Päihderiippuvuudesta voi selvitä. Lähipiirissäni on näin tapahtunut vuosia sitten. Elämä muuttui ja voi verrata mennyttä ja tätäpäivää. Vaaka kallistui tämänpäivän puolelle - ei sitä enää halua sellaista elämää kun on kuiville päässyt. Mutta se seuraa koko loppuiän. Voi jo rehellisesti sanoa että ei ota, on rehellinen itselleen - yksi ryyppykin voi viedä mennessään.
Mietittävää
11
466
Vastaukset
- .....................
No mutta jos jatkaa yhden ryypyn jälkeen niin sittenhän niitä ryyppyjä on jo kaksi tai useampia?
- Pitkä tie
Hyvä jos A on renki eikä isäntä. Silloin on helpompi hallita. Pitkä tie on selvityä, mutta se on mahdollista. Siihen tarvitaan ympäristön tuki; kiitollisuuden velkaa ei saa jäädä. Elämä jatkuu raittiina.
- hänelle
Kysyn kuitenkin kuinka montaa läheistään ehti pyörittää juoma-aikanaan? Kuinka monen ihmisen jaksamiseen ja toimintakykyyn vaikutti, ennenkuin itse toipui? Saivatko nämä myötäkärsijät apua mistään? Alkoholistiperheen lapset kantavat häpeää ja aiheetonta syyllisyyttä lopun ikänsä ja puolisot sairastuvat masennukseen ja uupumukseen liki poikkeuksetta. Puhun omasta ja monen tuntemani perheen puolesta, siksi utelen, kun tämä on mielestäni äärimmäisen suuri ongelma.
- Kaikki olivat
Asia koettiin yhteiseksi, kukaanei ole koskaan sanonut että olisi joutunut pyörityksen kohteeksi. Kyllä tiedetään että A vie kaiken, eikä mikään riitä, kaikilta myös läheset saavat osansa. Mikää tieto ja apu ei mene hukkaan. On vain niin että herätäänkä tälläiseen asiaan liian myöhään, silloin kun jo on vahinko tapahtunut ja silloin asian korjaaminen on jo hankala ja pitkä tie. Nyt näyttää siltä että tämä on kääntynyt kaikkien voimavaraksi. Ihmisiä ollaan kaikki, minua ihmetyttää se että miksi jotkut käyttävät alkoholia niin paljon. Sitä sopii miettiä meidän kaikkien.
- otan, en ota
Kaikki olivat kirjoitti:
Asia koettiin yhteiseksi, kukaanei ole koskaan sanonut että olisi joutunut pyörityksen kohteeksi. Kyllä tiedetään että A vie kaiken, eikä mikään riitä, kaikilta myös läheset saavat osansa. Mikää tieto ja apu ei mene hukkaan. On vain niin että herätäänkä tälläiseen asiaan liian myöhään, silloin kun jo on vahinko tapahtunut ja silloin asian korjaaminen on jo hankala ja pitkä tie. Nyt näyttää siltä että tämä on kääntynyt kaikkien voimavaraksi. Ihmisiä ollaan kaikki, minua ihmetyttää se että miksi jotkut käyttävät alkoholia niin paljon. Sitä sopii miettiä meidän kaikkien.
Nimmarini sen vuoksi, että otan, mutta en ota paljon ja en kovin usein. Olutta en ota juuri ollenkaan. Ajatelkaapa vähän - kuinka huonoa juomaa se alkoholina on. Hyi hitto. Jos tarvitsee olutta saunajuomaksi, silloin alkoholiton olut on parempi. Jos haluaa ottaa dringin, silloin pari napsua väritöntä alkoholia. Mieluiden pirtua, jos sitä saisi. Alkoholin ottamisessa on harhaluulo siinä, ihminen kuvittelee humalan olevan hauskaa.
A-toiminta on hyvä asia, mutta liika hyysääminen ja paijaaminen ei kyllä paranna. Kyllä ihmisen tulee ottaa vastuu omasta itsestään sen suhteen, mitä hän elämällään tekee. - Voi jos tietäis
otan, en ota kirjoitti:
Nimmarini sen vuoksi, että otan, mutta en ota paljon ja en kovin usein. Olutta en ota juuri ollenkaan. Ajatelkaapa vähän - kuinka huonoa juomaa se alkoholina on. Hyi hitto. Jos tarvitsee olutta saunajuomaksi, silloin alkoholiton olut on parempi. Jos haluaa ottaa dringin, silloin pari napsua väritöntä alkoholia. Mieluiden pirtua, jos sitä saisi. Alkoholin ottamisessa on harhaluulo siinä, ihminen kuvittelee humalan olevan hauskaa.
A-toiminta on hyvä asia, mutta liika hyysääminen ja paijaaminen ei kyllä paranna. Kyllä ihmisen tulee ottaa vastuu omasta itsestään sen suhteen, mitä hän elämällään tekee.Kyllä minulle herää kysymys miksi. Tottakai jokainen omien voimiensa mukaan ottaa vastuun omasta elämästään, mutta mikä on se piru joka vie miehen tai naisen mennessään. Ei totta totisesti kukaan halua itselleen niin paljon pahaa kuin viina tuo tullessaan.
- sanoisin
Voi jos tietäis kirjoitti:
Kyllä minulle herää kysymys miksi. Tottakai jokainen omien voimiensa mukaan ottaa vastuun omasta elämästään, mutta mikä on se piru joka vie miehen tai naisen mennessään. Ei totta totisesti kukaan halua itselleen niin paljon pahaa kuin viina tuo tullessaan.
Niin, miksi toiset antautuvat viinan kirouteen.
Siihen on varmasti paljon erilaisia tekijöitä tai asioita.
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että jo nuoresta iästä alkaen aletaan vähä väliä ehkä joka viikko läträämään alkoholin, vaikkapa oluen kanssa. Nuorena ihminen ei usko siihen, että jonain päivänä minulla ei ehkä enää olekaan voimavaroja irrottautua alkoholista. Minne sitten voimavarat hupenevat? Vaikka fyysisesti olisi kunnossa.
On vain niin, että ihmisen elämäntilanteet muuttuvat vuosien kuluesssa. Nuoresta alkaen ihmissuhteet, ystävyys, rakkaus ja lähimmäisestä välittäminen ovat vaikuttavia tekijöitä.
Ystävyyssuhteissa ei ole aina niin helppoa tehtä valintaa sen suhteen, onko jatkettava alkoholi seuralaisena, vaan valittava toinen tie. Uskoisin, että monelle nuorelle tällainen valinnan paikka on ollut liian vaikea. Kun pitäisi valita alkoholittomampi vaihtoehto. Siinä on monesti tarjolla hyvältä tuntuva ystävyyssuhteen menetys. Aivan sama koskee tupakkaa ja huumeita.
Miehenä ottaisin esille myös avo- ja avioliitto suhteen. Miespuoliselle on monesti vaikeaa, kun ei ole ehkä niin sanavalmis kuin puoliso. Miehille ainakin vanhempaan aikaaan on ollut tapana puolustautua alkoholikäytöksellä. Sinänsä täysin väärä puolustautumiskeino. Olisin tätä mieltä, että parisuhteissa olisi välttämätöntä ottaa vastuu omasta huonosta sanomisesta. Koska sillä ei voi saada pitkällä aikavälillä mitään hyvää. Vaikka parisuhteessa välillä loukkaukset sovittaisiinkin, niin ne pyrkivät uusiutumaan ja siitä alkaa hiljalleen pahan olon ja vieraantumisen aika. Puolisot alkaa tähyillä ja hakea muuta seuraa. Tämä vain pahentaa asiaa ja viina on entistä enemmän kaverina.
Sitten alkaa viinan käytön selittelyn aika. Kun minä olin niin humalassa etten oikein muista mitä on tapahtunut. Monille on vaikeaa uskoa, että tämän tapaiset humalateon syyt ovat olleet jo olemassa ennen ryyppäämistä. Käsitykseni mukaan hallittu viinan käyttö ei itse asiassa saa ihmistä käyttäytymään toisin kuin selvinpäin ellei siihen ole jo syyt (tarpeet) olemassa. Parisuteesta puheen ollen on tietysti mahdollista, ettei sitoutuminen toisiinsa ole riittävä ja irtiottoja tehdään kun silmä välttyy. Riidan aiheita on sitten enemmän. Niinpä henkiset voimavarat ovat entistä enemmän koetuksella. Väsyminen seuraa ja helpotusta etsitään viinasta. Niin nurinkurista kuin olla voi. Mutta kaikilla ei kuitenkaan ole tällaiset syyt. Jotkut kuvittelevat vain nauttivansa elämästä ja pettyvät lopulta, kun viinasta ei iloa löytykkään. Mutta kiere on valmis.
Palaamme siis siihen, että ihmisen tulee tehdä valinta jo nuorena sen suhteen, mitä elämältään odottaa, mitä itse voi tehdä sen hyväksi. Kun alkoholismi ei ole vain köyhien vitsaus, ei johonkin ammattiin voisi tällaista kytkeä, vaikka monesti niin kuulee sanottavan. On selvää, että ihmisen on riittävän ajoissa tehtävä valinta.
Lopuksi pitäisin hyvänä, että jo nuoresta alkaen on hyvä pitää kuukauden tauko muutaman kerran vuodessa. Siihen oppii, kun sisukkaasti harjoittelee. Ja kun ottaa, ei ota paljoa. Kaksi kolme annosta illassa/viikko riittää.
Tässä vain muutama ajatus alkoholismiin joutumisesta. Jolla kin toisella on varmaan parempia ajatuksia ja ohjeita. - Tärkeää asiaa
sanoisin kirjoitti:
Niin, miksi toiset antautuvat viinan kirouteen.
Siihen on varmasti paljon erilaisia tekijöitä tai asioita.
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että jo nuoresta iästä alkaen aletaan vähä väliä ehkä joka viikko läträämään alkoholin, vaikkapa oluen kanssa. Nuorena ihminen ei usko siihen, että jonain päivänä minulla ei ehkä enää olekaan voimavaroja irrottautua alkoholista. Minne sitten voimavarat hupenevat? Vaikka fyysisesti olisi kunnossa.
On vain niin, että ihmisen elämäntilanteet muuttuvat vuosien kuluesssa. Nuoresta alkaen ihmissuhteet, ystävyys, rakkaus ja lähimmäisestä välittäminen ovat vaikuttavia tekijöitä.
Ystävyyssuhteissa ei ole aina niin helppoa tehtä valintaa sen suhteen, onko jatkettava alkoholi seuralaisena, vaan valittava toinen tie. Uskoisin, että monelle nuorelle tällainen valinnan paikka on ollut liian vaikea. Kun pitäisi valita alkoholittomampi vaihtoehto. Siinä on monesti tarjolla hyvältä tuntuva ystävyyssuhteen menetys. Aivan sama koskee tupakkaa ja huumeita.
Miehenä ottaisin esille myös avo- ja avioliitto suhteen. Miespuoliselle on monesti vaikeaa, kun ei ole ehkä niin sanavalmis kuin puoliso. Miehille ainakin vanhempaan aikaaan on ollut tapana puolustautua alkoholikäytöksellä. Sinänsä täysin väärä puolustautumiskeino. Olisin tätä mieltä, että parisuhteissa olisi välttämätöntä ottaa vastuu omasta huonosta sanomisesta. Koska sillä ei voi saada pitkällä aikavälillä mitään hyvää. Vaikka parisuhteessa välillä loukkaukset sovittaisiinkin, niin ne pyrkivät uusiutumaan ja siitä alkaa hiljalleen pahan olon ja vieraantumisen aika. Puolisot alkaa tähyillä ja hakea muuta seuraa. Tämä vain pahentaa asiaa ja viina on entistä enemmän kaverina.
Sitten alkaa viinan käytön selittelyn aika. Kun minä olin niin humalassa etten oikein muista mitä on tapahtunut. Monille on vaikeaa uskoa, että tämän tapaiset humalateon syyt ovat olleet jo olemassa ennen ryyppäämistä. Käsitykseni mukaan hallittu viinan käyttö ei itse asiassa saa ihmistä käyttäytymään toisin kuin selvinpäin ellei siihen ole jo syyt (tarpeet) olemassa. Parisuteesta puheen ollen on tietysti mahdollista, ettei sitoutuminen toisiinsa ole riittävä ja irtiottoja tehdään kun silmä välttyy. Riidan aiheita on sitten enemmän. Niinpä henkiset voimavarat ovat entistä enemmän koetuksella. Väsyminen seuraa ja helpotusta etsitään viinasta. Niin nurinkurista kuin olla voi. Mutta kaikilla ei kuitenkaan ole tällaiset syyt. Jotkut kuvittelevat vain nauttivansa elämästä ja pettyvät lopulta, kun viinasta ei iloa löytykkään. Mutta kiere on valmis.
Palaamme siis siihen, että ihmisen tulee tehdä valinta jo nuorena sen suhteen, mitä elämältään odottaa, mitä itse voi tehdä sen hyväksi. Kun alkoholismi ei ole vain köyhien vitsaus, ei johonkin ammattiin voisi tällaista kytkeä, vaikka monesti niin kuulee sanottavan. On selvää, että ihmisen on riittävän ajoissa tehtävä valinta.
Lopuksi pitäisin hyvänä, että jo nuoresta alkaen on hyvä pitää kuukauden tauko muutaman kerran vuodessa. Siihen oppii, kun sisukkaasti harjoittelee. Ja kun ottaa, ei ota paljoa. Kaksi kolme annosta illassa/viikko riittää.
Tässä vain muutama ajatus alkoholismiin joutumisesta. Jolla kin toisella on varmaan parempia ajatuksia ja ohjeita.Mikä on kohtuus? Mikä on toiselle kohtuus, voi toiselle olla jo liikaa. Monet väkivallanteot tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena (tai uhri on kännissä). Onko niin että osa meistä on alttiimpi viinan kiroille. Tai toisinpäin - selvinpäin osa miestä on hiljaisia ja osa railakkaita ja puheliaita. Ovatko kanssaihmisten odotukset jotka määrittelevät myös käytöstämme. Jos me olemme hiljaisia meidän pitää pysyä siinä muotissa, muuten ruvetaan epäilemään että mikäs nyt on kun puhetta tulee niin solkenaan.
- tuollaista
Tärkeää asiaa kirjoitti:
Mikä on kohtuus? Mikä on toiselle kohtuus, voi toiselle olla jo liikaa. Monet väkivallanteot tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena (tai uhri on kännissä). Onko niin että osa meistä on alttiimpi viinan kiroille. Tai toisinpäin - selvinpäin osa miestä on hiljaisia ja osa railakkaita ja puheliaita. Ovatko kanssaihmisten odotukset jotka määrittelevät myös käytöstämme. Jos me olemme hiljaisia meidän pitää pysyä siinä muotissa, muuten ruvetaan epäilemään että mikäs nyt on kun puhetta tulee niin solkenaan.
ei kai hiljaisuus ja puheliaisuus luonteenpiirteenä liene itse pääasia. Eikö puheliaisuus ole hyvä asia, mutta jos on hiljaisempi, eikö sekin mukana menettele.
- Voimavara
tuollaista kirjoitti:
ei kai hiljaisuus ja puheliaisuus luonteenpiirteenä liene itse pääasia. Eikö puheliaisuus ole hyvä asia, mutta jos on hiljaisempi, eikö sekin mukana menettele.
Mehän ollaan erilaisia kaikki. On hyvä taito olla joskus hiljaa.
- Asiat esille
Voimavara kirjoitti:
Mehän ollaan erilaisia kaikki. On hyvä taito olla joskus hiljaa.
Asioita ei saa vaieta kuoliaaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi433856Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393446- 693058
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912900- 351898
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851894- 241729
- 291671
- 321663
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231624