Itsellä on aina ollut hyvin herkkä, sileä ja "näpytön" iho. Ei edes murrosikäisenä ollut mitään finnejä tai mustapäitä. Kasvot on herkästi punoittaneet saunomisen ja auringossa olon jälkeen. Ihoni on ollut "couperoottinen" vuosikaudet, eli punoitusta poskipäissä, mutta kuitenkin sileä.
Nyt pari kk sitten alkoi tulla pieniä näppylöitä ja ihon epätasaisuutta punoitusta leualle, silmien alle, leviten sieltä poskipäihin ja otsalle. Kävin ihotautilääkärille näyttämässä, joka totesi samantien että minulla on ruusufinni. Sain nyt 100 tbl kuurin tetrasykliiniä, ensimmäinen kuukausi 2 tbl / vrk ja loppukuuri 1 tbl vrk:ssa.
Onko teillä muilla ruusufinni-"potilailla" taustalla herkkä couperosa-iho, vai onko tauti iskenyt ihan normaali-ihoiseen?
Miten olette pärjänneet taudin kanssa ja onko tästä monikin parantunut oireettomaksi ja niin ettei ole tarvinnut monia lääkekuureja syödä? Itseä kauhistuttaa että joutuisin lääkettä popsimaan vuosikaudet taudin kurissa pitämiseksi. Itsellä epäilen tällähetkellä yhtenä syynä puhkeamiseen hormonaalisia syitä, koska toistamiseen iho-oireet on ilmaantuneet liittyen vauvan imetyksen lopettamisen aikoihin. Ensimmäisellä kerralla ei kyllä diagnosoitu ruusufinniä ja sain jonkun lyhyen kuurin. Näpyt ja oireet kyllä hävisi sillä lyhyellä kuurilla ja tästä on jo 5 v aikaa. Tähän asti olen kyllä pärjännyt hyvin ihon herkkyyn kanssa, kunhan ei laita mitä tahansa tuotteita kasvoihin. Jännittää vain että meneekö tauti nyt ohi tällä kuurilla vai jäikö tästä loppuelämän riesa.
ruusufinni
3
1723
Vastaukset
- GERO
Minulle ilmaantui pahaa aavistamatta oikeaan ohimoon sitkeä pienehkö näppy, jonka puristamisyritys tuotti yllättävän laajaa kipua. Ihotautilääkäri sanoi näin: Näyttäisi ruusufinniltä, ja antoi reseptin voiteelle (Rozax jos oikein muistan). Ehdin voidella näppyä aloegeelilläkin ja totesin sen alkavan kuivua.Kun googletin netistä ruusufinnin, naamani alkoi hehkua järkytyksestä ja hehkuu yhä kolmen päivän päästäkin. Suihkun jälkeen punoitus villiintyy muutamaksi tunniksi.
Minulla on ollut vuosikausia ihan pieni verisuonimuutos sieraimen syrjässä, ja pieni se on nytkin. Tuo uutena tullut rusotus sekä masentaa että epäilyttää. Nim. punoitusta on myös rinnassa ja vatsankin pinnalla. Ei tunnu mitään kipua eikä rusotus ole voimakasta, mutta epäilen vielä voisiko syy ollakin jokin muu.
Ennen näppylän ilmaantumista ohimolla oli harhatuntemuksia ikäänkuin kevyt kosketus osuisi iholle.
Nuoruudessani minulla oli normaali aknevaihe, ja nyt aikuisiässä ihoni on aina ollut sileä. Ikää on 67 ja mielen tasapaino tämän takia aika järkähtänyt.- GERO
Unohdin äskeisestä sen, että mitä silloin tehdään voidekuurin kanssa, jos näppylät katoavat piankin. Tuntuisi kummalliselta voidella terveen näköistä ihoa viikkotolkulla.
- Miisa
Minullakin on aina ollut hyvä iho, vähän rasvoittuva, jonka on voinut puhdistaa melkein millä tahansa. Ei herkkä, ei couperoottinen. Vuonna 2002 sain ruusufinnin, joka on pysynyt jonkinmoisessa kunnossa huolellisella puhdistuksella (moninaisten kokeilujen jälkeen apteekin Avene paras).
Aurinko ei ole vaikuttanut ihoon, sitrushedelmät ja suklaa kylläkin. Ja stressi. Ystävättäreni äidin ruusufinni parani, kun hän jäi eläkkeelle!
Kuukausi sitten törmäsin kadulla kosmetologin ständiin ja sen "ennen ja jälkeen" -kuviin. Marssin sisään ja ostin Exuviance-kokeilupakkauksen (ruusufinniin sama kuin akneen, linjoja on monia muitakin).
Näistä en luovu, vaikka aika kalliita ovatkin, tosin riittoisiakin. Ihoni ei ole ollut neljään vuoteen yhtä hyvässä kunnossa. Lääkkeitä en ole kyllä suostunut syömäänkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373655Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak802645- 351728
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801670- 281497
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231454- 271425