mika on bartholinin kysta

emilia

apua, mika on bartholinin kysta, missa sijaitsee jne.
kiitti!

26

18779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      Kyseessä on bartholinin rauhaset,jotka sijaitsevat emättimen alaosassa,molemmin puolisesti.Ovat normaalisti noin pavun kokoiset.Niiden tehtävänä on tuottaa eritettä ja joskus syystä tai toisesta ne saattavat tukkeutua ja tulehtua.Tulehdus on kivulias ja vaatii antibioottihoitoa.Rauhaset saattavat siis suurentua kananmunan kokoiseksi.Silloin puhutaan kystasta.Aiheesta on tosi vähän suomenkielistä tietoa saatavilla.

      • ¤¤¤¤¤¤

        Minulla on pari kertaa tulehtunut ja ensimmäisellä kerralla olin niin tuskissani etten pystynyt kunnolla kävelemään, rauhanen oli n kananmunan kokoinen. Tuska hellitti hetkessä kun lääkäri oli tyhjentänyt rauhasen...antibiootti kuuri, särkylääkettä ,viikko sairaslomaa ja viikon kuluttua tarkastuskäynti.


    • ####

      Bartholinin kysta voidaan myös kirurgisesti tyhjentää paikallispuudutuksessa.Itselläni on kerran tyhjennetty.Se tosin kasvoi parin viikon jälkeen takaisin samoihin mittoihin.Gynekologi sanoi että se saattaa suurentua ja pienentyä mutta jos ei ole kipuja tai muuta vaivaa,niin sen kanssa on vaan elettävä.Niitä myös poistetaan leikkauksella,mutta siihen sisältyy paljon riskejä,kuten muihinkin leikkauksiin.

      • leikattuon

        mulla tulehtui kuusi kertaa ja sitten leikkasivat. oli yhtä h-vettiä, kun aina turposi uudelleen ja täyttyi pingispalloksi. sitten se tyhjennettin ja antibioottia päälle. lopulta lääkäri onneksi sanoi, että nyt leikkausjonoon niin pääset vaivasta. olin jo itsekin siinä vaiheessa valmista kamaa leikkaukseen. leikkauksessa tuli jokin komplikaatio eli kysta ei ollutkaan kovin helppo irrottaa, kun oli tulehtunut niin monta kertaa, että oli kasvattanut kunnon kiinnikkeet. olin yhden yön sairaalassa ja sitten pääsin kotiin. haava oli kipeä aika pitkään, mutta olin esim. uhreilemassa jo viikon päästä. sitä piti vain suihkutella ja katsoa, että saa ilmaa eikä haudu. jälkeenpäin ei enää huomaa tai tunnu mitään eli parani.


      • Kristina
        leikattuon kirjoitti:

        mulla tulehtui kuusi kertaa ja sitten leikkasivat. oli yhtä h-vettiä, kun aina turposi uudelleen ja täyttyi pingispalloksi. sitten se tyhjennettin ja antibioottia päälle. lopulta lääkäri onneksi sanoi, että nyt leikkausjonoon niin pääset vaivasta. olin jo itsekin siinä vaiheessa valmista kamaa leikkaukseen. leikkauksessa tuli jokin komplikaatio eli kysta ei ollutkaan kovin helppo irrottaa, kun oli tulehtunut niin monta kertaa, että oli kasvattanut kunnon kiinnikkeet. olin yhden yön sairaalassa ja sitten pääsin kotiin. haava oli kipeä aika pitkään, mutta olin esim. uhreilemassa jo viikon päästä. sitä piti vain suihkutella ja katsoa, että saa ilmaa eikä haudu. jälkeenpäin ei enää huomaa tai tunnu mitään eli parani.

        Minulta leikattiin kyseinen rauhanen 5 päivää sitten. Kipuja ei ole ollut yllättäen ollenkaan!? Lääkäri sanoi, että leikkaus meni ok. Alue on vielä hieman turvonnut ja kipeän näköinen. Miten pitkään kestää, että se paranee kokonaan? Olisi todella hyvä kuulla jos jollakin on kokemusta asiasta?


