minä en tiennyt

mitään...

... kun hommaan ryhdyin. Kaksi vuotta sitten ostettiin tontti. Budjetoin varmuuden vuoksi 220 000, mutta arvelin, että 140 000 saattaisi riittää, jos teen paljon itse.

Aiemmin en ollut rakentanut mitään, hyvä jos joskus vasaralla muutaman naulan lyönyt. Olen tällainen valkokaulustyöntekijä, teoreetikko. En tiedä tekniikasta mitään, autoja en osaa korjata enkä mitään muutakaan.

Kaksi vuotta sitten hommaan ryhdyin ja nyt asutaan. Rahaa paloi noin 160 000 ja neliöitä tuli vajaat kaksi sataa. Ammattilaisia käytin jonkin verran, putkaria ja sähkäriä, ja rungon pystytti talofirma, mutta kaikki muu tuli tehtyä itse ja talkoilla.

Sitä vaan haluan sanoa, että ei näissä hommissa ammattilaisia tarvita.

Sitä vaan, että

38

5823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne piirustukset

joista katsotaan mitä pitää tehdä.

• Saetkae

kyllähän kaikki nisäkkäät osaavat rakentaa itselleen pesän. Toiset ovat vaan sivistäneet itsensä niin paljon etteivät muista enää olevansa eläimiä... ;)

Hyvin tehty! Vähän viitseliäisyyttä ja tervettä järkeä niin kyllähän se siitä!

• on niin

jotta vain rakennusalan ammattilainen osaa talon kunnolla rakentaa. Kaksivuotinen kurssi Keravan ammattikoulussa, niin vasta sitten osaa oikeasti hakata nauloja, porata reikiä, katkaista pattinkia ja maalata. Kyllä näin on! Ja tämän ydinfysiikkaa sivuavan koulutuksen jälkeen kohtuullinen tuntipalkka pyörii 60€ paikkeilla ja työtä riittää. "Kiire on kova, seuraava urakka odottaa jo. No ei tähän väliin mitään villaa tarvita. Vesieristekin kuivuu niin hitaasti, kyllä tämä yksi kerros saa riittää, eihän rakennuttajakaan ole paikalla tarkistamassa. Mikä höyrysulku? Taisin ropata Corollaa just silloin kun siitä amiksessa puhuttiin."
        Mutta kyllä tulee hyvä talo, kun on oikeen ammattilainen sen rakentanut. Mamman kanssa menee illat mukavasti uudessa ammattimiesten rakentamassa talossa talousuutisia seuratessa. Korot nousee, voivoi. Mitenkä se budjetti sillä lailla riistäytyi? Pystytäänhän me vielä maksamaan, syödään vaikka makaronia, vai mitä Mamma...

• vasara

mukava nähdä se talo sisältä ja päältä. Olen muuten melko varma että työn laadussa olisi sanomista. Kyllä ammattimies(lue oikea ammattimies)on aina rahansa väärti. Olen nähnyt harrastelijoiden tekemiä taloja ennenkin ja aina se itku meinaa päästä kun katsoo työn jälkeä.

• mikä laatu?

kerropas mitä sanomista saattaisi olla? Ja mikä on mielestäsi laadun määritelmä?

Jos jokainen lista ei ole ihan jiirissä, onko talo kenties laaduton? Vai onko laatu sitä, että eriste on laitettu huolellisesti (sehän ei näy)?

Se on nimittäin niin, että kaikki piiloon jäävä on meidän talossa tehty huolellisesti, eristettä on laitettu enemmän kuin on tapana ja kaikki eristykset on tehty huolellisesti. Lisäksi vesieristettä on laitettu tuplaten siitä mitä vaaditaan. Onko näin ammattilaisten rakentamssa talossa? Sitähän ei voi tietää, koska ne ovat piilossa.

Jos joku lista ei ole ihan jiirissä, sillä ei ole paskankaan merkitystä talon laadun kannalta!

