Mikä kasvi?

Tiinu

Akvaariokaupasta myytiin minulle tällainen kasvi -> http://img.photobucket.com/albums/v602/Tiinu/Akvaario/IMG_1507.jpg , koska siellä oli liikaa kasveja. Ihmettelenkin, että mikä ihmeen kasvi tuo mahtaa olla. Se kasvatti melkein heti tänne tultuaan pitkän varren, jossa on noin viiden sentin välein lehdensilmuja ja kukannupun näköisiä palloja. Varsi kasvoi ja kasvoi, ja nyt (jonkin aikaa tuon kuvan ottamisen jälkeen) varren huippu on vedenpinnan yläpuolella. Silmukohtiin on alkanut kasvamaan lehtiä, samanlaisia kuin itse kasvissakin. Mysö pinnalla kasvaa lehtiä, vaikka se on ihan kiinni lasia vasten.

Mikä tämä kasvi on? Mikä tuo pitkä varsi on ja voiko sen leikata pois tms.? Voisiko se olla esim. rönsy?

6

599

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Meille on saman lainen. kaupassa sanottiin että kasivin vartta tai sitä mihin kasvaa lehtiä, niin voi istuttaa akvaarioon. Meillä on varmaan 5 pientä "Palaa" tota kasvia akvassa.

• Tiinu

Nyt yhteen on alkunut kasvamaan juurentynkäkin, eli rönsyistä on kyse. Aika täyteen tulee akvaario, mutta täytyy sitten varmaan siirtää muihin osa kasvipoikasista.

• amatson
        Tiinu kirjoitti:

Nyt yhteen on alkunut kasvamaan juurentynkäkin, eli rönsyistä on kyse. Aika täyteen tulee akvaario, mutta täytyy sitten varmaan siirtää muihin osa kasvipoikasista.

oisko ruskomelalehti tai joku sen sukulainen? Ainakin kuvassakin näkyvä amatsonin miekkalehti tekee myös pitkään varteen silmuja, joka ulottuu päällilasiin asti. Sitä vartta voi taivuttaa varovasti hiekkaan, kun varteen alkaa kasvamaan juuria.

• Plekostomus

Siis sehän on ilmiselvästi jokin miekkakasvilaji Echinodorus sp.
      http://sv.aqua-web.org/miekkakasvit.html

Miekkakasviisi on kasvanut kukkavana, johon tulee kukkasia.
      Kukkasten jälkeen tai lomassa kukkavanaan kasvaa adventiivitaimia, jotka ovat emokasvin poikasia.
      Kukkavana kannattaa taivuttaa varovasti vedenpinnalle, jolloin taimet alkavat kasvattamaan juuria.
      Kun taimiin on kasvanut juuret ne voidaan irroittaa varovasti kukkavanasta ja istuttaa akvaarion pohjalle.
      Kun kukkavana on tehnyt tarpeeksi taimia/alkaa näyttää rumalle, sen voi katkaista pois tyvestä.

Tutkaile tuolta mikä Echinodoruksen laji se voisi olla, tunnistaminen vaatisi parempia ja lähempiä kuvia lehdistä;
      http://www.tropica.com/default.asp

• ludwigia

Echinodorus parviflorus tai Echinodorus schlüteri.

• Tiinu

Echinodorus parviflorus, samanlaiset lehdet nimittäin.

Kiitos kaikille! Ensimmäisen kerran tapasin akvaariokasvin, joka kasvattaa rönsyjä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      106
      1344
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      807
    3. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      54
      696
    4. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      691
    5. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      124
      604
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      30
      551
    7. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      32
      526
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      185
      519
    9. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      31
      517
    10. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      60
      505
    Aihe