Tiedän, että tästäkin aiheesta on ollut jo monesti puhetta, ja yritin selailla vanhempia juttuja, mutta mitään en löytänyt...
Mutta kysymykseni: Onko nyt näin, että pentua ei missään nimessä saa viedä toisten koirien lähelle ennen rokotuksia? Kuitenkin pentu pitäisi totuttaa erilaisiin eläimiin ja ihmisiin ennen tuota 12 vko ikää (koira omaksuu silloin hyvin uusia asioita?). Kirjoista on löytynyt ristiriitaistakin tietoa, joten olis mielenkiintosta kuulla muiden koiranomistajien kommentteja.
Kiitos jo etukäteen vastanneille!
Taas:pennun sosiaalistaminen
6
675
Vastaukset
- ...
Jos pennun emo on rokotettu asiallisesti, on pennulla äidinmaidosta tullut suoja tuon kolme ensimmäistä kuukautta. Muutenhan pentu tietenkin rokotettaisiin jo aiemmin, sillä kontaktit muiden koirien kanssa ovat tärkeitä.
- Mapuccino
olen toiminut Haukullisen mainitsemalla tavalla.
Eli ennen rokotuksia ollaan pennun kanssa tutustuttu sellaisiin koiriin, joiden tiedän olevan kilttejä ja joilla rokotukset on varmasti kunnossa. Itse en koskaan ole ottanut riskiä, että olisin vienyt pennun tapaamaan vieraita koiria ennen rokotuksia tai liikkumaan yleisillä kulkuväylillä, hyvin ovat kerinneet vielä senkin jälkeen omaksumaan uudet asiat, ikänä ei ole ollut mitään ongelmia. Tuon saman ohjeen olen antanut jokaiselle minulta lähtevälle pennulle.
Minusta tuo eka kuukausi on ihan hyvä käyttää pennun uuteen kotiutumiseen ja leimautumiseen uuteen omistajaan.
Jokainen tietty toimii tavallaan, mut mä toimin noin, kun pelkään todella kaikenmaailman pöpöjä.tähän pätee vanha sananlasku ei vara venettä kaada.
En koskaan vie rokottamatonta pentua toisten vieraiden koirien luokse, ja vältän sellaista ulkoilualuetta jossa muut koirat liikkuvat.- Pleura
umalehtinen kirjoitti:
tähän pätee vanha sananlasku ei vara venettä kaada.
En koskaan vie rokottamatonta pentua toisten vieraiden koirien luokse, ja vältän sellaista ulkoilualuetta jossa muut koirat liikkuvat.Emma touhusi parin tutun koiran kans ennen rokotuksia..ja mökillä oltiin ym...mutta en antanut haistella vieraiden koirien...enkä Emman tutkia kenenkään läjiä/pissoja.
- krb
Lenkillä katseltiin muita koiria välimatkan päästä ja jos toinen sanoi, että rokotukset kunnossa, niin vähän haisteltiin nenää. Tosin kaikilta ei aina ehtinyt kysymään, kun päästivät koiransa suoraan luokse mitään lupaa kyselemättä. *purnausta*
Meillä oli myös läheisellä eläinlääkärillä järjestetty "pentupiiri" mihin pennut pääsivät sosiaalistumaan ja leikkimään tunniksi kerran viikossa.
Meille kasvattaja neuvoi, että joka paikkaan vaan heti mukaan. Ja liputti myös emon maidosta saatujen vasta-aineiden puolesta. Tosin yksi naapurini jaksoi aina huolestua, että voivoi eikö sitä vieläkään ole rokotettu ja täällä te kävelette. Se ei oikeen ymmärtänyt, ettei sitä noin vaan rokoteta ennen tiettyä ikää.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1284836Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa143511Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1573320Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss302762Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu882513Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181833Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101452Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1311362Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky51314Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267