Kuinka suuri?

pelokas

Kuinka suuri todennäköisyys minulla on saada rintasyöpä kun tädilläni, mummillani ja mummini siskolla on kaikilla rintasyöpä, muita ei ole vielä tutkittu ja paljon enempää ei tutkittavia olekaan. Olen itse 21-vuotias nainen joten voisitteko kertoa, että koska minun pitäisi alkaa tutkituttaa rintani tarkemmin että saataisiin syöpä aikaisin tietoon? Kuinka nuorille rintasyöpä yleensä puhkeaa? Kiitos jo etukäteen vastanneille.

4

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suuri

Www.cancer.fi -> tietoa syövästä -> tietoa syöpätaudeista -> rintasyöpä -> perinnöllisyys-otsikko jutun loppupuolella. Sen mukaan noiden sukulaisuussuhteiden perusteella sinun tapauksessasi ei ole aihetta epäillä perinnöllistä taipumusta rintasyöpään. Ei kuitenkaan haittaisi, jos lopettaisit tupakoinnin tai et aloittaisi sitä ja jos opettelisit tutkimaan itse rintasi säännöllisesti. Ohjeet löytyvät ainakin osoitteesta http://www.astrazeneca.fi/article/501858.aspx

• pelokas

"kahdella ensimmäisen asteen sukulaisella ja yhdellä tai useammalla toisen asteen sukulaisella on rintasyöpä (toisen asteen sukulaisia ovat tädit, serkut, isoäidit)"
        Eli tädilläni ja mummillani on syöpä, äidistäni en tiedä koska hän ei valitettavasti ole enää elossa joten en voi tietää onko hänellä syöpä, minulla ei myöskään ole kuin yksi täti eikä minulla ole yhtään sisaruksia. Itse taas näkisin että minulla tuon tekstin mukaan riski on melko suuri sairastua rintasyöpään, koska kaikilla sukuni naisilla (äidin puolelta) jotka ovat elossa on todettu rintasyöpä.

Mutta kiitos noista tutkimis-ohjeista, tarvitsee perehtyä niihin lähipäivinä. Tosin pitää varmaankin käydä piakkoin myös lääkärissä, koska en osaa itse rintojani kunnolla tutkia, mielestäni ne ovat kokonaisuudessaan kyhmyiset ym. jos niitä puristelee, ehkä en vain osaa tutkia.

• pelkääminen
        pelokas kirjoitti:

"kahdella ensimmäisen asteen sukulaisella ja yhdellä tai useammalla toisen asteen sukulaisella on rintasyöpä (toisen asteen sukulaisia ovat tädit, serkut, isoäidit)"
        Eli tädilläni ja mummillani on syöpä, äidistäni en tiedä koska hän ei valitettavasti ole enää elossa joten en voi tietää onko hänellä syöpä, minulla ei myöskään ole kuin yksi täti eikä minulla ole yhtään sisaruksia. Itse taas näkisin että minulla tuon tekstin mukaan riski on melko suuri sairastua rintasyöpään, koska kaikilla sukuni naisilla (äidin puolelta) jotka ovat elossa on todettu rintasyöpä.

Mutta kiitos noista tutkimis-ohjeista, tarvitsee perehtyä niihin lähipäivinä. Tosin pitää varmaankin käydä piakkoin myös lääkärissä, koska en osaa itse rintojani kunnolla tutkia, mielestäni ne ovat kokonaisuudessaan kyhmyiset ym. jos niitä puristelee, ehkä en vain osaa tutkia.

hei
        kannattaa ihan sen takia käydä lääkärissä, että saat pois tuon mieltäsi vaivaavan pelon. Minäkin pelkäisin... ja pelkäsinkin koska olin kuullut että isänäidin sairaudet voisivat olla minulle, lapsenlapselle mahdollisesti 'periytyviä'. No, joo.
        Onhan niitä sellaisia sukuja, joissa on taipumusta tiettyihin sairauksiin. Nykyään näiden sukujen ihmisiä seurataan ektra tarkasti, jotta esim. kaikki varhaisvaiheen syövät saadaan löydettyä.

Puhu lääkärille tästä asiastasi, tai ota vaikka yhteyttä siihen yliopistolliseen keskussairaalaan, jossa esim tehdään noita kartoituksia. Sieltä varmaan saat infoa.
        -
        kyllä rinnat usein ovat sellaista vähän nypyläistäkin- ainakin mulla. Mutta gyne tai lekuri neuvoo sen oikean tutkimustavan, sitten on helppo itse tutkia kun voi olla varma että tekee oikein!

pärjäile äläkä turhaan kanna huolia mukanasi asioista joille et voi mitään

• opiskelija

todennäköisin vaihtoehto on, ettei sinulle tule rintasyöpää, vaikka suvussasi se riski on. Mutta jos asia mieltäsi liiaksi vaivaa, niin pyydä aika vaikkapa rintojen ultraääneen. Siinä kyllä näkyy jos jotain epänormaalia on meneillä. Ja kun kerrot että suvussasi on rintasyöpää, niin eiköhän se lähete ultraääneen löytyne, vaikket vielä kovin "vanha" olisikaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe