Keltarihmakalat

Jidi

Meillä on keltarihma pariskunta jotka ei oikein tule toimeen keskenään (uros ajaa naarasta takaa koko ajan ja näykkii, pitää akvaarion oikeeta puolta hänen omanaan ja naaras joutuu oleen vas.reunassa). Akvaliike suositteli toista naarasta joukkoon ja näin teemme. Nyt kuitenkin kummatkin näitä "vanhoista" hätyyttää tätä uutta koko ajan ja uusi ihan paniikissa ja joutuu piileskeleen koko ajan. Mitä tehdä? Oliko väärin ottaa vielä yksi? Olen kuullut että monissa akvaarioissa on montakin kappaletta tätä lajia. Hylkiikö ne tätä uutta juuri sen takia että on uusi ja tullut heidän reviirilleen? Tottovatko joskus vai jatkuukohan tämä "häirintä"?

8

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

Minkäs kokoinen akvaario on kyseessä?

• Jidi

Altaan koko on 240L

• Jidi

Muita kaloja akvassa on 2 purjemonnista, 2 touhunuoliaista, 4 platya, 5 kongontetraa

• Plekostomus
        Jidi kirjoitti:

Muita kaloja akvassa on 2 purjemonnista, 2 touhunuoliaista, 4 platya, 5 kongontetraa

240-litraa on n. 15 senttisiksi kasvaville keltarihmoille turhan pieni, 300-litraa isoille rihmakaloille on minimi. Lisäksi altaassa pitäisi olla runsas kasvisto, jonne naaras pääsee koirasta piiloon. Yleensä rihmakaloja suositellaan pidettäväksi haaremissa(yksi uros ja muutama naaras), näin koiraan kutuhimot kohdistuvat useampaan kohteeseen.
        Luultavasti koiraasi on tullut sukukypsäksi ja tahtoisi naaraalta kutua, naaras stressaantuu koiraan ahdistelusta ja on vielä vähemmän valmis kutemaan ja kierre jatkuu. Jotkut koiraat ovat kärttyisempiä, valitettavasti olet tainnut saada juuri sellaisen yksilön. Luovuttaisin kaikki keltarihmat pois.

Nykyistä kalastoa on myös hiukan muuteltava. Helpointa olisi, jos tietäisimme akvaariosi vesiarvot. Lähinnä pH ja kovuudet kiinnostaisi, että tiedettäisiin mitkä kalat altaaseesi kannattaisi jättää.

Mutta jos pH on alle 7 ja vesi pehmeää, olisi luovuttava platyista, ne vaativat kovahkoa vettä.
        Purjemonniset viihtyvät paremmin 5 - 6 kalan parvessa.
        Touhunuoliaisia on tarkkailtava, etteivät ne häiritse monnisia. Nuoliaiset voivat syödä pahimmillaan monnisilta silmät, tällöin jommastakummasta lajista on luovuttava.

• Jidi
        Plekostomus kirjoitti:

240-litraa on n. 15 senttisiksi kasvaville keltarihmoille turhan pieni, 300-litraa isoille rihmakaloille on minimi. Lisäksi altaassa pitäisi olla runsas kasvisto, jonne naaras pääsee koirasta piiloon. Yleensä rihmakaloja suositellaan pidettäväksi haaremissa(yksi uros ja muutama naaras), näin koiraan kutuhimot kohdistuvat useampaan kohteeseen.
        Luultavasti koiraasi on tullut sukukypsäksi ja tahtoisi naaraalta kutua, naaras stressaantuu koiraan ahdistelusta ja on vielä vähemmän valmis kutemaan ja kierre jatkuu. Jotkut koiraat ovat kärttyisempiä, valitettavasti olet tainnut saada juuri sellaisen yksilön. Luovuttaisin kaikki keltarihmat pois.

Nykyistä kalastoa on myös hiukan muuteltava. Helpointa olisi, jos tietäisimme akvaariosi vesiarvot. Lähinnä pH ja kovuudet kiinnostaisi, että tiedettäisiin mitkä kalat altaaseesi kannattaisi jättää.

Mutta jos pH on alle 7 ja vesi pehmeää, olisi luovuttava platyista, ne vaativat kovahkoa vettä.
        Purjemonniset viihtyvät paremmin 5 - 6 kalan parvessa.
        Touhunuoliaisia on tarkkailtava, etteivät ne häiritse monnisia. Nuoliaiset voivat syödä pahimmillaan monnisilta silmät, tällöin jommastakummasta lajista on luovuttava.

...kylläpä tämä on hämmentävää. Liikkeessä olen aina kertonut mitä kaloja mulla on ja että sopiiko tuo ja tuo seuraksi...ja sopiiko kalojen vaatimat vesiarvot yhteen...nyt sitten ei muka sopisikaan. Eipä taida olla liikkeessä paljon tietoa. Touhunuoliaiset ovat aika rauhallisia, varsinkin se toinen, ovat melki koko ajan linnakkeessa josta tulee kuplia, se on niiden "koti". En usko että niistä on haittaa kellekkään, mutta pitää tarkkailla.
        Montakohan kalaa, tuollaista keskikokoista on sopiva määrä 240L akvaan? On varmaan kuitenkin sellainen määrä meillä ettei enää uusia kannata hankkia. Olen ostamassa akvaan lisää kasveja kunhan vaan liikkeeseen niitä tulee (eilenkin kävin kyselemässä).
        Vesiarvot liuskan mukaan ok, mutta vien vettä joku päivä liikkeeseen tarkistettavaksi. PH:kin on "normi" alueella, liuskasta ei tarkkaan näe paljonko se on. Pitänee ostaa parempi testipakkaus, josta näkee kovuuden ja pH:n kunnolla

• Plekostomus
        Jidi kirjoitti:

...kylläpä tämä on hämmentävää. Liikkeessä olen aina kertonut mitä kaloja mulla on ja että sopiiko tuo ja tuo seuraksi...ja sopiiko kalojen vaatimat vesiarvot yhteen...nyt sitten ei muka sopisikaan. Eipä taida olla liikkeessä paljon tietoa. Touhunuoliaiset ovat aika rauhallisia, varsinkin se toinen, ovat melki koko ajan linnakkeessa josta tulee kuplia, se on niiden "koti". En usko että niistä on haittaa kellekkään, mutta pitää tarkkailla.
        Montakohan kalaa, tuollaista keskikokoista on sopiva määrä 240L akvaan? On varmaan kuitenkin sellainen määrä meillä ettei enää uusia kannata hankkia. Olen ostamassa akvaan lisää kasveja kunhan vaan liikkeeseen niitä tulee (eilenkin kävin kyselemässä).
        Vesiarvot liuskan mukaan ok, mutta vien vettä joku päivä liikkeeseen tarkistettavaksi. PH:kin on "normi" alueella, liuskasta ei tarkkaan näe paljonko se on. Pitänee ostaa parempi testipakkaus, josta näkee kovuuden ja pH:n kunnolla

Valitettavasti useimmat(Ei onneksi aivan kaikki!) akvaarioliikkeen myyvät vaikka kultakalan pallomaljaan, jotta saisi myyntiä aikaiseksi.
        En jättäisi siis kaikkea myyjän "tietojen" varaan vaan ottaisin itse selvää siitä minkäkokoisia kaloista kasvaa, millaisia ne ovat/voivat olla luonteeltaan, tietoa vesiarvoista lämpötilasta jne. Paras tieto löytyy päivitettynä netistä(Sivuja kannattaa selata varauksella) ja uusimmista Akvaristi-lehdestä.

Ellet tee mitään kalastonmuutoksia altaaseesi, ei sinne mahdu uusia kaloja.
        Kongontetrat kasvavat todella isoiksi(jopa 8-9 cm), joten en ottaisi muuta akvaarioon. Pienemmät kalat voivat mennä kongojen suuhun ja kongoja isommat eivät sovi altaaseen.
        Niiden parven voisi kasvattaa vaikkapa 10 kpl:n niin viihtyvät paremmin.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=296

• Jidi
        Plekostomus kirjoitti:

Valitettavasti useimmat(Ei onneksi aivan kaikki!) akvaarioliikkeen myyvät vaikka kultakalan pallomaljaan, jotta saisi myyntiä aikaiseksi.
        En jättäisi siis kaikkea myyjän "tietojen" varaan vaan ottaisin itse selvää siitä minkäkokoisia kaloista kasvaa, millaisia ne ovat/voivat olla luonteeltaan, tietoa vesiarvoista lämpötilasta jne. Paras tieto löytyy päivitettynä netistä(Sivuja kannattaa selata varauksella) ja uusimmista Akvaristi-lehdestä.

Ellet tee mitään kalastonmuutoksia altaaseesi, ei sinne mahdu uusia kaloja.
        Kongontetrat kasvavat todella isoiksi(jopa 8-9 cm), joten en ottaisi muuta akvaarioon. Pienemmät kalat voivat mennä kongojen suuhun ja kongoja isommat eivät sovi altaaseen.
        Niiden parven voisi kasvattaa vaikkapa 10 kpl:n niin viihtyvät paremmin.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=296

Tuo Faunatar Nokialla sattuu olemaan juuri se liike josta olen kaikki kalani ostanut....hassua....

• Plekostomus
        Jidi kirjoitti:

Tuo Faunatar Nokialla sattuu olemaan juuri se liike josta olen kaikki kalani ostanut....hassua....

Tästälähin siis osaat itse ottaa selvää kalojen vaatimuksista? ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3880
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3466
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3078
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2920
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1914
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1908
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1749
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1693
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1691
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1644
    Aihe