http://www.muslimtents.com/pisara/main.html
Profeetan käytös
1. Allah sanoo: ”Sillä jos olisit ollut tyly ja kovasydäminen, olisivat he kaikonneet ympäriltäsi. Anna heille anteeksi, pyydä heille (Allahin) Anteeksiantoa ja neuvottele tilanteesta heidän kanssaan. Kun olet tehnyt päätöksesi, luota Allahiin. Allah rakastaa heitä jotka luottavat Häneen.” [Surah ali Imran 3:159]
2. Allah sanoo myös: ”Ja sinulla on ylhäinen luonne.” [Surah al-Qalam 68:4]
3. ”Profeetan käytös oli kuin Koraani.” [Kerännyt Muslim.]
4. ”Tapa jota hän inhosi eniten oli valheiden kertominen.” [Kerännyt al-Bayhaqi, hadith sahih]
5. Profeetta ei ollut siveetön eikä vulgaari. Hän tapasi sanoa: ”Parhaita teistä ovat ne, jotka käyttäytyvät parhaiten.” [muttafaqun alaih]
6. Anas kertoo: ”Allahin Lähettiläs ei ollut epäsiveellinen eikä hän kironnut tai solvannut (ihmisiä). Hän nuhteli sanomalla: 'Mikä hänellä on vikana? Peittyköön hänen oikea kätensä pölyllä!' Toisessa hadithissa hän sanoi: 'Peittyköön hänen otsansa pölyllä!'” [Kerännyt al-Bukhari.]
7. Profeetta oli ihmisistä komein ja hän käyttäytyi heistä parhaiten.” [Kerännyt al-Bukhari.]
8. Abu Hurairah kertoo: ”Joku sanoi Profeetalle: 'Oi Allahin Lähettiläs rukoile kirousta pakanoiden ylle!' Hän vastasi: 'Totisesti minua ei lähetetty kiroamaan vaan minut lähetettiin armona (ihmiskunnalle).'” [Kerännyt Muslim.]
9. ”Profeetta oli optimisti, ei pessimisti; ja hyvät nimet (jotka ilmaisivat optimismia) tekivät vaikutuksen häneen.” [Hadith Sahih , kerännyt Ahmad.]
10. Amr Ibn al-Aas kertoo: ”Profeetta kohdisti kasvonsa minuun päin puhuessaan, kunnes ajattelin että olin yksi parhaista ihmisistä.” Eräänä päivänä hän kävi seuraavan keskustelun Profeetan kanssa:
Amr Ibn al-Aas: ”Allahin Lähettiläs! Kumpi on parempi, minä vai Abu Bakr?”
Profeetta : ”Abu Bakr.”
Amr Ibn al-Aas: “Allahin Lähettiläs, kumpi on parempi, minä vai Umar?”
Profeetta : ”Umar.”
Amr Ibn al-Aas: “Allahin Lähettiläs kumpi on parempi, minä vai Uthman?”
Profeetta : ”Uthman.”
Amr Ibn al-Aas: “Näin ollen, kun kysyin Profeetalta hän oli niin suorasukainen kanssani, että toivoin etten olisi kysynyt häneltä (näitä kysymyksiä).”
[Kerännyt at-Tirmidhi, al-Albani luokittelee hadithin olevan Hasan .]
11. Ata Ibn Yassar kertoo: ”Tapasin Amr Ibn al-Aasin ja sanoin: 'Kerro minulle Profeetan kuvauksesta Toorassa.'1 Hän sanoi: 'Vannon Allahin kautta! Hänet kuvattiin Toorassa samaan tapaan kun hänet on kuvattu Koraanissa: ”Oi Profeetta, Me olemme lähettäneet sinut todistajaksi, ilosanoman tuojaksi ja varoittajaksi.” [Surah al-Ahzab 33:45]
12. Samoin hänet on kuvattu Toorassa: ”Sinä olet kansan suojelija, ja sinä olet Minun palvelijani ja Minun Lähettilääni; Olen kutsunut sinua häneksi, joka luottaa (Minuun). Sinä et ole raaka tai karkea, vaan pehmeä-ääninen. Sinä et tule vastustamaan pahaa pahuudella, vaan tulet armahtamaan ja antamaan anteeksi; ja Allah ei tule ottamaan sinua pois ennen kuin Hän on käyttänyt sinua oikaisemaan harhaantuneen uskon, jotta ihmiset voivat julistaa: 'Ei ole ketään palvomisen arvoista kuin Allah,' ja siten aukaisemaan sokeat silmät, kuurot korvat, ja kovettuneet sydämet.” [Kerännyt al-Bukhari.]
13. Aishah ( Radiyallaahu ‘anhaa ) kertoo: ”Allahin Lähettilään ei koskaan annettu valita kahden asian välillä, ilman että hän olisi valinnut niistä helpomman, mikäli siihen ei liittynyt syntiä. Kuitenkin, jos liittyi, niin kukaan ei pysynyt siitä kauempana kuin hän. Allahin Lähettiläs ei koskaan kostanut omasta puolestaan missään asiassa, paitsi jos jotain Allahin kieltoa rikottiin, missä tapauksessa hän kosti Allahin tähden.” [muttafaqun alaih]
14. Aishah ( Radiyallaahu ‘anhaa ) kertoo: ”Allahin Lähettiläs ei koskaan lyönyt ketään kädellään, ei naista tai palvelijaa, paitsi jos hän taisteli Allahin tähden. Eikä hänelle koskaan tehty mitään minkä hän olisi kostanut heille jotka tekivät häntä kohtaan väärin, paitsi jos Allahin kieltoa rikottiin, missä tapauksessa hän kosti Allahin tähden.” [Kerännyt Muslim.]
15. Ja kun tiedustelija tuli Profeetan luokse kysymään selvitystä, tai joku tarvitseva tuli esittämään pyynnön, hän sanoi: ”Puhukaa toistenne puolesta, ja teidät tullaan palkitsemaan; ja Allah määrää Hänen tahtonsa Hänen sanansaattajansa kielen kautta.” [muttafaqun alaih]
16. Anas Ibn Malik kertoo: ”Allahin Lähettiläs oli ihmisistä parhain luonteeltaan. Eräänä päivänä hän lähetti minut tekemään jotain ja minä sanoin: 'Vannon Allahin kautta, että minä en mene.' Mutta sydämessäni tunsin että minun pitäisi mennä ja tehdä mitä Allahin Profeetta oli käskenyt minut tekemään. Menin ulos ja minua vastaan tuli muutamia poikia jotka leikkivät tiellä. Yhtäkkiä Allahin Lähettiläs, joka oli ilmestynyt takaani, otti minua kiinni niskasta. Ja kun katsoin häntä, hän nauroi ja kysyi: 'Anas, menitkö sinne minne minä sinut lähetin?' (Vastasin): 'Olen matkalla, oi Allahin sanansaattaja.'”
17. Myöhemmin Anas sanoi: ”Allahin kautta, palvelin häntä yhdeksän vuotta ja hän ei koskaan sanonut minulle jostain mitä olin tehnyt: 'Miksi sinä teit tämän ja tämän?' Ja hän ei ikinä syyttänyt minua mistään. Allahin kautta, hän ei koskaan sanonut minulle 'ooh' (osoittamaan suuttumustansa).” [Kerännyt Muslim.]
