jännitys

reseptin saanti?

Heippulis
Itse olen jo yli vuoden verran stressannut ja kasannut paineita koulusta valmistumisen takia ja kesällä kun piti alkaa etsimään töitä ja muutenkin tämä on suurta elämänmuutoksen aikaa. Noh tietenkin olen alkanut ihan p:sti jännittämään varsinkin työhaastatteluja. Oli tässä myös pahempikin aika, että kaikki asiat ja tekemiset kodin ulkopuolella oli aika vaikeaa kun jännitti ja ahdisti aivan liikaa. Syksyllä homma meni vähän liian vaikeaksi ja menin lääkärin juttusille koko asiasta. Hän kehoitti varaamaan aikaa psykologille. Sinne sainkin ajan ja eka tapaaminen oli hieman ennen joulua. Nyt olen siellä käynnyt jo neljä kertaa kertoen koko elämänkaareni läpi. Täytyy sanoa että hieman on helpottanut ja on saanut itseään parempaan kuntoon ilman lääkkeitä, mutta kuitenkin haluaisin ihan varmuuden vuoksi taskuuni lääkkeen, jonka voi ottaa jos oikein paha jännitys iskee, eikä sitä saa loppumaan(varsinkin työhaastatteluihin). EI se ole helppoa kun sydän hakkaa ja hakkaa entistä hurjemmin, joka johtaa siihen ettei jalat tahdo kantaa ja rupeaa oksettamaan ja huippaamaan ja tahtoisi vain lopuksi paeta. Mainitsin tästä lääkkeen saannin mahdollisuudesta psykologilleni tänään ja hän sanoi, että minun pitää pyytää sitä lääkäriltä(eli taas sama rumba uudestaan).
Miten oikein pitäisi menetellä? Varata aika lääkärille? Ja yleensäkin miten saada lääkäri tajuamaan, että on ok antaa minulle reseptin, etten taas kuule: "mene kuule juttelemaan psykologin kanssa, en mä sulle nitään lääkkeitä rupea määräämään". Ihmetyttää vain, kuinka helposti muut saa esim.esiintymisjännitykseen ja minulle pian sanotaan taas etten minä mitään tarvitse. Toivottavasti joku tajusi mitä tarkoitin ja sanoisi joitain järkeviä neuvoja, kiitos.

12

1492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä tarkoitat

Eli asia sun kohdalla on aivan yksinkertainen.Olet jo mielenterveystoimiston asiakkaana ja siellähän on oma lääkäri. Varaat heti ajan sille lääkärille ja hän määrää sulle samantien lääkkeet. Ei se siellä rupea ihmettelemään että no mihin sä nyt lääkkeitä tarvitset kun olet jo käynyt psykologin juttusillakin. Itse ainakin kun käyn silloin tällöin miekkarin lääkärillä, saatan jopa itse sanoa omia mielipiteitäni ja ehdottaa jotain tiettyä lääkettä kun olen huomannut että joku aiempi ei toimi.Luulen että propral on sulle hyvä. Toinen on tietenkin ehkä joku rauhoittava (tarvittaessa).Lääkäri katsoo sitten mikä sulle on sopiva. Mulla on propral, opamox (kumpikin tarvittaessa) ja sepram 10 mg.

• mistä saa?

Saako noita lääkeitä jännitämiseen muualta kuin mielenterveyslääkäriltä, esim terveyskeskuslääkäriltä?

• alkuperäinen**
        mistä saa? kirjoitti:

Saako noita lääkeitä jännitämiseen muualta kuin mielenterveyslääkäriltä, esim terveyskeskuslääkäriltä?

Siis itse en ollut missään mielenterveystoimistolla vaan terveyskeskus lääkärillä, joka kehoitti minua menemään terveyskeskuksen tarjoamalle psykologille juttelemaan(vai siis onko nämä kaksi asiaa kuitenkin yksi ja sama asia?). Eli jos siis oikein ymmärsin niin soitan taas kerran terveyskeskukseen ja pyydän aikaa lääkärin juttusille(saan ajan tietenkin 1kk päähän) jännittämisen takia ja kerron sitä sun tätä ja kiltti lääkärisetä tällä kertaa antaa reseptin, ettei tarvitse kovan tilanteen tullen enää hoippua eteenpäin ja tuntea saavansa sydärin?
        Kiitos vaivautuneille.

