Ärsyttää kaverini....

...jonka mielestä...

...on täysin "ala-arvoista", kun olen päättänyt lukion jälkeen mennä opiskelemaan lähihoitajaksi! Entäs sitten! Olen vihdoinkin päättänyt opiskella kuntoutuksen ko:n... Lukion todistuskin oli aika huono, että en edes tiedä pääsisinkö AMK:hon!! Mitä mieltä muut olette? Onko tosiaan ihan ala-arvoista? Pitäisikö hakea AMK:hon, jotta kaverini ei ajattelisi minun olevan "luuseri"!!!

9

968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komplekseja

Kaverillasi on jotain ihme komplekseja. On jokaisen oma asia miten elämässään prioriteetit asettaa. Sun kannattanee ottaa etäisyyttä moiseen 'kaveriin'. Itse opiskelen yliopistossa eikä se ole tehnyt minusta yli-ihmistä.

• ei ole saavutus

"Pitäisikö hakea AMK:hon, jotta kaverini ei ajattelisi minun olevan "luuseri"!!!"

Ei, vaan tietenkin haet suoraan yliopistoon lääketieteelliseen, kasvatustieteelliseen tai yhteiskunta-/valtiotieteelliseen, jolloin voit sanoa kaverillesi: LUUSERI!

Ei mutta kaikki kunnia toisten alavalinnoille, jaksamista.

• Rosa

Kaveris ei tajuu.

• on...
        Rosa kirjoitti:

Kaveris ei tajuu.

Johtuu varmaan siitä, että ennen opinto-ohjaajat ylä-asteella toivovat oppilaiten suoraan menevän lukioon ja sieltä eteenpäin ammattikorkeakouluun tai yli-opistoon.

Opinto-ohjaajat antoivat sellaisen kuvan, että jos menet amikseen, todistuksesi on varmaankin oltava aika surkea tai jtn.

Tämä siis oli ennen 2000 lukua ja vaikutti minuunkiin. Varsiinkin kun rupesin höpöttämään siskoille,että kai tekin tuutte lukioon ja niin edelleen.

Aluksi olin ihan hämmästynyt kun sisko sitten päättikin mennä lähihoitaja-linjalle, mutta sitten tajusin, että on ihan turhaa änkeä itseään johonkin jos ei tykkää.

Nyt olisin toivonut että olisin käynyt jonkun tekniikan amis linjan ennen AMKta.

MUTTA ennen kaikkea kannattaa tehtä asioita josta itse tykkää.

Minulla ainakin on kamui, jotka menivät lukion jälkeen amikseen. Monia syitä esim. ei halua niin pitkää opiskelu vuotta (4 vuotta max). sillä amiksen jälkeenkin pääse AMK:n jos haluaa. Jos edes sitäkään.

Jotkut vaan haluaa tehdä kätten töitä, ja sitä minä arvostan.

• jotka ovat...

lukiosta siirtyneet ammattioppilaitokseen! Eikä heidän elämänsä ole mitenkään "kurjempaa", vaikka eivät olekaan korkeakouluttautuneet lukion jälkeen... Päin vastoin! Tiedän kyllä myös ihmisiä, jotka todellakin katsovat kieroon, jos kuulisivat, että joku on päättänyt lukion jälkeen amikseen... Onkohan se jokin päähänpinttymä, että lukiosta "pitäis" aina mennä joko AMK:hon tai yliopistoon? Sitä en kyllä tiedä, että miten näihin yo-ihmisiin suhtaudutaan amiksessa, vai kiinnitetäänkö edes huomiota...?

• effect

Jokainen saa tehdä minun mielestäni mitä haluu.
        Sano nille kavereilles, että haista poika p a s k a

• jaanitus

tekee niin että käyvät ensin lukion ja lähtevät sitten esim. amiskaan hakemaan ammattia. esim. todella monet eivät vielä yläasteella tiedä minkä ammatin haluaisivat ja valitsevat näin ollen lukiona. tavallaan saa ns. jatkoaikaa..

• silti LH

Eli koulutus on sosionomi, mutta kaikki työpaikat missä olen ollut, olen toiminut lähihoitajan tehtävissä, lähihoitajan palkalla. Opiskellessa toivoin tulevan työni olevan ehkä enemmänkin asiakkaani asioiden hoitamista/järjestelyä, keskusteluja, yhteistyön tekemistä sosiaalityöntekijöiden kanssa jne..

Nyt on alkanut kypsyttää oikein urakalla, en todellakaan kuvitellut valmistuvani ns. paskahommiin. Tällä hetkellä töissäni minua nipistellään, revitään vaatteista ja syljetään päälle. 3,5 vuotta ammattikorkeakoulua takana. Eipä juuri innosta aamulla töihin lähteä.

Aion vaihtaa alaa, opiskelemaan. Merkonomiksi ehkäpä... Täytyy vaan vielä hetki harkita ja suunnitella, pieni lapsi velvoittaa...
      Unelmissa siintää päivätyö, jossa asiakkaat eivät sylkisi päälle..

• missä olet...

...töissä??! jossain psykiatrisessa sairaalassa? Ei kyl kuulostanu kovi kivalta työpaikalta, joo...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      61
      4709
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      97
      4421
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      74
      3882
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3797
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      119
      2835
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2608
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2512
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2489
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2479
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2354
    Aihe