Itse talon tein ja tiedän sen tehdyn hyvin. Jos listat ei miellytä, ne voi vaihtaa. Jos eriste on laitettu huonosti, sille ei voi tehdä enää mitään.

Ja lopuksi voin pettymykseksesi kertoa sinulle: kaikki listat ovat jiirissä ja työn laadussa ei ole sanomista, vaikka amatööri talon tekikin.

Ehkä on parempi, ettet tule taloa katsomaan, saattaisi sinulta itku päästä, koska et löytäisi moitittavaa kohtaa.

• iisakki
        mikä laatu? kirjoitti:

kerropas mitä sanomista saattaisi olla? Ja mikä on mielestäsi laadun määritelmä?

Jos jokainen lista ei ole ihan jiirissä, onko talo kenties laaduton? Vai onko laatu sitä, että eriste on laitettu huolellisesti (sehän ei näy)?

Se on nimittäin niin, että kaikki piiloon jäävä on meidän talossa tehty huolellisesti, eristettä on laitettu enemmän kuin on tapana ja kaikki eristykset on tehty huolellisesti. Lisäksi vesieristettä on laitettu tuplaten siitä mitä vaaditaan. Onko näin ammattilaisten rakentamssa talossa? Sitähän ei voi tietää, koska ne ovat piilossa.

Jos joku lista ei ole ihan jiirissä, sillä ei ole paskankaan merkitystä talon laadun kannalta!

Itse talon tein ja tiedän sen tehdyn hyvin. Jos listat ei miellytä, ne voi vaihtaa. Jos eriste on laitettu huonosti, sille ei voi tehdä enää mitään.

Ja lopuksi voin pettymykseksesi kertoa sinulle: kaikki listat ovat jiirissä ja työn laadussa ei ole sanomista, vaikka amatööri talon tekikin.

Ehkä on parempi, ettet tule taloa katsomaan, saattaisi sinulta itku päästä, koska et löytäisi moitittavaa kohtaa.

...myynnissä kun omistaja huomaa, että jotain tärkeää on jäänyt välistä pois.
        Ei muuta kuin omat virheet seuraavan maksettavaksi.
        Itse en ikinä ostaisi taloa jonka joku rakentamisesta mitään tietävä on ihan itse omilla nakkisormillaan tehnyt...

• pois?
        iisakki kirjoitti:

...myynnissä kun omistaja huomaa, että jotain tärkeää on jäänyt välistä pois.
        Ei muuta kuin omat virheet seuraavan maksettavaksi.
        Itse en ikinä ostaisi taloa jonka joku rakentamisesta mitään tietävä on ihan itse omilla nakkisormillaan tehnyt...

mitä olisi saattanut jäädä välistä pois? Annappas tulla! Muuten olet vain tyhjänpäiväinen ja -päinen tuuleen huutelija!

• ja päästin kissan ulos...
        pois? kirjoitti:

mitä olisi saattanut jäädä välistä pois? Annappas tulla! Muuten olet vain tyhjänpäiväinen ja -päinen tuuleen huutelija!

Amatöörikö rakentaa itselleen vajaan 200 neliön talon 160 tuhannella eurolla ? Ei tuyle kunnollista taloa, tai sitten olet unohtanut osan kustannuksista pois.

Onko ne asuinneliöitä ?
        Laskitko tallin mukaan neliöihin ?
        Onko siinä maatyöt mukana ?
        Entäs perustukset ?
        Unohtuiko liittymämaksut ?
        Entäs saloja/sadevesijärjestelmä ?
        Routaeristys ?
        Laitevuokrat ?

Ikävä sanoa mutten usko vähääkään väittämääsi, vaikka teoreetikkona varmasti osaisitkin taulukkolaskentaa käyttää.

• pitkään tänään
        ja päästin kissan ulos... kirjoitti:

Amatöörikö rakentaa itselleen vajaan 200 neliön talon 160 tuhannella eurolla ? Ei tuyle kunnollista taloa, tai sitten olet unohtanut osan kustannuksista pois.

Onko ne asuinneliöitä ?
        Laskitko tallin mukaan neliöihin ?
        Onko siinä maatyöt mukana ?
        Entäs perustukset ?
        Unohtuiko liittymämaksut ?
        Entäs saloja/sadevesijärjestelmä ?
        Routaeristys ?
        Laitevuokrat ?

Ikävä sanoa mutten usko vähääkään väittämääsi, vaikka teoreetikkona varmasti osaisitkin taulukkolaskentaa käyttää.

kerrosneliöitä
        ei talli mukana
        on
        on
        ei
        on
        on (hyvä sellainen)
        on

älä usko, ei tarvitse uskoa, mutta kaipaisin sinulta listaa, mitä talosta olisi saattanut unohtua, vai oletko tyhjäpäi(väi)nen tuuleen huutelija?

• käyty

useassa talonäytöksessä jossa talon tekijänä ovat olleet ammattimiehet ja esim. listoituset ja tapetoinnit ovat olleet niin kehnoa jälkeä, että itse en moista hyväksyisi.
        Kyllä kun itse tekee ajan kanssa ja huolella niin siistimpää jälkeä syntyy!

• itse et

varmaan tehnyt mitään vaan ne talkolaiset, eiks niin? Älä nyt kuule viitti paskaa puhua, jos et ole vasaraa ennen kädessä pitänyt etkä tiedä tekniikasta mitään, niin se on aivan varma että jälki on myös sen näköistä. Tämä on luonnon laki, ja se ei siitä miksikään muutu! Yht'äkkiä niitä taitoja ei opita. Juurihan sanoit että sulla ei ole teknistä älyä.

• tietäisit

Kyllä se vaan on niin, että tällainen valkokaulustyöntekijä oppii kyllä käden taitojakin kun pakko on. Kaipa päässä on muutakin kuin pipo, kun on kerran lukiot, rukit ja korkeakoulut menestyksellisesti suoritettu.

Kun sitä oikein ajattelee, niin kyllähän kouluja käyneen akateemisen on lienee mahdollista sisäistää talonrakennuskin nopeammin kuin juuri ja juuri peruskoulun ja amiksen selvittäneen. Minulla meni siis kaksi vuotta iltapuhteina saavuttaa se, minkä amiksen käynyt saavuttaa kymmenessä vuodessa koulun käytyään ja työmailla täysipäiväisesti (poislukien krapulasairaspäivät) vietettyään.

Jepjep.

• ammattilainen
        tietäisit kirjoitti:

Kyllä se vaan on niin, että tällainen valkokaulustyöntekijä oppii kyllä käden taitojakin kun pakko on. Kaipa päässä on muutakin kuin pipo, kun on kerran lukiot, rukit ja korkeakoulut menestyksellisesti suoritettu.

Kun sitä oikein ajattelee, niin kyllähän kouluja käyneen akateemisen on lienee mahdollista sisäistää talonrakennuskin nopeammin kuin juuri ja juuri peruskoulun ja amiksen selvittäneen. Minulla meni siis kaksi vuotta iltapuhteina saavuttaa se, minkä amiksen käynyt saavuttaa kymmenessä vuodessa koulun käytyään ja työmailla täysipäiväisesti (poislukien krapulasairaspäivät) vietettyään.

Jepjep.

hakkaa kuitenkin tietämyksessään ja työn laadussaan AINA "harjoittelijat". Vaikka onhan näitä Puuha Petejä joilta kaikki hommat onnistuu -tietenkin. Tästä voisi tehdä pikaisen päätelmät että parturit ovat tarpeettomia sillä kyllähän jokainen osaa tukan nyrhiä - näköseikoista viis. Myös koko lääkärikunta on pantava viralta pois; netistä löytyy taudit ja parannuskeinot ja kirurgisiin toimenpiteisiin löytyy ohjeita lääkiksen prujut pullollaan. Ei vaan taitais "valkokaulustyöntekijällä" olla parturoitavia tai pienkirurgisiin toimenpiteisiin potilaita, mutta talonpa se osaa rakentaa paremmin kuin amma...
        Eiköhän joka alalta löydy niitä paskoja, mutta suurin osa todellisista ammattilaisista ovat OMAN ALANSA asiantuntijoita. Enkä usko että vaikka kuinka akateemisen sivistyksen olisikin hankkinut ja pari vuotta illat työmaalla huhkinut saavuttaisi sellaista laaja-alaista tietämystä mikä ammattilaisella on. Jo pelkästää materiaaleja on niin paljon että heikompaa huimaa ja koko ajan uusia tulee. Vertaappa tähän että eiköhän kaikki meistä osaa tietokonetta käyttää mutta harva niitä meistä ohjelmoi. "Se ei ole mies eikä mikää joka ei taloa rakenna"...

• voi voi
        ammattilainen kirjoitti:

hakkaa kuitenkin tietämyksessään ja työn laadussaan AINA "harjoittelijat". Vaikka onhan näitä Puuha Petejä joilta kaikki hommat onnistuu -tietenkin. Tästä voisi tehdä pikaisen päätelmät että parturit ovat tarpeettomia sillä kyllähän jokainen osaa tukan nyrhiä - näköseikoista viis. Myös koko lääkärikunta on pantava viralta pois; netistä löytyy taudit ja parannuskeinot ja kirurgisiin toimenpiteisiin löytyy ohjeita lääkiksen prujut pullollaan. Ei vaan taitais "valkokaulustyöntekijällä" olla parturoitavia tai pienkirurgisiin toimenpiteisiin potilaita, mutta talonpa se osaa rakentaa paremmin kuin amma...
        Eiköhän joka alalta löydy niitä paskoja, mutta suurin osa todellisista ammattilaisista ovat OMAN ALANSA asiantuntijoita. Enkä usko että vaikka kuinka akateemisen sivistyksen olisikin hankkinut ja pari vuotta illat työmaalla huhkinut saavuttaisi sellaista laaja-alaista tietämystä mikä ammattilaisella on. Jo pelkästää materiaaleja on niin paljon että heikompaa huimaa ja koko ajan uusia tulee. Vertaappa tähän että eiköhän kaikki meistä osaa tietokonetta käyttää mutta harva niitä meistä ohjelmoi. "Se ei ole mies eikä mikää joka ei taloa rakenna"...

ei kannattaisi verrata lääkärin työtä rakentajan työhön, tarvittava tietämys ja vastuu näillä kahdella alalla on valovuosien päässä toisistaan.

• työt
        voi voi kirjoitti:

ei kannattaisi verrata lääkärin työtä rakentajan työhön, tarvittava tietämys ja vastuu näillä kahdella alalla on valovuosien päässä toisistaan.

lisääntyvät kun valkokauluspojat homemökkejä byggaavat.

• RAKSAMEST
        ammattilainen kirjoitti:

NIINPÄ..... NO EHKÄ ON PÄÄASIA, ETTÄ ON ITSE TYYTYVÄINEN TEKOSIINSA.

• Pikku trolli sekaan

virkistämään päivää - vai ?

• Onnea

Voi äly, kun pitää aina mollata ja laittaa maanrakoon. Menikö oma projekti syteen, kun ollaan niin katkeria? Tuli liian kalliiksi, kun ette uskaltaneet tehdä jotain itsekin?
        Huomaa kyllä, että olette taas niitä perikateellisia suomalaisia.
        Minä pystyn ainakin iloitsemaan toisen saavutuksesta. Onnea kovasti! Kyllä se niin on, että jos ja kun itsekin osaa rakentaa, siinä säästää ja paljon. Rakentaminen ei ole tosiaankaan salatiedettä, ja aina voi kysyä mestarilta, jos joku on epäselvää. Yhden talopakettitalon tehneenä (ei jää viimeiseksi) tiedän jo ns. ammattimisten työnjäljestä, enkä seuraavassa edes epäröi tehdä vieläkin enemmän itse. Tietää ainakin, mitä saa.

Mikä talopaketti oli teillä kyseessä, vai teittekö pitkästä?

• precut
        Onnea kirjoitti:

Voi äly, kun pitää aina mollata ja laittaa maanrakoon. Menikö oma projekti syteen, kun ollaan niin katkeria? Tuli liian kalliiksi, kun ette uskaltaneet tehdä jotain itsekin?
        Huomaa kyllä, että olette taas niitä perikateellisia suomalaisia.
        Minä pystyn ainakin iloitsemaan toisen saavutuksesta. Onnea kovasti! Kyllä se niin on, että jos ja kun itsekin osaa rakentaa, siinä säästää ja paljon. Rakentaminen ei ole tosiaankaan salatiedettä, ja aina voi kysyä mestarilta, jos joku on epäselvää. Yhden talopakettitalon tehneenä (ei jää viimeiseksi) tiedän jo ns. ammattimisten työnjäljestä, enkä seuraavassa edes epäröi tehdä vieläkin enemmän itse. Tietää ainakin, mitä saa.

Mikä talopaketti oli teillä kyseessä, vai teittekö pitkästä?

Emme tehneet pitkästä vaan precut jonka siis talofirman porukka pystytti, mistä jatkettiin itse.

• vielä..
        precut kirjoitti:

Emme tehneet pitkästä vaan precut jonka siis talofirman porukka pystytti, mistä jatkettiin itse.

Saanko udella, minkä talofirman porukka?

• oli...
        vielä.. kirjoitti:

Saanko udella, minkä talofirman porukka?

sen talopaketin myyneen firman porukka.

• hauskasia.

Sain halvalla, ei tarvita, turhia ovat jne. jne. kuitenkin hyvin peruslaskutoimituksella, siis sellainen jolla on edes jonkinlainen käsityskyky, pystyy laskemaan ettei ole mahdollista mitenkään kelvollista tuon kokoista taloa rakentaa 800,- /m2 pelkät materiaalit jo syövät tuosta niin suuren osan Kastellin paketin lisäksi. Mutta jostain syystä aina löytyy näitä paskanjauhajia jotka haluisivat mielellään saada seuraa sille taloudellisen romahduksen jyrkänteelle muista tietämättömistä ja paljon itsestään luuleville. pelkät perustukset, sala-ojitukset, eristykset jne. syövät käsittämättömän määrän rahaa. Eikä selviä taatusti ensikertalaiset harrastelijat noista halvalla.

• sitten niistä kustannuksista

kun olet edes yhden osittain valmiiksi saanut tehtyä. Näitä dreamer/wannabe rakentajia alkaa olla jo vitutukseen asti.

• palstalla

ole oikeasti rakentaneita varmaan yhtään. Pelkkiä puoli-ilmaisten pilvilinnojen kyhääjiä. Täydellinen tietämättömyys paistaa läpi lähes joka viestistä. Täällä on tärkeintä pelkkä provoilu. Keskustelu on lähes yläastetasoa, silloin kun se on parhaimmillaan. Tämä palsta on oikea keskustelupalstojen paskakaivo. Tilanne ei parane ikinä, sillä ylläpitoa ei kiinnosta kuin viestien määrä. Pakollinen rekisteröityminen olisi ainoa lääke. Selvästi moni rakentamista harkitseva on jo valmiiksi päästään vialla. Suurimman säästön saa muuten aikaan, kun ei ala koko projektiin. Säästöhän se on tällä palstalla kaiken A ja O. Älkää rakentamista harkitsevat ottako mitään todesta, mitä tällä palstalla kirjoitetaan. Tämä on oma mielipiteeni, saattaa joku muukin olla samaa mieltä. Seuraavassa viestissä joku arvelee rakennushankkeen menneen pieleen ja sitä seuraavassa tiedustellaan iltalääkkeen ottamisesta. Hohhoijaa ! "Ylläpito" on kyllä ihan samaa tasoa, kuin valtaosa palstan kävijöistäkin.

• asiaa, edelleen anonyyminä
        palstalla kirjoitti:

ole oikeasti rakentaneita varmaan yhtään. Pelkkiä puoli-ilmaisten pilvilinnojen kyhääjiä. Täydellinen tietämättömyys paistaa läpi lähes joka viestistä. Täällä on tärkeintä pelkkä provoilu. Keskustelu on lähes yläastetasoa, silloin kun se on parhaimmillaan. Tämä palsta on oikea keskustelupalstojen paskakaivo. Tilanne ei parane ikinä, sillä ylläpitoa ei kiinnosta kuin viestien määrä. Pakollinen rekisteröityminen olisi ainoa lääke. Selvästi moni rakentamista harkitseva on jo valmiiksi päästään vialla. Suurimman säästön saa muuten aikaan, kun ei ala koko projektiin. Säästöhän se on tällä palstalla kaiken A ja O. Älkää rakentamista harkitsevat ottako mitään todesta, mitä tällä palstalla kirjoitetaan. Tämä on oma mielipiteeni, saattaa joku muukin olla samaa mieltä. Seuraavassa viestissä joku arvelee rakennushankkeen menneen pieleen ja sitä seuraavassa tiedustellaan iltalääkkeen ottamisesta. Hohhoijaa ! "Ylläpito" on kyllä ihan samaa tasoa, kuin valtaosa palstan kävijöistäkin.

hommat hoituu. Sitä kun voi rekisteröityä vaikka millä nimellä.

• Oppirahat on maksettava

ja opettele korjaamaan se.

• näin..

Ok. Et sitten halunnut paljastaa talomerkkiäsi?
        Kysymys herää, oliko kirjoituksesi sittenkin feikki?

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että itsetehden (jos osaapi olla tarkka) säästää ja paljon. Jo omastakin kokemuksesta. Mutta kukaan ei ole seppä syntyessään. Vaatii ensin pientä harjoittelua :)

• kunniaan!

Hei!

Sinä se aika jätkä olet! Ammattitaitoiselta kirvesmieheltä vie vuosia ja lukuisia taloja/myúita rakennuksia ennen kuin voi hyvällä omalla tunnolla sanoa olevansa ammattilainen. Sinä olet "rakentanut" yhden talon ja luulet tietäväsi rakentamisesta kaiken. Hah! Onneksi et tee ketään muuta kuin itsesi naurunalaiseksi. Kirvesmiesten ammattitaito kuuniaan!

• kunniaan

Joo mitenkään vähättelemättä sitä ammattitaitoa, uskallan väittää, että ne kattopanelit osaa pätkäistä sopivan pituisiksi ja hakata ponttiinsa myös valkokaulustyöntekijä ihan yhtä hyvin. Saattaa onnistua myös viimeistelynaulaimen käyttö, vaikka sen liipasimen käyttö on kyllä aika hankalaa - HAH. Aikaa siinä tosin menee helposti tuplaten, mutta kyllä siinä silti tuntipalkoille pääsee ja mukavaa vaihtelua välillä...

Eikä se listojen jiiriin sahaamistakaan mielestäni oikein voi verrata kirurgin työhön, kuten tuossa aikaisemmin joku teki.

Joo ja se höyrynsulkumuovin teippaaminen vasta vaikeaa onkin. Muovit noin 30-50 cm päällekkäin ja teippi saumaan. Vau - saataa onnistua valkokaulustyöntekijän lisäksi talkoolaisiltakin.

• muutama kysymys

Mistä toi 60 tonnin säästö tuli?
      Teitkö kaikki tonttityötkin ilman ammattilaisten apua?
      Oliko joku kirvesmies päivittäin kuitenkin neuvomassa vai luotitko "rakennusvaistoosi"?
      Onko tossa loppusummassa KAIKKI kulut vai puuttuuko siitä esim. luvat tai takka tms?

• viesti

hän budjetoi varmuuden vuoksi 220 000, mikä riitti. Mitä siinä kadehtimaan jos joku saa rahansa riittämään, ja tekee taloa kaksi vuotta. Oma on asunto ja uskon että on kelpokoti. Itsekin aion rakentaa 127 000 budjetilla.
        Katsokaa itseänne peilistä te kurjat ja kateelliset.

• Kurjalta ja epäonnistuneelta
        viesti kirjoitti:

hän budjetoi varmuuden vuoksi 220 000, mikä riitti. Mitä siinä kadehtimaan jos joku saa rahansa riittämään, ja tekee taloa kaksi vuotta. Oma on asunto ja uskon että on kelpokoti. Itsekin aion rakentaa 127 000 budjetilla.

tulet näyttämään. Aikomus voi olla ihan kiva, mutta toteutus vaatikiin enemmän kuin pelkkiä puheita/kirjoituksia.

• sitten budjetoi
        viesti kirjoitti:

tuon realistisen summan??? Osaako edes kertoa mistä säästö tuli? tuskin...

Rakenna vaan 127 000 budjetilla, jos onnistut osaat varmaan myös kertoa mitä tarpeet ja työvaiheet kustansivat?

PS. tuuppa sitten kuittailemaan kurjille kateellisille kun olet jotain tehnyt etkä vain suunnitellut.

• osaa kuka vain tehdä

"Ammattilaisetkin" tekevät paljon päin seiniä - jopa tietämättään.

Toivottavasti vastaava työnjohtajasi teki kahden kuukauden palkan edestä töitä työmaallasi korvausta vastaan.

Näitä me sitten ruoditaan raastuvassa ja aina ne tuntuu kaatuvan rakennuttajan piikkiin, jollei ole dokumenttia näyttää, että työnjohtajalle on luotu edellytykset tarkastaa työmaa tarvittavassa laajuudessa ja saanut työstään riittävän palkkion.

Toivotaan parasta ja pelätään kauppakamarin tavarantarkastajaa :)

Työn iloa kaikille innokkaille!!

• Make

Onneksi olkoon jos tosiaan noin hyvin ja halvalla onnistui! Olen itse samanlainen akateeminen tumpelo, mutta epäilen että noin helppoa se talonrakennus ei ole, sen verran olen remonttihommia kokeillut.

Pystyisin itsekin rakentamaan talon ja tekisin varmasti usein huolellisempaa jälkeä kuin ammattilainen, koska kyseessä olisi oma talo. Mutta minkälainen talo se olisi, saattaisin hyvin tehdä pahoja mokia jotka tulevat ilmi vasta vuosien kuluttua. Päällisin puolin kaikki voisi näyttää erittäin huolellisesti tehdyltä. Jokainen osaa levyttää seiniä ja kattoja yms. se ei ole "talon rakentamista".

• tässä resepti

* halpa ja yksinkertainen pohja ja runko
      * ei kertopuuta vaan kakkosnelosta
      * halvimmat ratkaisut kaikessa, katto, perustukset, sähkötyöt,
      * kaapistot halvimmat mitä löytyy
      * muovimatot lattiaan
      * tapetit löytömyymälästä (poistokorista) tai maalatut seinät
      * keittiökalusteet halvimmat poistokamat mitä löytyy
      * yksi wc
      * vähän väliseiniä
      * painovoimainen ilmanvaihto, ei lämmöntalteenottoa
      * suora sähkölämmitys patterein
      * ylijäämämaaleja kytätään maalikaupasta (menossa vanhaksi pian)
      * pesuhuoneessa muovilattiat ja seinät
      * piha "luomupiha"

jne.. jne... ja joka välissä tingataan nimmaan perkuleesti ja koko suku talkoisiin.

