Voiko olla hankalampaa hommaa kuin vaihtaa
307:aan H7 lähivalo polttimet. Yritin itse reilut
puolituntia onnistumatta ja merkkiliikkeen
varaosamyyjä nosti varttitunnin ähellyksen
jälkeen kädet pystyyn, eli ajellaan puoliteholla
arkiaamuun. Oli jo toinen kerta kun lamppu paloi
puolen vuoden aikana vasemmalta puolelta. 307:n
valot eivät ole mitenkään tehokkaat mutta
häikäisevät kyllä hyvin vastaantulijoita ja olen
joutunut laskemaan suuntausta yksin ajaessanikin.
Vikalistaa "hengenvaarallisesta" 307HDI:stä on
kertynyt jonkin verran.
307:n valot
21
2941
Vastaukset
- Opelisti
Sama valo-ongelma on mm. Opel Astran uusimmassa
korimallissa. Siihen kun ei edes normaalit H7:t
sovi kun kannan napamäärä on eri kuin yleisesti
huoltoasemilla myytävissä polttimoissa. Kerran
olen saanut vääränlaisen polttimon
merkkiliikkeestäkin.
No ei niille nykyautoille pysty muutenkaan
tekemään yhtikäs mitään itse.- Pete
Mitäs ihmettä horiset napamääristä? Oletko ikinä
edes katsonut Astran konepellin alle?
- Uusi 307
Muut viat kiinnostavat, varsinkin
hengenvaaralliset. - Ilkka
Mitä "hengenvaarallista" olet huomannut autossa?
- Sami L.
ovat huomattavasti lyhyempi ikäisempiä kuin nämä
vanhat H4 polttimot. Myös auton valoille
menevissä johtosarjoissa on eroja = johtojen
paksuus vaikuttaa polttimoiden kestoon. Esim.
Peugeot 406 takseihin on vaihdettu toisenlaiset
johtosarjat ajovaloille, samoin Opel Astraan 98->
on tehty johtosarja muutoksia. Tällä muutoksella
polttimot kestävät pitempään. Polttimoiden
kestoon vaikuttaa myös kuinka paljon autoa
käynnistellään... esim. kaupunkiajossa polttimot
ovat lyhytikäisiä. Myös polttimoiden laatu
vaihtelee melkoisesti. Esim. Osramit kestää
hyvin. Philips polttimot eivät ole pitkäikäisiä.
Näistä polttimoista oli joskus testi Tuulilasissa
ja Tekniikan Maailmassa.
307:n polttimoiden vaihto...varsinkin
lyhyen/sumarin/vilkun on hankalaa. Ahdasta on :)
mutta tätä se nyky suunnittelu on... ihmiset
haluavat hienompia ja hienompia autoja... kyllä
nää entiset laatikkoautot oli tee se itse miehen
unelmia, mutta ei ne mitään hienoja olleet. - ESA
Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa. - Pena
ESA kirjoitti:
Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.Kuulostaa aika pirulliselta. Jos kerran
diagnostiikka havaitsee jonkin vian ja kytkee
tuon hätäkäytön päälle niin luulisi vikamuistista
löytyvän syy kyseiseen. Oliko näin vai onko vika
vielä pimennossa ? - Pena
ESA kirjoitti:
Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.Kuulostaa aika pirulliselta. Jos kerran
diagnostiikka havaitsee jonkin vian ja kytkee
tuon hätäkäytön päälle niin luulisi vikamuistista
löytyvän syy kyseiseen. Oliko näin vai onko vika
vielä pimennossa ? - ESA
Pena kirjoitti:
Kuulostaa aika pirulliselta. Jos kerran
diagnostiikka havaitsee jonkin vian ja kytkee
tuon hätäkäytön päälle niin luulisi vikamuistista
löytyvän syy kyseiseen. Oliko näin vai onko vika
vielä pimennossa ?Itsediagnostiikka herjas suutin 4:sta joka
vaihdettiin mutta eipäs auttanut, sen jälkeen
vaihtoivat ohjausboxin ja vaiva poistui
(toivottavasti lopullisesti). Jokaisessa
ohituksessa tulee kuitenkin edelleen seurattua
minne syöksyy jos vehje hyytyy.. - 307 HDi
ESA kirjoitti:
Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.Olen ihmetellyt, että mikä vika tähän autoon
tulee silloin kun tankissa on juuri "löpö"valo
syttynyt. Kerran mainitsin huollossa ja sain
sellaisen katseen, että keksitkö koko tarinan.
Että näin.
Mutta kiitos vihjeestä. Pikkuvikoja on ollut,
mutta tämä on asennekysymys tämä leijona-autoilu.
P.S Toimiiko sinulla tuo huollon ilmaisin?
Minulla laskuri laskee niistä kolmesta
muuttuvasta parametristä että 1000 km:n ajo
vastaa 2000 km:ä. Pääosa ajosta on maantiellä, no
joo...... Huollolle hommia. ;) - Ostoa harkitseva
307 HDi kirjoitti:
Olen ihmetellyt, että mikä vika tähän autoon
tulee silloin kun tankissa on juuri "löpö"valo
syttynyt. Kerran mainitsin huollossa ja sain
sellaisen katseen, että keksitkö koko tarinan.
Että näin.
Mutta kiitos vihjeestä. Pikkuvikoja on ollut,
mutta tämä on asennekysymys tämä leijona-autoilu.
P.S Toimiiko sinulla tuo huollon ilmaisin?
Minulla laskuri laskee niistä kolmesta
muuttuvasta parametristä että 1000 km:n ajo
vastaa 2000 km:ä. Pääosa ajosta on maantiellä, no
joo...... Huollolle hommia. ;)Tuntuu olevan melkoinen ongelmakapine tämä 307,
eli Pösön laatu on edelleen sitä, mihin on
totuttu. Nämä tiedot kyllä pistävät harkitsemaan
ja odottelemaan muiden eurooppalaisten seuraavaa
sukupolvea... - Sami L.
307 HDi kirjoitti:
Olen ihmetellyt, että mikä vika tähän autoon
tulee silloin kun tankissa on juuri "löpö"valo
syttynyt. Kerran mainitsin huollossa ja sain
sellaisen katseen, että keksitkö koko tarinan.
Että näin.
Mutta kiitos vihjeestä. Pikkuvikoja on ollut,
mutta tämä on asennekysymys tämä leijona-autoilu.
P.S Toimiiko sinulla tuo huollon ilmaisin?
Minulla laskuri laskee niistä kolmesta
muuttuvasta parametristä että 1000 km:n ajo
vastaa 2000 km:ä. Pääosa ajosta on maantiellä, no
joo...... Huollolle hommia. ;)Eli jos polttoainetta alle 7 litraa tankissa niin
tällöin menee säästö ohjelma päälle eli tämmöinen
tehonrajoitustoiminta näissä todellakin on.
En tiedä saako tätä toimintoa otettua pois päältä
testerillä... täytyy kysyä. Syy miksi tälläinen
on laitettu on varmaankin että pääsee noilla
viimeisillä litroilla pitemmän matkan.
307:n huoltoväli ilmaisin tutkii öljyn laatua,
käynnistysten määrää ym. ja sen mukaan laskee
koska autoon on vaihdettava öljyt.
206:ssa huoltoilmaisin laskee vain ajettuja km. - Ilkka
Ostoa harkitseva kirjoitti:
Tuntuu olevan melkoinen ongelmakapine tämä 307,
eli Pösön laatu on edelleen sitä, mihin on
totuttu. Nämä tiedot kyllä pistävät harkitsemaan
ja odottelemaan muiden eurooppalaisten seuraavaa
sukupolvea...Kannattaakin ilmeisesti odotella kunnes 307 vähän
vanhenee.. ehkä tehdas on jo silloin korjannut
lapsenviat. - Sami L.
Sami L. kirjoitti:
Eli jos polttoainetta alle 7 litraa tankissa niin
tällöin menee säästö ohjelma päälle eli tämmöinen
tehonrajoitustoiminta näissä todellakin on.
En tiedä saako tätä toimintoa otettua pois päältä
testerillä... täytyy kysyä. Syy miksi tälläinen
on laitettu on varmaankin että pääsee noilla
viimeisillä litroilla pitemmän matkan.
307:n huoltoväli ilmaisin tutkii öljyn laatua,
käynnistysten määrää ym. ja sen mukaan laskee
koska autoon on vaihdettava öljyt.
206:ssa huoltoilmaisin laskee vain ajettuja km.Ei näkynyt ohjekirjassa olevan sanaakaan asiasta.
Eli kun pa varoitusvalo syttyy, max kierrokset
rajataan n. 3000rpm ja vastaavasti tietysti
tehokin. Vähän ennen kun pa loppuu kokonaan
hätäjärjestelmä sammuttaa koko moottorin ettei
pumppu vauroidu voitelun puutteesta. Tietyissä
vikatilanteissa HDI saattaa mennä hätäkäytölle
joka on ed kuvatun kaltainen tilanne. - Marja
Sami L. kirjoitti:
Ei näkynyt ohjekirjassa olevan sanaakaan asiasta.
Eli kun pa varoitusvalo syttyy, max kierrokset
rajataan n. 3000rpm ja vastaavasti tietysti
tehokin. Vähän ennen kun pa loppuu kokonaan
hätäjärjestelmä sammuttaa koko moottorin ettei
pumppu vauroidu voitelun puutteesta. Tietyissä
vikatilanteissa HDI saattaa mennä hätäkäytölle
joka on ed kuvatun kaltainen tilanne.Ei kai ominaisuus ole bensavehkeessä?
En ole ainakaan huomannut moista.
Tulee joskus ajeltua pohjamudilla. - ESA
Sami L. kirjoitti:
Ei näkynyt ohjekirjassa olevan sanaakaan asiasta.
Eli kun pa varoitusvalo syttyy, max kierrokset
rajataan n. 3000rpm ja vastaavasti tietysti
tehokin. Vähän ennen kun pa loppuu kokonaan
hätäjärjestelmä sammuttaa koko moottorin ettei
pumppu vauroidu voitelun puutteesta. Tietyissä
vikatilanteissa HDI saattaa mennä hätäkäytölle
joka on ed kuvatun kaltainen tilanne.Varoitusvalon syttyessä on polttoainetta jäljellä
n.8litraa ja tehonrajoitus tulee päälle
n.5litrassa tiputtaen max.kierrokset 2000:een.
Oleppa sitten tientukkona seuraavaan huoltsikkaan
asti, auton vauhti kun kiihtyy jopa 70kmh 2km:n
matkalla eikä auta pedaalin painanta... alta ei
ehdi pois. Näistä asioistahan ei huoltokirja puhu
halaistua sanaa, ne täytyy itse kokea kantapään
kautta. TURVALLISTA MATKAA etenkin 307:n
omistajille.
ps. 307:n peräpään kolinat vähenevät kun
vaihdattaa taakse (tukivarsiin?) oikean kokoiset
pultit, alkuperäiset ovat 9milliset 10mm
reijässä. Myös vilkkukatkaisijoissa on vikaa,
oikealle kääntyessä ei vilkku tahdo pysyä päällä.
Taka oviin voi vaatia lisä tiivisteitä, oven rako
kun imaisee kaikki kurat tieltä.. - Sami L.
ESA kirjoitti:
Varoitusvalon syttyessä on polttoainetta jäljellä
n.8litraa ja tehonrajoitus tulee päälle
n.5litrassa tiputtaen max.kierrokset 2000:een.
