Lapsen astmasta

kyselisin

Elikkä voiko astman oire olla pelkästään kauhea liman eritys? Alkuunsa oli vain aamuisin, mutta nykyisin jo pitkin päivää hän joutuu sitä limaa " kirnuamaan". Välillä on myös yö yskää. Saattaa olla yskä muutaman viikon pois ja taas tulee yskä. Tyttäreni on siis 5-vuotias. Ei minkäänlaista ahdistusta ole eikä vinkumista kuulunut. Olemme kyllä saaneet lähetteen lasten polille tutkimuksiin mutta haluaisin jo etukäteen vähän infoa kokemuksista... kiitos

7

6014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajusteintolerantti

En lähde diagnostisoimaan, mutta itse reagoin astma-tyyppisin oirein (oli viittä vaille astma jo 1988, ja edelleen samanlaista - ei siis virallista astmadiagnoosia - olen atoopikko, mutta en ole allerginen 'normaaleille' ilma-allergeeneille, kuten siitepöly, eläinhilse, pölypunkki, yms.).

Sisäilmaan kannattaa panostaa kotona, vaikka astmaa ei vielä olisikaan. Myös ärsyttävät aineet voivat aikaansaada tulehduksen.
      Yhä suurempi määrä ihmisiä saa erilaisia oireita hajustetuista tuotteista, joten suosittelen käyttämään hajusteettomia tuotteita. Pyykinpesu- ja huuhteluaineet ehdottomasti hajusteettomia (ERISANia voin lämpimästi suositelle), samoin siivousaineet. Ilman'raikasteet' roskiin, eivät raikasta vaan saastuttavat ilmaa.
      Perheeni on elänyt hajusteetta jo 15 vuotta, lapset jo aikuisia ja heidän perheensä on hajusteeton.

Tässä ns. virallista tietoa:

http://www.tohtori.fi/?page=4927821&id=5104228

Mitkä pahentavat oireita
      10.11.2005

Tavallisia astmaoireita pahentavia tekijöitä ovat yleiset limakalvoja ja hengitysteitä ärsyttävät tekijät, kuten rasitus, pölyt, saasteet, käryt, voimakkaat tuoksut, tupakka, kylmä ilma sekä hengitysteiden virus- ja bakteeritulehdukset. Astmassa hengitysteiden tulehtunut ja yliherkkä limakalvo reagoi helpommin myös näistä yleisistä ei-allergisista ärsykkeistä. Muut oireita laukaisevat tekijät perustuvat allergiseen herkistymiseen, joka vaihtelee yksilöittäin. Tavallisia ovat ilmateitse kulkevat allergeenit, jotka aiheuttavat oireita niiden päästessä hengitysteihin. Hyviä esimerkkejä ovat pölypunkit, kissojen ja koirien eläinpöly, puiden ja kasvien
      siitepölyt ja sieni-itiöt. *snip*

Kirjastosta löytyy:
      Marjatta Malmberg, sisäilma-asiantuntija
      Allergia ja Astma-lehti, 11/2005

Vältä hajusteiden käyttöä

Kotikäyntikohteissani on monta kertaa ollut ast­maa sairastava oireileva miespotilas, jonka vaimo on mieltynyt hajusteiden käyttöön, koska itse ei ole allerginen eikä astmaattinen eikä kärsi hajuis­ta. Jos käynnille on menty naispotilaan takia, ovat miehen tupakoinnista tai askartelusta sisätiloissa syntyneet hajut saattaneet olla osasyy vaimon hengitystieoireiluun. Allergisen lapsipotilaan huo­neessa on taas voinut tapahtua perheen pyykki­huolto tuoksuineen, pienoismallien teko liiman­hajuineen ja lisäksi pölyisten perintökirjojen säi­lytys. On sitten ihmetelty, miksi lapsella on nenä jatkuvasti tukossa ja hän valittaa päänsärkyä tai väsymystä. Kotikäynneille ei ole pyydetty hajus­teiden käyton takia. On ollut helpompaa epäillä oi­reiden (silmien ja nenän ärsytys, hengenahdistus, yskä) syyksi mahdollista kosteus- ja homevauriota, rakennusmateriaaleja, naapurin tupakanpolttoa ja lemmikkieläintä joko itsellä tai naapurissa. On to­sin joskus kerrottu tunkkaisesta ilmasta asuntoon sisään astuttaessa.
      *snip*

• alkup.