• helena
        alkuperäinen** kirjoitti:

Siis itse en ollut missään mielenterveystoimistolla vaan terveyskeskus lääkärillä, joka kehoitti minua menemään terveyskeskuksen tarjoamalle psykologille juttelemaan(vai siis onko nämä kaksi asiaa kuitenkin yksi ja sama asia?). Eli jos siis oikein ymmärsin niin soitan taas kerran terveyskeskukseen ja pyydän aikaa lääkärin juttusille(saan ajan tietenkin 1kk päähän) jännittämisen takia ja kerron sitä sun tätä ja kiltti lääkärisetä tällä kertaa antaa reseptin, ettei tarvitse kovan tilanteen tullen enää hoippua eteenpäin ja tuntea saavansa sydärin?
        Kiitos vaivautuneille.

saat propralia eli beetasalpaajaa jännittämiseen lääkäriltä, ja ihan vaan terveyskeskuslääkärikin voi määrätä sinulle sitä. ei sen kummempaa! menet lääkäriin ja pyydät jännittämiseen lääkettä, uskon että hän määrää ensi alkuun propralia, se on erittäin turvallinen lääke eikä aiheuta riippuvuutta, mutta varsinaista paniikkihäiriöö se ei pelasta, vaan estää tärinät ja punastumiset, juuri nuo fyysiset oireet minkä takia moni juuri jännittääkin. Itse käytän propralia, mutta olen huomannut että se hikoiluttaa. Mutta hyvin yksilöllistä se on!

• mit tarkoitat

Kiitos vaivautuneille.

Sama nimimerkki täällä.Eli mä varasin ensin ajan terveyskeskuslääkärille ja sain muistaakseni sieltä propral reseptin, mutta lääkäri siellä neuvoi mua hakeutumaan mielenterveystoimistoon vastaanotolle ja siellä on myös oma lääkäri. Mulle se terkkarilääkäri sanoi silloin ettei voi jatkuvasti kirjoittaa reseptiä jännittämiseen ym kun asioista pitää mennä puhumaan ym ym.Eli voit siis varata ajan kummalle vaan,terveyskeskuslääk. tai paikkakuntasi mielenterveystoimistoon.Miekkariin saa aikoja hyvin ja nopeasti, ainakin mä oon saanut.Ja se on varmaan hyväksi mennä selvittelemään niitä jännittämisen "taustoja",eikä vaan jatkuvasti hakea reseptejä terkkarilääkäriltä.

• alkuperäinen**
        mit tarkoitat kirjoitti:

Sama nimimerkki täällä.Eli mä varasin ensin ajan terveyskeskuslääkärille ja sain muistaakseni sieltä propral reseptin, mutta lääkäri siellä neuvoi mua hakeutumaan mielenterveystoimistoon vastaanotolle ja siellä on myös oma lääkäri. Mulle se terkkarilääkäri sanoi silloin ettei voi jatkuvasti kirjoittaa reseptiä jännittämiseen ym kun asioista pitää mennä puhumaan ym ym.Eli voit siis varata ajan kummalle vaan,terveyskeskuslääk. tai paikkakuntasi mielenterveystoimistoon.Miekkariin saa aikoja hyvin ja nopeasti, ainakin mä oon saanut.Ja se on varmaan hyväksi mennä selvittelemään niitä jännittämisen "taustoja",eikä vaan jatkuvasti hakea reseptejä terkkarilääkäriltä.

Täytynee varata aikaa sinne terveyskeskukseen. Ja minut lääkäri kehoitti menemään psykologin juttusille, kun olin ekaa kertaa jännityksen takia hakemassa "apua". Psykologilla olen sen jälkeen käynyt puhumassa(4kertaa täysi), mutta ei siellä ole oikein mitään erikoista selvinnyt miksi jännitän. Vain se, että uusi elämäntilanne ja uusia asioita ilmaantuu elämässä, joita ei ole ennen kohdannut ym ym. Enkä muuten edes söisi/halua syödä niitä pillereitä joka päivä vain silloin ottaa, jos huomaa ettei saa itseään millään rauhoittumaan ja yleensäkin jos on jokin työhaastattelu tai isompi juttu edessä.

• reseptin hankkimisesta...

Täytynee varata aikaa sinne terveyskeskukseen. Ja minut lääkäri kehoitti menemään psykologin juttusille, kun olin ekaa kertaa jännityksen takia hakemassa "apua". Psykologilla olen sen jälkeen käynyt puhumassa(4kertaa täysi), mutta ei siellä ole oikein mitään erikoista selvinnyt miksi jännitän. Vain se, että uusi elämäntilanne ja uusia asioita ilmaantuu elämässä, joita ei ole ennen kohdannut ym ym. Enkä muuten edes söisi/halua syödä niitä pillereitä joka päivä vain silloin ottaa, jos huomaa ettei saa itseään millään rauhoittumaan ja yleensäkin jos on jokin työhaastattelu tai isompi juttu edessä.

Minulla on ketjun aloittajan kanssa siinä mielessä sama tilanne, että haluaisin myös vain jotain lievitystä satunnaisiin jännitysoireisiin lähinnä esiintymiseen yleisön edessä, muunlaista terapiaa en ole etsimässä.

Kysymykseni on se,että voiko gynekologi määrätä beetasalpaajaa, esim. propralia? uskon, että voi, sillä lääkärihän gynekin on, mutta suurempi kysymys on, että uskallanko sitä kysyä.. kun minulla on piakkoin gyneaika ja saisin hoidettua tämänkin ongelman samalla.. toinen -huonompi- vaihtoehto on, että joutuisin erikseen varaamaan yksityiseltä ajan jännityksen takia, ja sen lisäksi että jo ajan varaaminen tämän takia tuntuu minusta ylitsepääsemättömän vaikealta, niin sen lisäksi minulla ei oikeastaan yksityiseen olisi varaa, enkä voi YTHS:sän kautta varata aikaa, sillä koululääkäri sattuu olemaan tuttuni.. tiedän, hyvin epäkypsä viesti ja ongelma, pahoittelen, mutta jos joku vaivautuu vastaamaan, niin kiitos siitä:)

• mitä tarkotat.................
        reseptin hankkimisesta... kirjoitti:

Minulla on ketjun aloittajan kanssa siinä mielessä sama tilanne, että haluaisin myös vain jotain lievitystä satunnaisiin jännitysoireisiin lähinnä esiintymiseen yleisön edessä, muunlaista terapiaa en ole etsimässä.

Kysymykseni on se,että voiko gynekologi määrätä beetasalpaajaa, esim. propralia? uskon, että voi, sillä lääkärihän gynekin on, mutta suurempi kysymys on, että uskallanko sitä kysyä.. kun minulla on piakkoin gyneaika ja saisin hoidettua tämänkin ongelman samalla.. toinen -huonompi- vaihtoehto on, että joutuisin erikseen varaamaan yksityiseltä ajan jännityksen takia, ja sen lisäksi että jo ajan varaaminen tämän takia tuntuu minusta ylitsepääsemättömän vaikealta, niin sen lisäksi minulla ei oikeastaan yksityiseen olisi varaa, enkä voi YTHS:sän kautta varata aikaa, sillä koululääkäri sattuu olemaan tuttuni.. tiedän, hyvin epäkypsä viesti ja ongelma, pahoittelen, mutta jos joku vaivautuu vastaamaan, niin kiitos siitä:)

Mul on sellanen mielikuva että gynegoloki ei ehkä määrää sitä lääkettä, mutta en tosiaan ole kyllä varma. Asiahan selviää kun kysyt siltä sitten.

• alkuperäinen**

Tänään sain aikaiseksi varattua ajan lääkärille. EI muuten, muuta kun sen on reilun kahden viikon päähän(27.2)....täti sanoi että on kovasti ruuhkaa eikä aikaisemmaksi aikoja saa ollenkaan. Noh yritetään tässä nyt sitten toivoa parasta, ettei LIIAN pahoja tilanteita tule :/

• jännittää

mikset mene psykiatrin vastanotolle. Itse mietin sitä pitkään. Kaveri oli tosi hyvä tyyppi, osasi suhtautua asiaan hienosti, positiivisesti ja luonnollisesti.
      Itselläni siitä on jo 15 vuotta. Antoi hyvän lääkkeen, otetaan vain tilanteen mukaan.Esiintyminen tai vastaava. Otti myös esille terapia, mutta saan itse päättää lähdenkö vai en!!!Nyt kun ikää on tullut, huomaan kun on jo oppinut tilanteisiin eikä tarvitse ottaa lääkettäkään!!!!
      terv.ope

• alkuperäinen**

tässä kaupungissa olen ymmärtänyt, että psykiatrille pääsy kestää vieläkin pitempään..yli kuukauden. Ja pakko sanoa, mutta jotenkin "vierastan" jo sanaa psykiatri(älä kysy miksi). Miunlle riittää jo naisena, että olen ollut miespsykologin vastaanotolla 4kertaa(älä kysy tuostakaan, että miksi) :D

• jännittää

tässä kaupungissa olen ymmärtänyt, että psykiatrille pääsy kestää vieläkin pitempään..yli kuukauden. Ja pakko sanoa, mutta jotenkin "vierastan" jo sanaa psykiatri(älä kysy miksi). Miunlle riittää jo naisena, että olen ollut miespsykologin vastaanotolla 4kertaa(älä kysy tuostakaan, että miksi) :D

Niin........ ajattelin itsekkin samalla tavalla.
        Ei olisi tullut kuuloonkaan, että meikäläinen menisi psykiatrille koskaan!!! Mutta ehkä jännitystilanteet alkoivat hankaloittaa normaalia elämää, että yhtenä kauniina päivänä päätin, että marssin sinne.
        Sitä päivää en ole katunut, ovatpahan näköjään tosi ammattilaisia.Aina kannattaa kysyä kuinka nopeasti pääsisi jos varaisi ajan.
        Positiivista oli minun tapauksessani, se että kaveri oli kuin mikä tahansa "kulman kundi".
        Vai oliko meikäläisen käsitykset psykiatreista aluksi väärät!!!!???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe