Olen aikeissa asentaa sitikkaani lisäkaukovalot, mutta bx:ssä referenssiluku on jo alunperin 2*30 ja mun lisävalot on 2*17,5 eli yhteensä se tekee 95. Onko se vielä laillista asentaa?
Liikkeessä sanoivat, että vanhemmissa autoissa saa olla 100 ja nyt uusissa raja on 75...Pitääkö se paikkansa?
Kiitos vastauksista!
lisäkaukovalot?
6
631
Vastaukset
- 405 grd
Saat asentaa mikäli BX:si on käyttöön otettu ennen 1.1.1980, ennen ko päivää max referenssi on 100 sen jälkeen 75 .
- Teuvo
Näin on närhen munat. Maksimi referenssilukujen summa on 75 eikä näin ollen autoosi sopivia lisäkaukovaloja taideta edes valmistaa.
Samaa vikaa on muuten Xantiassa, ref.luku on 55. Ref 10 lisäkaukovaloja sentään taitaa olla olemassa mutta niiden valoteho on niin onneton ettei sellaisista taida olla mitään hyötyä.
Jotenkin kummastuttaa Sitikan hillittömät referenssiluvut. Vaikea uskoa että umpioiden valovoima olisi noin suuri, ei sitä ainakaan käytännössä huomaa. Valot kun ovat ihan tuliterinäkin aika keskinkertaiset. On paljon autoja joissa kyseinen luku on alta 20 ja käytännön teho selvästi parempi.
Olisivat edes jättäneet merkitsemättä lukuja umpioihin, tällöinhän ne tulkittaisiin ref 20 umpioiksi :) Nykyisellään ei tipu lisää valoa syksyyn ellei sitten vaihda keulalle kokonaan toisen auton umpioita...- citroen for ever
Aikanaan 80 luvun lopulla TM vertaili autojen valaisimia niin BX oli aiva karkijoukossa tasapistein volvo760 saab 900 ja volvo 240 kanssa.
Ajan myötä liittimet hapettuvat jolloin kulkee vähemän virtaa ja 10% jännitteen alenema laske valotehoa noin 15%. Suosittelenkin johdottamaan päävalot uudestaan. ja uusimaan polttimot aina syksyisin. Itse sain todella kantavat ja kirkkaat valot näillä keinoin. Niin ainahan voi vanhassa autossa umpiotkin olla huonot niiden vaihtokin lisää valotehoa(ei karkaile säteet hiekkapuhalletusta lasista) - MOK
Cibie 35 Airport (pieni kanttinen valaisin) on sellainen lisäpitkä, jonka referenssiluku on 10 ja se sai TM:n valotestissä neljä tähteä. Valokeila ulottuu n. 200 metriin, mutta on melko kapea. Pyöreissäkin merkkilisäpitkissä on joitakin malleja, joiden kantama jää jopa lyhyemmäksi, eikä valokeilakaan välttämättä ole juurikaan edes leveämpi.
Muut enintään 12,5 referenssiluvun omaavat lisävalot antavat valoa vajaan 150 m:n matkalle.
- jake
kytke auton omat kaukovalot kokonaan toiminnasta ja laita tehokkaat lisäpitkät esim. Bosch rallye 225 tai Hella 3000, joissa ref. 37,5. Tämä on laillinen ja hyvä konsti.
Laittomia hyviä keinoja on laittaa omiin umpioihin tehokkaammat polttimot, joskin heijastinpinta saattaa kärsiä jonkin verran. 100w kestää vielä, mutta polttimoiden käyttöikä saattaa olla lyhyt, jos ei laita omia johdotuksia.
Ja toinen kyseenalainen konsti on ottaa katsastukseen lisäpitkät pois. Tienpäällä niitä ref. lukuja ei kyllä kukaan tarkasta, tosin tuskin katsastuksessakaan.
Suosittelen kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa... - jake
kytke auton omat kaukovalot kokonaan toiminnasta ja laita tehokkaat lisäpitkät esim. Bosch rallye 225 tai Hella 3000, joissa ref. 37,5. Tämä on laillinen ja hyvä konsti.
Laittomia hyviä keinoja on laittaa omiin umpioihin tehokkaammat polttimot, joskin heijastinpinta saattaa kärsiä jonkin verran. 100w kestää vielä, mutta polttimoiden käyttöikä saattaa olla lyhyt, jos ei laita omia johdotuksia.
Ja toinen kyseenalainen konsti on ottaa katsastukseen lisäpitkät pois. Tienpäällä niitä ref. lukuja ei kyllä kukaan tarkasta, tosin tuskin katsastuksessakaan.
Suosittelen kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku665525Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti902842- 2742581
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362429Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä212090Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2611704Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai571303Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131173- 881145
- 901136