kattavasta viestistä. Olemme asuneet homeasunnossa 3.5 vuotta ( nyt jo onneksi pois) joten epäilen oireiden tulleen sieltä!!
      Mutta nyt tällainen akuutti kysymys (johon en voi odottaa vastausta että pääsisimme lääkäriin)
      Tyttöni tarvitsisi nyt uuden sängyn... vanha homesaastunut(ei kylläkään enää siinä nuku)millainen sänky olisi paras?? Runkopatjallinen ei varmaankaan?? Olisiko sellainen sänky, jossa olisi vaahtomuovipatja paras??? Olisi edullinen uusia tarpeen vaatiessa ja helpompi viedä ulos tuulettumaan... kiitos

• Hajusteintolerantti

Meinasin kirjoittaa homeestakin, mutta jätin pois.
        Olen lueskellut homekeskustelua, ongelma näkyy olevan laaja.
        Onneksi pääsitte pois homeasunnosta.
        Kukaan ei pysty sanomaan, kuka sairastuu, ja mikä on esim. lapsuusajan homealtistuksen osuus myöhemmissä sairauksissa, mutta ruotsalaisissa tutkimuksissa koululaiset selvisivät terveinä, kun taas opettajat sairastuivat. Siinä seurattiin lapsia monta vuotta, ei havaittu kasvanutta sairastuttavuutta.
        Toivotaan, että tyttö ei sairastu astmaan!
        Itse olen pienen tytön (1 v 7 kk) isoäiti, onneksi heillä ei käytetä hajusteita - pystyn käymään kylässä. Sääliksi käy pikkulapsia, jotka eivät saa hengittää puhdasta ilmaa edes kotonaan.

Olen itse atoopikko ja hajustekemikaaliyliherkkä (ja ihoallerginen) ja allergioitakin löytyy.
        Kotona on pari vaahtomuovipatjaa päällekkäin, ei ongelmia. Mökillä on runkopatja. Sekin ok, mutta on tosiaan raskas esim. viedä ulos.
        Jos ongelmia pölypunkin kanssa, voi ostaa patjansuojuksen. Lakanat voi pestä välillä 95 asteessa. Pakkanen tappaa pölypunkit, nyt sitäkin on 'tarjolla'.

Katsoin Allergia- ja Astmaliiton sivulta.
        Allergiatunnus -linkin 'alla' on mm.

http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=663&lang=1

FAMILON - patjat ja sijauspatjat
        Kotimaiset Familon patjat valmistetaan korkealuokkaisista, turvallisista, hygieenisistä ja iholle miellyttävistä materiaaleista. Pehmusteet ovat hyvin hengittäviä ja pölyämättömiä. Yhteistyösarjaan kuuluvat patjat:Luxus Feeling, Futurex, Aeroflex ja lasten HipHop-mallisto.

Patjavalikoimaan kuuluu lisäksi erikoispehmustepatjat, jotka sijoitetaan sänkyyn joissa on säle- tai reikäpohja, jolloin patja tuulettuu altapäin. Yhteistyösarjaan kuuluvat: Futurex ja Aeroflex. Nämä ovat valmistettu Eterlon-erikoispehmusteesta tai Formax viskoelastisesta, lämpöjoustavasta erikoispehmusteesta. Näiden patjojen takuu on 5 vuotta.

Lisäksi pajamallistoon kuuluvat sijauspatjat, joiden tehtävänä on viimeistellä nukkumismukavuus. Sijauspatjojen päälinen kestää 60 vesipesun ja niiden täytteenä on Eterlon ja Formax pehmuste. Yhteistyösarjaan kuuluvat: Luxus Feeling, Futurex, Sijauspatjat 2,4,5 ja 6 sekä lasten HipHop-mallisto.

Allergianäkökulma: Tuotteiden materiaalina on tutkittu korkealuokkainen, herkistämätön, hygieeninen, hengittävä ja hajuton kuitutäyte ja korkealuokkainen ärsyttämätön pintamateriaali. Tuotteissa ei ole formaldehydiä.

Valmistaja: Finlayson Oy, Heikkiläntie 7, 00210 Helsinki, puh. 09-6226 140, Jälleenmyynti: Hyvin varustetut päivittäistavaraliikkeet
        ......

Siellä on myös tietoa tyynyistä ja peitteistä, lakanoista, yms.

Pääsivu: http://www.allergia.com/

• alkup.
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

Kukaan ei pysty sanomaan, kuka sairastuu, ja mikä on esim. lapsuusajan homealtistuksen osuus myöhemmissä sairauksissa, mutta ruotsalaisissa tutkimuksissa koululaiset selvisivät terveinä, kun taas opettajat sairastuivat. Siinä seurattiin lapsia monta vuotta, ei havaittu kasvanutta sairastuttavuutta.
        Itse olen pienen tytön (1 v 7 kk) isoäiti, onneksi heillä ei käytetä hajusteita - pystyn käymään kylässä. Sääliksi käy pikkulapsia, jotka eivät saa hengittää puhdasta ilmaa edes kotonaan.

Olen itse atoopikko ja hajustekemikaaliyliherkkä (ja ihoallerginen) ja allergioitakin löytyy.
        Kotona on pari vaahtomuovipatjaa päällekkäin, ei ongelmia. Mökillä on runkopatja. Sekin ok, mutta on tosiaan raskas esim. viedä ulos.
        Jos ongelmia pölypunkin kanssa, voi ostaa patjansuojuksen. Lakanat voi pestä välillä 95 asteessa. Pakkanen tappaa pölypunkit, nyt sitäkin on 'tarjolla'.

Kotimaiset Familon patjat valmistetaan korkealuokkaisista, turvallisista, hygieenisistä ja iholle miellyttävistä materiaaleista. Pehmusteet ovat hyvin hengittäviä ja pölyämättömiä. Yhteistyösarjaan kuuluvat patjat:Luxus Feeling, Futurex, Aeroflex ja lasten HipHop-mallisto.

Patjavalikoimaan kuuluu lisäksi erikoispehmustepatjat, jotka sijoitetaan sänkyyn joissa on säle- tai reikäpohja, jolloin patja tuulettuu altapäin. Yhteistyösarjaan kuuluvat: Futurex ja Aeroflex. Nämä ovat valmistettu Eterlon-erikoispehmusteesta tai Formax viskoelastisesta, lämpöjoustavasta erikoispehmusteesta. Näiden patjojen takuu on 5 vuotta.

Lisäksi pajamallistoon kuuluvat sijauspatjat, joiden tehtävänä on viimeistellä nukkumismukavuus. Sijauspatjojen päälinen kestää 60 vesipesun ja niiden täytteenä on Eterlon ja Formax pehmuste. Yhteistyösarjaan kuuluvat: Luxus Feeling, Futurex, Sijauspatjat 2,4,5 ja 6 sekä lasten HipHop-mallisto.

Allergianäkökulma: Tuotteiden materiaalina on tutkittu korkealuokkainen, herkistämätön, hygieeninen, hengittävä ja hajuton kuitutäyte ja korkealuokkainen ärsyttämätön pintamateriaali. Tuotteissa ei ole formaldehydiä.

Valmistaja: Finlayson Oy, Heikkiläntie 7, 00210 Helsinki, puh. 09-6226 140, Jälleenmyynti: Hyvin varustetut päivittäistavaraliikkeet
        ......

Menemme sänky ja patja ostoksille... ja ostan varmuuden vuoksi noita allergia ystävällisiä tuotteita. Toivotaan nyt ettei astmaa olisi, mutta pahalta näyttää. Oireet ovat olleet nyt jo niin pitkään.

• Saman läpikäynyt
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

......

Familon varmasti hyvä, mutta halvemmat hyvät löytyy Vormu liikkeestä. Laittakaa googleen. Tekevät petikokonaisuudet esim allergiasairaaloihin. Yksityinen voi tilata myös. Ystävällinen palvelu. Olemme olleet tyytyväisiä!

• Kandi

Lapsilla astman ensimmäinen oire on usein juuri öinen/aamuöinen yskä. Mutta voi se yskä toki tulla muustakin kuin astmasta.

• Toivottavasti saatte pian oikean lääkityksen. Kortisoni auttaa, tablettikortisoni myös homeoireisiin. Kyllä lapsen jatkuva yskä on usein astman merkki. Toivottavasti pääsette kunnon tutkimuksiin, mainitkaa homeesta. Astman sijaan voi kyse olla muustakin homesairaudesta. Homeasunnosta ei pidä tuoda tavaroita mukaan (mitään) niin kauan kuin jollain perheenjäsenellä on vielä oireita. Oireiden helpottuessa voi varovasti tuoda yhden tavaran kerrallaan ja kokeilla, tuleeko siitä mitään. Meillä käytiin kauhea taistelu pehmoleluista. Sadasta jäi jäljelle kolme pientä.

Oman astmaatikkolapseni diagnoosi tehtiin jatkuvan yskän perusteella. Hän yski elämänsä ensimmäiset kuusi vuotta lähes lakkaamatta, päivin ja öin. Hengitettävää kortisonia ei saanut kuulemma antaa isompia annoksia niin pienelle, pituuskasvukäyrää tuijotettiin koko ajan, koska hän oli hyvin lyhyt. Nyt hän on hoidossa lääkärillä, jonka mukaan pituuskasvua on hidastanut huonosti hoidettu astma, ei lääkitys. Astma onkin korjaantunut suurelta osin ja lääkitystä nostettu kovasti, välillä tablettikortisonilla. Nyt hän on kilpaurheilija.

Onnea teille muuton johdosta älkääkä ottako uuteen asuntoon sitä hometta mukaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe