munuaisvika

teen mitä vaan...

Meillä 12v uroskissa, jolla pari vuotta sitten todettiin munuaisvika. Arvot eivät ole paljon koholla, mutta katti on eläinlääristä ostettavalla kuivalla "munuais- vika" ruokavaliolla. Sanoivat, että kerran viikossa saa antaa keitettyä seitä tai kanaa. Onko kenelläkään tietoa, mitä muuta tuon proteiinin puolesta voisi kissalle antaa? Tuo kuivamuona ei enää oikein maistu, eikä muutkaan vastaavat ruoat. Jos ei kissa kuole munuaisvikaan, se taitaa kuolla nälkään. Mistä apua, eläinlääkäri sanoi, että kissa voi tappaa itsensä nälkään. Kissa on muuten hyväkuntoinen, sitä seitä söisi koko ajan.

7

4773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avustaja

      hei vaan!

      aika kova sana toi että kissa voi kuolla nälkään. en ole kyllä kertaakaan vielä kuullut että kissa kuolisi ruokakupin eteen kun siinä on ruokaa.
      oikeastaan luulen että kisusi on huomannut että kun ei syö raksuja niin saa herkkuja. mitä jos ette antaisikaan kalaa vähään aikaan saa kyllä tarvittavat vitamiinit ja hiven aineet tuosta diettiruuasta.
      meillä oli sama juttu aikanaan ne raksut ei maistunu millään, mutta kun ei muuta antanut niin johan rupesi maistumaan lopulta.
      oletteko antanut märkäruokana samaa sitäkin on saatavana. ainakin waltham ja specific valmistaa.
      ruokahan perustuu siihen että se on mahdollisimman "puhdasta" ja pilkottua jotta munuaiset sen pystyy suodataamaan. voithan vaikka yrittää liottaa kuivaruokaa hieman (tuoksuu sillon erilaiselle) tai kokeilla toisen valmistajan samaa ruokaa.
      diettiruokavalion aloittaminen on aina vaikeaa, mutta usein vaikeampaa omistajlle kuin eläimelle, eläin syö sen mitä sille annamme.

      hyvää talvea teille sinne, toivottavasti saatte ruuan maistumaan myös syöjälle.

    • hepa

      Itselläni oli 18 vuotias kissa, joka sairasti viimeiset vuotensa munuaisten vajaatoimintaa. Taudin edetessä kissan ruokahalu pieneni ja pieneni. Aluksi kissa lopetti diettiruokien syömisen, vaikka oli niitä aluksi kiltisti syönyt. Tämän jälkeen päätimme antaa hänelle sellaista ruokaa, joka maistui (lääkärin ehdotuksesta). Taudin loppuvaiheessa mikään ruoka ei enää maistunut. Eläinlääkäri sanoi, että ruokahaluttomuus on normaalia sairauden loppuvaiheessa. Kissa laihtui taudin seurauksena huomattavasti. Itse olen sitä mieltä, että hän olisi lopulta kuollut nälkään.

      Suosittelisin, että veisit kissasi kontrollikäynnille lääkäriin, jotta munuaisarvot voidaan mitata uudestaan. Sairaus on ikävä kyllä sellainen, että se etenee väistämättä.

      Tässä osoitteessa on resepti munaisviasta kärsivän kissan ruokintaan. En ole sitä kyllä itse kokeillut.
      http://www.ipsitilla.fi/Ruokinta/ruokinta.htm

      Kovasti jaksamista!

      • teen mitä vaan

        Kiitos ihanista vastauksistanne!! Kontrollikäynti ensi viikolla. Ostimme vaihteeksi sitä märkäruokaa eläinl
        ääkäristä, näytti tällä kertaa maistuvan.


      • surullinen kissastani

        Hei!

        Mun rakas kissani täyttää näillä päivillä 18 vuotta (tarkkaa syntymäpäivää ei tiedetä koska se löydettiin tallilta emon hylkäämä silloin). kissani on aina ollut hoikka mutta viime vuonna laihtui paljon, noin 2,5:een. Vietiin eläinlääkärille ja todettiin sillä olevan kilpisrauhasen liikatoiminta. Saatiin elinikäinen lääkitys. Sen jälkeen ripulointi ja oksennukset hävisivät iloksemme. Ja se selvätsi voikin paremmin mutta muutama viikko sittne aloimme ihmetellä sen ruokahaluttomuutta, nuolee vain kastikkeita. Eilen vietiin ja lääkäri sanoi että kissallani on pitkälle edennyt munuaisvika ja järkevin on eutanasia. Tämä tietenkin pysähtyi minut. Tänään itkessäni olen katsellut, kissani ei näytä kärsivän. Se ei valita, on välillä reipas , syö vain vähän. Mutta lääkäri on sitä mieltä että se lopettaisiin ja isäni varasi ajan huomiseksi. Miten voin antaa kissani lähteä 18 vuoden jälkeen. Sain sen kun olin 6 vuotias tyttönen ja olen nyt 24. Kasvoimme yhdessä. Olen valmis antamaan sen lähteä jos olen varma että se todellakin kärsii. Mitä teen? Tarvitsen tukea! *nyyhkytystä*


      • Voimia lähettelen
        surullinen kissastani kirjoitti:

        Hei!

        Mun rakas kissani täyttää näillä päivillä 18 vuotta (tarkkaa syntymäpäivää ei tiedetä koska se löydettiin tallilta emon hylkäämä silloin). kissani on aina ollut hoikka mutta viime vuonna laihtui paljon, noin 2,5:een. Vietiin eläinlääkärille ja todettiin sillä olevan kilpisrauhasen liikatoiminta. Saatiin elinikäinen lääkitys. Sen jälkeen ripulointi ja oksennukset hävisivät iloksemme. Ja se selvätsi voikin paremmin mutta muutama viikko sittne aloimme ihmetellä sen ruokahaluttomuutta, nuolee vain kastikkeita. Eilen vietiin ja lääkäri sanoi että kissallani on pitkälle edennyt munuaisvika ja järkevin on eutanasia. Tämä tietenkin pysähtyi minut. Tänään itkessäni olen katsellut, kissani ei näytä kärsivän. Se ei valita, on välillä reipas , syö vain vähän. Mutta lääkäri on sitä mieltä että se lopettaisiin ja isäni varasi ajan huomiseksi. Miten voin antaa kissani lähteä 18 vuoden jälkeen. Sain sen kun olin 6 vuotias tyttönen ja olen nyt 24. Kasvoimme yhdessä. Olen valmis antamaan sen lähteä jos olen varma että se todellakin kärsii. Mitä teen? Tarvitsen tukea! *nyyhkytystä*

        Hei, olipa kurja kuulla, vaikka viestistäsi voi lukea että olette saaneet 18 hyvää vuotta yhdessä kissasi kanssa. Oma kissamme kuoli munuaisvian johdosta jo reilusti ennen kymmentä vuotta. Teimme kaikkemme kissan eteen kun se ei ollut kovin vanhakaan. Jälkikäteen toivoisi, että olisimme osanneet päästää kissan lepoon jo aikaisemmin. Parannustahan ei ole olemassa. Huomiselle varattu aika kuulostaa minusta hurjan nopealta ratkaisulta, muuta jos olet itse valmis, niin miksi ei. Mieti nyt vielä haluaisitko hyvästellä kissaasi vielä pari päivää. Jos kissasi vointi ei ole tuon pahempi, ei muutama päivä ole kissallekaan liian rankkaa.
        Mutta ei toki pidä liikaakaan venyttää, jotta noin hieno elämä saa arvokkaan päätöksen.

        Voimia teille.


    • Jimi oli mulle rakas

      Vein kissani 9.5.2011 eläinlääkärille koska kissa oli laihtunut tosi paljon.. verikokeissa selvisi että munuaiset....no siinä mietin mitä... eläinlääkäri kertoi että tiputukseen koska kuivunut ja erikoisruokaa koko loppuelämän... mutta silti ei mitään toivoa.. no sitten kysyin eläinlääkäriltä mitä hän tekisi.. ja hän sanoi että hänestä eutanaasia paras... no nyt Jimi on kissojen taivaassa... olisi täyttänyt 21.6 11v

      Kertokaa kokemuksianne minulle sähköp. [email protected]

      Minusta jatko olis ollut vaan kiusaamista.. ei oikein eläintä kohtaa.. olis voinut tulla yllättävä romahtaminen...

    • Ikävä on niin kova..

      Meidän rakas kissamme nukkui pois sylissämme 15.7.2011 14 vuoden ikäisenä. Hänellä oli todettu helmikuussa lievästi kohonneet munuaisarvot ja aloittettiin munuaisruokavalio. Kaikki meni ihan hyvin 13.7. asti. Kissamme oli sillon hyvin uninen ja söi ja joi huonosti. Sitten kuitenkin 14.7. piristyi ja lähdimme mökille. Siellä oli oma itsensä, vaani hiiriä pihalla ja nautti mökillä olosta. Oli kuitenkin jotenkin pökkeröisempi kuin aikaisemmin, söi ja joi kuitenkin vähän. Sitten yöllä kolmen aikoihin alkoi pyörimään vessassa useita kertoja, ja muutenkin vaihtoi nukkumapaikkaa jatkuvasti mitä ei yleensä ikinä tehnyt. Aamulla kuudelta herättyäni katsoin kun kävi vessassa minkälaista pissaa tulee ja pissa oli omituisen väristä ja kissa oli kauhean väsyneen oloinen, kuitenkin olisi vielä pihalle halunnut mennä. Lähdettiin sitten eläinlääkäriin jossa otettiin munaisarvot. Noin puolen tunnin päästä eläinlääkäri tuli takaisin huoneeseen jossa olimme ja sanoin että munuaisarvot olivat kohonneet todella korkealle ja kissaa voisi nesteyttää jolla hän saisi muutaman lisäpäivän, mutta kissamme ei tulisi enää kuntoon. Saimme aikaa miettiä asiaa ja olla kissamme kanssa rauhassa. Siinä sitten sitten silittelimme kissaamme joka makasi todella rauhallisena mieheni sylissä, teimme kuitenkin vaikean päätöksen että kissamme olisi aika päästä pois koska mitään selviytymisen mahdollisuutta ei enää ollut. Hänet olisi aika päästää nukkumaan. Kissamme nukkui pois mieheni sylissä rauhallisesti, koko ajan juttelin kissallemme ja silitin häntä. Kerroin kuinka rakas ja tärkeä hän oli meille.
      Sitten kissamme lähti viimeiselle matkalleen mökille jonne hänet haudattiin. Mökkipiha oli kissallemme tärkein paikka maailmassa.
      Nyt on sitten suuri suru, aamulla ahdistaa kun kissamme ei olekkaan nukkumassa kopassansa ja tule luoksemme puskemaan ja miukumaan niin kuin joka aamu 14 vuoden ajan. Aivan koko ajan ahdistaa ja on kova ikävä. Koko ajan mietin että teimmekö oikein kun teimme tämän päätöksen. On niin vaikea olla kotona ja mökillä kun kissa oli koko ajan seuranamme ja myös reissuilla mukana. Hän oli meidän pentumme loppuun saakka. Kulki perässämme pihalla ja oli vieressämme sisällä. Hänellä oli omat tapansa joita oli noudattanut 14 vuoden ajan ja niitä asioita on todella kova ikävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe