307:n valot

ESA

Voiko olla hankalampaa hommaa kuin vaihtaa
307:aan H7 lähivalo polttimet. Yritin itse reilut
puolituntia onnistumatta ja merkkiliikkeen
varaosamyyjä nosti varttitunnin ähellyksen
jälkeen kädet pystyyn, eli ajellaan puoliteholla
arkiaamuun. Oli jo toinen kerta kun lamppu paloi
puolen vuoden aikana vasemmalta puolelta. 307:n
valot eivät ole mitenkään tehokkaat mutta
häikäisevät kyllä hyvin vastaantulijoita ja olen
joutunut laskemaan suuntausta yksin ajaessanikin.
Vikalistaa "hengenvaarallisesta" 307HDI:stä on
kertynyt jonkin verran.

21

2941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opelisti

      Sama valo-ongelma on mm. Opel Astran uusimmassa
      korimallissa. Siihen kun ei edes normaalit H7:t
      sovi kun kannan napamäärä on eri kuin yleisesti
      huoltoasemilla myytävissä polttimoissa. Kerran
      olen saanut vääränlaisen polttimon
      merkkiliikkeestäkin.

      No ei niille nykyautoille pysty muutenkaan
      tekemään yhtikäs mitään itse.

      • Pete

        Mitäs ihmettä horiset napamääristä? Oletko ikinä
        edes katsonut Astran konepellin alle?


    • Uusi 307

      Muut viat kiinnostavat, varsinkin
      hengenvaaralliset.

    • Ilkka

      Mitä "hengenvaarallista" olet huomannut autossa?

      • Sami L.

        ovat huomattavasti lyhyempi ikäisempiä kuin nämä
        vanhat H4 polttimot. Myös auton valoille
        menevissä johtosarjoissa on eroja = johtojen
        paksuus vaikuttaa polttimoiden kestoon. Esim.
        Peugeot 406 takseihin on vaihdettu toisenlaiset
        johtosarjat ajovaloille, samoin Opel Astraan 98->
        on tehty johtosarja muutoksia. Tällä muutoksella
        polttimot kestävät pitempään. Polttimoiden
        kestoon vaikuttaa myös kuinka paljon autoa
        käynnistellään... esim. kaupunkiajossa polttimot
        ovat lyhytikäisiä. Myös polttimoiden laatu
        vaihtelee melkoisesti. Esim. Osramit kestää
        hyvin. Philips polttimot eivät ole pitkäikäisiä.
        Näistä polttimoista oli joskus testi Tuulilasissa
        ja Tekniikan Maailmassa.

        307:n polttimoiden vaihto...varsinkin
        lyhyen/sumarin/vilkun on hankalaa. Ahdasta on :)
        mutta tätä se nyky suunnittelu on... ihmiset
        haluavat hienompia ja hienompia autoja... kyllä
        nää entiset laatikkoautot oli tee se itse miehen
        unelmia, mutta ei ne mitään hienoja olleet.


      • ESA

        Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
        kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
        niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
        hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
        häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
        tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
        juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
        teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
        tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
        tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
        tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
        ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.


      • Pena
        ESA kirjoitti:

        Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
        kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
        niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
        hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
        häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
        tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
        juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
        teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
        tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
        tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
        tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
        ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.

        Kuulostaa aika pirulliselta. Jos kerran
        diagnostiikka havaitsee jonkin vian ja kytkee
        tuon hätäkäytön päälle niin luulisi vikamuistista
        löytyvän syy kyseiseen. Oliko näin vai onko vika
        vielä pimennossa ?


      • Pena
        ESA kirjoitti:

        Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
        kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
        niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
        hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
        häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
        tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
        juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
        teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
        tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
        tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
        tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
        ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.

        Kuulostaa aika pirulliselta. Jos kerran
        diagnostiikka havaitsee jonkin vian ja kytkee
        tuon hätäkäytön päälle niin luulisi vikamuistista
        löytyvän syy kyseiseen. Oliko näin vai onko vika
        vielä pimennossa ?


      • ESA
        Pena kirjoitti:

        Kuulostaa aika pirulliselta. Jos kerran
        diagnostiikka havaitsee jonkin vian ja kytkee
        tuon hätäkäytön päälle niin luulisi vikamuistista
        löytyvän syy kyseiseen. Oliko näin vai onko vika
        vielä pimennossa ?

        Itsediagnostiikka herjas suutin 4:sta joka
        vaihdettiin mutta eipäs auttanut, sen jälkeen
        vaihtoivat ohjausboxin ja vaiva poistui
        (toivottavasti lopullisesti). Jokaisessa
        ohituksessa tulee kuitenkin edelleen seurattua
        minne syöksyy jos vehje hyytyy..


      • 307 HDi
        ESA kirjoitti:

        Ainakin 307HDI:ssä itsediagnostiikka valvoo
        kaikkea mahdollista ja mikäli Boxissa on vikaa
        niin olemattomastakin häiriöstä saattaa laittaa
        hätäkäytön päälle tehonrajoituksineen. Autossani
        häiriö tuli päälle n.20 kertaa ja aiheutti vaara
        tilanteita kun 307 hyytyyi mm. ohitustilanteessa
        juuri kun olet pääsemässä ohi. Maahantuojan
        teknisentuen ohje oli että ajele rauhallisesti
        tien reunaa ja vältä ohituksia. Tehonrajoitus
        tulee päälle myöskin jos ajat tankin liian
        tyhjäksi eli n.5litraan, joten vältteleppä
        ohituksia jos polttoaineen merkkilamppu palaa.

        Olen ihmetellyt, että mikä vika tähän autoon
        tulee silloin kun tankissa on juuri "löpö"valo
        syttynyt. Kerran mainitsin huollossa ja sain
        sellaisen katseen, että keksitkö koko tarinan.
        Että näin.

        Mutta kiitos vihjeestä. Pikkuvikoja on ollut,
        mutta tämä on asennekysymys tämä leijona-autoilu.

        P.S Toimiiko sinulla tuo huollon ilmaisin?
        Minulla laskuri laskee niistä kolmesta
        muuttuvasta parametristä että 1000 km:n ajo
        vastaa 2000 km:ä. Pääosa ajosta on maantiellä, no
        joo...... Huollolle hommia. ;)


      • Ostoa harkitseva
        307 HDi kirjoitti:

        Olen ihmetellyt, että mikä vika tähän autoon
        tulee silloin kun tankissa on juuri "löpö"valo
        syttynyt. Kerran mainitsin huollossa ja sain
        sellaisen katseen, että keksitkö koko tarinan.
        Että näin.

        Mutta kiitos vihjeestä. Pikkuvikoja on ollut,
        mutta tämä on asennekysymys tämä leijona-autoilu.

        P.S Toimiiko sinulla tuo huollon ilmaisin?
        Minulla laskuri laskee niistä kolmesta
        muuttuvasta parametristä että 1000 km:n ajo
        vastaa 2000 km:ä. Pääosa ajosta on maantiellä, no
        joo...... Huollolle hommia. ;)

        Tuntuu olevan melkoinen ongelmakapine tämä 307,
        eli Pösön laatu on edelleen sitä, mihin on
        totuttu. Nämä tiedot kyllä pistävät harkitsemaan
        ja odottelemaan muiden eurooppalaisten seuraavaa
        sukupolvea...


      • Sami L.
        307 HDi kirjoitti:

        Olen ihmetellyt, että mikä vika tähän autoon
        tulee silloin kun tankissa on juuri "löpö"valo
        syttynyt. Kerran mainitsin huollossa ja sain
        sellaisen katseen, että keksitkö koko tarinan.
        Että näin.

        Mutta kiitos vihjeestä. Pikkuvikoja on ollut,
        mutta tämä on asennekysymys tämä leijona-autoilu.

        P.S Toimiiko sinulla tuo huollon ilmaisin?
        Minulla laskuri laskee niistä kolmesta
        muuttuvasta parametristä että 1000 km:n ajo
        vastaa 2000 km:ä. Pääosa ajosta on maantiellä, no
        joo...... Huollolle hommia. ;)

        Eli jos polttoainetta alle 7 litraa tankissa niin
        tällöin menee säästö ohjelma päälle eli tämmöinen
        tehonrajoitustoiminta näissä todellakin on.
        En tiedä saako tätä toimintoa otettua pois päältä
        testerillä... täytyy kysyä. Syy miksi tälläinen
        on laitettu on varmaankin että pääsee noilla
        viimeisillä litroilla pitemmän matkan.

        307:n huoltoväli ilmaisin tutkii öljyn laatua,
        käynnistysten määrää ym. ja sen mukaan laskee
        koska autoon on vaihdettava öljyt.

        206:ssa huoltoilmaisin laskee vain ajettuja km.


      • Ilkka
        Ostoa harkitseva kirjoitti:

        Tuntuu olevan melkoinen ongelmakapine tämä 307,
        eli Pösön laatu on edelleen sitä, mihin on
        totuttu. Nämä tiedot kyllä pistävät harkitsemaan
        ja odottelemaan muiden eurooppalaisten seuraavaa
        sukupolvea...

        Kannattaakin ilmeisesti odotella kunnes 307 vähän
        vanhenee.. ehkä tehdas on jo silloin korjannut
        lapsenviat.


      • Sami L.
        Sami L. kirjoitti:

        Eli jos polttoainetta alle 7 litraa tankissa niin
        tällöin menee säästö ohjelma päälle eli tämmöinen
        tehonrajoitustoiminta näissä todellakin on.
        En tiedä saako tätä toimintoa otettua pois päältä
        testerillä... täytyy kysyä. Syy miksi tälläinen
        on laitettu on varmaankin että pääsee noilla
        viimeisillä litroilla pitemmän matkan.

        307:n huoltoväli ilmaisin tutkii öljyn laatua,
        käynnistysten määrää ym. ja sen mukaan laskee
        koska autoon on vaihdettava öljyt.

        206:ssa huoltoilmaisin laskee vain ajettuja km.

        Ei näkynyt ohjekirjassa olevan sanaakaan asiasta.
        Eli kun pa varoitusvalo syttyy, max kierrokset
        rajataan n. 3000rpm ja vastaavasti tietysti
        tehokin. Vähän ennen kun pa loppuu kokonaan
        hätäjärjestelmä sammuttaa koko moottorin ettei
        pumppu vauroidu voitelun puutteesta. Tietyissä
        vikatilanteissa HDI saattaa mennä hätäkäytölle
        joka on ed kuvatun kaltainen tilanne.


      • Marja
        Sami L. kirjoitti:

        Ei näkynyt ohjekirjassa olevan sanaakaan asiasta.
        Eli kun pa varoitusvalo syttyy, max kierrokset
        rajataan n. 3000rpm ja vastaavasti tietysti
        tehokin. Vähän ennen kun pa loppuu kokonaan
        hätäjärjestelmä sammuttaa koko moottorin ettei
        pumppu vauroidu voitelun puutteesta. Tietyissä
        vikatilanteissa HDI saattaa mennä hätäkäytölle
        joka on ed kuvatun kaltainen tilanne.

        Ei kai ominaisuus ole bensavehkeessä?
        En ole ainakaan huomannut moista.
        Tulee joskus ajeltua pohjamudilla.


      • ESA
        Sami L. kirjoitti:

        Ei näkynyt ohjekirjassa olevan sanaakaan asiasta.
        Eli kun pa varoitusvalo syttyy, max kierrokset
        rajataan n. 3000rpm ja vastaavasti tietysti
        tehokin. Vähän ennen kun pa loppuu kokonaan
        hätäjärjestelmä sammuttaa koko moottorin ettei
        pumppu vauroidu voitelun puutteesta. Tietyissä
        vikatilanteissa HDI saattaa mennä hätäkäytölle
        joka on ed kuvatun kaltainen tilanne.

        Varoitusvalon syttyessä on polttoainetta jäljellä
        n.8litraa ja tehonrajoitus tulee päälle
        n.5litrassa tiputtaen max.kierrokset 2000:een.
        Oleppa sitten tientukkona seuraavaan huoltsikkaan
        asti, auton vauhti kun kiihtyy jopa 70kmh 2km:n
        matkalla eikä auta pedaalin painanta... alta ei
        ehdi pois. Näistä asioistahan ei huoltokirja puhu
        halaistua sanaa, ne täytyy itse kokea kantapään
        kautta. TURVALLISTA MATKAA etenkin 307:n
        omistajille.
        ps. 307:n peräpään kolinat vähenevät kun
        vaihdattaa taakse (tukivarsiin?) oikean kokoiset
        pultit, alkuperäiset ovat 9milliset 10mm
        reijässä. Myös vilkkukatkaisijoissa on vikaa,
        oikealle kääntyessä ei vilkku tahdo pysyä päällä.
        Taka oviin voi vaatia lisä tiivisteitä, oven rako
        kun imaisee kaikki kurat tieltä..


      • Sami L.
        ESA kirjoitti:

        Varoitusvalon syttyessä on polttoainetta jäljellä
        n.8litraa ja tehonrajoitus tulee päälle
        n.5litrassa tiputtaen max.kierrokset 2000:een.
        Oleppa sitten tientukkona seuraavaan huoltsikkaan
        asti, auton vauhti kun kiihtyy jopa 70kmh 2km:n
        matkalla eikä auta pedaalin painanta... alta ei
        ehdi pois. Näistä asioistahan ei huoltokirja puhu
        halaistua sanaa, ne täytyy itse kokea kantapään
        kautta. TURVALLISTA MATKAA etenkin 307:n
        omistajille.
        ps. 307:n peräpään kolinat vähenevät kun
        vaihdattaa taakse (tukivarsiin?) oikean kokoiset
        pultit, alkuperäiset ovat 9milliset 10mm
        reijässä. Myös vilkkukatkaisijoissa on vikaa,
        oikealle kääntyessä ei vilkku tahdo pysyä päällä.
        Taka oviin voi vaatia lisä tiivisteitä, oven rako
        kun imaisee kaikki kurat tieltä..

        Näin on asia iskaripulttien kanssa, mutta asia
        korjattu uusissa !

        takaovien lisätiivistyksestä on ollut puhetta !
        Sama juttu tosin 206:ssa...

        Vilkkuviiksissä on ollut pientä ongelmaa, mutta
        korjaantuu uudella viiksellä. Tätäkään ei pitäisi
        enää olla uusissa.


      • Sami L.
        Marja kirjoitti:

        Ei kai ominaisuus ole bensavehkeessä?
        En ole ainakaan huomannut moista.
        Tulee joskus ajeltua pohjamudilla.

        vain diesel huomioi pa loppumisia. Kaikissa
        ruiskuissa on jonkun sortin hätäkäyttö siltä
        varalta että joku oleellinen mittasuure puuttuu.
        Silloin ohjainyksikkö toimii jollain oletetulla
        kiinteällä arvolla.


      • Ostos mielessä
        Ilkka kirjoitti:

        Kannattaakin ilmeisesti odotella kunnes 307 vähän
        vanhenee.. ehkä tehdas on jo silloin korjannut
        lapsenviat.

        Kauankohan tässä pitäisi odotella, ennen kuin
        pahimmista lastentaudeista kunnostettuja 307:ja
        on myynnissä? Ensi kesään, vai vielä vuosi?

        Onkohan kukaan listannut näitä kaikenlaisia
        pikkuvikoja (vilkkujen päälle jääminen,
        vääränkokoiset pultit jne) ja mistä lähtien ne on
        korjattu? (Sami L?)

        Onko olemassa listaa vioista, joita 307:lla
        ajaneet ovat korjauttaneet takuuna?

        Ellei em. listoja ole vielä valmiina, tälle
        foorumille voisi itse kukin lähettää oman
        listansa.

        Voinko olettaa, että kesällä tai syksyllä
        markkinoille tulevassa farmarissa on nykyisessä
        korimallissa havaitut pikkuviat jo korjattu?


      • 307 HDi
        Ostos mielessä kirjoitti:

        Kauankohan tässä pitäisi odotella, ennen kuin
        pahimmista lastentaudeista kunnostettuja 307:ja
        on myynnissä? Ensi kesään, vai vielä vuosi?

        Onkohan kukaan listannut näitä kaikenlaisia
        pikkuvikoja (vilkkujen päälle jääminen,
        vääränkokoiset pultit jne) ja mistä lähtien ne on
        korjattu? (Sami L?)

        Onko olemassa listaa vioista, joita 307:lla
        ajaneet ovat korjauttaneet takuuna?

        Ellei em. listoja ole vielä valmiina, tälle
        foorumille voisi itse kukin lähettää oman
        listansa.

        Voinko olettaa, että kesällä tai syksyllä
        markkinoille tulevassa farmarissa on nykyisessä
        korimallissa havaitut pikkuviat jo korjattu?

        Jotain tuli äsken vuodatettua jo.


      • Sami L.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe