näyttää tietävän hiustenlähdöstä ja siihen liittyvistä asioista. Hoitomuodoista, lääkkeistä ja kirurgisista ratkaisuista löytyy tietoa paljon netistä vaikkakin se on pääosin englanniksi. Suomessa koko ala on niin lapsen kengissä, että aiheen ympärillä käytävät keskustelut ovat sitä Propeciaa ja Rogainea ja tohtori Nordströmiä. Eniten naurattaa se, että kun Suomessa menet "muka" asiantuntija lääkärille niin he eivät tiedä asiasta läheskään niin paljon kuin hiemankin asioista ominpäin selvää ottanut henkilö. Esimerkiksi hairtransplant.net palstalla maailman huippulekurit keskustelevat ja myös riitelevät keskenään ja kaikki havainnot ovat kaikkien luettavissa ja kommentoitavissa. Nämä palstat ovat TODELLA hyödyllisiä niille, jotka todella haluavat tietää missä mennään. Itse luen kyseisiä palstoja keskimäärin n.5min päivässä missä ajassa ehdin selata uudet aiheet, ihmisten uudet leikkauskuvat sekä kommentit ja spekulaatiot uusista lääkityksistä. Palstoilta löytyy myös todella hyviä oikeia tieteellisiä artikkeleitä aihetta koskevista tutkimuksista ja niitä on kyllä tullut luettu ihan mielenkiinnosta. Että, jos vaan vähääkään englanti luistaa ja asiat kiinostaa/vaivaa niin:
http://www.hairtransplant.net/forums/
http://www.hairlosstalk.com/discussions/
Kumman vähän
24
4840
Vastaukset
- laittaa vielä
yksi linkki joka oli ilmestynyt. Paljon puhutaan kuinka Strip-leikkauksesta jää näkyvä arpi takaraivoon eikä hiuksia voi enää pitää lyhyenä. Seuraavassa on yhden maailman huippuklinikan Hasson & Wongin tekemä "tricofyyttinen arven suljenta". Kyseinen klinikka tekee ainostaan täälläkin mainittuja "vanhanaikaisia" strip-leikkauksia.
Näettekö arpea?
http://www.hassonandwong.com/Video/HW_Tricho_Results_Feb2_2006.wmv- Nimetön
"Näettekö arpea?"
Arpi ei ole ainoa haitta.
stripissä myös ihonkiristyksen johdosta hiusraja saattaa liikkua. En nyt äkkiä löydä linkkiä, mutta jossain oli kuva kuinka jollain oli tuon seurauksena niskan hiusraja noussut puoleenväliin korvanmittaa, mikä näytti TODELLA friikiltä.
Mutta Suomessa tosiaan tieto kaikista vaihtoehdoista on vähän niin ja näin. Lekurit tuskin edes tietää muista vaihtoehdoista kuin (huonosti tehdyistä) stripeistä.
Lääkehoitokaan ei ole juuri paremmassa jamassa. Vaikka itse sainkin finasteridi reseptin edistykselliseltä lääkäriltä joka oikein suositteli aineen käyttöä, niin siitä huolimatta lääkärille oli yllätys kun kuuli MINULTA että aineesta jää kiinni doping-testissä. Yhteiskäytöstä minoksidiilin kanssa se sanoi että "voisihan sen ajatella antavan paremman tuloksen, mutta mistäs tiedät ettei se estä finasteridin vaikutusta".
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis luulisi että ihotautien erikoislääkäri nyt edes tietäisi lääkkeiden eri vaikutusmekanismit, mutta ei hyvää päivää.
Valitettavasti Suomessa ei taida olla kuin yhden käden sormilla laskettava määrä lääkäreitä, jotka oikeasti ja laajasti ymmärtävät ja osaavat hiustenlähtöön liittyvät asiat. - ex-kalju
Hyvä linkki!
Olen melkoisen ärsyyntyneenä seuraillut tämän palstan "asiantuntijoiden" "tietämystä" arvista ja muista hiustensiirtoon liittyvästä. Luulisi, että minä joka olen kyseisessä operaatiossa käynyt, voisin kommentoida asiaa osaltani, mutta nämä muutamat mussuttajat ja lääkeuskovaiset tulevat aina avautumaan..