18. Profeetan Seuralaiset vangitsivat Thumaman, hänen heimonsa päällikön, ja he sitoivat hänet yhteen moskeijan pilareista. Profeetta tuli ulos ja hän kysyi tältä: ”Thumama, mitä sinä voit sanoa itsesi puolesta?” Tämä vastasi: ”Minulla on hyvä asia sanottavani, Muhammad. Jos tapat minut, niin tulet tappamaan henkilön joka on vuodattanut verta, ja jos säästät minut, niin tulet tekemään palveluksen kiitolliselle ihmiselle. Kuitenkin jos haluat lunnaita, niin pyydä niitä ja saat niin paljon kun vaadit.” Profeetta sanoi: ”Laskekaa Thumama vapaaksi.” Thumama meni pois ja kylpi. Sitten hän astui moskeijaan ja julisti: ”Todistan ettei ole ketään palvomisen arvoista kuin Allah, ja Muhammad on Hänen palvelijansa ja sanansaattajansa. Muhammad, maan päällä ei ollut kasvoja joita inhosin enemmän kuin sinun kasvojasi, mutta nyt niistä on tullut minulle kaikista kasvoista rakkaimmat. Lisäksi, ei ollut uskontoa jota olisin inhonnut enemmän kuin sinun uskontoasi, mutta nyt siitä on tullut minulle kaikista uskonnoista rakkain. Vannon Allahin kautta, ei ollut kaupunkia jota olisin inhonnut enemmän kuin sinun kaupunkiasi, mutta nyt siitä on tullut minulle kaikista rakkain kaupunki.”
Kun hän saapui Mekkaan, joku kysyi häneltä: ”Oletko sinä jättänyt uskontosi ja esi-isiesi uskonnon?” Hän vastasi: ”En, vaan olen omaksunut alistumisen uskonnon, Islamin.” [Kerännyt al-Bukhari ja Muslim, ja tämä on Muslimin versio hieman lyhennettynä.]
1. Abu Hurairah kertoo, että mies loukkasi Abu Bakria , ja Profeetta istui hämmästyneenä (Abu Bakrin itsehillinnästä) ja hymyillen. Mutta kun mies jatkoi vain ja Abu Bakr vastasi johonkin mitä hän sanoi, Profeetta tuli vihaiseksi, nousi ylös ja lähti. Abu Bakr otti hänet kiinni, ja sanoi: ”Allahin Lähettiläs! Hän loukkasi minua ja sinä istuit, mutta kun vastasin johonkin mitä hän sanoi, sinä suutuit ja nousit ylös.”
2. Profeetta vastasi: ”Sinun kanssasi oli enkeli vastaamassa hänelle, mutta kun sinä vastasit hänelle paholainen tuli alas. Abu Bakr, on kolme asiaa jotka ovat totta: Ei ole ketään jota loukataan ja hän antaa sen anteeksi Allahin tähden, ilman että Allah korottaisi häntä arvokkuudessa; ei ole ketään joka antaa (hyväntekeväisyyttä) tarkoituksenaan vahvistaa ystävyyssiteitä, ilman että Allah antaisi hänelle paljon enemmän sen vuoksi; ja ei ole ketään, joka alkaa kerjätä saavuttaakseen sen avulla yltäkylläisyyden ilman, että Allah koettelisi häntä suuremmalla puutoksella.” [Kerännyt Ahmad, ja al-Albani sanoo sen olevan Hasan kirjassaan al-Mishkat.]
3. Profeetta sanoi: ”Kun kaksi ihmistä solvaa toisiaan molemmat heistä tulevat olemaan vastuussa siitä mitä sanovat. Niin kauan kuin hän, jolle tehdään väärin, ei ylitä (käyttäytymissääntöjä) aloitteentekijä tulee kantamaan kaiken vastuun.” [Kerännyt Muslim.]
4. Tämä hadith osoittaa, että henkilön on luvallista vastata samalla tavalla tälle, joka aloittaa vahingollisen teon tai loukkauksen häntä vastaan. Aloittaja tulee kantamaan vastuun, sillä hän on syy tähän vastaukseen, mikäli hän joka kostaa ei ylitä kärsimänsä vääryyden rajoja. Jos ylittää, tulee hän kantamaan synnin tästä ylityksestä, sillä hänen on luvallista vastata vain samalla mitalla.
