Lienee tapauskohtaista, mutta kauankohan kestää, että homeitiöitä syntyy kosteusvaurion seurauksena?
Sain eilen tietää (ja nähdä) että työpaikallani, eräässä huoneessa, ihan minun työhuoneeni lähellä, on melkoinen kosteusvaurio. Vesi on tullut katon läpi, ja pläntti on vaalean vihreä. Minulle väitettiin, että se ei ole hometta, vaikka se on vihreä. Sain ivallisen kehotuksen valittaa työsuojeluvaltuutetulle, ja minulta kysyttiin, että tiedätkös, kauanko homeen kehittyminen vie aikaa. Vastasin, että tiedetäänkö, kauanko vesi on muhinut kyseisessä katossa.
Katon yläpuolella on eräs terveysasema, ja sen pesuhuone. Minulle kerrottiin myös, että samaisessa huoneessa olisi ollut jo kaksi vuotta sitten vesivuoto, jolle ei kaiketi ollut tehty mitään.
Että silleen. Ihmiset ovat jo hyvän aikaa valitelleet nenän kutinaa ja veren tihkumista nenuista. Silmäoireita on joillakin.
Ainut lohtuni on, etten ole tullut sairaammaksi ja että etsin uutta työpaikkaa.
kauanko kestää?
4
1373
Vastaukset
Hei! Nyt en muista tarkkaan eikä minulla ole lähteitä tässä, mutta luin jostain että ensimmäiset homeet tulevat paikalle jokseenkin heti kosteusvaurion syntymisen jälkeen, jos olosuhteet, lämpötila (huonelämpötila sopii homeille hyvin), happi ym. ovat kohdallaan. Kyse on tunneista- parista vuorokaudesta. Homeitiöitä on aina jonkin verran ilmassa. Sen jälkeen tulevat toisen ja kolmannen polven kosteusvauriohomeet. Esimerkiksi meillä kotona ollut ilkeä Stachybotrys kuului tähän kolmanteen polveen, eli kosteusvaurio oli kestänyt jo kauan. Mutta tämä "kauan" saattaa olla niin vähän kuin viikko.
Joten jos joku väittää homeongelmien alkamisen kestävän pitkiä aikoja, älä usko. Jos ilmassa tai materiaalissa itsessään on itiöitä valmiina, esim. likaa materiaalin pinnalla, home alkaa kasvaa välittömästi. Kaikki homelajit eivät kuitenkaan aiheuta terveyshaittoja eivätkä kaikki ihmiset saa terveyshaittoja heti tai ollenkaan. Mutta kyllä rakennusmateriaaleissa kasvavat homeet ovat todennäköisesti juuri niitä terveyshaittoja aiheuttavia homeita. Näkyvä home rakennuksessa on aina erittäin huolestuttava merkki. Homekasvusto on vaarallinen (jopa vielä vaarallisempi) myös kuivuessaan, vaikka kosteutta ei enää löytyisikään. Homeiset rakenteet tulee välittömästi purkaa. Purkutöissä on noudatettava homepurkutöiden ohjeita, joihin kuuluu purkutyöntekijöiden suojautuminen ja homeisten tilojen osastointi muista tiloista. Ohjeet ovat yhtä tiukat kuin asbestipurkutöissä.- sairastellut
Tuolta minustakin tuntui. Alkoi vain ärsyttää, kun sain niin ylimielisen kohtelun. Nyt siitä katosta on poistettu se vihertynyt panelilevy, mutta en tiedä, mitä niiden toisten levyjen taakse jää... Että oliko vesi tippunut ja kosteuttanut vain ja ainostaan sen yhden.
Onneksi minulla ei ole aikomusta jäädä tänne, valitettavasti töitä ei ole helppo löytää. Olen siis etsinyt uutta paikkaa jo jonkin aikaa, ja koska olen nyt alkanut epäillä tämän rakennuksen sisäilmaa, etsintä kiihtyy.
Ja onneksi en ole tullut sairaammaksi - minähän altistuin homeelle entisessä kämpässäni, ja poden tulehtuneita limakalvoja. Siksi tuollainen löytö järkyttää mieltä.
- inhere
Pane pullasiivu tai ranskanleipä huoneenlämpöiseen kaappiin, kostuta sitä vaikka ensin, ja seuraa, kauanko kestää, että se alkaa vihertää. Ei home rakennusmateriaaleissa ole sen kummempaa. Asunnossa valuvissa vesissä liikkuu ja tarttuu pintoihin samoja homeita ja liuta muita samaan tapaan käyttäytyviä homeita.
- hilkkaliisa
Mikrobiologi Tuomo Lapinlammen mukaan vesivahingon saattuessa on kaksi viikkoa aikaa kuivata rakenteet, ennenkuin kosteusvauriomikrobit alkavat kasvamaan (tieto: OYS rakennenäyte lehtisissä). Tuossa lehtisessä ei ollut mitään mainintaa lämpötilasta. Varmaan kesällä, helteellä ei kestä edes tuota kahta viikkoakaan, ennenkuin kosteusvauriokohdassa alkaa kasvamaan kosteusvauriomikrobeja.
"Rakennusmiehet" olivat OYS:ssakin ivallisia. Teimme ilmoituksen voimakkaista astmakohtauksista ja pahasta hajusta pukuhuoneessamme. Vaikka minäkin otin astmalääkkeet aina ennen pukukopille menoa, yskin hirvittävästi aina siellä.
Yhtenä päivänä nämä miehet olivat mittaamassa kosteutta pukukopillamme. Kerroin työkaverini kanssa, että varsinkin maanantai-aamuisin haju on tunkkainen pukukopeilla ja työpaikalla.Miehet nauroivat ja ivasivat: "No onhan se itse kullakin vaikea se maanantaiaamuna - heh-heh".
Pukukopillemme ilmestyi mittauksen jälkeen lappu, että pukukopilla on kosteusvaurio ja se suljetaan ja korjataan ja otetaan muuhun käyttöön korjauksen jälkeen.
Olisit kysynyt noilta ivaajilta, mikä muu se vihreä sitten on jos se ei ole hometta. Tottapa teit ilmoituksen työsuojeluvaltuutetulle rakennusmiesten ivasta huolimatta?! Yrittävätkö nuo ivaajat pitää työnantajan puolta ja estää ammattitautidiagnoosien saamista pilkkaamalla ja ivaamalla, että "vika on korvien välissä".
Jos kosteusvauriomikrobeja "ei työpaikalta löydetä", on vaikea saada ammattitautidiagnoosia.
Yksi terveydenhoitaja kertoi työpaikkansa katosta löytyneen kattolevyjä, "jotka olivat mustan karvaisen homeen peitossa". Hän oli sanonut, että tuosta pitäisi ottaa näyte. Rakennusmiehet olivat nauraneet ja sanoneet, "ettei siitä tarvitse ottaa näytettä, kun tuon näkee jo silmilläänkin". Niinpä tuon voimakkaasti oireilevan ja vaikeasti sairastuneen terveydenhoitajan "työpaikalla ei ollut hometta".
Ehkäpä noilla ivaavilla ja naureskelevilla "rakennusmiehillä" pitäisi olla hieman lisäkoulutusta, miten suhtautua oireileviin työntekijöihin ja miten ja kuka hälytetään ottamaan näytteitä "mustan karvaisen homeen" tai "vihreän homeen" löytymisen yhteydessä. Asennemuutosta ja lisäkoulutusta tarvitaan ja pian !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi534290Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal813973- 703458
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963380Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1052393- 352258
- 362129
- 242129
- 382109
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232004