Miten teillä muilla, saatteko lastenhoitoapua? Minun oma äitini ei edes tarjoudu hoitamaan joskus lapsiani,tai auttamaan minua muuten. Olen kahden vaippaikäisen yksinhuoltaja. Olen väsynyt lähes joka päivä. Olisi kiva jos joskus saisin edes ihan vähän apua. Äitini mielestä hänen ei tarvitse hoitaa muiden lapsia koska on omansa jo hoitanut (omatkin vieläpä huonosti). En ole viitsinyt ystäviäni vaivata. Ehkä äitinikin tulee vielä jossain vaiheessa elämää tarvitsemaan toisen apua. Mitäs sitten? Miksi minun pitäisi häntä sitten auttaa?
Saatteko lastenhoitoapua?
22
2914
Vastaukset
- mummi
En puutu muuten tähän aiheeseen, kuin se mitä äidistäsi kirjoitit. Se on totta ettei isovanhempien tehtävä ole hoitaa lapsen lapsia. Ovathan omat toki jo kasvatettu. Itselläni on pieni lapsenlapsi, enkä voisi olla olematta hänen kanssaan parin viikon välein vuorokautta. Muistan kyllä itse vielä miltä tuntui saada olla joskus aivan rauhassa ilman lasta. Suon tyttärelleni lepoa välillä, mutta tärkeintä on se, että saan itse olla sen pienen ihmeen kanssa. Seurata kehitystä ja tuntea pienen pehmeän posken omaani vasten ja kuunnella tuhinaa yöllä vieressäni. Se on aivan mahtavaa, kun saan kokea iso- äitiyden ihmeen.
- äitinä,
samaa mieltä kanssasi, jokainen hoitakoon itse lapsensa. Olen ottanut MLL.sta lapsenvahdin, pakollisia lääkärikäyntejä varten, koska se on ainoa mahdollisuus. Teet hienosti, kun autat, äiti tarvitsee joskus omaakin aikaa. Isovanhemmat ovat usein työelämässä ja tarvitsevat omaakin vapaa-aikaa, joten ne jotka työntävät kersansa joka viikonloppu ovat tosi ajattelemattomia, jos tämä ei ole mummien ja pappojen oma tahto.
- Nuori äiti
äitinä, kirjoitti:
samaa mieltä kanssasi, jokainen hoitakoon itse lapsensa. Olen ottanut MLL.sta lapsenvahdin, pakollisia lääkärikäyntejä varten, koska se on ainoa mahdollisuus. Teet hienosti, kun autat, äiti tarvitsee joskus omaakin aikaa. Isovanhemmat ovat usein työelämässä ja tarvitsevat omaakin vapaa-aikaa, joten ne jotka työntävät kersansa joka viikonloppu ovat tosi ajattelemattomia, jos tämä ei ole mummien ja pappojen oma tahto.
ole mitään "velvollisuutta" hoitaa lapsenlapsiaan, mutta luulisi heidän haluavan viettää aikaa lasten kanssa rakkaudesta omiin lapsenlapsiin. Tottakai jokainen hoitaa omat lapsensa, voisi sitä kuitenkin joskus tarjota apua. Pieni apukin on suuri apu. Lapseni eivät koskaan ole olleet missään hoidossa/ yökylässä.Olen hoitanut heidät ja koko huushollin itse,ilman kenenkään apuja. Mll:n lastenhoitajat ovat aika kalliita minun kukkarolleni, mutta täytyy kai pistää harkintaan. Eipä sitä vaan loputtomiin tahdo jaksaa, uupumus iskee jossain vaiheessa. Minusta tuntuu, että alan olla siinä rajoilla.
- mummu
Minä hoidan miellelläni lapsenlastani. Tyttäreni on yksinhuoltaja, ollut jo heti raskauden alusta.
Kertoessaan että hän on raskaana sanoin oman kantani eli kyllä me yksi lapsi hoidetaan.
Tyttäreni on kolmivuorotyössä, itse käyn vaan päivävuorossa. Hoidan lasta aamulla, illalla, yöllä, milloin vaan tyttäreni sitä tarvitsee työnsä puolesta. Lapsi on päivisin tarhassa paitsi tietenkin kun äiti on vapaalla on myös lapsi kotona.
En voisi edes kuvitella ettenkö hoitaisi lasta ja siten auttaisi omaa lastani.
Rakastan lapsenlastani ja sehän isovanhemmuudessa on parasta, ei tarvitse kuin rakastaa ( vaikkaki joudun jokus rajaoja laittamaan ). Lapsenlapseni on aivan ihana 1v. 8kk. napero. - Inka
mummu kirjoitti:
Minä hoidan miellelläni lapsenlastani. Tyttäreni on yksinhuoltaja, ollut jo heti raskauden alusta.
Kertoessaan että hän on raskaana sanoin oman kantani eli kyllä me yksi lapsi hoidetaan.
Tyttäreni on kolmivuorotyössä, itse käyn vaan päivävuorossa. Hoidan lasta aamulla, illalla, yöllä, milloin vaan tyttäreni sitä tarvitsee työnsä puolesta. Lapsi on päivisin tarhassa paitsi tietenkin kun äiti on vapaalla on myös lapsi kotona.
En voisi edes kuvitella ettenkö hoitaisi lasta ja siten auttaisi omaa lastani.
Rakastan lapsenlastani ja sehän isovanhemmuudessa on parasta, ei tarvitse kuin rakastaa ( vaikkaki joudun jokus rajaoja laittamaan ). Lapsenlapseni on aivan ihana 1v. 8kk. napero.Meillä on jatkuva ristiriita tyttäreni kanssa. Hän on kahden lapsen yksinhuoltaja. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä kuusi vuotta sitten sattuneen aivohalvauksen vuoksi. Tyttäreni edellyttää, että otan lapset (9 ja 5 v) milloin tahansa kuinka lyhyellä varoitusajalla tahansa hoitoon, kun kerran olen kaiket päivät kotona.
Toinen käteni jäi käyttökelvottomaksi halvauksen jälkeen, mutta eihän se paljon muuten haittaa kuin ruuaanlaittoa, kun lapset ovat noin isoja. Pahinta on se, että tarvitsen hirveästi unta, väsyn varsinkin kun yritän vastata kahden vilkkaan lapsen kysymyksiin yhtä aikaa. Jaksan pari kolme tuntia kerralla, tai yhden lapsen pitemmän aikaa, mutta näitä jaksamiseni ongelmia tyttäreni ei suostu ymmärtämään.
Vaikeata, kun toisaalta viihdyn lasten kanssa ja lapset minun kanssani. Toissapäivänä hain pienemmän tarhasta, ja hän oli kuulemma koko päivän hehkuttanut, että mummu tulee hakemaan hänet. - ´Nitta`
Nuori äiti kirjoitti:
ole mitään "velvollisuutta" hoitaa lapsenlapsiaan, mutta luulisi heidän haluavan viettää aikaa lasten kanssa rakkaudesta omiin lapsenlapsiin. Tottakai jokainen hoitaa omat lapsensa, voisi sitä kuitenkin joskus tarjota apua. Pieni apukin on suuri apu. Lapseni eivät koskaan ole olleet missään hoidossa/ yökylässä.Olen hoitanut heidät ja koko huushollin itse,ilman kenenkään apuja. Mll:n lastenhoitajat ovat aika kalliita minun kukkarolleni, mutta täytyy kai pistää harkintaan. Eipä sitä vaan loputtomiin tahdo jaksaa, uupumus iskee jossain vaiheessa. Minusta tuntuu, että alan olla siinä rajoilla.
Totta, ettei olekaan velvollisuutta, mutta luulisi oman vanhemman jo auttamisen halusta haluta auttaa omaa lastaan. Yksinhuoltajalla on todella raskasta ja vielä kahden taaperon kanssa, itse en voisi olla auttamatta.
Minä olen myös yhden lapsen nuori yh, saan apua vanhemmiltani jatkuvasti, ja olen siitä todella kiitollinen. Kenenkään ei pitäisi joutua pärjäämään yksin, ihmisten pitäisi auttaa toisiaan, varsinkin lähesten.
Minulla on itselläni kaksi kummipoikaa, ja minä hoidan heitäkin ( muita lapsia) aika ajoin, juuri siksi, että näiden vanhemmat saavat huilata, mutta pääasiassa siksi, että HALUAN olla niiden lasten kanssa, viettää aikaa ja tutustua heihin kunnolla, jo siksikin, että minulle tarjottiin kunnia olla heidän kumminsa.
Minä kyllä voin ymmärtää sinua joka joudut olemaan yksin, ja olen pahoillani sun puolesta, se ei ole oikein.
Onko lasten isä/isät(?) poissa kuvioista? Saisitko vaikka neuvolan kautta apua? Entä muu sukusi? - mummu
Inka kirjoitti:
Meillä on jatkuva ristiriita tyttäreni kanssa. Hän on kahden lapsen yksinhuoltaja. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä kuusi vuotta sitten sattuneen aivohalvauksen vuoksi. Tyttäreni edellyttää, että otan lapset (9 ja 5 v) milloin tahansa kuinka lyhyellä varoitusajalla tahansa hoitoon, kun kerran olen kaiket päivät kotona.
Toinen käteni jäi käyttökelvottomaksi halvauksen jälkeen, mutta eihän se paljon muuten haittaa kuin ruuaanlaittoa, kun lapset ovat noin isoja. Pahinta on se, että tarvitsen hirveästi unta, väsyn varsinkin kun yritän vastata kahden vilkkaan lapsen kysymyksiin yhtä aikaa. Jaksan pari kolme tuntia kerralla, tai yhden lapsen pitemmän aikaa, mutta näitä jaksamiseni ongelmia tyttäreni ei suostu ymmärtämään.
Vaikeata, kun toisaalta viihdyn lasten kanssa ja lapset minun kanssani. Toissapäivänä hain pienemmän tarhasta, ja hän oli kuulemma koko päivän hehkuttanut, että mummu tulee hakemaan hänet.niin jaksamista sulle että pystyt sanomaan tyttärellesi EI silloin kun sinusta siltä tuntuu.
Itse hoidan lapsenlastani silloin kun tyttäreni ei työasioiden vuoksi oysty itse sitä tekemään. Mutta jos hänellä on menoa esim. viettämään iltaa on ne kerrat tosi harvassa koska tunnen että itsekin tarvitsen omaa-aikaa. - Nitalle
´Nitta` kirjoitti:
Totta, ettei olekaan velvollisuutta, mutta luulisi oman vanhemman jo auttamisen halusta haluta auttaa omaa lastaan. Yksinhuoltajalla on todella raskasta ja vielä kahden taaperon kanssa, itse en voisi olla auttamatta.
Minä olen myös yhden lapsen nuori yh, saan apua vanhemmiltani jatkuvasti, ja olen siitä todella kiitollinen. Kenenkään ei pitäisi joutua pärjäämään yksin, ihmisten pitäisi auttaa toisiaan, varsinkin lähesten.
Minulla on itselläni kaksi kummipoikaa, ja minä hoidan heitäkin ( muita lapsia) aika ajoin, juuri siksi, että näiden vanhemmat saavat huilata, mutta pääasiassa siksi, että HALUAN olla niiden lasten kanssa, viettää aikaa ja tutustua heihin kunnolla, jo siksikin, että minulle tarjottiin kunnia olla heidän kumminsa.
Minä kyllä voin ymmärtää sinua joka joudut olemaan yksin, ja olen pahoillani sun puolesta, se ei ole oikein.
Onko lasten isä/isät(?) poissa kuvioista? Saisitko vaikka neuvolan kautta apua? Entä muu sukusi?seukkaatko vai harrastatko irtoseksiä?
- sinut hoitanut
Mutta tulevaisuudessa vanhukset saavat maksua vastaa palveluja entistäkin enemmän. Jotenka voit jättää äitisi heitteille jos haluat.
Olisit kartoittanut omat voimavarasi ennen lapsen tekoo. Jos äitisi on omatkin huonosti hooitanut niin olet tiennyt etukäteen ettei äitisi ole mikään lapsi tyyppi. Monet meinaan tekee lapsia väkisin ja huomaa vasta jälkeenpäin ettei se olekkaan oma juttu.
Missä on isäsi, miehesi tai muut sukulaisesi? Ja miksi teit lapsia pelkästään itsellesi? Kuljetko heti äitisi jalanjälkiä?
Olisit voinut valita jonkun muun tien kuin yksinhuoltajuuden. Mikä sai sinut lähteen sille tielle? Miksi haet itsellesi rasitteita enemmän kuin selviät niistä ja sitten sysäät niitä sukulaistesi harteille? Ei äitisi tarvitse sinun lapsiasi hoitaa, johan se on selvää selvempikin.
Sinun pitää auttaa äitiäsi koska äitisi on sinut hoitanut. Eikö se riitä, vaan pitääkö hänen hoitaa vielä sinunkin tekeleesi?
Miksi teet lapsia ilman miestä? Missä on lastesi siittäjä? Vai teetkö pakko lapsia kenelle tahansa ilman toisen osapuolen suostumusta. Vähän alat vaikuttaa juuri tuollaiselta tapaukselta. Sinua vaan pitäisi auttaa mutta muita ei? Miksi teet lapsia lisää jos et selviydy mistään yksinkertaisimmistakaan asioista?- itse kokenut
Ensin pitää sanoa että eihän alkuperäinen ole itse valinnut halusiko syntyä - ja halusiko syntyä äitinsä lapseksi. Totta kai hänen äitinsä on hoitanut lapsensa jonka aikanaan teki- onhan lapsi hoidettava.
Sitten voi kysyä että ollaanko tässä ihmisinä niinkun kalat jotka laskevat mätinsä ja maitinsa ja sitten saadaan pärjätä loppuelämä omillaan, ihmisen kohdalla täysi-ikäisestä, ilman velvoitteita jälkeläisiinsä, tapahtui tälle mitä vaan?
"Eikö se riitä, vaan pitääkö hänen hoitaa vielä sinunkin tekeleesi? "
Täällä palstalla on varsin usein sellainen menttaliteetti näissä lapsenhoitoasioissa että kun joku valittaa omaa uupumustaan ja avun puutetta niin saa päin pläsiä näitä "mitäs teit lapsia, pitääkö jonkun toisen hoitaa sun lapses, olisit ajatellut ensin"-kommentteja.
Alkuperäisellä kirjoittajalla lienee kyse pienehköstä tuesta, muutamasta tunnista edes joskus, ei mistään jatkuvasta hoidosta. Saatikka "sysäämisestä toisten niskoille". Ei tosiaan ole kenenkään etu että äiti ajetaan piippuun.
Ja jos nyky-yhteiskunnassa vaalitaan myyttiä entisaikojen rauta-naisista jotka uupumatta jaksoivat katraansa hoitaa eivätkä valittaneet, siihen sananen vielä että kyllä entisajan naiset olivat moninkertaisesti toisten naisten avun piirissä nykysisareensa verrattuna, siinä otti paikkansa myös isovanhemmat. Siksi ne sitten jaksoivatkin raataa ja purra närettä. Näin on ihmiskunnan historiassa suurin osa olemassaolosta menty.
Voi jessus että "köyhä lyö toista köyhää"! - ´Nitta`
Jos et osaa sanoa mitään asiaan kuuluvaa, ole hiljaa.
- `Nitta´
´Nitta` kirjoitti:
Jos et osaa sanoa mitään asiaan kuuluvaa, ole hiljaa.
Viesti siis ei ollut Justiinalle, vaan joka kasvattaa egoaan.
- tuo
`Nitta´ kirjoitti:
Viesti siis ei ollut Justiinalle, vaan joka kasvattaa egoaan.
ole selvää jokaiselle joka osaa viestihierarkiaa lukea..?
- kartoittaa
voimavaransa lasten suhteen ennen kuin lapsia on? Miulla ei ainakaan ollu mitään käsitystä tästä touhusta ennen kuin itse tulin äidiksi. Kyllä lapsella on myös isäkin mutta useimmiten päävastuu on äideillä. Rankkaa on ollut olla jatkuvasti huonoilla unilla palvelukseen valmiina koko ajan, joten voin kuvitella miten sitten kun on ilman sitä toisen vanhemman tukea. Väsymystäkin jaksaa paremmin, kun toinen (vaikka paljon poissa olisikin) välillä halaa ja sanoo ymmärtävänsä, välittävänsä. Mutta siis itse en kyllä tiedä, miten olisin voinut asiaan ennakkoon valmistautua. Lapset ovat ainakin minulle sellaisia ihania mysteerejä, joista koko ajan oppii jotain uutta, mistä ei ollut aiemmin aavistustakaan.
- Nuori äiti
Aikamoista vuodatusta kirjoituksessasi. Ensinnäkin kerroppas sinä miten voimavaroja voi kartoittaa? Eipä sitä oikein voi tietää kuinka paljon lapsissa on "käsitöitä" ja kuinka suuri vastuu vanhemmilla on ennenkuin saa itse lapsen.
Äitini ei taida olla mikään lapsirakas, mutta minä en todellakaan ole samanlainen. Ei pelkoa, en ole seuraamassa äitini jalanjälkiä. Minä pidän lapsista ja hoidan välillä muidenkin lapsia omieni lisäksi.
Kaikenlisäksi en ole "tehnyt" lapsia, vaan olemme ne saaneet. He eivät ole mitään rasitteita, enkä ole heitä ollut sysäämässä kenellekkään hoitoon. Lapsemme ovat toivottuja ja rakastettuja. Aika harva ihminen varmaan valitsisi yksinhuoltajuuden. Kuulostaa siltä, ettet arvosta yksinhuoltajia. Ei esim. Sauli Niinistökään olisi halunnut yksinhuoltajaksi mutta niin vain kävi. Onko hän siksi sinusta huono ihminen? Minun ei tarvitse selitellä sinulle omasta taustastani.
Sukulaiseni asuvat kaukana, äitini asuu kävelymatkan päässä.
Kukaan ei ole velvollinen hoitamaan omia vanhempiaan vaikka he ovat hoitaneet/kasvattaneet lapsensa. Eihän kukaan voi vaikuttaa haluaako syntyä vaiko ei ja kenen lapseksi haluaa syntyä.
Minun mottoni on: kohtele muita niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Pidän sen usein mielessäni. Minä autan usein muita, aina se ei vaan ole molemmin puolista. Kun auttaa muita niin saa ehkä joskus itsekin apua.
Nykyään meidän yksinhuoltajienkin pitäisi jaksaa vaikka mitä. Minäkin olen miettinyt lasten laittamista hoitopaikkaan. Siitä kun jollekkin mainitsen niin kysytään heti, että miksi, etkö jaksa hoitaa. Sitä pitäisi vaan jaksaa hoitaa lapset ja kodin vaikka viimeisillä voimilla. Lapsilla ikäeroa 12kk 4pvä, kyllä apu olisi tarpeen. Nyky-yhteiskunnassa kaikesta pitäisi maksaa, jopa läheisten avustakin.
- 24-vuotias
". Jos äitisi on omatkin huonosti hooitanut niin olet tiennyt etukäteen ettei äitisi ole mikään lapsi tyyppi. Monet meinaan tekee lapsia väkisin ja huomaa vasta jälkeenpäin ettei se olekkaan oma juttu."
- -
"Sinun pitää auttaa äitiäsi koska äitisi on sinut hoitanut."
Eikö näissä teksteissä ole ristiriitaa? "Nuoren äidin" äiti on lapsensa huonosti hoitanut, niin miksi ihmeessä "nuoren äidin" pitäisi nyt auttaa äitiään?
Toisaalta en ymmärrä miksi hän haluaa apua äidiltä, joka ei ole lapsi-ihminen. Jos hän ei ole osannut olla lastensa kanssa, niin kuinka hän olisi hyvä hoitamaan lapsenlapsiaan.
Anna tuollaisen äidin olla omissa oloissaan. Ei ole isovanhempien velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan, mutta ei ole myöskään lasten velvollisuus hoitaa vanhempiaan. Useat HALUAVAT näin tehdä, mutta ketään ei voi pakottaa.
Apua saat varmasti monesta paikkaa. Esim. MLL:n hoitaja, tai entä osa-aikahoitopaikka lapsille, esim. pari kertaa viikossa? Entä lasten kummit, ym. läheiset? Me ainakin mielellämme ottaisimme kummilapsen hoitoon useamminkin, mutta välimatka on ongelmana. - Mona-Henrika
vielä rintaruokinnalla, niin en ole saanut. Mutta nyt kun ovat "isoja" ja jo helppohoitoisia, niin kummankin vanhemmat ottavat lapset ihan mielellään silloin tällöin hoitoon. Ihan muuten vaan ja tarvittaessa.
Vaippaikäisten kanssa on vielä aika raskasta. Varsinkin jos on lapset syntyneet noin lähekkäin. Oletko kysynyt omalta paikkakunnaltasi tukiperhettä ? sellainenkin olisi mahdollista saada.
Tai entäs lastesi isän vanhemmat ? Tai lasten isä ? Voisihan se olla niinkin päin, että joku tulisi sinun kotiisi olemaan yötä ja auttamaan. Tulee varmasti aika, jolloin äitiäsi harmittaa, kun ei ole osallistunut lastesi elämään.
Rutistuksia ja jaksamista ! - äitee +4
meillä molemmat mummot (lapsen siis..)olivat töissä kun esikoinen syntyi, mutta toisella oli ilta- ja yötyö vajaalla viikolla.. molemmista mummoista oli yleensä apua kun pyysi, mutta oma äitini myös tarjosi apua koska halusivat viettää aikaa lapsen kanssa. Eka lapsenlapsi ja sitten toka ja kolmas ja neljäs ovat haluttuja mukaan touhuihin ja yökylään ihan huvikseenkin.
Anopista jo aika jätti, mutta apua saatiin todella kun pyysi, aina kiitettiin. Pari kuprua tuli lähinnä miehen sisarusten takia kun uikuttivat rikkomaan meille annetun lupauksen.. No, aikanaan tarvitsi itse apua ja sai sitä enemmän kuin olisi ansainnut! Poikansakin oli opettanut niin huonosti että piti jatkokouluttaa...
Osa kummeista ottaa lapsia viikonlopuksi joskus oma-aloitteisesti ja viettävät sitten aikaa. Tuttavien kanssa myös välillä otetaan lapset toisille kylään yön yli. Meille kyllä useimmin kuin muualle, koska meille sopii useimmiten nyt heti ilman suurta suunnittelua.. Villikin vekara saattaa olla ihan toisenlainen kun on kylässä..
Kannattaako miettiä lapsen isän puolen isovanhempia? Isä? Kaverisi ja muut läheiset? Maksullista hoitoahan saa, mutta kalliiksi tulee.. joku sukulaistyttö tai naapurin olisi oikea ihme apuna satunnaisiin vapaailtoihin kun ei yötä myöden ole pois. Meillä lasten isommat serkut ovat olleet joskus vahtina ja hyvinä sellaisina ovatkin.
Sen verran kuin olen elämää nähnyt niin yleensä ne jotka lastensa kasvattamisesta eniten pitävät melua hoitavat vähiten lapsenlapsiaan. He myös mielellään kyllä kertovat rakkaista lapsista ja kuinka mummo sitä ja tätä, mutta todellisuudessa heillä on marginaalinen osa lapsen elämässä. Aikanaan vanhoina tai sairastaessaan tms apua tarvitessaan taas alka asama melu ja vaatiminen.. Toiset kai vaan on sitten tottuneet saamaan?
Meillä on tuttvapiirissä monilla sellainen avustusfiilis että toisia autetaan siten kun osataan. Jokainen siis kantaa kortensa kekoon jollekkin ja toinen taas jollekkin ja aikanaan se apu tulee taas meillekkin. Kaikki ei ole vastavuoroista vaan tavallaan kiertää.. Niin myös isovanhempia autetaan jo nyt sellaisissa sioissa jotka ei oikein suju tai ei ehkä ole koskaan edes sujuneet kuten auton laitto jossa isäni on täysi tonttu! Auttaminen on siis ehkä jonkinlainen elämäntapa ja se kuuluu arkeen.
Itse olen todennäköisesti lapsenlasten syntyessä täysillä töissä mukana joten kauheasti ei apua varmaan ole luvassa.. täytyy vaan yrittää löytää silloin taas se tapa jolla auttaa edes mahdollisuuksiensa mukaan minkä voi.
Ei mikään velvoita tekemään mitään jos ei halua. Eikä ketään voi pakottaa auttamaan jos ei halua.
Parilla tutulla yh:lla on myös tuo lasten kierrätysrinki.. eli toinen ottaa toisen lapset luokseen ja antaa vapaaillan ja hengähdystaukoa ja toinen taas tarvittaessa. Heillä toimii myös sama juttu kuin meillä aikanaan ystäväni kanssa; mentiin toiselle kylään, pikasiivous yhdessä, käytiin yhdessä kaupassa ja mentiin tekemään ruokaa. Toinen katsoi lasten perään ja emäntä huseerasi keittiössään. Syötiin ja istuttiin iltaa, yövyttiin. Lapset leikki keskenään, oli ihana kun joku muu teki ruuan jne. jälkkäriäkään ei juuri muuten viitsinyt laittaa, mutta isolle sakille vaikka täytekakun.. jälkeenpäin ajatellen nuo reissut olivat henkireikiä, poikkema arjesta ja siksi niin rentouttavia ja ihania. Kummallekkaan ei silti ollut lisävaivaa. - Tarvittaessa
Jos työt estävät lastenhoidon. Koskaan en ole oma-aloitteisesti pyytänyt ketään, en edes MLL lastenhoitajaa, hoitamaan lapsiani edes silloin kun olen ollut esim. elokuvissa. Eli "en käy missään koskaan". Mieheni osallistuu kiitettävästi lastenhoitoon vapaapäivinään. Anoppi tulee joskus lyhyelläkin varoituksella hätiin, ja lapset saavat olla jopa yökylässä omilla vanhemmillani jos työt niin vaativat. Eli jatkamme omalla tavallamme sitä maalaisperinnettä, jossa isovanhemmat/tädit/enot/sedät samassa talossa katsoivat lasten perään, kun talon isäntä/emäntä teki töitä tuodakseen leivän pöytään kaikille - vaikka nykymaailmassa asumme toki eri talouksissa. Arvostan suunnattomasti osallistuvia isovanhempia - ja lapsenikin tuntevat heidät ja pitävät - rakastavat heitä, koska tapaavat toisiaan ja viettävät aikaa keskenään.
- Puliniia
Et ole varmastikaan ainoa äiti ketä on väsynyt. Silloin kuin vielä koulussa olin, meidän luokalla oli yksi likka, kellä oli 2v. lapsi ja tukiperhe. Pistin äsken tuossa googleen hakusanaksi tukiperhe ja löysin pelastakaa lapset-sivustolta tukiperhetoiminnassa kertovan sivuston.
http://www.pelastakaalapset.fi/lastensuojelupalvelut/tukiperhe.php - Sara
Toivon, että saat asian järjestettyä, sillä uupumus saattaa johtaa vakaviinkin seurauksiin. Mutta olen myös samaa mieltä äitisi kanssa, hän on omat lapsensa hoitanut ja Sinun on hoidettava omasi, ts. itse hankittava hoitopaikka lapsille, mikäli tunnet oman ajan ja lepäämisen tarvetta.
- mami x 2
Hei!
KAnnattaisi soittaa vaikka lähimpään terveydenhuolto -oppilaitokseen ja ilmoittaa oma kotinsa sinne esim.hyvänä työharjoittelupaikkana.
Siitä hyötyy niin sinä kuin opiskelijakin =)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1422653Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3601977- 401707
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii321566Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281360Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327937Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110918Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772