Olisin pikku hiljaa (säästäen) aloittelemassa remonttia asuntooni. Yhtiö on 70-luvun lopussa rakennettu rivitalo, ja ainakin pesuhuone, sauna ja keittiö ovat alkuperäisessä kunnossa. Nuo edellämainitut tilat olisi nyt tärkeimmät saada kuntoon. Olen ihan ummikko näissä(kin) asioissa, ja kysynkin nyt et kummasta kannattaa aloittaa, keittiöstä vai suihkutilasta? Luulisi, että suihkussa voisi mahdollisesti tulla jotain ylimääräiriä, yllättäviä menoja (mahd. kosteusvauriot), joten niihin kannattaa varmaankin varautua? Voinko laskuttaa taloyhtiöllä jotain, kuuluuko niille esim. vesieristys tms.? (raha on todella tiukalla...:()Olen ottanut selvää kotitalousvähennyksestä, sen 1150 euroa nyt saisi hinnasta pois, vai mitä? Mikä firma olis sellainen halvemmasta päästä avaimet käteen-periaatteella tekevä? Missä voisin säästää? Tarvitsen koneiksi uuden lieden ja liesituulettimen, en muuta. Jos ostan ne itse erikseen, säästänkö sillä jotain? Lisäksi tuntuu jotenkin turhalta maksaa näissä avaimet käteen-jutuissa kaiken maailman suunnittelu- ja keskustelukäynneistä. Tietty mitat täytyy ottaa ja paperit täyttää mutta en haluaisi maksaa mistään turhasta läpinästä. Alkaa olla aika epätoivoinen tilanne näiden käteen hajoavien 70-luvun kaapistojen kanssa, ja toivon pääseväni liikkeelle asiassa. Kiitos jo etukäteen! :)
mistä aloitan?
6
705
Vastaukset
- mualari
Kerro nyt ensiksi missä päin tuo kohde sijaitsee, niin neuvoja on helpompi antaa. : )
- Edith
...paikka noihin kysymyksiin? No ihan suuren kaupungin läheisyydessä on kohde. Remontin tekijöitä siis on varmaan tarjolla enemmän kuin jossain jumalan selän takana. Vaikuttaako se sijainti sitten muuhunkin? Ei kai...?
"Olen ottanut selvää kotitalousvähennyksestä, sen 1150 euroa nyt saisi hinnasta pois, vai mitä?"
- Siis, et saa hinnasta pois, vaan sen verran saat suoraan vähentää seuraavassa verotuksessa, eli tänä vuonna vielä ehtii, kun tekee muutoksen verolappuun.
(Okei, tavallaan saat hinnasta pois... -veronpalautuksina, mutta laskuun se ei vaikuta)
1. Yhteys isännöitsijään
- Kysy taloyhtiön tavoista/kriteereistä
- Jos on kosteusvaurioita, niin taloyhtiö maksaa kuivatuksen, vesieristyksen ja alkuperäistä vastaavan pintamateriaalin(muovimatto)
-Jos ei mitään vikaa ja haluat itse remontoida, niin taloyhtiö ei periaatteessa maksa mitään.
2. Kilpailuta tekijöitä
- Kaikki tekee ilmaisen tarkastuskäynnin ja antavat tarjouksen sen perusteella.
3. Valitse tekijä( avaimet käteen tai tuntityönä)
- jos hinta kohdallaan, niin kysy referenssejä ja suosituksia=tarkista tekijän taustat ja ammattitaito.
- Tarkista tuolta: http://www.ytj.fi/yrit_sel2.asp?kielikoodi=1
että tekijä kuuluu ennakonpidätysrekisteriin. Muuten saat heittää hyvästit kotitalousvähennykselle...
- AINA sopimus kirjallisena ja yksityiskohtaisesti kerrottuna, mitä tehdään:
Kaikki työt(esim. kelle kuuluu loppusiivous ja rakennusjätteen poiskuljetus) , materiaalit(mitä käytetään ja kuka hankkii), maksuehdot, aikataulu, vastuut, sanktiot.
Itse voit säästää purkuhommissa, apumiehenä, teet itse loppusiivoukset ja mahdollisesti hoidat kaikki rakennusjätteet pois yms. pikkuhommia...- Edith
kiva kun viitsit vastata. Noi siivousjutut nyt menee itse ihan kevyesti, kunhan nyt sopimuksessa on, että vievät suuret kamat pois. Tuota ennakonpidätysrekisteriä en tiennytkään, kiitos siitä. Jatkan selvittämistä (ja säästämistä)! :D
- Nipsutin
Hei
Kyselisin myös naapureilta ovatko suunnitelleet remppoja. Saattaisitte saada halvemmlla urakoitsijat, jos muutama muukin asunto rempattaisiin samalla. Yksittäiset urakat kannattaa kuitenkin pitää(ellei koko yhtiö mene remppaan), mutta urakoitsija säästäisi esim matkakuluissa, jätelavassa jne. Ja sitä myöten säästöä myös teille.
Kysele myös isännöitsijältä ja hallitukselta, mitä remppaa yhtiöön on suunniteltu. Tarvitseeko ilmanvaihto uusimista (pelkät poistot->lämmöntalteenotolla varustetuksi IV-koneeksi), miten putket kaipaavatko vaihtoa/huoltoa? Jos putkiremppa tulossa esim. viiden vuoden päästä ei kannata yksin lähteä remppaamaan kylppäriä ja keittiötä. Voivat joutua uudestaan rempan alle.
Miten sähköt? Riittääkö virtaa vai palaako sulakkeet, jos pyykin- ja astianpesukone ovat yhtäaikaa päällä? Tietoliikenneyhteydet?
Nuo veden- ja kosteudeneristeet kuuluvat yhtiölle, ainakin isommissa yhtiöissä tekn. isännöitsijä tarkastaa ne ennen laatoitusta. Mutta niinkuin edellinenkin totesi, itse joudut kaiken maksamaan (myös tarkastuksen), jos yhtiö ei pidä remonttia tarpeellisena.
Jos saisit muut osakkeenomistajat mukaan, niin kaikki hyötyisivät asiasta, jolloin yhtiö voisi otta koko yhtiön kylppärirempat huolehtiakseen. Mutta, jos osa on jo rempannut kylppärin, niin ei taida ehdotus mennä läpi.
Kysele nyt kuitenkin ensin muiltakin, voihan olla että usea muukin pähkäilee saman asian kanssa....
Älä hötkyile. Suunnittelemalla asiat hyvin säästät kaikkein eniten.- jokke
Älä sitten ylläty jos isännöitsijä sanookin ettei märkäeristeet kuulu heille tai sen teko työ tai lattiakaivon vaihtotyö. Itse teen näitä ja vastauksia on tullut aika kirjavasti vastaan.Mutta onnea, hyviä neuvoja sai muilta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254803Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113479Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1303256Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282706Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu832449Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181813Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211299Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41228