Noh, suotakoon se heille. Kaljuuntukoot minun puolestani rauhassa. - jussi
tuossa on yksi esimerkki missa arpea ei nay, mutta forumeilta loytyy lukuisia esimerkkeja, joissa arpi nakyy ja todellakin hairitsevan pahasti. Sitapaitsi H&W on maailmalla arvostettu hiustensiirtoihin erikoistunut huippuklinikka, jollaista Suomessa ei todellakaan ole.
- ex-kalju
jussi kirjoitti:
tuossa on yksi esimerkki missa arpea ei nay, mutta forumeilta loytyy lukuisia esimerkkeja, joissa arpi nakyy ja todellakin hairitsevan pahasti. Sitapaitsi H&W on maailmalla arvostettu hiustensiirtoihin erikoistunut huippuklinikka, jollaista Suomessa ei todellakaan ole.
Johan tässä odoteltiin "asiantuntijoita" kommentoimaan. Ei näy, eikä tunnu se minunkaan arpeni.
- jussi
ex-kalju kirjoitti:
Johan tässä odoteltiin "asiantuntijoita" kommentoimaan. Ei näy, eikä tunnu se minunkaan arpeni.
ja katso peiliin mita nakyy. Jos sinulla on kaynyt asian kanssa hyva tuuri niin hieno juttu, mutta tallakin palstalla on pyorinyt kirjoittajia, joita ns. vituttaa takaraivolla oleva jopa 8mm levea arpi. Ja kylla, he olivat kayneet talla suomalaisella "huippuklinikalla".
- ex-kalju
jussi kirjoitti:
ja katso peiliin mita nakyy. Jos sinulla on kaynyt asian kanssa hyva tuuri niin hieno juttu, mutta tallakin palstalla on pyorinyt kirjoittajia, joita ns. vituttaa takaraivolla oleva jopa 8mm levea arpi. Ja kylla, he olivat kayneet talla suomalaisella "huippuklinikalla".
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että suurin osa saa hakemansa tuloksen hiustensiirrosta? Pettyneet ovat pieni vähemmistö. Mites on lääkeuskovaisten laita? Peilin edessä tuijotellaan vuositolkulla, josko olis muutama haiven kaljuun ilmestynyt..
Totuus on kuitenkin se, että yksikään lääkehoito ei pääse likimainkaan samoihin tuloksiin mihin hiustensiirrolla päästään. - jussi
ex-kalju kirjoitti:
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että suurin osa saa hakemansa tuloksen hiustensiirrosta? Pettyneet ovat pieni vähemmistö. Mites on lääkeuskovaisten laita? Peilin edessä tuijotellaan vuositolkulla, josko olis muutama haiven kaljuun ilmestynyt..
Totuus on kuitenkin se, että yksikään lääkehoito ei pääse likimainkaan samoihin tuloksiin mihin hiustensiirrolla päästään.valtaosalla hiustensiirtoon menijoista on liian suuret odotukset. Lopputulos on yleensa parempi, mutta ei millaan tavalla taydellinen. Mielestani hiustensiirtofoorumeilla kaytetty termi "illusion of coverage" kuvaa aika hyvin sita mihin hiustensiirrolla normaalitapauksissa paastaan.
Itse olen sita mielta, etta jos niinkin radikaaliin ratkaisuun kuin hiustensiirtoon paatyy, tulisi tehda kaikkensa hiustenlahdon hidastamiseksi. Tahan ei ole mitaan muuta keinoa kuin laakkeet. Lisaksi taytyy varautua korjaaviin operaatioihin vuosien saatossa. Tama vaatii tietenkin rahaa ja varaosia.
Puhun "hidastamisesta" en "pysayttamisesta", koska en usko miestyyppisen hiustenlahdon totaaliseen pysayttamiseen nykylaaketieteen keinoin. - Mikko_
jussi kirjoitti:
valtaosalla hiustensiirtoon menijoista on liian suuret odotukset. Lopputulos on yleensa parempi, mutta ei millaan tavalla taydellinen. Mielestani hiustensiirtofoorumeilla kaytetty termi "illusion of coverage" kuvaa aika hyvin sita mihin hiustensiirrolla normaalitapauksissa paastaan.
Itse olen sita mielta, etta jos niinkin radikaaliin ratkaisuun kuin hiustensiirtoon paatyy, tulisi tehda kaikkensa hiustenlahdon hidastamiseksi. Tahan ei ole mitaan muuta keinoa kuin laakkeet. Lisaksi taytyy varautua korjaaviin operaatioihin vuosien saatossa. Tama vaatii tietenkin rahaa ja varaosia.
Puhun "hidastamisesta" en "pysayttamisesta", koska en usko miestyyppisen hiustenlahdon totaaliseen pysayttamiseen nykylaaketieteen keinoin.Kyllä täydellinen pysäyttäminen luultavasti onnistuu jollain todella tehokkaalla antiantrogeenilla tai näiden yhdistelmällä (dutasteridi, RU 58841, spironolaktoni), mutta haittavaikutukset voivat olla aika merkittävät. Vastaavaan tulokseen pääsee pallien poistamisella. :)
- Ärsyyntynyt
jussi kirjoitti:
Käsittääkseni kirurgiaan ei yhdistetä termiä "hyvä tuuri"? Kannattaisi varmasti olla kommentoimatta asioita, joista ei tiedä mitään muuta kuin sen mitä on sattunut netistä lukemaan.
Jos teidän varallisuus/uskallus ei riitä kyseiseen operaatioon, niin miksi sitten räksytätte? Syökää vaan eturauhasen liikakasvuun tarkoitettuja lääkkeitänne ja tutkikaa päänahkaanne maailman tappiin saakka. Minullapa onkin tuuhea oma tukka :) - Nimetön
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Käsittääkseni kirurgiaan ei yhdistetä termiä "hyvä tuuri"? Kannattaisi varmasti olla kommentoimatta asioita, joista ei tiedä mitään muuta kuin sen mitä on sattunut netistä lukemaan.
Jos teidän varallisuus/uskallus ei riitä kyseiseen operaatioon, niin miksi sitten räksytätte? Syökää vaan eturauhasen liikakasvuun tarkoitettuja lääkkeitänne ja tutkikaa päänahkaanne maailman tappiin saakka. Minullapa onkin tuuhea oma tukka :)"Käsittääkseni kirurgiaan ei yhdistetä termiä "hyvä tuuri"?"
No ehkä ei, mutta pitäisi.
Nimenomaan hiustensiirrossa on melkein KAIKKI tuurista kiinni.
Alkaako siirteet kasvaa hyvin? Jos on TUURIA, niin kyllä, muuten ei.
Umpeutuuko arpi hyvin ja tulee niin pieneksi kuin mahdollista? Jos on TUURIA, niin kyllä, muuten ei.
Pysähtyykö kaljuuntuminen ennen kuin donor loppuu kesken? Jos on TUURIA, niin kyllä, muuten ei.
Eteneekö hiustenlähtö arven alueelle, vai jääkö strip arpi pysyvästi hiusten peittoon niin kuin luvataan? Jos on TUURIA, niin kyllä, muuten ei.
Jne.
Myönnetään, että paljon on kiinni myös siitä löytääkö taitavan kirurgin (jollaisia ei Suomessa ymmärtääkseni ole), mutta siltikin tuossa on todella paljon tuuria, jos kaikki menee niin kuin on kuvitellutkin. - jussi
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Jos teidän varallisuus/uskallus ei riitä kyseiseen operaatioon, niin miksi sitten räksytätte? Syökää vaan eturauhasen liikakasvuun tarkoitettuja lääkkeitänne ja tutkikaa päänahkaanne maailman tappiin saakka. Minullapa onkin tuuhea oma tukka :)kerro lisäksi montako siirrettä ja milloin operaatio tehty. Paikan taidan jo arvata.
- jussi
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Jos teidän varallisuus/uskallus ei riitä kyseiseen operaatioon, niin miksi sitten räksytätte? Syökää vaan eturauhasen liikakasvuun tarkoitettuja lääkkeitänne ja tutkikaa päänahkaanne maailman tappiin saakka. Minullapa onkin tuuhea oma tukka :)itse asiassa tuon Strip-arven leviäminen on aika paljon tuurista (päänahan elastisuudesta) kiinni. Lähes kaikki muu onkin sitten kirurgin taidoista kiinni.
Sitäpaitsi H&W käyttää käsittääkseni edistyksellisempää haavan sulkemistekniikkaa kuin esimerkiksi muuan suomalainen klinikka. - ex-kalju
jussi kirjoitti:
itse asiassa tuon Strip-arven leviäminen on aika paljon tuurista (päänahan elastisuudesta) kiinni. Lähes kaikki muu onkin sitten kirurgin taidoista kiinni.
Sitäpaitsi H&W käyttää käsittääkseni edistyksellisempää haavan sulkemistekniikkaa kuin esimerkiksi muuan suomalainen klinikka.Taidanpa jättää tämän palstan seuraamisen kokonaan pois kahdesta syystä:
1. "Asiantuntijat"
2. Ei ole tarvetta, kun on hiukset päässä
Hauskaa kaljuuntumista teille kaikille!
- mr.nizoral
kuunnella näitä kavereita. Puhuvat nimittäin asiaa. Itse olen käynyt FUE-operaatiossa ja siitä huolimatta (tai ehkä juuri siksi) käytän finasteridia ja minoksidilia.
- mr.nizoral
oli ex-kaljulle tuo.
- Nimetön
"Itse olen käynyt FUE-operaatiossa"
Siis nyt on pakko kysyä, että missä kävit?
Dr. Woods? Dr. Cole? Dr. Arwind? Joku muu?
Millainen jälki tuosta jäi, siis miten tarkkaan täytyy tarkastella että arven (tai pigmenttimuutoksen) näkee? - mr.nizoral
Nimetön kirjoitti:
"Itse olen käynyt FUE-operaatiossa"
Siis nyt on pakko kysyä, että missä kävit?
Dr. Woods? Dr. Cole? Dr. Arwind? Joku muu?
Millainen jälki tuosta jäi, siis miten tarkkaan täytyy tarkastella että arven (tai pigmenttimuutoksen) näkee?www.ilterclinic.se
Hieno kokemus, en väitä että olisi paksu fleda kaikkialla, mutta lopputulos on kuitenkin huomattavasti lähtötilannetta parempi.
Hiusten pituus niskassa on tällä hetkellä parin sentin luokkaa, joten toiseen kysymykseesi en pysty tällä hetkellä vastaamaan. Keväällä kuitenkin on tarkoitus siirtyä jälleen 1-2 millin sänkeen, joten kerron silloin miltä näyttää. - fina22
mr.nizoral kirjoitti:
www.ilterclinic.se
Hieno kokemus, en väitä että olisi paksu fleda kaikkialla, mutta lopputulos on kuitenkin huomattavasti lähtötilannetta parempi.
Hiusten pituus niskassa on tällä hetkellä parin sentin luokkaa, joten toiseen kysymykseesi en pysty tällä hetkellä vastaamaan. Keväällä kuitenkin on tarkoitus siirtyä jälleen 1-2 millin sänkeen, joten kerron silloin miltä näyttää.Paljon maksoi leikkaus?
Olisi kyl hienoa, jos tälläkin palstalla noissa operaatioissa käynneet henkilöt voisivat jakaa "ennen ja jälkeen" kuvia.. - fina22
mr.nizoral kirjoitti:
www.ilterclinic.se
Hiusten pituus niskassa on tällä hetkellä parin sentin luokkaa, joten toiseen kysymykseesi en pysty tällä hetkellä vastaamaan. Keväällä kuitenkin on tarkoitus siirtyä jälleen 1-2 millin sänkeen, joten kerron silloin miltä näyttää.Nyt alkoi kiinnostamaan, kun tuollahan suoriteaan myös FUE tekniikkalla leikkauksia. Joten pakko kysyä, että miksi et käyttänyt kyseistä tekniikkaa?
Onko mahdollisesti jotain tietoa paikan FUE leikkauksista? Sillä itselleni tuo on melkein ainoa vaihtoehto ja alkoi kovasti kiinnostamaan tämä klinikka. - mr.nizoral
fina22 kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostamaan, kun tuollahan suoriteaan myös FUE tekniikkalla leikkauksia. Joten pakko kysyä, että miksi et käyttänyt kyseistä tekniikkaa?
Onko mahdollisesti jotain tietoa paikan FUE leikkauksista? Sillä itselleni tuo on melkein ainoa vaihtoehto ja alkoi kovasti kiinnostamaan tämä klinikka.juurihan sanoin, että kävin FUE-operaatiossa. Varsinaista arpea ei jää, mutta pigmenttimuutokset neulanpistoista saattavat näkyä hieman, mikäli leikkauttaa hiukset tosi lyhyeksi. Hinnan saa selville konsultaatiossa. Tosin jos olet 22-vuotias, niin en usko että kukaan eettinen lääkäri sinua edes operoisi. Olet liian nuori, mutta en nyt ala jauhamaan siitä sen enempää. Suosittelen englanninkielisiä foorumeita (esim hairlosshelp.com/forums).
- fina22
mr.nizoral kirjoitti:
juurihan sanoin, että kävin FUE-operaatiossa. Varsinaista arpea ei jää, mutta pigmenttimuutokset neulanpistoista saattavat näkyä hieman, mikäli leikkauttaa hiukset tosi lyhyeksi. Hinnan saa selville konsultaatiossa. Tosin jos olet 22-vuotias, niin en usko että kukaan eettinen lääkäri sinua edes operoisi. Olet liian nuori, mutta en nyt ala jauhamaan siitä sen enempää. Suosittelen englanninkielisiä foorumeita (esim hairlosshelp.com/forums).
Anteeksi, luin epähuomiossa väärin.
Tämä operaatio ei ole vielä itselläni (22v) ajankohtainen, mutta haluan olla valmis ja tietää vaihtoehdoista mahdollisimman paljon sitten kun (toivottavasti ei ikinä) sen aika olisi.
Iästä vielä sen verran, että tuo tuntuu olevan aikamoinen kynnys monelle. Esim. Kaverini oli 20-vuotiaana jos täysin kalju! Ei varmaan olisi halunut kuulla 19-vuotiaana ja jo lähes kaikki hiukset menettäneenä, että on liian nuori operaation. Mutta ei siitä enempää.
Kiitos vielä infosta ja linkeistä. - Teppo
mr.nizoral kirjoitti:
juurihan sanoin, että kävin FUE-operaatiossa. Varsinaista arpea ei jää, mutta pigmenttimuutokset neulanpistoista saattavat näkyä hieman, mikäli leikkauttaa hiukset tosi lyhyeksi. Hinnan saa selville konsultaatiossa. Tosin jos olet 22-vuotias, niin en usko että kukaan eettinen lääkäri sinua edes operoisi. Olet liian nuori, mutta en nyt ala jauhamaan siitä sen enempää. Suosittelen englanninkielisiä foorumeita (esim hairlosshelp.com/forums).
Moi,
Olen lueskellut tätä foorumia pitkät ajat ja muistelen että sulla on tainnut juuri näinä kuukausina tulla vuosi täyteen tuosta FUE -operaatiosta.
Olisi kiva kuulla pieni raportti, mm. odotuksista ja tuloksista.. oletko ollut tyytyväinen ja miten on oma elämä muuttunut nyt jälkeenpäin?
Joskus on tietenkin vaikea itse arvioida, kun itsensä näkee joka päivä peilistä. Mutta, mitä esim. tutut ovat sanoneet tuloksista?
-Teppo - mr.nizoral
Teppo kirjoitti:
Moi,
Olen lueskellut tätä foorumia pitkät ajat ja muistelen että sulla on tainnut juuri näinä kuukausina tulla vuosi täyteen tuosta FUE -operaatiosta.
Olisi kiva kuulla pieni raportti, mm. odotuksista ja tuloksista.. oletko ollut tyytyväinen ja miten on oma elämä muuttunut nyt jälkeenpäin?
Joskus on tietenkin vaikea itse arvioida, kun itsensä näkee joka päivä peilistä. Mutta, mitä esim. tutut ovat sanoneet tuloksista?
-Teppo10 kuukautta tuli juuri kuluneeksi ko. keikasta. Tulos vastasi odotuksia (tosin en odottanutkaan liikoja). Omalta osaltani voin siis varovaisesti suositella klnikkaa.
Olen nykyään NW2 ja ohentunut (diffuse thinning) NW5-alueella. Tarkoitus on ilmojen lämmetessä siirtyä millin siiliin (sopii yllättävän hyvin). Vähän tuntuu siltä, että jos hiuksia ei oo yhtä paljon kuin Elviksellä niin buzz cut on se paras tyyli.
Sijoittaisin mielelläni vielä lisäsiirteisiin, mutta pelkään shock lossia siinä määrin, että odottelen mieluummin tekniikoiden parantumista. Vanhojen hiusten sekaan sorkkiminen kun on aika riskialtista hommaa.
Elämä sinänsä ei ole muuttunut miksikään. Toki ulkopuoliset ovat kommentoineet: "sun tukka on jotenkin eri..värinen", "äijähän on kasvattanu fledan" jne. Itsevarmuus on kasvanut, koska esim. baarivalaistuksessa näyttää siltä, ettei kaljuuntuminen ole minua edes koskettanut. Kirkkaassa valossa ja hiukset märkänä on sitten hieman hiljaisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281458