Hei!
Lääkäri ehdotti vaimolleni, että jos hän tulisi pari päivää ennen laskettua aikaa niin katsottaisiin voisiko synnytyksen käynnistää etukäteen. Perustelu oli se, että viikonloppuna (laskettu aika perjantaiksi) on niin vähän henkilökuntaa.
Eikös tuo synnytyksen käynnistäminen pitäisi rajoittaa niihen tapauksiin, joissa on jokin lääketieteellinen syy? Meillä on kyllä odotettavissa kohtalaisen kokoinen vauveli (arviopaino syntymähetkellä noin päälle 4 kg).
Onko kokemuksia käynnistämisestä ennen laskettua tai sen jälkeen? Ja kokemuksia siitä.
Synnytyksen käynnistäminen
6
2936
Vastaukset
- äiti
Minulla on käynnistelty useamman kerran, yliaikaisuuden vuoksi. Lapsihan ei viimeisillä viikoilla tee muuta kuin kasvaa kokoa, kaikki elimet ovat jo valmiina. Ja yliaikaisuudestakaan ei yleensä ole haittaa jos normaali raskaus.
Käynnistää voi ainakinkalvot puhkasemalla, tämä edellyttää että kohdunsuu on kypsä ja 3cm auki. Ainakin minulla supistukset olivat rajumpia kuin tavall. synnytyksessä, lisäksi minulla oli oksitosiinitippa josta laitettiin vauhtia tarvittaessa.
Yksi synnytyksistä käynnistettiin geelillä, ja se synnytys oli helppo. Osuutta oli kai silläkin kun lapsi oli alle 4kg.
Viimeisimmällä yritettiin synnytystä vauhdittaa kohdunsuuta venyttelemällä (lääkäri piti näistä luonnollisimmista menetelmistä) mutta lopulta kalvot puhki ja tippa.
Lapsia minulla on 7, 4 käynnistystä. lasten painot vaihdelleet 3.7-5.3kg. Jokainen synnytys on erillainen, jokainen kokee kivut eri tavalla. Rankkaa se kuitenkin on ja varsinkin jos lapsi on ensimmäinen.
Ai niin. jos kalvot puhkastaan niin lapsen sydänääniä seurataan sen päälakeen kiinnitettävän anturin kautta. Joten vessakäynnit hankaloituvat kun piuhan päät roikkuvat ja tietenkin niitä sitten varoo. ja seuranta on jatkuvaa eli liikkeelle ei sängystä paljoa pääse. tai ei ainakaan meílläpäin.
Epiduraali on ehdoton, kannattaa käyttää. Ilokaasu ei tehoa kaikkiin, ja joillekkin se tekee huonon olon. Kipupiikkikään ei aina tehoa.
Synnytysasennoista se sängystä tehty "synnytystuoli" oli minulle hyvä, pallilla en voinut olla hetkeäkään. Isoimman laittoivat synnyttämään selältään, ja se oli kovaa hommaa se. tuli kyllä ulos normaalia tietä..
Liikkuminen synnytyksen aikana nopeuttaa synnytystä (jos ei ole piuhoissa kiinni) "valssaaminen" mieheni kanssa tuntui hyvältä. Kaikkeahan kannattaa kokeilla..
Synnytys voi olla pitkäkin joten siihen kannattaa myös varautua.
Moni sanoo että synnytys käynnistyy kun saunoo, tekee suursiivouksen jne ei pidä paikkaansa.
Rakastelu voi kyllä saada synnytyksen käynnistymään koska siemennesteessä on aineita jotka saattavat tehä sen
onnea matkaan synnytykseen ja koko elämään!
toivottavasti jotain apua tästä tekstistä- sini
Saanko kysyä, että missä järjestyksessä lapset on käynnistetty? Minulla on kaksi lasta ja molemmat on käynnistetty ja itsestä tuntuu, että jos vielä saan lapsia, niin kolmaskin varmasti käynnistetään, kun edelliset ei ole itsestään käynnistynyt. Harmittaa ja masentaakin ajatella, etteivät synnytykseni käynnisty itsestään.
Ensimmäinen meni ultran mukaan 4vkoa yli ennen kuin lapsi syntyi ja oli sitten 4950g jonka takia toinen lapsi käynnistettiin jo 6pv yli lasketunajan. Ja oli 3790g. Eli nyt tässä mietin, että jos joskus vielä saan lapsen, niin odotanko taas suoraan käynnistystä.
Raskauteni aikana minulla ei ole ollut yhtään supistuksia. Molemmat raskaudet olleet todella helpot. Mutta ei merkkejäkään, että olisi itsestään käynnistynyt. Molempien käynnistyksen yhteydessä kuitenkin paikat olleet pehmeät. Mutta sitä ne oli jo 6vko, ennen ensimmäisen lapsen syntymistä.
Kirjoittaisitko minulle kokemuksia synnytyksistäsi ja käynnistyksistäsi. Ja siitä millaiset raskautesi ovat olleet. Lukisin mielelläni! Kiitos!
- vyöhyketerapia
Aika ontuva perustelu! Käynnistys-synnytys ei ikinä ole äidille se helpoin. Normaalisti odotellaan rauhassa n. 10 pv, jos ei mitään hätää ole kummallakaan.
Harva lapsi edes syntyy juuri laskettuna, ehkä useimmiten menee yli - eiköhän luonto ole sen silloin näin tarkoittanut.
Hellempi vaihtoehto käynnistymisestä olisi vyöhyketerapia. Olen tällaisesta kuullut puhuttavan. - Pari kertaa käynnistetty
Minulla on molemmat synnytykset käynnistetty, koska molemmilla kerroilla meni hieman lapsivettä pari viikkoa ennen laskettua aikaa.
Molemmissa supistukset olivat kovia ja teräviä, mutta synnytykset nopeita, n. 4 tuntia. Ensimmäisessä ponnistusvaihe n. 10 minuuttia ja toisessa hieman vähemmän. Lapset olivat aika pienikokoisia; n. 2,6 kg ja n. 47 cm.
Ensimmäisellä kerralla en saanut mitään kivunlievitystä, ei taidettu edes tarjota. Hyödynsin äitiysvalmennuksessa opetettua hengitystekniikka, joka auttoikin aina kovimpien supistusten yli. Ulostulovaiheessa sain välilihan puudutuksen ennen sen leikkausta, joten ulostulo ei tuntunutkaan lähes yhtään.
Toisen lapsen kanssa kohdunsuu avautuin niin nopeasti, että kätilöt piti lähes raahata apuun, koska tunsin, että lapsi on tulossa ihan väkisin. Onneksi mieheni oli mukana ja haki heidät. Sain ilokaasua avautumisvaiheen aikana, mutta ei se mielestäni auttanut yhtään, päinvastoin sekoitti hengitystekniikan. Samoin minulle laitettiin epiduraali, mutta ilmeisesti liian myöhään, koska ei sekään auttanut, onneksi synnytys oli noin nopea.
Välilihaa ei leikattu eikä puudutettu, joten ulostulo kyllä sattui (ei puudutettu, koska puudutus kuulemma turvottaa kudoksia, ja ompelu on hankalampaa ja toisella kertaa paikat antavat paremmin periksi ja ei tule niin isoja repeämiä).
Pieniä repeämiä kyllä tuli, mutta molemmilla kerroilla ne on saatu hyvin ommeltua ja paikat ovat tosi siistit ja parantuivat nopeasti. Tietenkin lasten pieni koko edesauttoi tätä asiaa.
Toivotaan, että synnytys sujuu hyvin ja saatte kaikki mahdolliset kivunlievitykset ja toivottavasti ne auttavat. Kannattaa itse vaatia niitä, jos ei tarjota, ei kipu ketään jalosta tai tee paremmaksi äidiksi. Myös isän rooli on todella tärkeä synnytyksessä :) - nasuinen
käynnistetty synnytys on ollut neljästä kaikista helpoin, vähän kipua ja nopein.
en tarvinnut mitään lääkkeitä vaan lapsi tuli tosi nätisti.
että näinkin voi käydä. - JayTee
Vastauksista sain vahvistusta sille kuvalle mikä minulla jo ennalta oli. Eli että poltot tulee voimakkaampina, mutta synnytys saattaa olla nopeampi. Sukulaisella kävi tosin niin, että poltot tuli kovemmaksi mutta synnytys ei sitten onnistunutkaan ja mentiin sektioon. Rivien välistä varmaan pystyy lukemaan, ettei ollut hyvä kokemus.
Kyllä päätimme olla välittämättä lääkärin kutsusta tulla ennen laskettua katsomaan josko voisi käynnistää; ja katsotaan asiaa sitten meneekö yliaikaan. Edellisestä synnytyksestä päättelemme, että taitaa mennä vähän yliaikaiseksi (edellinen 5 päivää).
Kiitos vastanneille. Kaikki kokemus on arvokasta.
Muuten ei meillä ole vaimo tuossa kohti rajoittamassa anestesian käyttöä vaikka meillä muuten miten luomuihmisiä ollaankin. Epiduraali oli edellisessä synnytyksessä toimiva juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465831Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573195- 1842691
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t122494mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132199- 292141
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151866- 151548
- 1481369
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2661225