      • paraneminen
        leikattuon kirjoitti:

        mulla tulehtui kuusi kertaa ja sitten leikkasivat. oli yhtä h-vettiä, kun aina turposi uudelleen ja täyttyi pingispalloksi. sitten se tyhjennettin ja antibioottia päälle. lopulta lääkäri onneksi sanoi, että nyt leikkausjonoon niin pääset vaivasta. olin jo itsekin siinä vaiheessa valmista kamaa leikkaukseen. leikkauksessa tuli jokin komplikaatio eli kysta ei ollutkaan kovin helppo irrottaa, kun oli tulehtunut niin monta kertaa, että oli kasvattanut kunnon kiinnikkeet. olin yhden yön sairaalassa ja sitten pääsin kotiin. haava oli kipeä aika pitkään, mutta olin esim. uhreilemassa jo viikon päästä. sitä piti vain suihkutella ja katsoa, että saa ilmaa eikä haudu. jälkeenpäin ei enää huomaa tai tunnu mitään eli parani.

        pääsen kuukauden kuluttua kyseisen rauhasen poistoon...kuinka kauan paraneminen kestää?..kun sattuu vielä kesäksi tuo meitsin leikkausaika. terveisin..Tiedosta kiitollinen :)


      • barthotar
        paraneminen kirjoitti:

        pääsen kuukauden kuluttua kyseisen rauhasen poistoon...kuinka kauan paraneminen kestää?..kun sattuu vielä kesäksi tuo meitsin leikkausaika. terveisin..Tiedosta kiitollinen :)

        Multa leikattiin bartholinin kysta muutama vuosi sitten. Tulehtui ja jouduin inhalle kuurille, mutta lopulta se onneksi parani eikä jälkiä jäänyt. Sen vain olen huomattu, kun rauhanen on käsittääkseni poistettu, että entisenlaista kiihotusliukkautta ei enää ole. Vai johtuneeko siitä.


      • Lev
        barthotar kirjoitti:

        Multa leikattiin bartholinin kysta muutama vuosi sitten. Tulehtui ja jouduin inhalle kuurille, mutta lopulta se onneksi parani eikä jälkiä jäänyt. Sen vain olen huomattu, kun rauhanen on käsittääkseni poistettu, että entisenlaista kiihotusliukkautta ei enää ole. Vai johtuneeko siitä.

        Mulla todettiin kyseinen kysta ekan kerran n. 2 vuotta sitten. Tänä kesänä huomasin sen uusiutuneen. Tällä kertaa se ei ollut tulehtunut, lääkäri kysyi tyhjennetäänkö vai annatko olla. Ajattelin että se tulehtuu joten tyhjennettiin.
        Tuntu ihan kauheelta ne puudutuspiikit sun muut, oon ihan verikammonen muutenkin! Nyt eilen suihkussa käydessä huomasin sen taas! Miksi ne uudistuu niin usein? Lääkäri sanoi, että jos se kiusaa jatkossa niin puolen vuoden leikkausjonoon vaan! Mut sekin pelottaa.. mitä mä nyt teen? Annanko kystan olla vai meenkö taas tyhjennyttämään sen? Kun ei tiedä tulehtuuko se uudestaan!?


      • kysta täälläkin
        Lev kirjoitti:

        Mulla todettiin kyseinen kysta ekan kerran n. 2 vuotta sitten. Tänä kesänä huomasin sen uusiutuneen. Tällä kertaa se ei ollut tulehtunut, lääkäri kysyi tyhjennetäänkö vai annatko olla. Ajattelin että se tulehtuu joten tyhjennettiin.
        Tuntu ihan kauheelta ne puudutuspiikit sun muut, oon ihan verikammonen muutenkin! Nyt eilen suihkussa käydessä huomasin sen taas! Miksi ne uudistuu niin usein? Lääkäri sanoi, että jos se kiusaa jatkossa niin puolen vuoden leikkausjonoon vaan! Mut sekin pelottaa.. mitä mä nyt teen? Annanko kystan olla vai meenkö taas tyhjennyttämään sen? Kun ei tiedä tulehtuuko se uudestaan!?

        ihana löytää kohtalotovereita.. mulla tapahtui tää kamalan nopeasti, sunnuntaina olin yhdessä nimeltä mainitsemattomassa kylpylässä ja sinä iltana alkoi rauhanen turpoamaan, maanantain vielä ihmettelin ja sinä iltana nousi kuume.. tiistaina pääsin lääkäriin, joka pisti heti lähetteen naistentautien polille, jonne pääsin myös samantien tyhjennykseen. parit antibiootit menee nytten.. kiva kun en edes tiennyt koko rauhasten olemassa olosta!

        ikävä kuulla että se on monella uusinut.. mä en kestäis enää toista semmoista kidutusta!! nää antibiootitkin pistää olon niin oksettavaks ja tätä pitäis vielä 8päivää kestää.. leikkausjonoon vaan kaikki joilla tää on toistuva vaiva, eihän tällästä kestä! varsinkin jos sillä rauhasella ei niin suurta merkitystä oo että se ois jotenki elintärkee ihmiselle..

        kuinka moni sai koskaan tietää että mikä tulehduksen aiheutti??? itsehän vaan EPÄILEN tuota kylpylää...


