Miten voisi tsempata aranpuoleista ja herkkää 12-vuotiasta poikaa, jota päivittäin kiusataan koulussa?
Asialla on aina sama neljän kopla, vähän huonommin koulussa menestyviä poikia, jotka ottivat viime syksynä "johtajakseen" ison, rotevan, kaksi kertaa luokalle jääneen korston. Koulu ei voi tälle porukalle yhtään mitään. Johtajapoikaa on yritetty ohjata milloin kuraattorille, milloin psykologille ja jossain pienryhmässäkin hän on välillä ollut. Huonolla menestyksellä - poika lähtee kaupungille hortoilemaan silloin kun pitäisi mennä vastaanotolle, eikä tälle voida siis koulussa mitään, koska vanhemmille asia on yks paskan hailee.
No, kiusausta siis tapahtuu, sille ei näköjään koulu mahda mitään. Se on tosiasia, johon minun siis pitäisi opettaa poikani suhtautumaan. Mistä siis pojalle kanttia lisää? Hän kun on niin herkkä, sekä henkisesti että fyysisesti - esim kun tämä porukka ahdistaa nurkkaan ja alkaa kutittaa, niin itkuhan siinä pian pääsee ja tähänhän kiusaajat pyrkivätkin. Lisäksi tulee tönimisiä, kamppaamisia, lyöntejä...
Tavaroita piilotellaan ja varastellaan, kello, kännykkä, koulukirjoja, pipo, käsineet, pyörä... Arvokkaimmat varmaan myydään, muita tavaroita löytyy sitten koulun läheisestä metsästä, usein pilalle kastuneina ja likaisina.
Opiskelu pojallani sujuu kuitenkin ihan hyvin, on aina ollut oppivainen kaveri. Mutta kun ei ole kovin ryhmähenkinen, vaan viihtyy parin samankaltaisen kaverinsa kanssa. Mikään hiljainen ei kuitenkaan ole, päinvastoin sanavalmis kaveri.
Mikä sitten olisi oikea suhtautumistapa? Pojan isä neuvoo vetäisemään päin pläsiä, minä taas kehotan että poistuu rauhallisesti ja mitään puhumatta paikalta, kun porukka lähtee tulemaan kohti. Yleensä nämä piiritykset tapahtuvat luokassa enne opettajan tuloa. Kehotinkin poikaa lähtemään pois luokasta, kävelemään rauhallisesti vaikka opettajanhuoneeseen päin ja katsomaan kauanko seuraavat.
Koulutiedotteessa lukee että vanhemmat ovat milloin vain tervetulleita seuraamaan lapsensa koulupäivää ja opetusta. Pitäisikö siis mennä paikalle yllättäen ja sanoa koko luokan kuullen tälle porukalle muutama valittu sana?
Vai pitäisikö ottaa yhteyttä poikien vanhempiin ja sanoa, etteivät heidän poikansa saa enää mennä lähellekään minun poikaani, tai... Tai mitä? No, osa vanhemmista ei varmaan korvaansa lotkauttaisi.
Olisipa kiva kuulla muiden kommentteja.
Miten neuvoa kiusattua?
21
1601
Vastaukset
- Tiina1
kaikki, mihin pystyt. Mene koululle, puhu kiusaajille, mene koteihin, puhu kiusaajien vanhemmille, vaadi koulun toimenpiteitä. Se on raskasta, mutta kannattaa. Ainakin Sinä olet hoitanut silloin osuutesi.
Olemme olleet vastaavassa tilanteessa. Yläasteella oli sitten koulun vaihto hyvä ratkaisu. Poikamme ihmetteli koulun vaihdon jälkeen, että voiko koulussa olla näinkin mukavaa....- Minde-66
sun kanssa,meillä riitti opettajan kanssa keskustelu ja hän oli pitänyt pojille puhuttelun ja pojat pyysivät tyttäreltäni anteeksi.Kiusaaminen kohdistui tyttäreni ulkonäköön jolle ei voi mitään,(SYNNYNNÄINEN VIKA),jonka plastiikkakirurgi korjaa vasta tänä kesänä,iso leikkaus edessä.Kenenkään ei kiusaamista pidä kestää,jos voi niin koulun vaihto vaihtoehdoksi.
- koululle
Ota yhteys opettajaan. Kerro hänelle tilanne juurta jaksaen ja sano, että haluat nyt tietää mitä tilanteelle tehdään. Jos olet jo näin toiminut niin soita koululle uudestaan ja kerro, että asiat eivät ole lainkaan parantuneet ja kysy mitä nyt tehdään.
Koulun on selvitettävä kiusaamistapaukset.
Kysy opettajalta ohjeet miten pojan tulee toimia heti kiusaamisen ilmaannutua: saako hän tulla kotiin vai kertooko hän heti opettajalle vai miten hänen OPETTAJAN mielestä pitää käyttäytyä.
Tässä nyt vaaditaan pojaltasi viitseliäisyyttä että hän kertoo opettajalle JOKA KERTA, SAMAN TIEN kun kiusaamista missä tahansa muodossa ilmenee. Kiusaaajat nimittäin eivät lopeta kiusaamista ennekuin ymmärtävät että JOKA KERRASTA joutuu tilille. AInoa joka voi kertoa mitä tapahtuu on poikasi, eli hänen on nyt jaksettava olla vahva ja kerrottava opettjalle joka kerran kun kiusaamista ilmenee. Vaikka 10 kertaa päivässä.Ja tietenkin sinulle on kerrottava, jotta voit soittaa koululle ja kertoa mitä on tapahtunut.
Tiedän, että se on inhottavaa sellainen kertominen, mutta se on kyllä valitettavasti ainut keino. Ja parasta on, että heti kertoo, ja opettaja ottaa pojat koka kerran puhutteluun nimittäin se on tehokkainta.
Ei ne pojat kauaa viitsi ( ehkä noin kuukausi, kaksi) kun jatkatte sitkeästi tätä linjaa.
Lisäksi olisi hyvä,että kirjoittaisitte ylös mitä kaikkea pojat on tehneet, ja kuka on tehnyt mitäkin, nimittäin silloin ne muistaa jälkeenpäin parhaiten yksityiskohtia myöten niin niitä on helpompi jälkeepäinkin selvittää.
Nämä kiusaajat kiusaavat silloin kun opettaja ei ole paikalla. On oletettavaa, että he kieltävät kaiken kun asiaa aletaan selvittää, mutta äläkää antako periksi.
Itse soittaisin koululle joka kerran kun jotain on sattunut, kyllä se siitä sitten lähtee selviämään.- 12v pojan äiti
Juu, koululle olen soitellut, opettajalle ja rehtorille, ja myös kasvokkain ollaan näistä puhuttu. Mutta kun hekin myöntävät, ettei näitä kaikkia tilanteita voi estää eikä asianosaisten puhuttelu auta.
Lisäksi monien näiden kiusaajapoikien vanhemmat kieltäytyvät kaikesta yhteydenpidosta koulun kanssa - eivät suostu arviointikeskusteluihin, vanhempain vartteihin eikä vanhempainiltoihin.
Ensi syksynä olisi yläaste edessä. Toisaalta hirvittää, toisaalta näen siinä mahdollisuuden erottaa näitä pahimpia eri rinnakkaisluokille, jos vain opettajat kykenevät yhteistyöhön asian tiimoilta.
Joku lähestymiskielto kun olisi mahdollista anoa, kuten perheväkivaltatapauksissa. Että rangaistus tulisi jos menisi esim paria metriä lähemmäs kiusattua. - Tiina1
12v pojan äiti kirjoitti:
Juu, koululle olen soitellut, opettajalle ja rehtorille, ja myös kasvokkain ollaan näistä puhuttu. Mutta kun hekin myöntävät, ettei näitä kaikkia tilanteita voi estää eikä asianosaisten puhuttelu auta.
Lisäksi monien näiden kiusaajapoikien vanhemmat kieltäytyvät kaikesta yhteydenpidosta koulun kanssa - eivät suostu arviointikeskusteluihin, vanhempain vartteihin eikä vanhempainiltoihin.
Ensi syksynä olisi yläaste edessä. Toisaalta hirvittää, toisaalta näen siinä mahdollisuuden erottaa näitä pahimpia eri rinnakkaisluokille, jos vain opettajat kykenevät yhteistyöhön asian tiimoilta.
Joku lähestymiskielto kun olisi mahdollista anoa, kuten perheväkivaltatapauksissa. Että rangaistus tulisi jos menisi esim paria metriä lähemmäs kiusattua.heti se lähestymiskielto!!!!
- onmyös
Joku lähestymiskielto kun olisi mahdollista anoa, kuten perheväkivaltatapauksissa. Että rangaistus tulisi jos menisi esim paria metriä lähemmäs kiusattua.SE, että kun kiusauista tapahtuu niin käske poikasi soittaa sinulle saman tien ja mene itse paikan päälle ja soita poliisit paikalle jos näet että se on tarpellista.
Koulun piha on julkista aluetta ja sinne aa kuka tahansa milloin tahnsa mennä.
Ja juuri siihen , että et viitsi soiella niin juuri siihenhän ne kiusaajat luottaa. Ne yrittävät väsyttää sinut. Tämä on valtataistelu. Älä väsy. - 12v pojan äiti
Tiina1 kirjoitti:
heti se lähestymiskielto!!!!
Tarkoitin siis että JOS olisi mahdollista tällainen lähestymiskielto. Käsittääkseni ei ole kouluympäristössä mahdollista. Vaikka totisesti toivoisin, että olisi. Varmasti käyttäisin sitä mahdollisuutta.
- Itsekin äiti
Joku lähestymiskielto kun olisi mahdollista anoa, kuten perheväkivaltatapauksissa. Että rangaistus tulisi jos menisi esim paria metriä lähemmäs kiusattua.Ota yhteys poliisiin!!! Jos kerran kiusaajat ovat lyöneet ja varastelleet niin tee rikosilmoitus!Ja uudelleen otat yhteyttä kouluun ja opettajiin et anna periksi.Eihän se voi olla niin että tälle tilanteelle ei mahda mitään vaan poikasi pitäisi opetella suhtautumaan kiusaukseen oikein??!!Sinun täytyy jaksaa soitella ja puolustaa poikaasi,ajattele millaista helvettiä hänellä on joka koulupäivänä!Eihän se yläasteelle meno mitään ratkaise,voihan ne kiusata välitunnilla.
- äitee +4
Tarkoitin siis että JOS olisi mahdollista tällainen lähestymiskielto. Käsittääkseni ei ole kouluympäristössä mahdollista. Vaikka totisesti toivoisin, että olisi. Varmasti käyttäisin sitä mahdollisuutta.
kyllä sen pitäisi onnistua, vaikka ikä on ehkä se este ei koulunkäynti. lähestymiskieltohan rajataan tarpeen mukaan eikä jenkkityyliin 150m.. netistä löytyy tietoa varmaan lisää aiheesta.
Älkää nyt antako periksi tollaisille pikkuroistoille! Koulu tekee jotain asian eteen aj sillä sipuli. Jos ei koulu tee niin sitten koulutoimenjohtajaan yhteys ja siitä jatkat aina seuraavaan portaaseen asti kunnnes teet valitusta lääniin. Poikasi turvallisuus ´ja koskemattomuus on taattava ennen kuin jotakin pahempaa sattuu ja ennenmmin tai myöhemmin sattuu..
Poikasi siirto toiseen kouluun ei ole aiheellista, mutta noiden häiriköiden siirto voisi olla. Porukan hajottaminen ympäri kaupunkia jos mahdollista lopettaisi isottelun kokonaan. Myös muut toimet tuollaisten pikkurikollisten kuriin saamiseksi ovat mahdollisia kun vaan jaksatte nyt tapella poikanne puolesta. Samalla lopulta autatte noita hunsvottejakin pilaamasta elämäänsä ehkä tyystin, mutta sille ei voi mitään..
Poliisikin osaa jotakin neuvoa jos apua kysyt. Rikosilmoitus anastetusta omaisuudesta kannattaa aina tehdä samoin hajoitetusta. Tieto kulkee sitäkin kautta jossain vaiheessa.. Monella asemalla on myös oma sossu jo nykyään joten hänkin voi asiaan puuttua.
Takaisin antaminen neljälle? Miehesi ei ole ihan viisas... - päkä
äitee +4 kirjoitti:
kyllä sen pitäisi onnistua, vaikka ikä on ehkä se este ei koulunkäynti. lähestymiskieltohan rajataan tarpeen mukaan eikä jenkkityyliin 150m.. netistä löytyy tietoa varmaan lisää aiheesta.
Älkää nyt antako periksi tollaisille pikkuroistoille! Koulu tekee jotain asian eteen aj sillä sipuli. Jos ei koulu tee niin sitten koulutoimenjohtajaan yhteys ja siitä jatkat aina seuraavaan portaaseen asti kunnnes teet valitusta lääniin. Poikasi turvallisuus ´ja koskemattomuus on taattava ennen kuin jotakin pahempaa sattuu ja ennenmmin tai myöhemmin sattuu..
Poikasi siirto toiseen kouluun ei ole aiheellista, mutta noiden häiriköiden siirto voisi olla. Porukan hajottaminen ympäri kaupunkia jos mahdollista lopettaisi isottelun kokonaan. Myös muut toimet tuollaisten pikkurikollisten kuriin saamiseksi ovat mahdollisia kun vaan jaksatte nyt tapella poikanne puolesta. Samalla lopulta autatte noita hunsvottejakin pilaamasta elämäänsä ehkä tyystin, mutta sille ei voi mitään..
Poliisikin osaa jotakin neuvoa jos apua kysyt. Rikosilmoitus anastetusta omaisuudesta kannattaa aina tehdä samoin hajoitetusta. Tieto kulkee sitäkin kautta jossain vaiheessa.. Monella asemalla on myös oma sossu jo nykyään joten hänkin voi asiaan puuttua.
Takaisin antaminen neljälle? Miehesi ei ole ihan viisas...Ei kuitenkaan välttämättä huono ajatus, että miehesi kävisi itse näyttämässä isän elkeitä kiusaajille... voi tehota "isättömiin" (lue: kurittomiin) keskenkasvuisiin ällistyttävän tehokkaasti. Käsiksi ei tarvitse käydä (se olisi lain vastaista), mutta viesti menee taatusti perille paremmin kuin akkaväeltä.
Itse olen kerran kääntynyt 5-vuotiaalle pojalleni huutelevien koululaisten puoleen ja tehnyt selväksi, että minun pojallani on ISÄ isoilla kirjaimilla eikä kenkään, joka sitä ISÄÄ suututtaa ole kovinkaan viisas. Rupesi pojilla alahuuli väpättämään, kun kysyin kuinkas heidän isien laita, liekö heillä isää lainkaan. Taisi tehdä kipeää, mutta ainakin sai viisivuotiaani siitä hetkestä pitäen olla rauhassa huuteluilta.
- äiti4
asialle pitää tehdä jotain, eli lopettaa kiusaaminen. Äitinä menisin kouluun ja olisin siellä niin kauan että juttuun tulee muutos. Kukaan ei lapsesi puolta pidä jos sinä et taistele.
- korvauksia
Muuten en osaa edellisten lisäksi auttaa, mutta
muistakaa se, että alaikäisyys ei suojaa lapsia ihan kaikelta, ts. eivät he voi rötöstellä miten vaan joutumatta vastuuseen. Lapset itsekin tämän unohtavat, että he ovat korvausvelvollisia ikään katsomatta. - jo yleisesti joka koululla ...
"toimintamalli" kuinka koulu toimii kiusaamistapauksissa.
Kysy rehtorilta tai katso koulun tai kaupungin nettisivuilta löytyykäö ko. mallia teidän kaupungista tai kunnasta. - yxxirexxi
Kenenkään ei tarvitse sietää jatkuvaa kiusaamista.
Koulun velvollisuus on puuttua.
Näin itse toimisin vastaavassa tilanteessa koulun rehtorina:
1) pikaisesti kaikkien vanhemmat minun ( rehtorin ) kutsumana koolle. Mukana myös kuraattori.
2) Kiusaajille tehtävä selkeästi selväksi, että sen on loputtava, ja myös miksi.
3) sitoutuminen lopettamiseen ( vanhemmat tässä tärkeässä asemassa !!!)
3) tiukka seuranta koulun taholta ja myös kotien taholta,; niin kiusaajille kuin kiusatulle.
Jatkuvaa yhteydenpitoa----> miten nyt menee.
4) aina välitön palaute ja puuttuminen
5) kuraattorin palaverit säännöllisesti. Aluksi tiuhaan sitten harventuen.
Jos kiusaajat eivät tästä huolimatta ymmärrä, että nyt ollaan tosissaan, sitten koululla on edelleen mahdollisuuksia puuttua järeämminkin.
Omien kokemusten mukaan tämän pidemmälle ei ole koskaan tarvinnut mennä ------> ja tästä seuraa myös se, että kiusaamista meidän koulussamme ei juurikaan ole, sillä kaikki tietävät, että siihen puututaan heti ja rajusti.- 12v pojan äiti
Kivasti on tullut kommentteja, kiitokset niistä.
Perjantaina pojallani olikin ollut tosi mukava koulupäivä, kun oli koulujen välinen koripalloturnaus ja suurin osa luokan pojista, mukaanlukien nämä neljä, olivat siinä mukana eivätkä siis koulussa ollenkaan. Jopa sellaisetkin oppilaat, jotka yleensä viihtyvät tämän neljän koplan liepeillä, olivat nyt olleet tosi kivoja ja ihan erilaisia kuin näiden kovisten ollessa paikalla.
Aika mielenkiintoinen on tämän koulun henkilökunnan suhtautuminen kiusaamiseen. Toistellaan vaan suureen ääneen vanhempainilloissa ja kirjoitetaan toimintasuunnitelmiin ja koulutiedotteisiin: Meidän koulussamme ei esiinny kiusaamista!
Tuntuu, että tätä hoetaan kuin mantraa ja samalla suljetaan silmät siltä, mitä lähellä tapahtuu. Eli että itsekin uskotaan kiusaamattomuuteen, kunhan sitä tarpeeksi paljon toistetaan.
Ja kyllä, henkilökunnan mielestä minun poikani pitäisi opetella sietämään "pientä hevosenleikkiä" poikien kesken - pojathan on poikia!
Taidanpa laittaa pojan bodari-sedän pesismailan kanssa iltahämärissä kuljeskelemaan kylille - ei oikeutta saa jos ei sit' itse hanki... - yxxirexxi
Perjantaina pojallani olikin ollut tosi mukava koulupäivä, kun oli koulujen välinen koripalloturnaus ja suurin osa luokan pojista, mukaanlukien nämä neljä, olivat siinä mukana eivätkä siis koulussa ollenkaan. Jopa sellaisetkin oppilaat, jotka yleensä viihtyvät tämän neljän koplan liepeillä, olivat nyt olleet tosi kivoja ja ihan erilaisia kuin näiden kovisten ollessa paikalla.
Aika mielenkiintoinen on tämän koulun henkilökunnan suhtautuminen kiusaamiseen. Toistellaan vaan suureen ääneen vanhempainilloissa ja kirjoitetaan toimintasuunnitelmiin ja koulutiedotteisiin: Meidän koulussamme ei esiinny kiusaamista!
Tuntuu, että tätä hoetaan kuin mantraa ja samalla suljetaan silmät siltä, mitä lähellä tapahtuu. Eli että itsekin uskotaan kiusaamattomuuteen, kunhan sitä tarpeeksi paljon toistetaan.
Ja kyllä, henkilökunnan mielestä minun poikani pitäisi opetella sietämään "pientä hevosenleikkiä" poikien kesken - pojathan on poikia!
Taidanpa laittaa pojan bodari-sedän pesismailan kanssa iltahämärissä kuljeskelemaan kylille - ei oikeutta saa jos ei sit' itse hanki...Siis ei kannata laittaa pesismailan kanssa, vaikka ymmärsinkin tuon lähinnä vitsinä....Mutta ymmärrän kyllä että mieli tekisi... ja ainakin ajatuksissa...
Kyllä koulun pitää myös pystyä myöntämään mahdolliset epäkohdat, se on merkki siitä, että ne on tiedostettu.
Itse pidän vuosittain tulevien ekojen vanhemmille
tilaisuuden, missä käydään läpi yhtä ja toista. Joka vuosi kysytään kiusaamisesta, ja kyllä minä totuuden nimissä pystyn myöntämään, että ikävä kyllä sitä on esiintynyt, mutta aina ollaan puututtu. Ja yleensä selitän strategian , jossa tärkessä roolissa ovat kaikki: oppilaat itse, vanhemmat ja koko koulun henkilökunta. - ei meidän koulussa
Taidanpa laittaa pojan bodari-sedän pesismailan kanssa iltahämärissä kuljeskelemaan kylille - ei oikeutta saa jos ei sit' itse hanki...kiusata ketään ja samalla kädet kyynärpäitä myöten ristissä.
Jos lapset puhuvat "luikuria" nykyään
niin mistäköhän on opittu,
ei ainakaan kotoa!
Jos jossakin koulussa väitetään kirkkain silmin
ettei kiusausta esiinny,
niin siinä koulussa ei ole kuin yksi oppilas!
- päkä
Keinoja kaihtamatta on kiusaamisesta tehtävä välittömästi loppu. Mielestäni lapsen ei ole pakko mennä kouluun (tai mihinkään muuallekaan), missä kiusataan ankarasti. Emme me aikuisetkaan menisi.
Ensin voit tietenkin yrittää ottaa kouluun yhteyttä, mutta se on valitettavan usein tehotonta, koska kiusaaminen tapahtuu silloin, kun opettaja ei ole näkemässä. Jos taas opettajan silmien alla kiusataan, niin hyi hitsi... potkut sellaiselle opelle ja äkkiä. Muita vaihtoehtoja:
Ota yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Toimii hyvin, jos vanhemmat ovat kunnon väkeä, mutta usein kiusaajalla on jo kasapäin ongelmia kotona eikä siitä suunnasta heru minkäänlaista apua.
Puhu itse kiusaajille, ei ryhmänä vaan kullekin erikseen. Älä sano mitään mitä myöhemmin joutuisit katumaan (ei uhkauksia joita et todellisuudessa pystyisi toteuttamaan), mutta kuulosta varmalta ja pelottavalta. Kiusaajien pitää tajuta olevansa tekemisissä itseään vahvempien kanssa.
Vaihtoehtoisesti edellisen kanssa voit yrittää lempeää lähestymistä, varsinkin jos kiusaajia on vain yksi: kutsu hänet kotiisi leikkimään lapsesi kanssa. Hän ei tule, ellei kutsussa ole uhkavaatimuksen makua. Kun lapsesi ja kiusaaja tutustuvat toisiinsa ihmisinä, pelaavat yhdessä tietokonepelejä, jne., voi hyvinkin olla, että kiusaaminen päättyy siihen.
Ota selvää missä ja milloin kiusaamista tapahtuu ja tee sen mukaan toimintasuunnitelma lapsesi olon turvaamiseksi. Hänen ei tarvitse olla koskaan yksin, vaan hänelle voidaan järjestää saattaja koulumatkoille, samoin välitunneille ja oppituntien alkuun. Tämä ei yksin ratkaise ongelmaa, mutta voi auttaa hätäapuna aluksi, samoin erittäin vaikeissa tapauksissa.
Kiusatut ja muut heidän puolellaan olevat voivat lyöttäytyä yhteen toinen toisensa selustan turvaamiseksi. Ota yhteyttä toisten kiusattujen vanhempiin, yhdessä voitte saada enemmän aikaan, eikä lapsesi ole yksin "kantelijan" roolissa. Lapset voivat auttaa toisiaan siten, etteivät koskaan katsele kiusaamista sivusta, vaan menevät joko itse väliin tai hakevat jonkun aikuisen paikalle. Todella tehokasta, mutta vaatii hyvää yhteishenkeä porukalta.
Katso, ettei lapsesi tahattomasti ärsytä kiusaajia. Esim. opettajalle mielistely muiden edessä voi aiheuttaa kiusaamista, samoin väärä pukeutuminen. Joillekin heikkouksille ei voi mitään, mutta onko lapsellasi myös vahvoja puolia, joita korostamalla hän voisi löytää paikkansa yhteisössä, vaikkapa erinomainen kokoelma haluttuja pelejä, tms. mitä materialistiset pennut pitävät arvossa.
Muitakin keinoja löytyy, mutta pääasia että kiusaaminen saadaan loppumaan. Äitinä sinun on käytettävä kaikki keinosi lapsesi hyvinvoinnin turvaamiseksi.- 12v pojan äiti
Hyviä keinoja, Päkä. Mutta ainoa mitä voisin ehkä kokeilla on tuo kiusaajien puhutteleminen itse, yksitellen. En vain nyt yhtäkkiä hoksaa, mihin voisin vedota kun on kyseessä nämä totaalisen empatiakyvyttömät tyypit.
Muutama kommentti vielä viestiisi.
Siis opettajan nähden ei kiusaamista tapahdu. Ja kun ei kukaan näe, ei kukaan uskokaan.
Kiusaajien vanhempiin ei kannata yrittää ottaa yhteyttä. Saattaa olla kättä pidempää vastassa. Kuten jo aiemmin kirjoitin, nämä vanhemmat eivät ole minkäänlaisessa yhteydessä koulun kanssa. Kerran yritin lähikaupassa jututtaa yhden äitiä, että mitäpä teidän pojalle kuuluu jne. No, äiti iloisesti naureskeli, etteipä tuota juuri kotona näy enää, kylillä pyörii kaiket illat, että on se hyvä kun sillä on kavereita. Se siitä sitten.
Kotiimme en kutsu ketään näistä. Leikkimään? Siis eihän nämä leiki. Tietokonepelejä? Eeei, paremminkin kaljaa, tupakkaa ja nettipornoa jos olisi saatavilla, saattaisivat tullakin. Nämähän ovat itsenäisiä, isoja miehiä, joista ei vanhempienkaan tarvi olla huolissaan kun itse pärjäävät jo tuolla kulmilla notkuskellen. Ikää näillä siis 12-14 vuotta.
Saattaja? No ei ole käytännössäkään mahdollista järjestää ja siinähän olisi taas uusi kiusaamisen aihe.
"Katso, ettei lapsesi tahattomasti ärsytä kiusaajia". Joo, tähän olen kyllä satsannut aika paljon. Kehottanut pitämään matalaa profiilia ja pysymään erossa porukasta. No, tulevat kyllä perässä jos ovat kiusaustuulella.
"erinomainen kokoelma haluttuja pelejä, tms. mitä materialistiset pennut pitävät arvossa." Pojallani on kyllä paljon pelejä, ja on pari samanhenkistä kaveriakin pelihommiin. Nämä kiusaajat ovat kyllä sillä tavalla materialistisia pentuja, että näkevät esim. peleissä helposti myytävän materiaalin, jotta saavat rahaa kaljaan ja tupakkaan. Niin, ja hampustakin olen kuullut heidän puhuneen, mutta toivoisin todellakin se olevan vain uhoamista ja liioittelua. - päkä
Hyviä keinoja, Päkä. Mutta ainoa mitä voisin ehkä kokeilla on tuo kiusaajien puhutteleminen itse, yksitellen. En vain nyt yhtäkkiä hoksaa, mihin voisin vedota kun on kyseessä nämä totaalisen empatiakyvyttömät tyypit.
Siis opettajan nähden ei kiusaamista tapahdu. Ja kun ei kukaan näe, ei kukaan uskokaan.
Kiusaajien vanhempiin ei kannata yrittää ottaa yhteyttä. Saattaa olla kättä pidempää vastassa. Kuten jo aiemmin kirjoitin, nämä vanhemmat eivät ole minkäänlaisessa yhteydessä koulun kanssa. Kerran yritin lähikaupassa jututtaa yhden äitiä, että mitäpä teidän pojalle kuuluu jne. No, äiti iloisesti naureskeli, etteipä tuota juuri kotona näy enää, kylillä pyörii kaiket illat, että on se hyvä kun sillä on kavereita. Se siitä sitten.
Kotiimme en kutsu ketään näistä. Leikkimään? Siis eihän nämä leiki. Tietokonepelejä? Eeei, paremminkin kaljaa, tupakkaa ja nettipornoa jos olisi saatavilla, saattaisivat tullakin. Nämähän ovat itsenäisiä, isoja miehiä, joista ei vanhempienkaan tarvi olla huolissaan kun itse pärjäävät jo tuolla kulmilla notkuskellen. Ikää näillä siis 12-14 vuotta.
Saattaja? No ei ole käytännössäkään mahdollista järjestää ja siinähän olisi taas uusi kiusaamisen aihe.
"Katso, ettei lapsesi tahattomasti ärsytä kiusaajia". Joo, tähän olen kyllä satsannut aika paljon. Kehottanut pitämään matalaa profiilia ja pysymään erossa porukasta. No, tulevat kyllä perässä jos ovat kiusaustuulella.
"erinomainen kokoelma haluttuja pelejä, tms. mitä materialistiset pennut pitävät arvossa." Pojallani on kyllä paljon pelejä, ja on pari samanhenkistä kaveriakin pelihommiin. Nämä kiusaajat ovat kyllä sillä tavalla materialistisia pentuja, että näkevät esim. peleissä helposti myytävän materiaalin, jotta saavat rahaa kaljaan ja tupakkaan. Niin, ja hampustakin olen kuullut heidän puhuneen, mutta toivoisin todellakin se olevan vain uhoamista ja liioittelua.Tosi kovilta vaikuttavat nuo kyseiset kiusaajat. Pohdin juuri miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa. Olen aikoinani itse kärsinyt lievästä koulukiusaamisesta (sanallisesta naljailusta) ja nähnyt sivusta pahempaakin, jopa tosiaan väkivaltaista kiusaamista. Vanhin lapseni on vasta toisella luokalla koulussa, joten hänen kohtaamansa tilanteet ovat vielä aivan toista luokkaa kuin yli 12-vuotiailla.
Kun kiusaamiseen liittyy varastamista, omaisuuden tuhoamista ja väkivaltaa, niin sen voisi mielestäni hyvin ilmoittaa poliisille. Tosin poliisi ei voi konkreettisesti tehdä juuri mitään, ellei tilanteilla ole silminnäkijöitä ja tekijätkin ovat alaikäisiä. Virkapukuiset poliisit voivat kuitenkin olla pojannulikoille sopiva pelote ja toisaalta vanhempiinkin voi tulla edes hitusen eloa, kun korvausvaatimuksista tulee puhe.
Täysin heitteillä olevat 12-14-vuotiaat kuuluvat vielä lastensuojelun piiriin. Itse en menisi ilmoitusta tekemään, mutta poliisit sen todennäköisesti tekevät, jos huomaavat vanhempien täydellisen välinpitämättömyyden.
Edelleen kysyisin mahdollisuutta saada apua toisilta kiusatuilta ja näiden vanhemmilta. Tuskin poikasi on ainoa kohde. Kysy häneltä. Luokassa on toki muitakin lapsia, jotka voivat olla tapahtumien silminnäkijöitä. Itse aikoinani en puuttunut näkemääni kiusaamiseen (olin vain hyvilläni kun kohde oli joku muu kuin minä), eivätkä puuttuneet muutkaan, mutta jos olisi haastateltu ja tarjottu mahdollisuutta yhteiseen antikiusaus-liikkeeseen, niin olisin aivan varmasti ollut yhteistyöhaluinen.
Kerran ysiluokkalaiset haukkuivat ja tönivät erästä kasiluokkalaista poikaa koulun pihalla (koska tämä oli eleiltään hieman tyttömäinen). Tunsin pojan ja seisoinkin aika lähellä. Paikalle tuli kymppiluokkalainen TYTTÖ, joka varmalla äänellä sanoi, että "lopettakaa pojat heti pienempienne kiusaaminen, antakaa sen pojan olla". Tällä pienellä 10-luokkalaisen eleellä oli uskomaton vaikutus kiusaajiin. He eivät koskaan enää käyneet kyseisen pojan kimppuun - eivät ainakaan isompien tyttöjen nähden. Tämä vain esimerkkinä siitä, miten toiset koululaiset voivat puolustaa kiusattua.
Jos puhuttelee kiusaajia henkilökohtaisesti, on oltava hyvin varovainen siinä mitä sanoo. Epävarmuudesta ei saa olla tietoakaan, mutta toisaalta ei saa uhkailla asioilla, joita ei voi toteuttaa (järjestän sinulle potkut koulusta) tai joilla kiusaaja voisi kääntää tilanteen hyväkseen (pieksen sinut henkihieveriin jos vielä kosket poikaani). Jälkimmäinen olisi tehokas keino, mutta lain vastaisena jätämme sen mahdollisuuden käyttämättä.
Jokaisella on oma heikko kohtansa, johon iskeä, mutta mitenkäs sen tuntemattomista voisi tietää. Ensimmäisellä puhuttelukerralla voisit varustautua yksinkertaisesti aimomäärällä kysymyksiä. Sinä kysyt ja poika vastaa. Sinun ei tarvitse muuten sanoa muuta, kuin että aiot pitää huolen siitä, että poikasi vastedes jätetään rauhaan. Kysy suoraan miksi hän kiusaa poikaasi, mikä pojassasi on vikana ja mitä hän voisi tehdä, ettei enää tarvitsisi kiusata. Kuulostaa ehkä naiivilta, mutta kahdenkeskisessä keskustelussa se ei tunnu siltä kiusaajastakaan. Hän on heikoilla ja yrittää puolustautua. Luonteesta sitten riippuu jatko. Kiusaaminen voi päättyä siihen ja jos ei, niin tiedät ainakin kenen kanssa olet tekemisissä ja voit suunnitella sopivia jatkotoimenpiteitä. Voisiko miehesi hoitaa keskustelun kiusaajien kanssa? Kummalla teistä (tai ehkä jollain muulla sukulaisella tai tuttavalla) on enemmän luontaista auktoriteettiä vaikuttaa varmalta ja pelottavalta.
12-14-vuotiaat ovat kuitenkin vielä lapsia. Sisäiseltä minältään he ovat heikkoja ja itkevät öisin itsensä uneen nallekarhu kainalossa. Vaikka sitten tupakoivat, juopottelevat ja leikkivät kovista. Sääli käy heitäkin, mutta tässä on nyt kyse sinun kiusatusta pojastasi eikä ole sinun tehtäväsi ratkoa kiusaajien omia sosiaalisia ongelmia.
Teitpä mitä tahansa, toimi nopeasti. Ole poikasi tukena, sillä hänen itsetuntonsa, mielenterveytensä ja koulumenestyksensä ovat vaakalaudalla. Ole naarastiikeri, joka puolustaa pentujaan! 12-vuotias ei ole vielä tarpeeksi iso hoitamaan näin vakavan ongelman yksin, sanoipa kuka hyvänsä muuta. Mistä hänellä olisi resursseja sen hoitamiseen, kun ei tahdo meillä aikuisillakaan, ei edes kouluviranomaisilla, olla?
Olisi kiva kuulla jatkosta, kuinka asia teillä ratkeaa...
Toivotan onnea ja menestystä sinulle ja pojallesi! - Rohkeus
"erinomainen kokoelma haluttuja pelejä, tms. mitä materialistiset pennut pitävät arvossa." Pojallani on kyllä paljon pelejä, ja on pari samanhenkistä kaveriakin pelihommiin. Nämä kiusaajat ovat kyllä sillä tavalla materialistisia pentuja, että näkevät esim. peleissä helposti myytävän materiaalin, jotta saavat rahaa kaljaan ja tupakkaan. Niin, ja hampustakin olen kuullut heidän puhuneen, mutta toivoisin todellakin se olevan vain uhoamista ja liioittelua.Vie poika johonkin itsepuolustusta opettavaan seuraan. Kun oma poikani, joka on rauhan mies suoritti muutamia vyökokeita ja maine vyön väristä kiiri kiusaajien korviin sillä oli merkitystä. Itsepuolustuslajit opettavat paljon itsetuntemusta, itsehallintaa ja itsevarmuutta. Siellä on mukavaa ja saa uusia kavereita, joista monet ovat saman tyyppisiä ajatusmaailmaltaan. Tärkeintä on kuitenkin keskustella lapsesi kanssa, jotta tiedät missä mennään. Kostamaan ei pidä alkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi735002Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164709- 804193
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1034133Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33318Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223114- 352838
- 282787
- 402763
- 372762