Aloin miettiä tämmöstä, että kun rakennetaan omakotitalo. Ja itse on suunnitellut ainakin puolet hommista itse. Niin kustannusarviohan tehdään käsittääkseni siten, että siihen lasketaan KAIKKI siten, että talo teetettäisiin kokonaan muilla. Olenko ymmärtänyt oikein?
No, jos näin on, talon kustannusarvio olisi vaikkapa 120 000 ja siihen otettaisiin laina. Sitten saatkin tehtyä talon vaikkapa 90 000 eurolla niin tarviiko silti lainaa ottaessa olla pääomaa tai takaajia jos siinä tavallaan säästää jo paljon rahaa kun tekee itse? Vai pitääkö tosiaan omakotitalorakentajallakin olla sitä käteistä ennen kuin laina annetaan?
tarviiko pääomaa jos
3
1061
Vastaukset
- _---
Eihän kenelläkään tarvitse käteistä olla jos on hyvät takaajat sille mikä menee kiinteän vakuuden ja valtiontakauksen yli.
Mutta jos takaajia ei ole eikä pääomaa niin ei silloin kyllä voi ottaa lainaa kuin sen minkä juuri tuo talo ja valtiontakaus takaa. Eli oli sun arvio kustannuksista mikä tahansa niin et saa pankista talon arvon ja valtion avulla kuin sen muistaakseni 85 prossaa lainaa ja lopulle on oltava takaaja tai rahaa sen verran.
Eli jos arvioit ton yläkanttiin olevan summan ja haet sitä ajatellen lainaa, niin saat siitä sen esim 85% lainaa eli silloinhan saat about 100 000 lainaa ja se riittää jos teetkin talon hartiapankilla 90 tonnilla. Näin siis maalaisjärjellä, mutta helpoimmalla pääset kun marssit pankkiin ja kyselet, ne on asiantuntijoita ja neuvoo mielellään. - sldflk
Me rakensimme itse. Tontti oli ostettu lainalla. Oma kustannusarviomme talolle oli noin 90 000 e:tä. Pankkissa halusivat meidän anovan lainaa enemmän, 150 000 e:tä jolla talon voisi rakennuttaa ulkopuolisellakin. Lisävakuuksia vaadittiin 15% lle tuosta kokonaissummasta, muun kattoivat tontti & valmistuva talo.
Jos on riittävät vakuudet marginaalista on varmaan helpompi neuvotella, maksuposteja lainannostoon ei toivottavasti aseteta eikä pakoteta ottamaan takaisinmaksuturvaa tai muita kalliita vakuutuksia. Takuut riippuvat pankinjohtajasta ja pankkisuhteista, vähäriskisten asiakkaiden kohdalla joustoa löytyy. - koska
oman työn osuuden voi laskea omaksi rahoitusosuudeksi.
Käytännössä omaa rahaa pitää olla (tai äidiltä lainattua) ainakin 10000 mieluimmin 20000 koska työmaan alkuun saattaminen suunnitelmineen vaatii rahaa.
Lainaa saa nostaa vain vastaavan työnjohtajan kirjoittamien valmiusastetodistusten perusteella.
Ja valmiiksi joku työvaihe lasketaan vasta kun se on asennettuna ja lasku yleensä tulee jo kun tavara on tontilla.
Ilman omaa rahaa alkuun pääsy on vaikeaa.
Myöhemmin tilanne helpotttuu koska lainasta jää oman työosuuden verran käyttämättä kun itse tekee ja lainat kuitenkin nostaa täysimääräisenä tilille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?2012498Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1011254Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1815158Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373793Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963594Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss543267Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092954Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132678Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie712240Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy192015