moi kaikki. mulla tämmöinen tarina..
asuimme perheen kans n.10 vuotta kerrostalossa ekassa kerroksessa.nyt kun muistelee niin meillä taisi olla suuremman luokan home-ongelma.vaatteemme haisi aina homeelta,huonekalut oli homeessa sekä jopa ikkunat(vihreitä home pilkkuja joita tapasin aina ihmetellä mitä ovat)..
eli eipä tuota ole oikein kummosemmin miettiny tai maininnu kellekkään ennenkuin nyt kun ilmeni allerginen nuha ja harvemmin ilmestyvät ahdistus-kohtaukset,(tuntuu et keuhkot puristuu kasaa).ensimmäinen kohtaus tuli muistaakseni muuton jälkeen.mut aikas harvoin on niin lääkärit ei oo pahemmin niihin noteeraanu.
mut nyt oon alkanu miettimään et oliko tuo home-kämpässä asuminen olla kui vaarallista..
et voiko tulla vakavempia sairauksia esim.astma..?
ois tosi ikävää kun ottaa huomioon et oon rakennus-maalari ammatiltani..
tietääkö joku asiasta tai onko kokemuksia..? =)
yli 5v.homeelle altistunut...
5
1546
Vastaukset
- Hajusteintolerantti
Muista käyttää hengityssuojaimia työssä!
Jos käytät liuotinmaaleja, hengityssuojaimen käyttö on ehdoton, älä missään nimessä altista itseäsi niille. Vesiohenteiset maalit eivät ole haitattomia nekään.
Tukholman seudun maalareista tehtiin tutkimus, tieto ruotsiksi. URL PDF-tiedostoon:
http://www.sll.se/docs/w_miljmed/Raporter/PDF/Rapport_2000_2.pdf
191(33%) oli 'hajuherkkiä'
49 (8,4%) monikemikaaliherkkiä (ei diagnostisoitua astmaa eikä kr. bronkiittia)
53 (9,1%) astma/krooninen bronkiitti
291(50%) ei 'hajuherkkiä'
Nuoremmat olivat terveempiä, vanhemmilla ja pitkään alalla olleilla oli sekä astmaa/kroonista bronkiittia, että monikemikaaliherkkyyttä.
Nuo 33 % 'hajuherkkiä' olivat nuorempia maalareita.
Ainakin Ruotsin maalariliiton sivulla on ohjeet hengityssuojaimien käytöstä. Kuten tämäkin tutkimus osoittaa, terveyttään ei kannata riskeerata.
Sana 'hajuherkkä' on väärä. Haju sinänsä ei sairastuta, vaan aine, mikä sen saa aikaan.
Häkä on hajutonta ja voi tappaa.
Mitä tulee lapsuuden homealtistukseen, vaikea sanoa asiaa tuntematta ja tietämättä. Voi vaikuttaa tai sitten ei. Genetiikkakin ratkaisee.
Lisäaltistusta kannattaa ainakin välttää.- aloittaja
tuo voipi mennä hieman hankalaksi pitää raitisilma naamaria 8 tuntia päivässä..jos meinaa liuotinaineilta suojautua.meinaan kun olin raskaana ja työssä niin silloin aina pidin raitisilma maskia kun altistuin liuotinaineille.mutta muussa tapauksessa en ole vielä kenenkään nähny sitä pitävän eikä edes koulutuksessa semmoista ole neuvottu.
luonnollisesti ne ei ole mitään terveydelle hyväksi mut kun olen alani valinnu niin silloin niille altistun ja kaikki muutkin maalarit.
ja jos noin tarkkaa alkaa ajatella et ovat epäterveellistä haistella niitä niin silloin pitää vaihtaa alaa...
mutta toivon todella että en itse joudu vaihtamaan alaa vaan pysyy tämä allerginen nuhani kurissa.. - Hajusteintolerantti
aloittaja kirjoitti:
tuo voipi mennä hieman hankalaksi pitää raitisilma naamaria 8 tuntia päivässä..jos meinaa liuotinaineilta suojautua.meinaan kun olin raskaana ja työssä niin silloin aina pidin raitisilma maskia kun altistuin liuotinaineille.mutta muussa tapauksessa en ole vielä kenenkään nähny sitä pitävän eikä edes koulutuksessa semmoista ole neuvottu.
luonnollisesti ne ei ole mitään terveydelle hyväksi mut kun olen alani valinnu niin silloin niille altistun ja kaikki muutkin maalarit.
ja jos noin tarkkaa alkaa ajatella et ovat epäterveellistä haistella niitä niin silloin pitää vaihtaa alaa...
mutta toivon todella että en itse joudu vaihtamaan alaa vaan pysyy tämä allerginen nuhani kurissa..http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Tyoterveyshuolto/Tyohon liittyvat sairaudet/ammattiastma_taulukko.htm
Ammattiastman aiheuttajia eri työpaikoilla
Maalaustyö
formaldehydi
isosyanaattikovetteiset maalit
amiinikovetteiset epoksimaalit
etyleeni-iminiä sisältävät maalit
epoksipulverimaalit
polyesteripulverimaalit
...............
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Rakennusterveys/RATS/Kemialliset vaaratekijat (Maalari).htm
Kemialliset vaaratekijät (Maalari)
Keskeiset kemialliset vaaratekijät maalarin työssä ovat:
Liuottimet
Tasoite ym. pölyt
Maalisumu
Herkistävät aineet: epoksit, maalien säilöntäaineet
Asbesti (peruskorjauksessa)
Lisää hyvää tietoa sivulla.
...............
Ruotsin maalariliiton sivu:
http://www.malareforbundet.a.se/home\mf\home.nsf/pages/10 - Hajusteintolerantti
Hajusteintolerantti kirjoitti:
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Tyoterveyshuolto/Tyohon liittyvat sairaudet/ammattiastma_taulukko.htm
Ammattiastman aiheuttajia eri työpaikoilla
Maalaustyö
formaldehydi
isosyanaattikovetteiset maalit
amiinikovetteiset epoksimaalit
etyleeni-iminiä sisältävät maalit
epoksipulverimaalit
polyesteripulverimaalit
...............
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Rakennusterveys/RATS/Kemialliset vaaratekijat (Maalari).htm
Kemialliset vaaratekijät (Maalari)
Keskeiset kemialliset vaaratekijät maalarin työssä ovat:
Liuottimet
Tasoite ym. pölyt
Maalisumu
Herkistävät aineet: epoksit, maalien säilöntäaineet
Asbesti (peruskorjauksessa)
Lisää hyvää tietoa sivulla.
...............
Ruotsin maalariliiton sivu:
http://www.malareforbundet.a.se/home\mf\home.nsf/pages/10http://www.rakennuslehti.fi/haku/haettu.asp?tulosid=3336&paiva=23.5.2002
Hiontatyöt aiheuttavat hengitystie- ja iho-oireita maalareille 23.5.2002
Suojautuminen usein puutteellista
Liuotintuotteet, maalisumu, syövyttävät ja ärsyttävät aineet sekä tasoitepöly häiritsee maalareiden työskentelyä selvästi enemmän kuin kirvesmiehiä.
Tähän tulokseen päädyttiin Työterveyslaitoksen toteuttamassa tutkimuksessa, jossa selvitettiin rakennusmaalarien ja kirvesmiesten nykyistä kemikaalialtistumista ja terveyshaittoja. *snip*
Tulokset osoittavat, että rakennusmaalauksen suojautumisohjeet kaipaavat päivittämistä.
.......................................
http://www.yle.fi/pallohallussa/arkistot/t251101a.html
Maalari Sari Lehtolainen kokee pitkät työpäivät kemikaalien parissa turhan suureksi tulevaisuusrikiksi ja alan vaihto on tullut ajankohtaiseksi: lähihoitajan työ kiinnostaa. Silti Sari haluaa antaa vielä neuvon ammattitovereilleen.
Vaatikaa työantajalta aina suojavälineet ja käyttäkää niitä.
----------------------------------------------
Ei enää netissä:
http://www.ess.fi/
Arkistohaku 15.11.2003
Elämäntyyli
Lateksimaalit paljon luultua haitallisempia
Hajuttomina ja helppokäyttöisinä markkinajohtajuuden vallanneet
lateksimaalit ovat paljon luultua haitallisempia. Latekseja runsaasti
käsittelevien maalareiden, rakennustyöntekijöiden sekä alan
teollisuustyöntekijöiden terveyden heikentyminen kertoo omaa
kieltään.
- On harha, että maalit olisivat muuttuneet terveellisemmiksi, kun
öljymaalien ja niihin liittyvien ohenteiden käyttö väheni.
Lateksien haitalliset aineet eivät erotu aistinvaraisesti, mutta ovat
myrkyllisiä jo sadasosan pitoisuuksissa, Jyrki Liesivuori kertoo.
Uudentyyppiset vesiohenteiset maalit aiheuttavat paljon suuremmalla
todennäköisyydellä allergioita, hengitystieoireita, astmaa ja
hedelmällisyyshäiriöitä.
Altistavina aineina ovat glykolit, joiden rakenne on muuttunut ihmiselle
haitallisemmaksi, kun maaleja on jalostettu helppokäyttöisemmiksi.
*snip* - vastaa lakiin
aloittaja kirjoitti:
mutta toivon todella että en itse joudu vaihtamaan alaa vaan pysyy tämä allerginen nuhani kurissa..sidottuna työturvallisuudesta ja sen kehittämisestä.
"tuo voipi mennä hieman hankalaksi pitää raitisilma naamaria 8 tuntia päivässä.."
Totta jos työ vaatii raajoilta suuria liikeratoja. Mutta silloin tulee työpaikalla työntekijälle turvata riittävät tauot ja riittävän usein. Tätä tuskin mikään nykyinen PK-yryts haluaa lähteä tekemään.
"mutta muussa tapauksessa en ole vielä kenenkään nähny sitä pitävän..."
Et kai tarkoita tuolla että "kukaan" ei käytä??
"eikä edes koulutuksessa semmoista ole neuvottu."
Oliko koulutus koulutusta vai työpaikan perehdytystä?? Jos koulutusta niin olet nukkunut tunnilla tai ollut juuri sairaana sen luennon aikana. Aivan varmasti koulutuksissa kerrotaan suojaustavat ja välineet.
Perehdytys joka annetaan työpaikalla työpaikan tapoja mukaillen voi ohittaa tuon asian.
"luonnollisesti ne ei ole mitään terveydelle hyväksi mut kun olen alani valinnu niin silloin niille altistun ja kaikki muutkin maalarit."
Ja tähän sanon että hevon *piiiiip* koska työlaki ja työsuojelulaki ohjaavat näitä asioita. Olet mennyt halpaan siinä kuin yleensä nöyrä suomalainen luuserikansa. Jumankauta...mitä sinä sitä vastuuta kannat terveytesi kustannuksella jos sinä tarjoat työpanoksesi ja osaamisesi sitä tarvitsevalle niin se joka palvelusi ostaa niin huolehtikoon lakiin kirjoitetusta vastuustaan. Voi pyhä lehmä näitä ihmisiä. Ei ihme jos tässä maassa terveydenhoitokustannukset nousee kun noin ajatellaan. "itse olen alani valinnut" ei tarkoita että sinä kuolet alaasi!!
"epäterveellistä haistella niitä niin silloin pitää vaihtaa alaa..."
Juu, katso edellinen tarkkaan uudelleen. Ja lue hieman työnteosta ja siihen liittyvää säädöstöä. Olet mitä ilmeisimmin ollut "koulutuksessa" joten osaat lukeakkin???
"mutta toivon todella että en itse joudu vaihtamaan alaa vaan pysyy tämä allerginen nuhani kurisa"
Ja haltija kertoo sinulle lisää satuja..."toivon"?????? Mitä ihmettä tämä tarkoittaa??? Ei nuo ole "toivon" asioita vaan järjen!!
Työpaikan toimet on järjestettävä siten että työntekijälle ei aiheudu työnteosta vaaraa tai haittaa. Ja eikun taas lukemaan, koulutettu!!?
T: Puuseppä,- uudelleen koulutettu erkoispinakäsittelijä,- Lähihoitaja nykyään ja hoitaa COPD potilaita terminaalivaiheessa-> eli tietää mitä toi sun kaltaisten työnantajien mielistelytouhu tuo tullessaan.
Eli töitä kovissa olosuhteisa (elimistölle haitallista/vaarallista)huonoilla lepoajoilla,- huonolla palkalla, jolla ei ole tulevaisuudessa varaa edes ammattisairauttaan hoitaa.
Tälle on muuten ihan nimityskin olemassa "MASOKISTI"
Näyttää siltä että et ole mikään neuvottelija tyyppi tai sitten et ole asiaasi osaava. Jos osaat työsi kuten ammattilaisen kuuluu niin osaat myydäkkin työsi?! Eikö?? Ok, lopetan...
T: kso. yllä josskain välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697