• oudolta

koko tämä keskustelu rahasta ja sen riittävyydestä rakennusprojektissa.Tontin hinta jo on eri jossain kaupungissa ja maaseudulla. Vaatimustasoja ja tarpeita on niin erilaisia.Halvan ei tarvitse olla surkeaa ja kallis ei välttämättä ole hienoa ja laadukasta sekä tarkoituksenmukaista.Nykyään saa ohjeita jo jokapaikasta niin paljon että jos hiukankin viitsii kysellä ja kuunnella välttyy suuremmilta mokilta.Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta. Mikä meitä suomalaisia vaivaa kun aina pitää lyödä toinen matalaksi omalla erinomaisuudellaan.Minäkin olen tosi hyvä keittäämään vettä PALJON parempi kuin naapuri :)

• järkevä nainen
        oudolta kirjoitti:

koko tämä keskustelu rahasta ja sen riittävyydestä rakennusprojektissa.Tontin hinta jo on eri jossain kaupungissa ja maaseudulla. Vaatimustasoja ja tarpeita on niin erilaisia.Halvan ei tarvitse olla surkeaa ja kallis ei välttämättä ole hienoa ja laadukasta sekä tarkoituksenmukaista.Nykyään saa ohjeita jo jokapaikasta niin paljon että jos hiukankin viitsii kysellä ja kuunnella välttyy suuremmilta mokilta.Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta. Mikä meitä suomalaisia vaivaa kun aina pitää lyödä toinen matalaksi omalla erinomaisuudellaan.Minäkin olen tosi hyvä keittäämään vettä PALJON parempi kuin naapuri :)

Ihan kuin pikkupojat tappelisivat: "Meidän isi tekee teidän isien talot."
        Oma mieheni on "valkokaulustyöläinen" eikä vähän väliä kotona remontoi. Pari kylppäriä remontoi ja keittiön saneerasi. Mutta herran jestas sitä suunnittelua! Vessan allaskaappia ei voi ilman neljän sivun piirustuksia hankkia. Mitat on mikromillin tarkkuudella ja kun kaapisto puukeskuksesta tulee, niin sen se kiinnittää niin maan perusteellisen monen (aina uuden) työkalun kanssa. Silikooneja sun muita mössöjä ei säästellä. Jälki on kyllä upeaa ja kaapit pysyy taatusti paikoillaan. Mutta koska kaikki on niin monimutkaista, saa sitä seuraavaa remonttikohdetta tuputtaa kuukausikaupalla.

Pointti: Jos on luonteeltaan sairaan tarkka, niin taatusti onnistuu vaikka talon rakennus. Ja hei: Jos joku ei osannut alkup. viestiä lukea, niin hän budjetoi VARMUUDEN VUOKSI yläkanttiin. Ja tuo summa sitten säästyi, kun tekivät talkooporukalla paljon itse.
        Joku pääkaupunkiseudun ääliö ei voi nyt millään käsittää, että esim. tontit EIVÄT MAKSA niin paljo kehä kolmosen tällä puolelle. Rautajärvellä, Luopioisissa tontti maksaa yhden euron/neliö!
        Ihme ivaaja tuo yksi lukujen vaatija! MITÄ SE SULLE KUULUU?! Ja alkuperäinen ei välttämättä enää edes käy tällä palstalla sinulle vastailemassa. Talo on valmis ja hän nauttii takkatulen lämmöstä vaimon ja lasten kanssa. Kiukuttele yksinäsi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3970
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      42
      3585
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3178
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      3030
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      88
      2026
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1998
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1849
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1801
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      33
      1789
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1734
    Aihe