Pakko kirjoittaa tänne. Tässä minä nyt sitten olen.
17 vuotias tyttö, elämä edessä, elämä sekaisin. Haluan parantua! Mutta en tiedä miten pääsen tästä eroon. Epäonni kun seuraa toistaan aina vaan.
Isäni on pahasti alkoholisoitunut työön. Ennen työttömyyttä työnarkomaani. Hänen suvussaan paljon alkoholismia ja anoreksiaa. Kestimme isän juomista perheeni kanssa viisi vuotta. Aina uudestaan ja uudestaan, lupaus toisensa perään annoimme isälleni uuden mahdollisuuden. Äitini kärsi masennuksesta, ikinä apua saamatta. Selvisi siitä onneksi. Käy nykyään töissä. Nyt kun mietin noita vuosia, tajuan että olin silloinkin masentunut, lievästi tosin. Kävin pari kertaa koulukuraattorilla. Samoin nuorisoasemalla. En kuitenkaan tuntenut saavani siitä minkäänlaista apua. Vanhempani erosivat kaksi vuotta sitten. Se helpotti tilannetta. Ei kuitenkaan poistanut ongelmaa. Isäni soitteli meille, itki puhelimessa "ikäväänsä" ja uhkasi tappaa itsensä. Emme ikinä viitsineet lopettaa puhelua, hänen itsemurhan pelossa. En minä ainakaan olisi halunnut isän itsemurhaa omaksi taakaksi. Vaikka päätös tietysti olisi ollut hänen, syyllisyys olisi silti painanut mieltäni.
Yläasteella minut melkein raiskattiin. Ja yksi poika käytti minua seksuaalisesti hyväksi. Yritin kolme kertaa itsemurhaa lääkkeillä ja viinalla, siinä onnistumatta. Onneksi en onnistunut itsemurhissa.
Yläasteen jälkeen menin lukioon. Jouduin tekemään kovasti töitä lukihäiriöni takia. Töitä oli niin paljon, että tein niitä joskus yökausia. Rupesin kärsimään unihäiriöstä. Kaikki surut ja murheet painoivat mieltäni. En uskaltanut nukkua painajaisten pelossa. Joskus valvoin monta vuorokautta putkeen. Kävin kerran koulu kuraattorilla uudessa koulussani, mutta hänen sanottuaan minulle kun puhuin isäni itsemurha uhkailu puheluista: "eikö olisi hyvä että isäsi olisi kuollut?" en mennyt sinne enään koskaan takaisin.
Puoli vuotta sitten rupesin saamaan paniikki kohtauksia. Useinmiten kotona. Sitten paniikkikohtaukset rupesivat tulemaan koulussa, junissa, busseissa, kaikkialla. Rupesin saamaan myös ahdistuskohtauksia, ja jonkinlaisia shokki kohtauksia. Olo oli kuin riivatulla. Sitten tulivat kamalat pelkotilat. Pelkäsin kaikkea mahdollista. Paniikkikohtauksien mennessä niin pahoiksi että terveydenhoitaja huolestui, hän laittoi lähetteen nuoripsykiatrian poliklinikalle. Odottelin kuukausi kaupalla aikaa sinne kunnes sain ajan. Ja se oli pelkkä kontrolli. Sitten uudestaan jonoon. Meni puolitoista kuukautta kunnes sain oman psykologin. Sain lääkitykseksi Seroguelia ja Seronilia. Ja jotain rauhottavaa kohtauksia varten. Seroguelia 2 kk ja seronilia 3 viikkoa.
Kohtauksia tulee edelleen. Tunnen itseni väsyneeksi. Olen koko ajan jonkinlaisessa flunssassa. Kärsin myös astmasta. Yritän iloita pienistä asioista, mutta se on hirveän hankalaa. Tuntuu, että en onnistu ikinä missään. Itsetuntoni on nolla. Inhoan itseäni. Olen lievästi ylipainoinen ja syön suruuni. Olen yrittänyt kontrolloida itseäni, mutta se on hankalaa. Saan ahmimiskohtauksia. Ja nyt olen alkanut myös oksentelemaan ruuan jälkeen.
Psykologini ei osaa auttaa minua. Käyn siellä kerran viikossa, jos sitäkään. Jouduin kerran menemään päivystykseen, koska minulla oli niin pahoja itsetuhoisia ajatuksia. Minua ei saa jättää yksin. Lääkkeitä ei saa jättää minun ulottuville. Minun pitäisi tavata psykologini vähintään kaksi kertaa viikossa. Viimeinen ei onnistu psykologin puolesta. Kaupungin sääsöjen vuoksi ja aikojen puutteessa.
Miten pystyn nauttimaan elämästä?! Mikään ei onnistu. Yritän kovasti. Niin kovasti, mutta aina kaikki karkaa käsistä. En pysty lukemaan kirjoja, katselemaan telkkaria nauttiakseni siitä. Haluan elää täysillä.
tarvitsen apua
8
580
Vastaukset
- että kirjoitit
tänne. Ensimmäisenä tuli mieleen - eikö sinulla ole tällähetkellä mitään mielialalääkitystä ? Mielestäni sinun tulisi sellaista syödä.Vaadi että psykologisi järjestää sinulle lääkityksen - hän voi kertoa lääkärille sinun lääketarpeesi. Kun isäsi joutui työttömäksi - hänkin masentui. Suomalainen mies saa olla alkoholin väärinkäyttäjä, mutta masennusta hänelle ei anneta lupaa sairastaa. Moni mies lääkitseekin masennustaan alkoholilla - se kun tuntuu aluksi auttavan. Isäsi on menettänyt kaiken työnsä- joka hänelle oli tärkeää ja sitten perheensä. Hän varmasti on tälläkin hetkellä masentunut. Voit auttaa häntä kertomalla miten hän pääsee vierotushoitoon alkoholista ja sano myös hänelle että hän on masentunut. Kun saat lääkityken olosi paranee ja terapia myös tukee sitä. Onko sinulla harrastuksia ? Voisit mennä vaikka paikallisen seurakunnan nuorten tapaamisiin. Voimia sinulle !
- Kirsikka
Voi sinua! Hyvä, että olet hakenut apua itsellesi. Mutta tärkein apu sinulle olet sinä itse. Yritä keksiä itsellesi mielekästä tekemistä, ulkoilu ja liikunta olisivat sieltä parhaasta päästä. Samoin kannattaa puhua ongelmistasi niin paljon kuin mahdollista. Et sanonut onko sinulla ystäviä, mutta jos ei ole, niin jaksaisiko äitisi kuunnella huoliasi? Tai onko sinulla sisaruksia? Olet herkässä ja haavoittuvassa iässä, usein ongelmat tuntuvat pienemmiltä vanhempana.
- vihje vielä
Anna itsellesi aikaa. Koko ympärillä pyörivä maailma tyrkkää meille elämyksiä päivästä toiseen ja aina pitäisi olla hauskaa. Se on tehtyä maailmaa, totuus on, että suurimmalla osalla elämä on melkoista puurtamista ja harmaata. Sinulla on vaikea kausi ja yrität kaikin voimin pystyä elämykselliseen elämään. Rauhoitu ja anna ajan kulua, hyväksy se, että elämä ei tällä hetkellä ole ruusuista. Tiedätkö, että vuoden kuluttua se voi jo olla täysillä elämistä, kunhan et pakota itseäsi siihen. Pode ne kipeät asiat pois ja sinusta voi tulla kypsä aikuinen jo nuorena.
- Nalle
Vaikeaa oikein lisätä enää mitään, nuo muut ovat kirjoittaneet niin hyviä viestejä jo tänne. :)
Hyvä että olet hakenut apua. Kuinka kauan olet käynyt siellä psykologilla? Minäkin kävin terapiassa ja minulla meni kaksi vuotta ennenkuin psykologini ja minun välille syntyi luottamus. Siihen asti se tuntui todella turhalta ja väkinnäiseltä, mutta luottamuksen kehityttyä uskalsin kertoa henkilökohtaisimmista asioistani ja se alkoi helpottamaan. :)
Tiedätkö mitä, minä olin ihan samanlainen. Minäkin halusin niin elää täyttä elämää ja nauttia asioista, mitä tähän elämään on saanut. Mutta sitten oivalsin, ettei tässä ole mitään kiirettä, kyllä kaikki järjestyy aikanaan. Nyt vielä ei ole järjestynyt, mutta joskus kyllä. Aivan varmasti. :-) Eli siis kuten jo sanottiin, hyväksy se, että olet masentunut. Älä yritä elää täysillä, vaan anna ajan kulua, kyllä sinä vielä elät täysillä ja paljon! Jos vain yrität epätoivoisesti päästä eroon masennuksesta, se vain lisää sitä (kokemusta).
Hyvää jatkoa sinulle. :)- Epäkelpo
Minä toivon sinulle parannusta.
Todella.
Ennen kuin luin kirjoituksesi, meinasin syöksyä syvään epätoivon kuiluuni, jonne tietäni olen viime aikoina raivannut.
Isäni avustuksella. Hän on alkoholisti ja työtön. Hän ajaa minut itsetuhoisuuteen. Hän saa minut vihaamaan itseään. Ja itseäni. Se on hämmentävää ja vie voimani.
Kunnioitan sinua, olet ollut vahva.
Sinun täytyy jatkaa.
Toivon, että sinun käy hyvin. Vaikka se on vaikeaa.
- Sanja
Tuntui kuin olisin osaksi lukenut omaa tekstiäni. Minunkin isäni on ollut työtön nyt 10 vuotta, sitä ennen arvostetussa asemassa. Hän mokasi kaiken, joutui vankilaan ja menetti perheensä ja kaiken omaisuutensa. Nyt hän on kuin jokin varjo, alkoholisoitunut, masentunut ihminen.
Pari vuotta sitten olin valmistautunut hänen kuolemiseensa, viina oli melkein viedä lopullisesti. En tarkkaan tiedä miten hän sai itseään niskasta kiinni, koska vieroituksen jälkeen hän on elänyt jo kaksi vuotta. Tiedän tosin että hän on kuin aikapommi, enkä ihmettelekään, vaikeaahan hänellä on. Suunta voi muuttua jo huomenna.
On ollut vaikeaa yrittää antaa anteeksi. isäni kuitenkin pilasi nuoruuteni ja tuhosi perheemme. Jotenkin me vain olemme nousseet siitä suosta. Elämässä on ollut niin paljon muutakin tuskaa, että on vaikea uskoa vielä olevansa näinkin hyvässä kunnossa. Ajoittain pystyn tukemaan isääni, ja se on aika tärkeää, koska tiedän mikä vaikutus sillä häneen on.
Kaipa olennaista on keskittyä elämään omaa elämää huolimatta siitä, mitä läheisemme ovat tehneet. Loppupeleissä olemme vastuussa itsestämme, mutta jos löydät jostain voimia joilla tukea isääsi, käytä ne. - oikea apu?
hei
oma tilanteeni oli eri, mutta mietin että sinua voisi auttaa esim. psykiatrisen hoitajan kanssa oman tilanteesi läpikäynti. Se auttoi itseäni hurjasti, tapasimme ensin kerran viikossa. Aloin myös tehdä sellaista kirjaa kuin depressiotyökirja, hänen suosituksesta. Voisikohan siitä olla sinulle jotain 'työkaluja'.
En tiedä auttaako se psykologin kanssa juttelu sinua, kun sanot että paniikkikohtauksia jne tulee! Pikemminkin se psykiatr. hoitaja ja psykiatri olisivat avuksi.
Kyllä sinä saat vielä asiasi kuntoon. Osaat nähdä tilanteesi hyvin selvästi ja kertoa siitä. Ja haluat auttaa itseäsi.
Joillekin asioille ei vaan voida mitään, kuten vanhemmille ja miten ne elää elämäänsä.
Voisiko sinulle olla jokin harrastus, johon voit syventyä ja unohtaa kaiken muun hetkeksi aikaa? Joku kansalaisopiston maalaus tai piirustus tai kieli tai muuta.
tsemppiä! (ja kokeile sitä depr.työkirjaa, saa mielenterveysliitosta ainakin) - j.e.j
Suomessa toimii semmoinen kun AAL- alkoholistien aikuiset lapset vertaistuki ryhmä. Googlesta voisi haulla löytyä. Sinne ei käsittääkseni tarvitse jonotaa ja odottaa. Tukea saa heti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403691Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333264- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351758
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241559
- 281517
- 291489
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484