä mielenkiintoinen. 32 vuotta tässä rotanloukussa alkaa riittämään. Pois!
Aika pitkä aika asua vastentahtoisesti jossain. Tee jotain äläkä valita.
- ex-manse
Kiteytettynä Oulu tarjoaa siis kaupunkiasumista. Joka pitää sitten sisällään mm. kulttuuria.
Täytyy antaa tunnustus vastanneille, että kukaan ei vetänyt herneitä nenään pienestä Oulun haukkumisestani...- Female30v
Tampereesta.
Se on sitten taas toinen juttu. Toisaalla. - ex-manse
Female30v kirjoitti:
Tampereesta.
Se on sitten taas toinen juttu. Toisaalla.Mitä mieltä muuten oot tampereesta? Minusta nätti ja kiva paikka, kasvanut vain liian isoksi ja kasvaa yhä.
- Female30v
ex-manse kirjoitti:
Mitä mieltä muuten oot tampereesta? Minusta nätti ja kiva paikka, kasvanut vain liian isoksi ja kasvaa yhä.
Täytyy heti alkuun tunnustaa, että en kovin hyvin tunne vielä kyseistä kaupunkia. Mutta muutaman käyntikerran perusteella, mukava kaupunki tuntuu olevan. Toivottavasti tämä mielikuva myös pysyy:) Voisin erittäin hyvin kuvitella itseni Treelle asumaan.
- ex-manse
Female30v kirjoitti:
Täytyy heti alkuun tunnustaa, että en kovin hyvin tunne vielä kyseistä kaupunkia. Mutta muutaman käyntikerran perusteella, mukava kaupunki tuntuu olevan. Toivottavasti tämä mielikuva myös pysyy:) Voisin erittäin hyvin kuvitella itseni Treelle asumaan.
Minusta hyvä paikka, mut oon varmaan jäävi sanomaan siihen mitään.
Nyt on muuten Tampere-palstalla juttua, että tampereella kytätään ja olen saanut vieritettyä sielläkin jutun Rovaniemeen ;)
- Ex- Oululainen
Tässä on tullut jokunen vuosi asuttua Tampereella ja Ouluun on kova ikävä!!!
Oulussa ihmiset on mukavia, Tampereella hitaita hämäläisiä.
Ex-manse vois miettiä mitä eroa on porvari kaupungilla ja työläiskaupungilla.- Female30v
Nyt rupesi pelottamaan tosissaan... Toinenkin entinen oululainen tässä kyselee, että kannattaako Treelle muuttaa?
- ex-manse
Että Tampere on vanha työläiskaupunki ja siitä pidän. Tosin nykyisin kokoomus ja demarit aika tasoissa.
Itse vain luontosuuntautuneena ihmisenä en hirveesti ihmisistä välitä. Eli ympäristö ratkaisee enempi mulle. Hitaus saattaa olla totta, tai sitten ei. Itse olen sitä sukupolvea, joka on kasvatettu olemaan Pirkanmaalaisia, eikä hämäläisiä. Häme on Forssassa, Hämeenlinnassa ja Lahdessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk682279Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921516Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621312Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll711309- 1271184
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901021- 701008
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍97961Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72943- 116926