auton moottorin marinointi

köpä

kokemuksia kaivataan auton moottorin marinoinnista ja istutuksesta veneeseen, mitä ongelmia? moottoria en ole vielä valinnut vaihtoehtoja piisaa, kykyjä tehdä on ja työkaluissa löytyy. vetolaitteena on castoldi jet 03. tarvetta jetille ei ole, mutta haluan saada sen vesille ajan kanssa.

24

10836

Vastaukset

  • Auton moottori toimii täysin eri olosuhteissa kuin veneen moottori: staattinen kuorma (ei alamäkiä), suljetussa tilassa jossa imuilman lämpötila on huomattavasti korkeampi jne.

    Mikäli huomioit kaikki termiset vaatimukset, rakennat öljynlauhduttimen, pakosarjan jäähdytysvesiejektorin (ellet voi ohjata pakokaasuja katolle kuumana), imuilman välijäähdytyksen (mikäli ahdettu kone)ja hankit vaihdelaatikon jossa on jäähdytys pitäisi auton moottorista saada käypä peli. Usein on huonokuntoisen venemoottorin kunnostaminen paras ja halvin vaihtoehto.

    • Eihän se nyt sentään välijäähdytintä tarvitse.


    • Joonas kirjoitti:

      Eihän se nyt sentään välijäähdytintä tarvitse.

      Jos on kyseessä uudenaikainen turbomoottori,
      bensa tai diesel, niin aina kannattaa laittaa
      välijäähdytin. Varsinkin vesijäähdytteisenä
      se tuo selvästi tehoa sekä pienentää
      moottorin lämpökuormaa. Tässä ei kannata säästää.


    • M kirjoitti:

      Jos on kyseessä uudenaikainen turbomoottori,
      bensa tai diesel, niin aina kannattaa laittaa
      välijäähdytin. Varsinkin vesijäähdytteisenä
      se tuo selvästi tehoa sekä pienentää
      moottorin lämpökuormaa. Tässä ei kannata säästää.

      Eipä tuo välijäähdytin itsessään tehoa tuo vaan sitten pitää rukata syöttöpumppua että saa enemmän poltettavaa.(Ei sitä tehoa pelkällä jäähdytetyllä ilmalla tehdä).
      Ja polttoaineen lisääminen taas lisää lämpökuormaa
      ja se taas lyhentää koneen käyttöikää.


    • Joonas kirjoitti:

      Eipä tuo välijäähdytin itsessään tehoa tuo vaan sitten pitää rukata syöttöpumppua että saa enemmän poltettavaa.(Ei sitä tehoa pelkällä jäähdytetyllä ilmalla tehdä).
      Ja polttoaineen lisääminen taas lisää lämpökuormaa
      ja se taas lyhentää koneen käyttöikää.

      Veneen konehuoneessa on huomattavasti korkeampi lämpötila kuin autossa. Tämän vuoksi sylintereihin menevän imuilman lämpötila on myöskin korkeampi. Lämmin ilma sisältää vähemmän happea ja näinollen teho putoaa. Sen huomaa ahdetuissa koneissa selvästi ! Itse nautin viime lauantaina viimeisestä lenkistä ennen veneen ylösnostoa. Kone vastasi kaasuun kuin forlmula 1, kun ilman lämpötila oli noin 0 astetta ja vesikin välijäähdyttimessä oli noin 15 astetta.


    • dieselman kirjoitti:

      Veneen konehuoneessa on huomattavasti korkeampi lämpötila kuin autossa. Tämän vuoksi sylintereihin menevän imuilman lämpötila on myöskin korkeampi. Lämmin ilma sisältää vähemmän happea ja näinollen teho putoaa. Sen huomaa ahdetuissa koneissa selvästi ! Itse nautin viime lauantaina viimeisestä lenkistä ennen veneen ylösnostoa. Kone vastasi kaasuun kuin forlmula 1, kun ilman lämpötila oli noin 0 astetta ja vesikin välijäähdyttimessä oli noin 15 astetta.

      Suora lainaus VETUKSEN asennusohjeesta:
      Moottoritila veneessä on usein "suljettu". Siinä pitää olla hyvä tuuletus, jotta moottori tomisi sille tarkoitetulla toimintalämpötila-alueella. Ilman lämpötilamn nousu vähentää moottorin tehoa ja nostaa jäähdytysnesteen lämpötilaa. Jos ilman lämpötila on 38 asteen yläpuolella, pienenee moottorin teho 1% jokaista 5.5 asteen lämpötilannousua kohden. Tämän haitan poistamiseksi, pitää huolehtia siitä, ettei moottoritilan lämpötila nouse enempääkuin 15 astetta yli ympäristölämpötilan. (mitataan veneen rungon ulkopuolelta varjon puolelta) Tämä vaatimus voidaan täyttää käyttämällä sopivia venttiileitä, puhaltimia ja ilmakanavia.

      Tulokanava moottoritilaan mahd. alas, jotta pilssissä oleva savu saadaan poistetuksi kierrättämällä raitista ilmaa.

      Poistokanavamoottoritilan yläosassa, jolloin se poistaa mahd. tehokkaasti kuumimman ilman.

      Venttiilit oltava riittävän suuret, jotta ne "vaihtavat" tarpeeksi ilmaa.

      kaava jolla sen voi laskea
      ala (cm2) = moottorin teho (kW) * 5.67


    • Joonas kirjoitti:

      Eipä tuo välijäähdytin itsessään tehoa tuo vaan sitten pitää rukata syöttöpumppua että saa enemmän poltettavaa.(Ei sitä tehoa pelkällä jäähdytetyllä ilmalla tehdä).
      Ja polttoaineen lisääminen taas lisää lämpökuormaa
      ja se taas lyhentää koneen käyttöikää.

      Tietääkö Joonas että mitä viileämpänä saadaan
      pidettyä ahdettu ilma niin sitä enemmän saadaan
      happea koneeseen. Jos veneessä ei käytetä
      välijäähdytintä niin on erittäin todennäköistä
      että menetetään tehoa.
      Myös pienempi lämpökuorma saavutetaan.
      Tietysti koneeseen pitää laittaa lisää soppaa
      jos halutaan lisätä tehoja mutta tässä nyt oli kyse
      lähinnä siitä miten tehdään koneesta hyvin toimiva.

      Smart asssssssss!


  • Et maininnut, minkätehoisen moottorin haluat veneeseesi. Jos n. 70-80 hv tuntuu sopivalta, pääset vähemmällä jos hankit Toyota Hiacen dieselkoneen ja siihen valmiit SeaToy-marinointirojut Piikkiön Venevarustajalta http://www.saunalahti.fi/~seppniem/ (Turun puolessa). Pannuja pitäisi löytyä kolarien jäljiltä romuttamoista eikä marinointisarjakaan aivan mahdottomia maksa. Omassa 9-metrisessä uppoumaveneessäni on tuollainen mylly; hyvin pelaa (tuli tosin valmiiksi asennettuna - ostin valmiin veneen käytettynä). Noita marinointisarjoja on myyty käsittääkseni ainakin useampia kymmeniä.

  • Kaikkihan ne sisäperät on auton moottoreita ja
    käytännössä ei tarvii vaihtaa ko pakosarjat
    vesijäähdytettyihin.
    Suosittelen kyllä suljettua jäähdytysjärjestelmää
    lämmön siirtimellä. Tuo hintaa mutta myös ikää.
    Kaikki huohotukset on laitettava huolellisesti
    imusarjaan paitsi jos bensakone niin tankin
    huohotus on vedettävä ulos veneestä!!!!!
    Joskus ovat vaihtaneet nokka-akseleita ja kaasuttimia
    paremmin veneilykäyttöön sopivaksi mutta on aivan
    turhaa hommaa.
    Öljyn lauhdutin kannattaa laittaa tehokkaampiin
    koneisiin ja tietenkin lämmönsiirtimellä.

    Vetolaitteen akselin kiinnityksen vauhtipyörään
    voi teettää missä tahansa koneistamossa.

    Usein joutuu laittamaan perävetolaitteen takia
    myös sytytyksen/syötön katkaisu automatiikan
    vaihteen kytkemisen helpottamiseksi.

    Kannattaa tutustua muuten jos mahdollista johonkin
    tehdaslaiseen marinoituun koneeseen niin homma
    aukee paremmin.

    Kun sulla on moottori, pakosarjat, lämmönsiirrin
    ja vetolaite/jetti hyllyssä niin silloin
    rupeet olemaan hommassa voiton päällä

    Onnea projektille!

  • Tilanteita elävästä elämästä dieselöidyn veneen kanssa:

    - parin kymmenen tunnin ajon jälkeen täyskunnostetusta moottorista alkaa kuulua h-moinen klonksutus. No vauhtipyörähän se irtosi (onneksi pysyi akselilla).
    - täysin kunnostettu Toyota-diesel ei enää lähde parin kuukauden viikonloppureissujen jälkeen käyntiin. Ruiskutuspumppu kulunut väljäksi, vuotaa.
    - täysin kunnostettu moottori lopettaa käymisen kesän jälkeen. Moottori täysin väljä, paineet puuttuvat kaikista sylintereistä.
    - jäähdytysvesiletku tehty liian lyhyeksi, irtoaa kesken ajon. Turbo ja kansi hajoavat.
    - vetolaite alkaa hetimiten äännellä. Hammasrattaat paljastuvat hitsaamalla ja rälläkällä "kunnostetuiksi"
    - erilaisia sähkövikoja sinnepäin tehtyjen johdotusten takia.
    - huimia käyntilämpötiloja. Öljynjäähdytin puuttuu (kuulemma täysin tarpeeton).

    Kaikki tämän Kuopion lähellä toimivan dieselöijän "ammattitaidon" tulosta.
    Onneksi ei sentään samasta veneestä, vaan koottuna kolmen eri veneilijän kokemuksia saman ukkelin luomuksista ensimmäisen käyttövuoden ajalta.

    • Kuten jo ylla mainitsin,on varteenotettava vaihtoehto hankkia vanha venemoottori ja kunnostaa se. Noita Hiacen mainitsemia tapauksia sattuu joka kesa. Onneksi ei kovinkaan usein merella, vaan jarvilla missa kelit ja etaisyydet eivat ole niin pahoja. Auton moottoria ei ole tehty venekayttoon ! Vaittama etta venemoottorit on autonmoottorista johdettuja pitaa usein paikkansa, mutta niissa on nimenomaan huomioitu lampokuormat esimerkiksi, myoskin sahkot on rakennettu kokonaan eri tavalla kuin autoissa


    • Niinhän se on, ihminen osaa kaikkea mutta kaikki ihmiset eivät osaa kaikkea (vaikka jotkut valitettavasti itsestään niin luulevat).

      No, kyllä aidot venemoottoritkin leviävät mutta olen jäänyt siihen käsitykseen, että itse marinoitujen kanssa käyttäjänkin pitäisi hieman tietää jotakin koneista.


    • Toimiiko "dieselöijä" edelleenkin samalla alalla? Jos kyseessä on harrastelija, on ollut aika ahkera.


    • Kuopiolainen kirjoitti:

      Toimiiko "dieselöijä" edelleenkin samalla alalla? Jos kyseessä on harrastelija, on ollut aika ahkera.

      Mulla oli 90-luvun alussa Bayliner.Siinä Fordin 1.6 l bensa.Moottorissa oli tehdasvalmisteinen marinointi.En tiennyt silloin marinoinnista,kuin sen,että moottorissa on imusarjan,pakosarjan ja öljynjäähdytin.Muuten moottori ei kestä kuumuutta,kun se on suljetussa tilassa veneen sisäperässä.


    • tieda ongelmista kirjoitti:

      Kuten jo ylla mainitsin,on varteenotettava vaihtoehto hankkia vanha venemoottori ja kunnostaa se. Noita Hiacen mainitsemia tapauksia sattuu joka kesa. Onneksi ei kovinkaan usein merella, vaan jarvilla missa kelit ja etaisyydet eivat ole niin pahoja. Auton moottoria ei ole tehty venekayttoon ! Vaittama etta venemoottorit on autonmoottorista johdettuja pitaa usein paikkansa, mutta niissa on nimenomaan huomioitu lampokuormat esimerkiksi, myoskin sahkot on rakennettu kokonaan eri tavalla kuin autoissa

      Yksi laittoi puuveneeseen entisen keskimoottorin tilalle pienitehoisen henklöauton bensamoottorin.Moottorinjäähdytys järvivedellä ja öljypohja lillui veneen pohjalla olevassa vedessä ( öljyjäähdytin virka )Akusta oli kytketty johdot suoraan tartille ja koeajelulla starttimoottori rikkoutui melkein heti,kun starttimoottori pyöri moottorin käydessä.Oli kuulemma starrtimoottori ottanut kierroksia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Yksi laittoi puuveneeseen entisen keskimoottorin tilalle pienitehoisen henklöauton bensamoottorin.Moottorinjäähdytys järvivedellä ja öljypohja lillui veneen pohjalla olevassa vedessä ( öljyjäähdytin virka )Akusta oli kytketty johdot suoraan tartille ja koeajelulla starttimoottori rikkoutui melkein heti,kun starttimoottori pyöri moottorin käydessä.Oli kuulemma starrtimoottori ottanut kierroksia.

      Heh, koettu on 70-luvulla kyhätty laitos jossa oli vanhan Volgan bensakone vaihteistoineen. Kerran unohtui jäähdytysveden hana kiinni ja kone kuumeni niin että pakosarja hohti valkoisena ja kone kävi edelleen vaikka sähköt katkaistiin. Bensaletkua nipistämällä kone sammui, jäähdyttelyn jälkeen vesihana avattiin, kone käyntiin ja ajettiin takaisin kotiin. Ei taatusti onnistuisi nykymoottoreilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mulla oli 90-luvun alussa Bayliner.Siinä Fordin 1.6 l bensa.Moottorissa oli tehdasvalmisteinen marinointi.En tiennyt silloin marinoinnista,kuin sen,että moottorissa on imusarjan,pakosarjan ja öljynjäähdytin.Muuten moottori ei kestä kuumuutta,kun se on suljetussa tilassa veneen sisäperässä.

      Mikä mahtaa olla imusarjan jäähdytin ?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mulla oli 90-luvun alussa Bayliner.Siinä Fordin 1.6 l bensa.Moottorissa oli tehdasvalmisteinen marinointi.En tiennyt silloin marinoinnista,kuin sen,että moottorissa on imusarjan,pakosarjan ja öljynjäähdytin.Muuten moottori ei kestä kuumuutta,kun se on suljetussa tilassa veneen sisäperässä.

      Mikä on imusarjan jäähdytin ?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mulla oli 90-luvun alussa Bayliner.Siinä Fordin 1.6 l bensa.Moottorissa oli tehdasvalmisteinen marinointi.En tiennyt silloin marinoinnista,kuin sen,että moottorissa on imusarjan,pakosarjan ja öljynjäähdytin.Muuten moottori ei kestä kuumuutta,kun se on suljetussa tilassa veneen sisäperässä.

      Mulla on V8 bensa sisäperä. Siinä on pakosarjat jäähdytetty, myös ohjaustehostimen öljyä jäähdytetään. Muita jäähdyttimiä ei ole. Kun moottori käy matkavaudissa 3000 rpm , niin ilma vaihtuu konehuoneessa n.8 m3 minuutissa. Ei siinä mitään jäähdytinpuhaltimia tarvita.


  • Enää ei veneeseen voi laittaa auton moottoria. Venettä ei saa sen jälkeen rekisteröityä. Trafi kieltää.

    • Ehkä 12v sitten kun ketju alkoi


    • Kun veneessäni on Gm pikkulohko 5,7l jos vaihdan sen uuteen samanlaiseen auton moottoriin, niin rekisteröinti ei onnistu ? Turha sun on kommentoida kun et mitään tiedä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kun veneessäni on Gm pikkulohko 5,7l jos vaihdan sen uuteen samanlaiseen auton moottoriin, niin rekisteröinti ei onnistu ? Turha sun on kommentoida kun et mitään tiedä.

      Kyllä se onnistuu kun olet vaa hys hys. Ei kaikkea pidä maailmalle kuuluttaa.


    • Tämä on taas tätä suomalaista sääntöjen ylitulkintaa. Kerohan mikä laki tai asetus kieltää auton moottorin käyttämisen veneessä, vai puhutko vain puutaheinää ja levität harhatietoa. Trafi on vain valvova viranomainen eikä se voi säätää mitään omia lakejaan. Trafilla on velvollisuus rekisteröidä vene jos se on lakien ja asetusten mukainen. Jos rekisteröinnissä on jotain käytäntöihin tai itse rekisteriin liittyvää käytännön ongelmaa ei se ole veneen rekisteröijän ongelma vaan se on asia johon Trafilta täytyy löytyä ratkaisu.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.