Oleppa sitten tientukkona seuraavaan huoltsikkaan
asti, auton vauhti kun kiihtyy jopa 70kmh 2km:n
matkalla eikä auta pedaalin painanta... alta ei
ehdi pois. Näistä asioistahan ei huoltokirja puhu
halaistua sanaa, ne täytyy itse kokea kantapään
kautta. TURVALLISTA MATKAA etenkin 307:n
omistajille.
ps. 307:n peräpään kolinat vähenevät kun
vaihdattaa taakse (tukivarsiin?) oikean kokoiset
pultit, alkuperäiset ovat 9milliset 10mm
reijässä. Myös vilkkukatkaisijoissa on vikaa,
oikealle kääntyessä ei vilkku tahdo pysyä päällä.
Taka oviin voi vaatia lisä tiivisteitä, oven rako
kun imaisee kaikki kurat tieltä..Näin on asia iskaripulttien kanssa, mutta asia
korjattu uusissa !
takaovien lisätiivistyksestä on ollut puhetta !
Sama juttu tosin 206:ssa...
Vilkkuviiksissä on ollut pientä ongelmaa, mutta
korjaantuu uudella viiksellä. Tätäkään ei pitäisi
enää olla uusissa. - Sami L.
Marja kirjoitti:
Ei kai ominaisuus ole bensavehkeessä?
En ole ainakaan huomannut moista.
Tulee joskus ajeltua pohjamudilla.vain diesel huomioi pa loppumisia. Kaikissa
ruiskuissa on jonkun sortin hätäkäyttö siltä
varalta että joku oleellinen mittasuure puuttuu.
Silloin ohjainyksikkö toimii jollain oletetulla
kiinteällä arvolla. - Ostos mielessä
Ilkka kirjoitti:
Kannattaakin ilmeisesti odotella kunnes 307 vähän
vanhenee.. ehkä tehdas on jo silloin korjannut
lapsenviat.Kauankohan tässä pitäisi odotella, ennen kuin
pahimmista lastentaudeista kunnostettuja 307:ja
on myynnissä? Ensi kesään, vai vielä vuosi?
Onkohan kukaan listannut näitä kaikenlaisia
pikkuvikoja (vilkkujen päälle jääminen,
vääränkokoiset pultit jne) ja mistä lähtien ne on
korjattu? (Sami L?)
Onko olemassa listaa vioista, joita 307:lla
ajaneet ovat korjauttaneet takuuna?
Ellei em. listoja ole vielä valmiina, tälle
foorumille voisi itse kukin lähettää oman
listansa.
Voinko olettaa, että kesällä tai syksyllä
markkinoille tulevassa farmarissa on nykyisessä
korimallissa havaitut pikkuviat jo korjattu? - 307 HDi
Ostos mielessä kirjoitti:
Kauankohan tässä pitäisi odotella, ennen kuin
pahimmista lastentaudeista kunnostettuja 307:ja
on myynnissä? Ensi kesään, vai vielä vuosi?
Onkohan kukaan listannut näitä kaikenlaisia
pikkuvikoja (vilkkujen päälle jääminen,
vääränkokoiset pultit jne) ja mistä lähtien ne on
korjattu? (Sami L?)
Onko olemassa listaa vioista, joita 307:lla
ajaneet ovat korjauttaneet takuuna?
Ellei em. listoja ole vielä valmiina, tälle
foorumille voisi itse kukin lähettää oman
listansa.
Voinko olettaa, että kesällä tai syksyllä
markkinoille tulevassa farmarissa on nykyisessä
korimallissa havaitut pikkuviat jo korjattu?Jotain tuli äsken vuodatettua jo.
- Sami L.
307 HDi kirjoitti:
Jotain tuli äsken vuodatettua jo.
106/306 ja 307 omistajat...
Laittakaa autostanne kokemuksia mulle (SAMI L.),
niin teen samanlaiset sivut kuin 206 ja 406
malleista.
206 & 406 REKISTERÖINTI:
http://www.geocities.com/slaaksoh/muut/rekister.ht
m
PALAUTE LOMAKE:
http://www.geocities.com/slaaksoh/muut/laheta.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740