5. Allah, Korkein, sanoo: ”Hyvitys pahasta on samankaltainen paha; mutta häntä joka antaa anteeksi ja sovittaa odottaa palkkio Allahin luona. Allah ei rakasta pahantekijöitä.” [Surah ash-Shura 42:40]
6. Tulisi huomata, että on parempi olla kostamatta, ja sen sijaan olla kärsivällinen ja pitkämielinen, kuten aiemmin mainittu hadith , joka kertoi Abu Bakrin tapauksesta, osoitti.
7. Profeetta sanoi: ”Inhotuimpia miehiä Allahin silmissä ovat kiihkeät riitelijät.” [muttafaqun alaih]
8. Tämä tarkoittaa, että Allah ei pidä henkilöstä joka on itsepäinen ja riidanhaluinen, joka riitelee vastapuolensa kanssa, ei löytääkseen vikaa hänen järkeilyssänsä, vaan ainoastaan ivatakseen häntä tai osoittaakseen paremmuutensa häneen verrattuna. (Tämä on as-Sananin1 selitys).
1 Hän on Muhammad Ibn Ismail Ibn as-Sanaani k. 1182 JH/1768 YA. Kuuluisa hadith-oppinut, joka asui Jemenissä. Hän on kirjoitti kirjan 'Subul as-Salam', joka on selitysteos Ibn Hajarin kirjaan 'Bulugh al-Maraam'.
OSA II : PROFEETAN LUONNE
Sinä olit rakentanut heille hyvän käytöksen tukipylvään,
mutta he luopuivat siitä tukipylväästä,
ja se luhistui epäjärjestyksessä.
Heidän kunniansa oli turvattu sen kautta;
Hyvät tavat totisesti ansaitsevat suuremman arvostuksen.
1. Profeetan käytös
2. Haditheja luonteesta
3. Profeetan pyyntörukous hyvästä luonteesta
4. Anteeksianto erimielisyyksien aikana
5. Profeetan nöyryys
6. Haditheja nöyryydestä
7. Ylimielisen kohtalo
8. Profeetan lempeys
9. Viha ja tapoja joilla hallita sitä
10. Profeetanihmeet
11. Profeetan kärsivällisyys
12. Profeetan hyväsydämisyys
13. Haditheja helläkätisyydestä
14. Profeetan rohkeus
15. Armo Profeetan mukaan
16. Profeetan armo eläimiä kohtaan
17. Profeetan oikeudenmukaisuus
18. Profeetan anteliaisuus
19. Profeetan häveliäisyys
OSA III : ISLAMILAISET TAVAT
Uskonto, jossa jokainen säie
on vahvistamassa toistaan,
sen rakennuspalikat ovat jakeet
ja opastuksen valo.
Totuus sen perustuksena
ja kuinka se ei olisi?
Sillä Allah antoi sen opastuksena ja valona.
Puheesi ohjattuna mielille palvelee lakina,
samaan aikaan kun kallisarvoinen tieto ja viisaus vahvistavat sitä.
1. Profeetan käytöstavat
2. Profeetan pyyntörukoukset
3. Profeetan leikinlasku
4. Runous, jota Profeetta lausui
5. Muslimimiesten pukeutumistapa
6. Musliminaisten pukeutumistapa
7. Kulta- ja sinettisormusten käyttö
8. Kaunistautuminen vaatteilla
9. Kaunistautuminen rukousta ja ihmisiä varten
10. Puhtaus on osa Islamia
11. Tervehtimistavat
12. Kättely, ei suutelu
13. Tavat koskien aivastelua ja haukottelua
14. Ei ole luvallista kätellä naisten kanssa
15. Harmaiden hiuksien värjäyksestä, välttäen mustaa väriä
16. Velvollisuutemme Profeettaa kohtaan
17. Profeetan luonteen jäljittely
lisää
copyri
0
61
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi524207Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal693871- 703378
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963290Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1022299- 352188
- 362049
- 242049
- 382029
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231924