Eli seuraavanlainen kysymys:
Millainen on merenkulkualalle, merikapteeni/ merenkulkualan insinööri (konepäällikkö jne.), hakeville järjestettävä soveltuvuus testi??
Ajattelin hakea Kymenlaakson AMK:n merenkulkualan insinöörin koulutukseen, joten olisi kiva tietää moisesta.
Kiitos kaikista, mahdollisista, asiallisista vastauksista.
Merenkulkualan soveltuvuus testi?
15
9638
Vastaukset
Kipparilinjan kokeessa ne vissiin haluaa tietää että tiedät mikä on homman nimi. Sinne hakee nimittäin valtavasti niitä, joilla ei ole selvää käsitystä siitä mitä merenkulku todellisuudessa on. Keskeyttää sitten aikaisintaan ensimmäisen harjoittelun jälkeen.
Siiffilinja sensijaan on nykyään ihan tavallinen amk-inssi, ja pääsykoe sen mukainen.
Mutta mikä Ahvenanmaalla järjestettävän sähkömestarin koulutuksen tilanne? Sehän on joku AMK-automaatioinssikoulutus, plus päällystön turvallisuuskurssit vai mitä?- oppistoppi
nämä AMKn kautta suoritettavat pelastautumis ym. kurssit ovat?
Eli hypitäänkö 10m kylmään mereen (ihanaa) vai luetaanko vain teknisiä ohjeita pelastautumiseen ;)
Ei sillä että todellakin haluaisin moisia hyppyjä lähteä vapaaehtoiseesti harrastamaan.. ihmisluonnon vastaista prkl.. - Opiskelija...
oppistoppi kirjoitti:
Eli hypitäänkö 10m kylmään mereen (ihanaa) vai luetaanko vain teknisiä ohjeita pelastautumiseen ;)
Ei sillä että todellakin haluaisin moisia hyppyjä lähteä vapaaehtoiseesti harrastamaan.. ihmisluonnon vastaista prkl..palastautumis ja pelastusvene ja lautta kurssit on pääasiassa teoriaa. Mereen joutuu kyllä menemään mutta jos keväällä alotat niin ei se meri siinävaiheessa kylmä ole.
Siitä en ole varma että vaaditaanko kyseisten kurssejen suorittamiseen edes vedessä käyntiä, hyvä tietysti osata uida jos merille töihin aikoo ;) - MuyViahaMarinero
oppistoppi kirjoitti:
Ei sillä että todellakin haluaisin moisia hyppyjä lähteä vapaaehtoiseesti harrastamaan.. ihmisluonnon vastaista prkl..Kyllä siellä joutuu vedessä pulikoimaan mutta pelastuspuku päällä. Vettä tulee kasvoille jokunen roiske. Samoin joutuu menemään tulipaloon joka nykyisessä simulaattorissa on "tulipalo". Kumpikin koulutus on ihan kivaa käytännön tekemistä tunnilla istumisen sijaan.
- Mieti tarkkaan...
Kannattaa miettiä tarkkaan haluaako merenkulkua opiskelemaan. Kippareiden työllistymis näkymät on suhteellisen huonot, joten se vaihtoehto kannattaa jättää pois. Joten konemestariks opiskelemaan. Ja sitte tietysti opiskella kaikki mahdolliset energiatekniikan opinnot. ( Voi jäädä maihin voimalaitoksiinkin töihin. )
Merenkulkualan inssi soveltuvuus testejä ei kannata jännittää, ei ne ole kovin hankalat ja Kymenlaakson AMK.hon pääsee helposti sisälle. Harjottelu jaksoja tulee olemaan heti opiskelun alkupuolella joten ensimmäisen vuoden jälkeen kyllä on selkeä kuva työstä laivalla. Voi sitte hyvissä ajoin vaihtaa koulua jos ei ala kiinnostakkaan. - kiinnostaisi tietää
Mitä käytännössä tarkoittaa, jos ihmisen näöntarkkuus on 0,8?
100% sokea? Vai melkein?- Hyvä Näkö
Nolla on (näkö)janassa keskipiste.
Kun ihmisen näkökyky huononee, se luku alkaa kasvaa nollasta joko plussan tai miinuksen puolelle. Nollan jälkeen tulee pilkun jälkeisiä lukuja, sitten ykkösiä eli 1,0 ja 1,1 ja 1,2 jne.
Esimerkissäsi ei mainittu plus vai miinus, joten se tarkoittaa että hakijan näkökyky saa olla laseilla korjattuna jompaan kumpaan suuntaan.
Ammattiautoilijoilla se on 0,4.
Sitä en muista paljonko se piti olla tavallisissa ajokorteissa...
Näkökyky on huono kun luku on 3. Minulla on -4 toisessa silmässä ja toisessa -6,6. Olen siis likinäköinen joka ei näe kauas kunnolla enkä pärjää ilman laseja.
Sokeus ei riipu luvuista pelkästään sillä kaihit, viher- tai harmaakaihi, voivat iskeä jo nollalukemissa alkaen sokeuttamaan piste kerrallaan näkökenttää. - kun..
Hyvä Näkö kirjoitti:
Nolla on (näkö)janassa keskipiste.
Kun ihmisen näkökyky huononee, se luku alkaa kasvaa nollasta joko plussan tai miinuksen puolelle. Nollan jälkeen tulee pilkun jälkeisiä lukuja, sitten ykkösiä eli 1,0 ja 1,1 ja 1,2 jne.
Esimerkissäsi ei mainittu plus vai miinus, joten se tarkoittaa että hakijan näkökyky saa olla laseilla korjattuna jompaan kumpaan suuntaan.
Ammattiautoilijoilla se on 0,4.
Sitä en muista paljonko se piti olla tavallisissa ajokorteissa...
Näkökyky on huono kun luku on 3. Minulla on -4 toisessa silmässä ja toisessa -6,6. Olen siis likinäköinen joka ei näe kauas kunnolla enkä pärjää ilman laseja.
Sokeus ei riipu luvuista pelkästään sillä kaihit, viher- tai harmaakaihi, voivat iskeä jo nollalukemissa alkaen sokeuttamaan piste kerrallaan näkökenttää.merenkulkualalla näkövaatimukset ovat (kansipäällystö) 0,8/1,0
niin tarkoittaako tämä, että nimenomaan lähinäön on oltava hyvä? - Terv: hyttäri
kun.. kirjoitti:
merenkulkualalla näkövaatimukset ovat (kansipäällystö) 0,8/1,0
niin tarkoittaako tämä, että nimenomaan lähinäön on oltava hyvä?Sitä se tarkoittaa!
Itse olen "vain" hyttiemäntänä mutta koska meillä kaikilla laivassa on myös se matkustajille näkymätön virka eli pelastustehtävä, ei meilläkään saa kauhean huono näkö olla! Merimieslääkäri tutkii näön kahden vuoden välein ja mulla on nyt merkintä koodeilla että mitä tehtäviä voin tehdä ja mitä en. Eli täkkäriksi ja sitä kautta tähystäjäksikään en pääse enää.
Olen käynyt sen Basic Safety Trainingin ja suorittanut myös brankkariosuuden eli savuskelluksetkin on tehty mutta silti mä oon aina vaan evakuointiryhmissä pelastustoimessani. Jos näkökykyäni ei saataisi korjattua laseilla/piilolinsseillä, en saisi pestejä edes nissevikkenä! - kiitos
Terv: hyttäri kirjoitti:
Sitä se tarkoittaa!
Itse olen "vain" hyttiemäntänä mutta koska meillä kaikilla laivassa on myös se matkustajille näkymätön virka eli pelastustehtävä, ei meilläkään saa kauhean huono näkö olla! Merimieslääkäri tutkii näön kahden vuoden välein ja mulla on nyt merkintä koodeilla että mitä tehtäviä voin tehdä ja mitä en. Eli täkkäriksi ja sitä kautta tähystäjäksikään en pääse enää.
Olen käynyt sen Basic Safety Trainingin ja suorittanut myös brankkariosuuden eli savuskelluksetkin on tehty mutta silti mä oon aina vaan evakuointiryhmissä pelastustoimessani. Jos näkökykyäni ei saataisi korjattua laseilla/piilolinsseillä, en saisi pestejä edes nissevikkenä!kiitos :)
- ja näkötesti
kun.. kirjoitti:
merenkulkualalla näkövaatimukset ovat (kansipäällystö) 0,8/1,0
niin tarkoittaako tämä, että nimenomaan lähinäön on oltava hyvä?Tarkoittaa kyllä hyvää kaukonäköä. Eli tarkastuksessa katselet niitä E-kirjaimia taululta jostain 5 metrin päästä ja tulokseksi pitäisi saada vähintään 0.8. ja 1.0. Vaatimukset löytyy esim. täältä: http://www.tyonako.org/58
Lisäksi testataan värinäkö. Jos sulla on miinuslasit, niin riippuu vähän niiden vahvuudesta näetkö riittävän hyvin ilman laseja. Käy vaikka optikolla tarkastuttamassa. Itse voit näkösi tarkistaa esim. AKEn sivuilla olevalla testillä: http://www.ake.fi/nakotesti/Page10172/Lataa_testi/lataa_testi.html - Opiskelija
kiitos kirjoitti:
kiitos :)
Itse opiskelen Kyamk:ssa Merenkulkualan insinööriksi. Ja jos siitä aloitettaan niin soveltuvuustestissä testataan hakijan soveltuvuutta merellä työskentelyyn, eli miten kantti kestää kun keikuttaa. Ja se on sama Kippari kuin konepuolellakin. Pelastautumiskoulutus tapahtuu teoriassa, kuten myös käytännössä eli kokeillaan erilaiset pelastusveneet ja lauttaa kömmitään ja kanneltakin muutaman kerran mereen hypätään.
Kone puolella varsinkin työllisyys näkymät on hyvät tällä hetkellä ja paranee vain.
Koulu Kotkassa on hyvä ja porukka on rempseää sakkia. Ei muutakuin hakemaan! - Uusihakija
Hei,
Voitko selventää minkälainen on soveltuvuuskoe XAMK merikapteenialalle? Pelkkää paperin täyttämistä vai tehdäänkö siellä jotakin fyysistä hommaa? - Anonyymi
Uusihakija kirjoitti:
Hei,
Voitko selventää minkälainen on soveltuvuuskoe XAMK merikapteenialalle? Pelkkää paperin täyttämistä vai tehdäänkö siellä jotakin fyysistä hommaa?Moi,
Samassa tilanteessa olen, eli kysyn millainen on XAMK:in soveltuvuuskoe merikapteeniksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moi,
Samassa tilanteessa olen, eli kysyn millainen on XAMK:in soveltuvuuskoe merikapteeniksi?up
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124280MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822161Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5551701Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991425Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331078Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903- 171874
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868