Meillä on keltarihma pariskunta jotka ei oikein tule toimeen keskenään (uros ajaa naarasta takaa koko ajan ja näykkii, pitää akvaarion oikeeta puolta hänen omanaan ja naaras joutuu oleen vas.reunassa). Akvaliike suositteli toista naarasta joukkoon ja näin teemme. Nyt kuitenkin kummatkin näitä "vanhoista" hätyyttää tätä uutta koko ajan ja uusi ihan paniikissa ja joutuu piileskeleen koko ajan. Mitä tehdä? Oliko väärin ottaa vielä yksi? Olen kuullut että monissa akvaarioissa on montakin kappaletta tätä lajia. Hylkiikö ne tätä uutta juuri sen takia että on uusi ja tullut heidän reviirilleen? Tottovatko joskus vai jatkuukohan tämä "häirintä"?
Keltarihmakalat
8
450
Vastaukset
- Rihma
Minkäs kokoinen akvaario on kyseessä?
- Jidi
Altaan koko on 240L
- Jidi
Muita kaloja akvassa on 2 purjemonnista, 2 touhunuoliaista, 4 platya, 5 kongontetraa
- Plekostomus
Jidi kirjoitti:
Muita kaloja akvassa on 2 purjemonnista, 2 touhunuoliaista, 4 platya, 5 kongontetraa
240-litraa on n. 15 senttisiksi kasvaville keltarihmoille turhan pieni, 300-litraa isoille rihmakaloille on minimi. Lisäksi altaassa pitäisi olla runsas kasvisto, jonne naaras pääsee koirasta piiloon. Yleensä rihmakaloja suositellaan pidettäväksi haaremissa(yksi uros ja muutama naaras), näin koiraan kutuhimot kohdistuvat useampaan kohteeseen.
Luultavasti koiraasi on tullut sukukypsäksi ja tahtoisi naaraalta kutua, naaras stressaantuu koiraan ahdistelusta ja on vielä vähemmän valmis kutemaan ja kierre jatkuu. Jotkut koiraat ovat kärttyisempiä, valitettavasti olet tainnut saada juuri sellaisen yksilön. Luovuttaisin kaikki keltarihmat pois.
Nykyistä kalastoa on myös hiukan muuteltava. Helpointa olisi, jos tietäisimme akvaariosi vesiarvot. Lähinnä pH ja kovuudet kiinnostaisi, että tiedettäisiin mitkä kalat altaaseesi kannattaisi jättää.
Mutta jos pH on alle 7 ja vesi pehmeää, olisi luovuttava platyista, ne vaativat kovahkoa vettä.
Purjemonniset viihtyvät paremmin 5 - 6 kalan parvessa.
Touhunuoliaisia on tarkkailtava, etteivät ne häiritse monnisia. Nuoliaiset voivat syödä pahimmillaan monnisilta silmät, tällöin jommastakummasta lajista on luovuttava. - Jidi
Plekostomus kirjoitti:
240-litraa on n. 15 senttisiksi kasvaville keltarihmoille turhan pieni, 300-litraa isoille rihmakaloille on minimi. Lisäksi altaassa pitäisi olla runsas kasvisto, jonne naaras pääsee koirasta piiloon. Yleensä rihmakaloja suositellaan pidettäväksi haaremissa(yksi uros ja muutama naaras), näin koiraan kutuhimot kohdistuvat useampaan kohteeseen.
Luultavasti koiraasi on tullut sukukypsäksi ja tahtoisi naaraalta kutua, naaras stressaantuu koiraan ahdistelusta ja on vielä vähemmän valmis kutemaan ja kierre jatkuu. Jotkut koiraat ovat kärttyisempiä, valitettavasti olet tainnut saada juuri sellaisen yksilön. Luovuttaisin kaikki keltarihmat pois.
Nykyistä kalastoa on myös hiukan muuteltava. Helpointa olisi, jos tietäisimme akvaariosi vesiarvot. Lähinnä pH ja kovuudet kiinnostaisi, että tiedettäisiin mitkä kalat altaaseesi kannattaisi jättää.
Mutta jos pH on alle 7 ja vesi pehmeää, olisi luovuttava platyista, ne vaativat kovahkoa vettä.
Purjemonniset viihtyvät paremmin 5 - 6 kalan parvessa.
Touhunuoliaisia on tarkkailtava, etteivät ne häiritse monnisia. Nuoliaiset voivat syödä pahimmillaan monnisilta silmät, tällöin jommastakummasta lajista on luovuttava....kylläpä tämä on hämmentävää. Liikkeessä olen aina kertonut mitä kaloja mulla on ja että sopiiko tuo ja tuo seuraksi...ja sopiiko kalojen vaatimat vesiarvot yhteen...nyt sitten ei muka sopisikaan. Eipä taida olla liikkeessä paljon tietoa. Touhunuoliaiset ovat aika rauhallisia, varsinkin se toinen, ovat melki koko ajan linnakkeessa josta tulee kuplia, se on niiden "koti". En usko että niistä on haittaa kellekkään, mutta pitää tarkkailla.
Montakohan kalaa, tuollaista keskikokoista on sopiva määrä 240L akvaan? On varmaan kuitenkin sellainen määrä meillä ettei enää uusia kannata hankkia. Olen ostamassa akvaan lisää kasveja kunhan vaan liikkeeseen niitä tulee (eilenkin kävin kyselemässä).
Vesiarvot liuskan mukaan ok, mutta vien vettä joku päivä liikkeeseen tarkistettavaksi. PH:kin on "normi" alueella, liuskasta ei tarkkaan näe paljonko se on. Pitänee ostaa parempi testipakkaus, josta näkee kovuuden ja pH:n kunnolla - Plekostomus
Jidi kirjoitti:
...kylläpä tämä on hämmentävää. Liikkeessä olen aina kertonut mitä kaloja mulla on ja että sopiiko tuo ja tuo seuraksi...ja sopiiko kalojen vaatimat vesiarvot yhteen...nyt sitten ei muka sopisikaan. Eipä taida olla liikkeessä paljon tietoa. Touhunuoliaiset ovat aika rauhallisia, varsinkin se toinen, ovat melki koko ajan linnakkeessa josta tulee kuplia, se on niiden "koti". En usko että niistä on haittaa kellekkään, mutta pitää tarkkailla.
Montakohan kalaa, tuollaista keskikokoista on sopiva määrä 240L akvaan? On varmaan kuitenkin sellainen määrä meillä ettei enää uusia kannata hankkia. Olen ostamassa akvaan lisää kasveja kunhan vaan liikkeeseen niitä tulee (eilenkin kävin kyselemässä).
Vesiarvot liuskan mukaan ok, mutta vien vettä joku päivä liikkeeseen tarkistettavaksi. PH:kin on "normi" alueella, liuskasta ei tarkkaan näe paljonko se on. Pitänee ostaa parempi testipakkaus, josta näkee kovuuden ja pH:n kunnollaValitettavasti useimmat(Ei onneksi aivan kaikki!) akvaarioliikkeen myyvät vaikka kultakalan pallomaljaan, jotta saisi myyntiä aikaiseksi.
En jättäisi siis kaikkea myyjän "tietojen" varaan vaan ottaisin itse selvää siitä minkäkokoisia kaloista kasvaa, millaisia ne ovat/voivat olla luonteeltaan, tietoa vesiarvoista lämpötilasta jne. Paras tieto löytyy päivitettynä netistä(Sivuja kannattaa selata varauksella) ja uusimmista Akvaristi-lehdestä.
Ellet tee mitään kalastonmuutoksia altaaseesi, ei sinne mahdu uusia kaloja.
Kongontetrat kasvavat todella isoiksi(jopa 8-9 cm), joten en ottaisi muuta akvaarioon. Pienemmät kalat voivat mennä kongojen suuhun ja kongoja isommat eivät sovi altaaseen.
Niiden parven voisi kasvattaa vaikkapa 10 kpl:n niin viihtyvät paremmin.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=296 - Jidi
Plekostomus kirjoitti:
Valitettavasti useimmat(Ei onneksi aivan kaikki!) akvaarioliikkeen myyvät vaikka kultakalan pallomaljaan, jotta saisi myyntiä aikaiseksi.
En jättäisi siis kaikkea myyjän "tietojen" varaan vaan ottaisin itse selvää siitä minkäkokoisia kaloista kasvaa, millaisia ne ovat/voivat olla luonteeltaan, tietoa vesiarvoista lämpötilasta jne. Paras tieto löytyy päivitettynä netistä(Sivuja kannattaa selata varauksella) ja uusimmista Akvaristi-lehdestä.
Ellet tee mitään kalastonmuutoksia altaaseesi, ei sinne mahdu uusia kaloja.
Kongontetrat kasvavat todella isoiksi(jopa 8-9 cm), joten en ottaisi muuta akvaarioon. Pienemmät kalat voivat mennä kongojen suuhun ja kongoja isommat eivät sovi altaaseen.
Niiden parven voisi kasvattaa vaikkapa 10 kpl:n niin viihtyvät paremmin.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=296Tuo Faunatar Nokialla sattuu olemaan juuri se liike josta olen kaikki kalani ostanut....hassua....
- Plekostomus
Jidi kirjoitti:
Tuo Faunatar Nokialla sattuu olemaan juuri se liike josta olen kaikki kalani ostanut....hassua....
Tästälähin siis osaat itse ottaa selvää kalojen vaatimuksista? ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644