miten yliopiston loputtua?:
en oo koskaan tajunnut asiaa, vaikka olen huippu-viisas, ja olisin varmaan lukenut jatkossa, mutta kun hakeuduin yliopistoon ei kukaan osannut seliostaa miten saa ammatin kun on lukenut ylipopistossa jotain huuhaata.
tajuan tekniikan alueen opiskelijoiden saavan ammatin, kun ne osaa taekniikkaa ja se on tarpeen monessa asiassa, mutta joku gilosofia ja suomi, jne.
miten tollaset saa koskaan hommia, kuka sellaisia palkaa?
en itse ainakaan ottaisi hommiin jotain uskontotieteen tai psykologian tohtoria, vaikka kuinka haluaisi, jos on tarpeen hoitaa jotain oikeita asioita.
olen huomannut kuitenkin monien firmojen nimenomaan antavan opiskelu/loma- hommia juuri tolasille yliopisto-opeiskelijoille, ja ei muille.
se on tosi epis.
itse oonn ollut monen alan hallitseva tyyppi, mutta ei vain ole annettu mahdollisuuksia.
miten yliopiston loputtua saa sitten hommia, ja miten saa sellaisen ylipisto-opiskelun todistuksen viralllisesti -ja onko sen nimi joku kandidaatti vai maisteri, tms.?
miten yliopiston loputtua
7
822
Vastaukset
- Yksinkertaista
Ammatin saa ihan normaalisti töitä hakemalla.
Valmistuttuasi ylipistosta sinulla on alempi tai
ylempi korkeakoulututkinto opiskelemaltasi alalta.
Se taas antaa pätevyyden hakea tietyn tyyppisiin
töihin, joihin ei alemmalla koulutuksella voi hakea.
Voi yliopistotutkinnolla hakea tietysti sellaisiinkin
tehtäviin, joissa ei niin korkeaa koulutusta edellytetä.
Ne hommathan ovat suureksi osaksi suunnittelu- ja
tutkimustöitä, joten kädentaitoja ei kauheasti tarvita.
Ne psykologian, uskontotieteen yms. alalta
valmistuneet hakeutuvat töihin joissa tarvitaan
sen alan koulutusta. Työnimikkeet vaihtelevat.
Et kai kuvitellut että he hakisivat samoja töitä
kuin joku putkimies?
Jokaisessa ammatissa joutuu opettelemaan yrityksen
omat työtavat ja käytännöt. Kukaan ei ole valmis
suoraan koulun penkiltä. Se pätee myös alempaa
koulutusta vaativiin töihin.- sinnuu
vesipäist lasta kun et provoo tunnista.Täytyy toivoa että et ole ammatissa missä vaaditaan minkäänlaista ihmistuntemusta.Tai maalaisjärkeä.Tai huumorintajua.Itse asiassa en palkkaisi sinua juurim mihinkään. Kun kerran työpaikoista puhuttiin.Tyhmä.
- yliopisto-opiskelija
Yliopisto poikkeaa siinä mielessä muista oppilaitoksista, että yliopisto on enemmänkin yleissivistä koulu kuin johonkin tiettyyn ammattiin valmistava (poikkeuksena erityisalat, kuten lääkärit, joiden opiskelu eroaakin muista yliopisto-opinnoista huomattavasti). Yliopisto kehittää kriittistä ajattelukykyä ja opettaa tekemään tutkimustyötä. Itse käytännön työ opitaan sitten usein vasta työpaikassa, mutta yliopisto on luonut siihen edellytykset. Yliopistokoulutuksen saaneella mahdollisten ammattien kirjo on siis laajempi kuin ammatilliset opinnot käyneillä.
Esim. suomen kieltä pääaineenaan lukevista voi tulla esim. toimittajia, äidinkielen opettajia (jos erikoistuu opettajaksi), kielentarkastajia, kirjailijoita..
Kulttuuriantropologiaa opiskelleita palkataan mitä moninaisimpiin töihin, mm. suuret yritykset tarvitsevat kulttuurientuntemuksen asiantuntijoita tekemään erilaisia tutkimuksia tai opastamaan globalisaation kiemuroissa.
Monet humanistiset tieteet voivat tuntua turhilta, kuten viestisi antaa ymmärtää, mutta humanistit tuottavat sisältöä sille, mitä esim. tekniikan taitajat tekevät. Vai keiden luulet toimivan asiantuntijoina esim. erilaisissa tv-dokumenteissa, historiallisissa elokuvissa, kirjoissa, tietokonepeleissä, Aku Ankkojen maailmanhistoriaan liittyvissä juonissa yms? Eivät ne tiedot ole tyhjästä tulleet. Tekniikka muodostaa monessa asiassa luut, mutta luiden päälle tarvitaan lihaa ja sitä yleensä tuovat humanistit. Asia ei toimi ilman toista.
Erilaiset näkökulmat asioihin ovat myös tärkeitä. Esim. luonnononnettomuuksien uhrien kokemuksia voidaan tutkia paitsi psykologisesta, myös kulttuuriantropologian näkökulmasta, jolloin saadaan laajemmin asiasta tietoa.
Toki kannattaa aina jokaisen työn kohdalla miettiä, kuka siihen kannattaa palkata. Uskontotieteilijää ei ehkä kannata palkata vaikkapa rakennusmieheksi, jos toisena hakijana on rakennusmies tai muuten käden taidot hallitseva ihminen.
Yliopistosta voi valmistua ensin kandidaatiksi (kun on tehty tietty määrä opintoja ja kandidaatin tutkielma) ja sen jälkeen maisteriksi (gradun muiden opintojen tekemisen jälkeen). Filosofian maisteri/kandidaatti valmistuu yleensä humanistisesta tiedekunnasta, eikä nimike viittaa siihen, että ihminen olisi lukenut varsinaista filosofiaa, vaan humanististen tieteiden luonteeseen. Biologi taas valmistuu yleensä luonnontieteiden maisteriksi/kandidaatiksi.- vaihde,
postinjakaja, ruokakaupan kassa - paikat johon ei tarvitse mitään koulutusta.
- vastaajille...mutta
siis..en tajua...itse en tosiaankaan voisi opiskella 10 vuotta ilman varmuutta työpaikan saamisesta...
Siksi kai en juuri tohon systeemiin mennyt,,,
Tosin kerran innostuin, mutta haku-ohjeiden antajat yliopistolla ei antaneet neuvoja, kun halusin lukea kokeeseen vain 2 vuorokautta ennen koetta, jonka koin mahdolliseksi, koska olen viisas tyyppi.
Ne vaan nauroi hulluna, ja ei antaneet tietoja koe-kirjojen hankkimiseen. - havaittavissa
vastaajille...mutta kirjoitti:
siis..en tajua...itse en tosiaankaan voisi opiskella 10 vuotta ilman varmuutta työpaikan saamisesta...
Siksi kai en juuri tohon systeemiin mennyt,,,
Tosin kerran innostuin, mutta haku-ohjeiden antajat yliopistolla ei antaneet neuvoja, kun halusin lukea kokeeseen vain 2 vuorokautta ennen koetta, jonka koin mahdolliseksi, koska olen viisas tyyppi.
Ne vaan nauroi hulluna, ja ei antaneet tietoja koe-kirjojen hankkimiseen.Kuule sinä viisas. Mene nyt ihmeessä tänä keväänä hakemaan yliopistoon, ja hanki ne kirjat aikaisemmin kuin 2 päivää ennen koetta. Muuten sua harmittaa koko loppuelämäsi.
- Kat
havaittavissa kirjoitti:
Kuule sinä viisas. Mene nyt ihmeessä tänä keväänä hakemaan yliopistoon, ja hanki ne kirjat aikaisemmin kuin 2 päivää ennen koetta. Muuten sua harmittaa koko loppuelämäsi.
...saattoi olla se, että yliopiston pääsykokeisiin pitää ilmoittautua.
Opiskelu- ja työelämään kuuluu osana yhteisten sääntöjen noudattaminen, noin kuitenkin, eli pelkkä "viisaus" ei loppuun saakka kanna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä2011398Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa463954Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1133140Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1332447Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin922155Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1991799Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3071069Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta18855Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143785- 53729