En tiedä onko tätä mitään järkeä tänne edes kirjoittaa, mutta asia on vaivannut mieltäni varmaan jo kuukausia. Aloitin viime syksynä opinnot täällä yliopistolla ja sain kavereita, joista yhden kanssa ystävystyin lähes heti syksyllä. Olemme olleet vapaa-ajallakin yhteydessä ja melkein aina yliopistolla kuljemme yhdessä, tietysti olemme muidenkin kavereiden kanssa, mutta siis sellaiset "bestikset" ollaan. Olen ollut jo usean kuukauden ihastunut (tai jopa rakastunut?) tähän ystävääni, ja välillä tuntuu kamalalta kun en voi kertoa sitä hänelle. En ole varma onko hän homo, mutta ainakaan ei ole missään keskusteluissa suuremmin tuonut seksuaalisuuttaan ilmi, niinkuin kaveriporukoissa monesti ainakin jonkinlaista läppää heitetään tai asia muuten tulee ilmi. Toisaalta en uskalla kysyäkään häneltä, enkä myöskään tulla itse ulos kaapista koska on niin paljon menetettävää. Olemme kuitenkin todella hyvät kaverit jo. Tämä tilanne tuntuu siis aivan umpikujalta minulle, mietin jatkuvasti tätä enkä saa mielenrauhaa. Ehkä pitäisi yrittää olla vain kavereita, mutta en voi ajatuksilleni mitään... onko kukaan ikinä ollut samanlaisessa tilanteessa? Miten voin olla ajattelematta tätä joka päivä? Välillä kiroan tätä kohtaloani homona, kunpa voisinkin olla kuten muut... ei olisi tällaisia murheita mielen päällä...
ystävystynyt "heteroon"
21
2952
Vastaukset
- sweet & tender hooligan
Jos tämä poika on ystävyytesi arvoinen, hän kyllä hyväksyy sinut sellaisena kuin olet. Mielestäni sinun kannattaa kertoa tunteistasi, vaikka silloin pitääkin varautua myös siihen, ettet saa vastakaikua.
- Miko
..aiheeseen jollain tavalla, niin aluksi voi ainakin tunnustella, että mitä mieltä hän on homoista/homoudesta ja ehkä siitä voi sitten avautua keskustelu henk. koht. suuntaankin..itse olen aika samanlaisessa tilanteessa ja tiedän, että kuinka vaikeaa se voi olla..
- joku opiskelija
Miko kirjoitti:
..aiheeseen jollain tavalla, niin aluksi voi ainakin tunnustella, että mitä mieltä hän on homoista/homoudesta ja ehkä siitä voi sitten avautua keskustelu henk. koht. suuntaankin..itse olen aika samanlaisessa tilanteessa ja tiedän, että kuinka vaikeaa se voi olla..
Tiedän, että sitä rohkeutta tarvitaan, mutta kun en ole valmis luopumaan ystävyydestämme jos hän ei tätä ymmärtäisikään... tämä siis vastauksena tuolle aiemmalle kirjoittajalle.
Pari kertaa keskusteluissa onkin hieman sivuttu aihetta, mutta jostain syystä näyttää kuin hän välttelisi kaikkia tuollaisia keskusteluja. Muuten hänellä kyllä on mielipiteitä ja sanottavaa vähän kaikkeen, mutta kumman hiljaiseksi ja neutraaliksi menee jos keskustelu (ihan muutenkin kaveriporukassa) ajautuu tuollaisiin juttuihin... ei siitä ota selvää. No, ehkä tämä vaatii sitten vaan aikaa, en tiedä. Olisin jo niin helpottunut edes siitä tiedosta, onko hän homo vai hetero. Vaikka eihän se tietenkään ystävyyttämme mihinkään muuta, mutta itse saisin mielenrauhan ainakin jollain tavalla ja hahmottaisin tilanteen paremmin... - Miko
joku opiskelija kirjoitti:
Tiedän, että sitä rohkeutta tarvitaan, mutta kun en ole valmis luopumaan ystävyydestämme jos hän ei tätä ymmärtäisikään... tämä siis vastauksena tuolle aiemmalle kirjoittajalle.
Pari kertaa keskusteluissa onkin hieman sivuttu aihetta, mutta jostain syystä näyttää kuin hän välttelisi kaikkia tuollaisia keskusteluja. Muuten hänellä kyllä on mielipiteitä ja sanottavaa vähän kaikkeen, mutta kumman hiljaiseksi ja neutraaliksi menee jos keskustelu (ihan muutenkin kaveriporukassa) ajautuu tuollaisiin juttuihin... ei siitä ota selvää. No, ehkä tämä vaatii sitten vaan aikaa, en tiedä. Olisin jo niin helpottunut edes siitä tiedosta, onko hän homo vai hetero. Vaikka eihän se tietenkään ystävyyttämme mihinkään muuta, mutta itse saisin mielenrauhan ainakin jollain tavalla ja hahmottaisin tilanteen paremmin...Puhuuko hän paljon naisista? Onko ollut tyttöystävää jne.? Oletko itse kertonut paljon, että oletko seurustellut jne? Mistä päättelet, että hän on hetero?
- hanna
Miko kirjoitti:
Puhuuko hän paljon naisista? Onko ollut tyttöystävää jne.? Oletko itse kertonut paljon, että oletko seurustellut jne? Mistä päättelet, että hän on hetero?
Flirttailet vaan avoimesti ja jos se tytsy lähtee leikkiin mukaan, niin sul on mahiksii. :D
- hanna
hanna kirjoitti:
Flirttailet vaan avoimesti ja jos se tytsy lähtee leikkiin mukaan, niin sul on mahiksii. :D
Siis poitsu tietty. Sori. :D
- kirahvi
Ei se mene niin että kerrot ja katsot miten käy.
Kannattaa miettiä millä perusteella ystäväsi on valinnut sinut ystäväksesi, minkälaisia arvoja omaat, mitä edustat, miten käsität maailman ja paikkasi siinä, suhtaudut muihin sekä elämään yleensä jne.
Homoutta inhotaan ja pelätään edelleen hyvin voimakkaasti. Oman homoutesi tunnustaminen voi kääntää em. asiat päälaelleen, "et ollutkaan se joksi sinua luulin", "mitä haluat minusta", syntyy inhoreaktio, olitkin joku muu joksi sinua
luulin, homous on täynnä stereotypioita jotka elävät meissä voimakkaana.
Kannattaa punnita ystävyytesi syvyyttä ja päättää siitä, kestääkö ystävyytenne ja ystäväsi vielä yhden salaisuuden paljastuksen, joskus voi yksikin asia olla liikaa.
Tiedän tilanteesi ja sen helvetin läpikäynnin.
En silti kehoita sinua olemaan kertomatta enkä myöskään kehoita kertomaan. Voin sanoa että jos tunteesi edelleen syvenevät, tiedät kyllä milloin on aika tehdä niin. - joku opiskelija
Miko kirjoitti:
Puhuuko hän paljon naisista? Onko ollut tyttöystävää jne.? Oletko itse kertonut paljon, että oletko seurustellut jne? Mistä päättelet, että hän on hetero?
Todella harvoin, tai ei oikeastaan koskaan ole puhunut naisista siinä mielessä. Olen itse miettinyt että ehkä se ei vaan ole hänen tapaistaan jutella tuollaisista asioista, en usko että on seurustellut edes. Toisaalta siitä hänen avoimuudestaan voisi päätellä että hän on hetero, välillä tuntuu että hän on liian täydellinen ollakseen homo. Kuulostaa varmaan hullulta mutta näin itse näen asian. Silti jokin hänessä epäilyttää. Tai sitten tosiaan on käynyt niin että yritän vain nähdä hänessä niitä piirteitä, en tosiaankaan tiedä...
Mutta mitä tähän liittyy se, olenko ikinä kertonut hänelle omista seurusteluistani yms. jutuista? Tarkoitatko, että pitäisi jotenkin murtaa jäätä tämän aiheen tieltä kertomalla itse jotain ensin?
Olen kyllä ajatellut paljastavani hänelle "todellisen minäni" jotenkin sanattomasti. Meillä on tapana keskustella useinkin kahden kesken. Ehkä voisin jollain keinolla jättää hänelle sellaisia pieniä vihjeitä joista hän itse saa päätellä mikä olen, silloin hänelle varmasti jäisi paremmin aikaa sulattaa se tieto, ja uskon oikeastaan että hän ymmärtäisi sen. Tai ainakin toivon niin. Saa nähdä miten käy... - Miko
Todella harvoin, tai ei oikeastaan koskaan ole puhunut naisista siinä mielessä. Olen itse miettinyt että ehkä se ei vaan ole hänen tapaistaan jutella tuollaisista asioista, en usko että on seurustellut edes. Toisaalta siitä hänen avoimuudestaan voisi päätellä että hän on hetero, välillä tuntuu että hän on liian täydellinen ollakseen homo. Kuulostaa varmaan hullulta mutta näin itse näen asian. Silti jokin hänessä epäilyttää. Tai sitten tosiaan on käynyt niin että yritän vain nähdä hänessä niitä piirteitä, en tosiaankaan tiedä...
Mutta mitä tähän liittyy se, olenko ikinä kertonut hänelle omista seurusteluistani yms. jutuista? Tarkoitatko, että pitäisi jotenkin murtaa jäätä tämän aiheen tieltä kertomalla itse jotain ensin?
Olen kyllä ajatellut paljastavani hänelle "todellisen minäni" jotenkin sanattomasti. Meillä on tapana keskustella useinkin kahden kesken. Ehkä voisin jollain keinolla jättää hänelle sellaisia pieniä vihjeitä joista hän itse saa päätellä mikä olen, silloin hänelle varmasti jäisi paremmin aikaa sulattaa se tieto, ja uskon oikeastaan että hän ymmärtäisi sen. Tai ainakin toivon niin. Saa nähdä miten käy...Mitä tarkoitat, että hän on liian täydellinen ollakseen homo? Voihan olla, että hän on bi tai sitten ei vielä tiedosta, että on bi tai gay. Kasvuympäristö ja omaksutut arvot vaikuttavat paljon. Oletteko 20 v.? Monilla seksuaalinen minuus kasvaa ja muuttuu lähes koko elämän ajan. En usko, että kenenkään seksuaalisuus on stabiili. . että on 100% gay, bi tai heteroihmisiä. Itsekin olin vielä 10v. sitten "homompi" kuin nyt 30 v. iässä.
- joku opiskelija
Miko kirjoitti:
Mitä tarkoitat, että hän on liian täydellinen ollakseen homo? Voihan olla, että hän on bi tai sitten ei vielä tiedosta, että on bi tai gay. Kasvuympäristö ja omaksutut arvot vaikuttavat paljon. Oletteko 20 v.? Monilla seksuaalinen minuus kasvaa ja muuttuu lähes koko elämän ajan. En usko, että kenenkään seksuaalisuus on stabiili. . että on 100% gay, bi tai heteroihmisiä. Itsekin olin vielä 10v. sitten "homompi" kuin nyt 30 v. iässä.
Olemme molemmat parikymppisiä, muistaakseni meillä on tasan kuukauden ikäero. Tiedän, että tuo täydellisyys-juttu voi kuulostaa tosi oudolta, mutta jotenkin vaan ajattelen niin ettei homo voi esiintyä sillä tavalla omana itsenään kuin hetero, jos on jotain salattavaa. Hänen olemuksensa kuitenkin vaikuttaa niin tasapainoiselta ja "onnelliselta". Kai tarkoitin sitä sillä täydellisyydellä. Ei hän ulkoisesti ole mitenkään täydellinen, pienikokoinen eikä erityisen komeakaan, mutta luonteeltaan täydellinen. Omaa luonnettani se kaapissa oleminen ainakin rajoittaa sen verran, etten voi olla samalla tavalla "täydellinen" kuin hän, siksi siis toisinaan vaikuttaa kuin hän olisi hetero. No nyt saattoi jo mennä yli hilseen tämä juttu, sitä on niin vaikea selittää. Toivottavasti ymmärsit pointtini kuitenkin...
- joku opiskelija
Olemme molemmat parikymppisiä, muistaakseni meillä on tasan kuukauden ikäero. Tiedän, että tuo täydellisyys-juttu voi kuulostaa tosi oudolta, mutta jotenkin vaan ajattelen niin ettei homo voi esiintyä sillä tavalla omana itsenään kuin hetero, jos on jotain salattavaa. Hänen olemuksensa kuitenkin vaikuttaa niin tasapainoiselta ja "onnelliselta". Kai tarkoitin sitä sillä täydellisyydellä. Ei hän ulkoisesti ole mitenkään täydellinen, pienikokoinen eikä erityisen komeakaan, mutta luonteeltaan täydellinen. Omaa luonnettani se kaapissa oleminen ainakin rajoittaa sen verran, etten voi olla samalla tavalla "täydellinen" kuin hän, siksi siis toisinaan vaikuttaa kuin hän olisi hetero. No nyt saattoi jo mennä yli hilseen tämä juttu, sitä on niin vaikea selittää. Toivottavasti ymmärsit pointtini kuitenkin...
Niin, no voihan olla että se täydellisyyskin on vain omissa silmissäni. Eihän kaikki välttämättä näe häntä niin täydellisenä, mutta se varmaan tarkoittaisi vain sitä että olen rakastunut häneen. Tuli tuokin vaihtoehto nyt mieleen tässä kun vähän asiaa mietin. Tosi monimutkaista...
- Kasanoova
Niin, no voihan olla että se täydellisyyskin on vain omissa silmissäni. Eihän kaikki välttämättä näe häntä niin täydellisenä, mutta se varmaan tarkoittaisi vain sitä että olen rakastunut häneen. Tuli tuokin vaihtoehto nyt mieleen tässä kun vähän asiaa mietin. Tosi monimutkaista...
Pitäkääpä kunnon ryyppyilta kaksisteen (kaada sen kuppiin kunnolla viinaa, että kaikki estot varmasti häipyy) ja leikin varjolla pistät lähentelyä kehiin. Silloin yleensä natsaa, vaikka olisi vain 10% biseksuaali.
Toista ryyppyilta pari kertaa. Jos ei silti meinaa tulla vastakaikua, niin sitten sinuna alkaisin pikkuhiljaa luopua toivosta. - Miko
Kasanoova kirjoitti:
Pitäkääpä kunnon ryyppyilta kaksisteen (kaada sen kuppiin kunnolla viinaa, että kaikki estot varmasti häipyy) ja leikin varjolla pistät lähentelyä kehiin. Silloin yleensä natsaa, vaikka olisi vain 10% biseksuaali.
Toista ryyppyilta pari kertaa. Jos ei silti meinaa tulla vastakaikua, niin sitten sinuna alkaisin pikkuhiljaa luopua toivosta.Mä en kokeilisi mitään ryyppyiltaa. Musta aika outo idea. Kyllä mä uskon, kun ystävysyy enemmän, niin asiat etenevät, jos niiden on tarkoitus edetä, mutta ei kannata jäädä odottamaankaan, jos mitään ei tapahdu. Jos se kundi on sitten kaapissa jostain syystä? Sähän voit kertoa jostain sun kuvitteellisesta kaverista joka olisi gay, niin hänen reaktioistaan voisi sitten tulkita, että miten hän reagoi asiaan.
- Kasanoova
Miko kirjoitti:
Mä en kokeilisi mitään ryyppyiltaa. Musta aika outo idea. Kyllä mä uskon, kun ystävysyy enemmän, niin asiat etenevät, jos niiden on tarkoitus edetä, mutta ei kannata jäädä odottamaankaan, jos mitään ei tapahdu. Jos se kundi on sitten kaapissa jostain syystä? Sähän voit kertoa jostain sun kuvitteellisesta kaverista joka olisi gay, niin hänen reaktioistaan voisi sitten tulkita, että miten hän reagoi asiaan.
Mitä sinä kokeilisit? Että kerrot olevasi homo ja kaveri alkaa yhtäkkiä kesken kahvinjuonnin työntämään kielen kurkkuusi ja haluaa sinut keittiönpöydällä nyt heti?
90% miehistäni olen saanut ainakin pikkuisessa humalassa. Minä en tyydy vain kotona hiplaamaan itseäni ja haaveilemaan jostakin rattopojasta. - Miko
Kasanoova kirjoitti:
Mitä sinä kokeilisit? Että kerrot olevasi homo ja kaveri alkaa yhtäkkiä kesken kahvinjuonnin työntämään kielen kurkkuusi ja haluaa sinut keittiönpöydällä nyt heti?
90% miehistäni olen saanut ainakin pikkuisessa humalassa. Minä en tyydy vain kotona hiplaamaan itseäni ja haaveilemaan jostakin rattopojasta.seksistä. Sinulla taitaa olla seksi mielessä. Kyseessä taitaa olla vähän enemmän.
- Kasanoova
Miko kirjoitti:
seksistä. Sinulla taitaa olla seksi mielessä. Kyseessä taitaa olla vähän enemmän.
No seksi on tietysti mielessä. Mitä se sitten siltä haluaa? Ystävyyssuhdehan niillä jo on. Seksiä vielä. Tokko se rahaakaan siltä haluaa, opiskelijoilta sitä ei usein löydy...
Jos taas tarkoitus on pyrkiä ystävyyssuhteesta parisuhteeseen, niin give me a break. Mutta eipä yksi seksikokemus haittaisi senkään saavuttamisessa. - mullekävinäin
Miko kirjoitti:
Keskustelu johdateltiin toisen osapuolen taholta em asioihin ja minä tietysti näyttelin idioottia, kun olisi pitänyt tehdä jotain ihan muuta. Tai en edes näytellyt idioottia vaan olin sellainen, pahemmasta päästä. No, ehkä hämmennykseni kertoi jotain. Ja ehkä menetin tilaisuuteni.
Jos otat ko asian puheeksi ja kumpanisi hämmentyy täysin, koetapa kuitenkin vielä uudestaan!!!
- kirahvi
Kaikki miehet näyttävät homojen mielestä homoilta. Ja ajatellaan näitä myös homoina. Sitten tulee eteen realiteetti että mies ei sittenkään voi olla homo.
Ei se että ilmoitat olevasi homo ratkaise juuri mitään. Toisen on myös pystyttävä tunnustamaan se sekä sinulle että itselleen. Tämä tässä on vaikeinta, maailma tuntuu olevan pullollaan näitä "heteromiehiä" jotka vaan ilmaisevat itseään homoina.
On helppoa olla hetero ja toisen homo koska tällöin mitään ei voi sattua heidän välilleen, mutta jos molemmat sanotte olevanne homoja kehittyy mahdollisuuksia jotka voivat johtaa tilanteisiin joita jompikumpi ei voi mitenkään hyväksyä. - johnnyboy
kerro hänelle totuus olevasi gay,jos hän on ystäväsi,niin ymmärrystä varmaan löytyy;)ja ystävyys jatkuu.itse olen ollut samassa tilanteessa nuorempana(yläasteella)enkä uskaltanut kertoa asiasta kenellekkään.näin jälkikäteen ajatellen on helppoa todeta että olisi pitänyt kertoa!toivon että keräät rohkeutta ja kerrot hänelle,et voi jatkaa noin kovin pitkään!kaikkea hyvää sinulle ja terkkuja turusta!
- vaan...
Olette molemmat parikymppisiä ja varmaan jo kypsiä aikuisia, joten miksi et voisi kertoa. Jos hän on todella ystäväsi, hän hyväksyy sinut vaikkei voisi tunteisiisi vastatakaan.Helppohan minun on toista neuvoa, sillä itse olen vasta 16 ja samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Olen ollut samaan poikaan ihastunut 2,5 vuotta mutten ole uskaltanut kertoa, sillä saisin varmaan pakit. Lähipiirini suhtautuminen homouteen on kielteistä tai sitten sille nauretaan kuin jollekin vammaiselle.
- opiskelija 2
Ei siinä hommassa mitään järkeä olekaan. Mulla oli ihan samanlainen tilanne: Sain hyvän kaverin korkeakoulusta ja ihastuin siihen vähitellen. Vietettiin aikaa paljonkin yhdessä ja tilanne kävi mulle tosi hankalaksi.
Päätin sitten kertoa ihastuksestani, vaikka tiesinkin ettei kaverilla ollu mitään fiiliksiä. Katkaisuhoitoa siis. Oltiin jo aiemmin puhuttu meikäläisen biseksuaalisuudesta, mikä oli sen mielestä ihan ok. Kaveri on luonteeltaan aika ymmärtäväinen ja reilu, joten ajattelin ettei ystävyys välttämättä katkea aivan kokonaan kun kerro sille ihastuksestani.
Muutamia kuukausia sitten kerroin, ja siitä alkoi hiljaisuus. Muutamia kertoja nöyryytin itseäni kokeilemalla josko tyyppi vielä lähtis yhteisiin rientoihin, baariin ym. Ei lähtenyt.
Nykyään se suostuu jo juttelemaan ihan kohteliaasti ja ollaan kyllä oltu samoissa tapahtumissakin. Sen jutuissa on kyllä ihan myönteinen sävy, ja uskon että tilanne pikkuhiljaa paranee ja ollaan taas jossain vaiheessa ihan kavereita. Ei kannata kyllä odottaa, että tälläsissä tapauksissa palattais missään vaiheessa tohon 'bestis'-tilanteeseen.
Elikkä jos tuntuu siltä että kiusaat vaan itteäs siinä suhteessa, niin kannattaa katkasta homma ajoissa. Sitte alkaa toipuminen. Se taas on puhdasta aivokemiaa ja saattaa viedä kauankin.
Mun tapauksessa annan vielä ison plussa sille mun kaverille sen suhtautumisesta. Olis voinu käydä huonomminkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1635015Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203611Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1643426Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382927Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082689Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie282058Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191905Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121824Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1551522Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111512