Työpaikka minulla on jo valmiina, kooltaan 10 henkeä. Kirjanpitäjälle olisi tarvetta ja minulla halua.
Mutta pärjäisinkö?
Merkonomiksi lukisin työn ohella.
Onnistuuko kirjanpito ilman koulutusta?
3
4820
Vastaukset
- siirikukko
ei voi lähteä tekemään kirjanpitoa pystymetästä ja sitten vasta opiskella sitä. ensin opiskelu, sitten työ. vasta-alkajalla on niin rutosti opiskeltavaa. jos mokaat homman, niin yritys maksaa laskun ja jokainen virhe on rahanarvoinen. siihen harvalla yrittäjällä on rahaa. kyseessä sukulaisen firma? en ikinä antaisi firman kirjanpitoa vasta-alkajan hoidettavaksi.
- kirjanp.
voi tietysti onnistuakin, jos olen nopea oppimaan, eikä kirjanpidossa ole mitään erikoista, ei selviteltävää ja jos joku kirjanpitoa osaava neuvoo/opastaa sinut alkuun. mutta entäs tilinpäätös????
itse opiskelin aikuisena taloushallintomerkonomiksi ja voin sanoa että se mitä opimme koulussa ja todellisuus siitä mitä kirjanpito on eivät vastanneet toisiaan! koulussa opetetaan että debet on ikkunan puolella ja kredit oven puolella (karkeasti sanoen) ja tilinpäätöstä harjoiteltiin esimerkkien avulla, jotka eivät vastaa todellisuutta.
kirjanpitäjän pitää osata myös verosuunnittelu ja neuvoa yrittäjää ennakoimaan tulevia tilanteita ja täyttää jos jonkin moista lippua ja lappua.
työharjoittelu tilitoimistossa opiskeluaikana on mielestäni aivan välttämätöntä jos alalle aikoo.- PAM
Olen samaa mieltä, että en ottaisi taloushallinnon hommiin ilman koulutusta tai vankkaa työkokemusta. Kirjanpidossa on kyllä "erikoisia" juttujakin, voi mennä aikaa paljonkin ennen kuin oppii kaikki käytännössä. Itse olen aikuisopiskelija ja viimeistä vuotta opiskelemassa taloushallinnon merkonomiksi (päiväpuolella, nuorten joukossa), eikä meille todellakaan opeteta ikkuna ja ovi puolia (ei koskaan edes käytettty noita sanoja), vaan debet ja kredit. Meillä on koulussa myös harjoitusyritys, jossa meillä on tilitoimisto ja siellä tehdään taloushallinnon hommia ihan tilinpäätökseen asti. Työharjoittelussa oli todellakin hyötyä, että oli opiskellut taloushallintoa, muuten ei olisi siitä selvinnyt, koska kyseessä oli paikka, jossa todella tarvitsi taloushallinnon osaamista. Ei se ole itsestään selvää, mikä tulee millekkin puolelle (siis debet vai kredit).
Suoritan myös taloushallinnon ammattitukintoa, joka suoritetaan näytöillä eli osaaminen testataan tilinpäätökseen asti. Lainsäädäntökin on tunnettava tietyiltä alueilta. Esim. kirjanpitolaki ja asetus.
Missähän koulussa olet ollut, jos opetus on ollut noin alkeellista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922147Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n422105Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501845Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 861261
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311080Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561023- 67946
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285910