Heippa,
tahtoisin tietää miltä olo raskauden lopussa tuntuu..
Onko olo kuin olisi jättikokoinen säkki joka eikä jaksa liikkua, vatsa täynnä ruokaa: ähky tai kuin olisi kamala ummetus: vatsa kipeä, kivipallo ja istuminenki sattuu (peräpäähän)?
Kiitos kovasti jos viittitte kuvailla vaikka jotenkin em. paremmin sitä loppuhetkien olotilaa!
Viimeisillään olo
8
1629
Vastaukset
- Nimetön
heissan!
synnytin syyskuussa ja mulla jäi mieleen loppuraskaudesta hankalat yöt, paikat puutu joka asennossa, suonta veti jaloista, pissalla piti käydä monta kertaa.sama ongelma kun yritti katsoa leffaa;hyvän asennon löytäminen vei turhan paljon energiaa.sormien puutuminen ja tunnottomuus oli myös epämukavaa. Maha oli tietenkin iso mutta ei siitä sen suurempaa vaivaa ollut.Jalkapöydät oli turvonneet ja kipeät, liikkuminen hidasta.... - Isomaha
Tänään raskausviikkoja tasan 38 eli taidan kuulua noihin viimeisillään oleviin. Hyvin jaksaa liikkua tosin hitaammin eikä niin pitkiä matkoja kuin aiemmin. Maha ei tunnu ähkyltä eikä tunnu ummetukselta, se vaan on iso ja tiellä (kumartuminen hankalaa ym.). Vauvan liikkeet tuntuvat erittäin selvästi (ja myös näkyvät) välillä jopa sattuu kun pieni siellä kääntää ja vääntää itseään eri asentoihin (tilaa kun siellä masussa ei hirveesti enää ole). Nukkuminen on hankalaa kun ei löydä hyvä asentoa ja paikat puutuu ja vessassa tarvii ravata muutaman kerran yössä.
- Hansu
Loppuraskauden oireilut varmaan ovat aika erilaisia eri ihmisillä, mutta itelläni merkittävimmät:nilkkojen ja jalkapöytien turvotusta(sukista jää syvät painaumat nilkkoihin), vessassa toistakymmentä kertaa päivässä (yöllä 3-4 krt), vatsa tiellä kun laittaa kenkiä jalkaan, kumartelu vaivalloista, hengästyttää, alapäätä pakottaa, unettomuutta (tuleva äitiys mietityttää), vauvan liikkeet saattaa välillä vihlaista, mutta toisaalta innokas odotus, jotta jo näkisi sen pikku nyytterön, jota on kanniskellut monta kuukautta masussaan!
- minä
Mulla oli ihan hyvä olo loppuraskaudessa, ei kolottanu paikkoja oikeestaan ollenkaan eikä mahakaan ollu mikään tajuttoman suuri... Taitaa kaikilla "oireilla" vähän eri tavalla...
- 30+6
närästää iltasin, ruokaa ei mahu mahaan paljon joten pitää syödä koko aika vähän ja on koko aika jano..iltasin olo on ku ilmapallolla..turvonnu jokapaikasta..tissit vuotaa ja haisee maidolle,mahaihoo kutittaa napa tuntuu repeevän ihan justiisa..kenkien ja sukkien laitto yhtä helvett*ä..selkä on kipee,hartiat on kipeet,näin talvella tuntuu et tasapainoo ei ees oo tuol ulkona..vauva tunkoo jalkoja kylkiluiden alle ja se on todella ikävä tunne,mojova potkasu tai töytäisy virtsarakkoon on ihananaa..migreenii saattaa esiintyä,samoin rahan puutetta ku on joutunu kauheesti tavaraa ostamaan, supistukset aiheuttaa kiireellisen vessa reissun...yms yms..voi tulla peräpukamaa,suonikohjuja yms..kyl olo on todella hankala..
- 1v.
Mulle jäi ihan positiivinen kuva loppuraskaudesta. Olin töissä loppuun asti, eikä ollu tarvetta sairaslomiin, vointi kaikin puolin oikein hyvä. Myös loppuraskaudessa liikuin joka päivä, vaikka se oli tietysti jo hitaampaa, juosta ei mieli tehnyt:) Yöt nukuin,pissalla piti käydä pari kertaa,vasta n. muutamaa päivää ennen synnytystä tuli valvottua öisin, mutta yritin nukkua päikkäreitä neuvolan ohjeiden mukaan vaikka ei se aina oikein onnistunutkaan.
Turvotusta oli hieman mutta varmuuden vuoksi pidin tukisukkia raskauden puolesta välistä alkaen joka päivä, mutta esim. sormuksia en uskaltanut pitää.
Olin varmaan onnekas sillä mitään närästyksiä tms. ei ollut koko odotusaikana. Olen aina ollut tosi hoikka eikä silloinkaan tullut yhtään ylimääräisiä kiloja lisää. Sairaalaan jäi kaikkipaitsi kaksi kiloa. Loppuraskaudesta ei varmaan tämänkään takia ollut tukala olo enkö niin kauheasti sitä synnytystäkään odotellut, ajattelin että eiköhän se pois tule. Tuli muuten sitten juuri ajallaan:)
No täytyy vielä tähän lisätä loppun ettei kaikki hyökkää päälle näiden hyvien kokemuksieni tähden että alkuraskaus oli sitten ihan jotain muuta. Oksentelin ja voin pahoin oikein kiitettävästi, vaikka jotekin selviydyin työstäni niin todettava on että jälkikäteen ajateltuna olisi ollut viisasta jäädä kotiinkin. Syödä ei voinut kun jo ajatus iljetti mutta jos ei syönyt tuli kahta karmeampi olo... Väsytti myös ihan hirveästi eikä uni tullut tai tuli mutta heräilin ja valvoin pitkin yötä ja päivällä väsytti kahta kauheammin.
Kysyjälle vielä että ei ollut ähky eikä olo kivipallomainen,miksi istuminen olisi sattunut??? Vatsa toimi joka tai jokatoinenpäivä normaalisti,varmaan kuitupitoisen ruokavalion takia, juodakin kannattaa riittävästi.
Oletko muuten itse raskaana vai kyseletkö vain, kuulostaa kuin olistluonut näitä mielikuvia ihan vaan katsellessasi odottavia äitejä ja miettinyt että miltähän sitten isona tuntuu jos ja kun itse on vastaavassa tilanteessa? - vituttaa...
ja armottomasti!!
- Michelle
Koko raskaus on sujunut vaivattomasti ainakin tähän asti. Nyt elelen raskausviikkoa 36. Vatsa on iso ja aiheittaa luonnollisesti puhinaa ja kankeutta, hengästymistäkin =) Öisin saatan heräillä, kun joutuu käydä vessassa tai vaihtaa asentoa. Mutta äitiysloma alkoi torstaina (olin loppuun saakka töissä), joten nyt on mahdollisuus ottaa päikkärit mikäli yö on ollut kovin levoton. Masuasukki säästelee äidin kylkiluita ja suuntaa potkunsa alemmas. Muutenkin vauva alkaa näillä viikoilla enemmän möyriä kuin potkia.
Eli ei ähkyä, ummetusta tai muutakaan kuvailemaasi vaivaa. Ja ei, en ole yltiöpositiivinen hörhö... Raskaus taitaa vain sopia minulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal293245- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 231528
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474