      • Kohtalotoveri
        kysta täälläkin kirjoitti:

        ihana löytää kohtalotovereita.. mulla tapahtui tää kamalan nopeasti, sunnuntaina olin yhdessä nimeltä mainitsemattomassa kylpylässä ja sinä iltana alkoi rauhanen turpoamaan, maanantain vielä ihmettelin ja sinä iltana nousi kuume.. tiistaina pääsin lääkäriin, joka pisti heti lähetteen naistentautien polille, jonne pääsin myös samantien tyhjennykseen. parit antibiootit menee nytten.. kiva kun en edes tiennyt koko rauhasten olemassa olosta!

        ikävä kuulla että se on monella uusinut.. mä en kestäis enää toista semmoista kidutusta!! nää antibiootitkin pistää olon niin oksettavaks ja tätä pitäis vielä 8päivää kestää.. leikkausjonoon vaan kaikki joilla tää on toistuva vaiva, eihän tällästä kestä! varsinkin jos sillä rauhasella ei niin suurta merkitystä oo että se ois jotenki elintärkee ihmiselle..

        kuinka moni sai koskaan tietää että mikä tulehduksen aiheutti??? itsehän vaan EPÄILEN tuota kylpylää...

        Mielenkiintoista sinänsä kuulla että tämä tosiaan uusii näinkin suurella mahdollisuudella kun minulle ei lääkäri uusimisesta juurikan varoittanut ekalla kerralla.

        Kaksi vuotta sitten ehti tulehtua ja suurentua kananmunan kokoiseksi, todella kivuliaaksi ennekuin avattiin kättärillä nukutuksessa. Nyt tunnistin oireet ajoissa ja parhaillaan antibiootit(Ditrim Duplo)päällä ja toivon tosiaan että näillä saisi kuriin.

        Toki ainut keino estää ilmeisenkin herkästi toistuva riesa on tuo poistaminen. Ja sinänsä poistolla ei pitäisi olla niin suurtakaan merkitystä sillä toinen rauhanen jää kuitenkin toimintaan. Kokemuksia???


      • nainen 40v
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Mielenkiintoista sinänsä kuulla että tämä tosiaan uusii näinkin suurella mahdollisuudella kun minulle ei lääkäri uusimisesta juurikan varoittanut ekalla kerralla.

        Kaksi vuotta sitten ehti tulehtua ja suurentua kananmunan kokoiseksi, todella kivuliaaksi ennekuin avattiin kättärillä nukutuksessa. Nyt tunnistin oireet ajoissa ja parhaillaan antibiootit(Ditrim Duplo)päällä ja toivon tosiaan että näillä saisi kuriin.

        Toki ainut keino estää ilmeisenkin herkästi toistuva riesa on tuo poistaminen. Ja sinänsä poistolla ei pitäisi olla niin suurtakaan merkitystä sillä toinen rauhanen jää kuitenkin toimintaan. Kokemuksia???

        Siis kananmunan kokoinen! Onkohan puolet liikaa? Miten ihmeessä voi edes kävellä kananmuna haaroissa?
        Itselläni on noin 1,5cm halkaisija paise eikä niin pieniä munia taida olla edes viiriäisellä.


      • ihan hyvin
        nainen 40v kirjoitti:

        Siis kananmunan kokoinen! Onkohan puolet liikaa? Miten ihmeessä voi edes kävellä kananmuna haaroissa?
        Itselläni on noin 1,5cm halkaisija paise eikä niin pieniä munia taida olla edes viiriäisellä.

        voi olla kananmunan, pingispallon tms. kokoinen kysta emättimen sivulla mikä ei suinkaan tarkoita että se olisi esim. häpyhuulessa, niinkuin paiseet monesti ovat.

        Ja toisaalta, eipä sitä juuri kävellä turvonnut kysta haaroissa.


      • toinen nelikymppinen
        ihan hyvin kirjoitti:

        voi olla kananmunan, pingispallon tms. kokoinen kysta emättimen sivulla mikä ei suinkaan tarkoita että se olisi esim. häpyhuulessa, niinkuin paiseet monesti ovat.

        Ja toisaalta, eipä sitä juuri kävellä turvonnut kysta haaroissa.

        luumunkokoiseksi turpoaa. Rauhanen sijaitsee pienissä häpyhuulissa, sisäpuolella siis, pehmytkudosten alueella. Ei siinä vaiheessa kovin helposti kävellä. Havainnot lähipiirin nuoren potilaan oireista ja vaivoista. Nyt lopulta poistettu rauhanen


      • vaikutuksia
        toinen nelikymppinen kirjoitti:

        luumunkokoiseksi turpoaa. Rauhanen sijaitsee pienissä häpyhuulissa, sisäpuolella siis, pehmytkudosten alueella. Ei siinä vaiheessa kovin helposti kävellä. Havainnot lähipiirin nuoren potilaan oireista ja vaivoista. Nyt lopulta poistettu rauhanen

        Toivottavasti toinen Bartholin rauhasista säilyy toimivana. Jos toinenkin joudutaan poistamaan nuorena, yhteiselo miehen kanssa voi häiriintyä yhdyntäkuivuudesta.


      • Tea tree oil
        vaikutuksia kirjoitti:

        Toivottavasti toinen Bartholin rauhasista säilyy toimivana. Jos toinenkin joudutaan poistamaan nuorena, yhteiselo miehen kanssa voi häiriintyä yhdyntäkuivuudesta.

        on auttanut minua kaksi kertaa. Pyöräilyloman jälkeen sain patin joka kasvoi aika isoksi. Painelin sitä vaikka sattui, pesin useita kertoja päivässä ja laitoin joka kerta tea tree öljyä päälle. Muutaman päivän jälkeen se puhkesi suihkussa ja olo helpottui heti! Tein samaa temppua äskettäin kun huomasin että oli sama juttu tulossa, ja tällä kertaa se ei ehtinyt kasvaa niin isoksi ennen kuin se puhkesi. Tuli myös pari päivää vähän veristä vuotoa siitä.


      • tuskainen!!
        Tea tree oil kirjoitti:

        on auttanut minua kaksi kertaa. Pyöräilyloman jälkeen sain patin joka kasvoi aika isoksi. Painelin sitä vaikka sattui, pesin useita kertoja päivässä ja laitoin joka kerta tea tree öljyä päälle. Muutaman päivän jälkeen se puhkesi suihkussa ja olo helpottui heti! Tein samaa temppua äskettäin kun huomasin että oli sama juttu tulossa, ja tällä kertaa se ei ehtinyt kasvaa niin isoksi ennen kuin se puhkesi. Tuli myös pari päivää vähän veristä vuotoa siitä.

        sattuu parhaillaan aivan s...tanasti. Olen jo viisi päivää syönyt antibiottia bartholiin, mutta kipu vain lisääntynyt, ja rauhanen suurentunut entisestään. Nyt kipu jyskyttää kokoajan, olenpa missä asennossa tahansa. JA nyt on sunnuntai!! Päivystykseen en mene kun haluan asiansa osaavalle yksityiselle gynelle joten huomenna vasta pääsen..prkl. Onko kellään mitään lievittäviä itsehoito ideoita!?!?


      • Barth
        tuskainen!! kirjoitti:

        sattuu parhaillaan aivan s...tanasti. Olen jo viisi päivää syönyt antibiottia bartholiin, mutta kipu vain lisääntynyt, ja rauhanen suurentunut entisestään. Nyt kipu jyskyttää kokoajan, olenpa missä asennossa tahansa. JA nyt on sunnuntai!! Päivystykseen en mene kun haluan asiansa osaavalle yksityiselle gynelle joten huomenna vasta pääsen..prkl. Onko kellään mitään lievittäviä itsehoito ideoita!?!?

        Itseltäni on leikattu ko. rauhanen. Sitä ennen oli monesti kivulias vaiva ja kun meni tosi kipeäksi, marssin suoraan Peijakseen. Kas vaan, kun hoitsu pelkäsi tehdä mitään mun kyynel oli potilaan (=minun) silmäkulmassa. Kutsui sitten lääkärin. No, lääkäri siitä laittamaan jotain litkua mikä muka piti puuduttaa ja sitten suoraan vaan veitsellä, vai mikä lie skalpelli, alkoi viiltää mua auki. Minä liuúin pritsillä ylöspäin että olisin päässy karkuun ja eukko ei kun vaan koittaa haparoida. Ei mitään puudutuspiikkejä, lääkettä tms. Sen jälkeen päättivät laittaa mut jonoon. Tällä välin jouduin vielä kertaalleen käymään siellä ja sitten sattui sellanen hoitaja/lääkäri joka imi ruiskulla paiseen tyhjäksi. Olo helpottui heti paitsi että olisi ollut hyvä olla saattaja. Meinas pyörryttää bussipysäkillä.
        Leikkaukseen pääsin mutta heittivät ulos ennen toimenpidettä, koska tuli joku hätätapaus. Halusivat kuiten laskuttaa päivältä ja tappelin laskun kanssa jota lopulta en maksanut. Kun sitte pääsin sinne, ja leikkaus oli ohi, kävi ilmi, että toinen häpyhuuli, pienempi, jäi roikkumaan takapäästään vaikka olin varmistellut ettei mitään ulkonäkömuutoksia tule. Nyt se on ikävä kun se tarttuu aina kiinni housuihin, siteisiin ym. Kattokaa kuka ja missä leikataan.


      • valkosipulia
        Barth kirjoitti:

        Itseltäni on leikattu ko. rauhanen. Sitä ennen oli monesti kivulias vaiva ja kun meni tosi kipeäksi, marssin suoraan Peijakseen. Kas vaan, kun hoitsu pelkäsi tehdä mitään mun kyynel oli potilaan (=minun) silmäkulmassa. Kutsui sitten lääkärin. No, lääkäri siitä laittamaan jotain litkua mikä muka piti puuduttaa ja sitten suoraan vaan veitsellä, vai mikä lie skalpelli, alkoi viiltää mua auki. Minä liuúin pritsillä ylöspäin että olisin päässy karkuun ja eukko ei kun vaan koittaa haparoida. Ei mitään puudutuspiikkejä, lääkettä tms. Sen jälkeen päättivät laittaa mut jonoon. Tällä välin jouduin vielä kertaalleen käymään siellä ja sitten sattui sellanen hoitaja/lääkäri joka imi ruiskulla paiseen tyhjäksi. Olo helpottui heti paitsi että olisi ollut hyvä olla saattaja. Meinas pyörryttää bussipysäkillä.
        Leikkaukseen pääsin mutta heittivät ulos ennen toimenpidettä, koska tuli joku hätätapaus. Halusivat kuiten laskuttaa päivältä ja tappelin laskun kanssa jota lopulta en maksanut. Kun sitte pääsin sinne, ja leikkaus oli ohi, kävi ilmi, että toinen häpyhuuli, pienempi, jäi roikkumaan takapäästään vaikka olin varmistellut ettei mitään ulkonäkömuutoksia tule. Nyt se on ikävä kun se tarttuu aina kiinni housuihin, siteisiin ym. Kattokaa kuka ja missä leikataan.

        Tuo teatreeöljy oli hyvä konsti, samaten valkosipuli, ja betadinella puhdistus monta kertaa päivässä, suolavedessäkin taisin istua. Näillä sain viimeksi keväällä taltutettua kun aloin olla jo epätoivoinen kun antibioottikaan ei tuntunut purevan. Laiton niin paljon kaikkea, että ihan kirveli, mutta ainakin auttoi! Kirvelykin ennemmin kuin se saamarin jyskyttävä kipu. Ja nyt taitaa vaiva iskeä toistamiseen. Eli luomurohdot kehiin.


      • Anonyymi
        barthotar kirjoitti:

        Multa leikattiin bartholinin kysta muutama vuosi sitten. Tulehtui ja jouduin inhalle kuurille, mutta lopulta se onneksi parani eikä jälkiä jäänyt. Sen vain olen huomattu, kun rauhanen on käsittääkseni poistettu, että entisenlaista kiihotusliukkautta ei enää ole. Vai johtuneeko siitä.

        Johtuu siitä. Mulla leikattiin vasemmalla puolella oleva barholinrauhanen myös pois ja lääkäri kertoi, et vaikuttaa juuri siihen ettei sitten kykene erittää kiihottuessa liukkautta. Se on ton rauhasen pääasiallinen työ. Kun se puuttuu, niin pitää ainakin nyt vanhemmiten käyttää liukasteita.


      • Anonyymi
        nainen 40v kirjoitti:

        Siis kananmunan kokoinen! Onkohan puolet liikaa? Miten ihmeessä voi edes kävellä kananmuna haaroissa?
        Itselläni on noin 1,5cm halkaisija paise eikä niin pieniä munia taida olla edes viiriäisellä.

        Ei todellakaan ole liioiteltua. Se todellakin kasvaa niin isoksi, et istumisestakin tuli haasteellista saatika kävelystä. Mut tosiaankin ison kananmunan kokoiseksi tuli ja leikattiin lopuksi pois koko barholinrauhanen pois.


    • Ikävä vaiva

      Miten tuota tea tree öljyä käytetään?
      Olisi ihana saada joku kotikonsti tähän vaivaan, mulla rauhanen on kerran tyhjennetty, mutta patti kasvaa vähän väliä takaisin, mutta ei onneksi vielä ainakaan yhtä isoksi ja tuskalliseksi kun ekalla kerralla. Eli patti välillä paranee itekseen mutta tulee hyvin nopeasti takaisin. Ihana kuulla että en ole ainoa joka kärsii tästä vaivasta, kertokaa ihmeessä jos olette keksineet jotain konsteja millä ehkäistä tulehduksen tuloa. Haluaisin rauhasen poistoon, mutta viimekerralla kun kävin niin gyne pelotteli oikein huolella ko. leikkauksesta, kuulemma todella isot riskit saada jotain komplikaatioita ja ulkonäkö vaurioita..huoh, ei kiva jos tätä sontaa pitää kestää loppuelämä :(



      Kiitos paljon jos joku vaivautuu vastaamaan!

      • nainen22vee

        En tuosta tea tree öljyä ole koskaan kokeillut mutta olen kärsinyt tästä vaivasta jos kolme vuotta. 4 kertaa nukutuksessa sitä operoitu muttei vieläkään ole parantunut. koko ajan kipeytyy uudestaan vaikka rauhsen kohdalla on auki oleva reikä.. olen vasta 22 enkä tämän takia ole 3 vuoteen pystynyt yhdyntään. ahdistaa koko homma enemmän kun mikään eikä lääkärit sitä suostu poistamaan, se on kuulemma kohdallani mahdotonta.. tuntuu että nuoruus menee näissä kivuissa. koko ajan sairaslomilla ja seuraavaa leikkaus aikaa odotellessa.. perseestä!!!
        olkaa onnellisia jos se sillä ekan kerran tyhjennyksellä on parantunut.. en tiedä tuleeko kohdallani koskaan paranemaan tämä vaiva.. :(


    • apuntame

      Minulla on suunnilleen emättimen aukon vieressä, syvemmällä isomman häpyhuulen ihon alla n. peukalonpään kokoinen patti, joka ei ole kipeä, huomasin sen jokunen viikko sitten. Voisiko se olla esim. tuollainen kysta? Ja auttaako siihen mikään? Eihän se kivuttomana ole toistaiseksi häirinnyt, mutta olisi silti kiva päästä siirä eroon. Teepuuöljyt ja betadinet tuskin auttavat kun patti on ihon alla.

    • ,

      Ei se ole tuo kyseinen Bart., ei se sijaitse mainitsemassasi paikassa.

      Googlaamalla löytyy tietoa yllin kyllin, kuviakin.

    • -kipuinen-

      onko kellään jäänyt yhteen kertaan ?
      mietin vaan kun ihmiset valittaa että uusii ja ei saa hoitoa... ja mielellään yksityiskohtaisia lisätietoja miten on avattu/puhkastu ja mitä antibiootteja saanut.
      minusta paras tapa on kylmäspray ja viilto, spray hätkähdyttää kun sitä toosaan ruiskutettiin mutta viiltoa en kyllä tuntenut, enkä myöskään kohtaa löytäny vaikka kuinka peilillä katsoin, taisin pyytää ukkoakin vilkasemaan missä viilto mutta ei löytynyt. myös se kiinnostaisi että kun se itsekeen puhkeaa niin mistä kohtaan tarkalleen?

    • Kipu loppui

      Mulla viillettiin tänään auki golfpallon kokoinen kysta/paise. Onneks oli luottolääkäri, sain ensin kylmäsprayn ja sitten puudutuksen, kun tulehtunut patti oli niin kipeä, ettei se kestänyt edes puudutuspiikkiä.

      Märkää laskettiin ulos, nyt vain toivon, että paranee hyvin.

      Bartholinin kysta mulla on ollut 13 vuotta. Toteamisen jälkeen se on ollut käytännössä oireeton, toki pullistuma on ja pysyy. Nyt tulehtu ekaa kertaa sitten ilmestymisensä jälkeen, mikä oli siis 13 vuotta sitten. Normaalia elämää tän kanssa on pystynyt elämään muuten.

      Jos osaat englantia, niin googlaa bartholin ja NHS eli Englannin kunnallinen terveydenhuolto, siellä hyviä hoitovinkkejä kotihoitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe