sebring polttimot

julle05

kertokaas mulle et millaset ajovalo polttimot on -06sessa sebringissä??!! väittävät liikkeellä et h7!? tilasin just auton et ei oikein voi kattoa...

13

4062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scy

      En tiedä, onko uusimpaan vuosimalliin muutettu sitten polttimot, mutta ainakin itselläni faceliftin jälkeisessä mallissa (vm. 2004) on erittäin harvinaiset "jenkkimalliset" H13 -polttimot, jotka maksavat merkkiliikkeissä maltaita eikä niitä Suomesta muualta saakaan.

      Tätä aikaisemmin ennen faceliftiä (2001-2003) malleissa oli yleisemmät, normaalit H4-polttimot.

      Jotenkin tuntuu tuo väite H7-polttimoista vähän ihmeelliseltä? Eikös. ko. polttimo ole ns. yksilankainen, eli pitkille ja lyhyille valoille pitäisi olla tällöin omat polttimonsa ja samoin omat heijastimensa? (eli ns. nelivalojärjestelmä).

      Ymmärtääkseni Sebringissä kuitenkin on vain yksi heijastin ajovaloille, joten siinä täytyy olla jokin kaksilankainen poltin kuten H4 tai H13. (En nyt siis ole 100% varma oliko tuo H7 yksilankainen vai ei - näin kuitenkin muistelisin).

      Oma veikkaukseni kuitenkin on, että automyyjä ei ole tiennyt mistä puhuu ja uudessakin Sebringissä on edelleen samat H13 -polttimot.

      • leku

        kyllä automyyjä on oikeassa. Vm.2005 Sebringissä kyllä myös minun mielestäni lyhyillä ja pitkillä valoilla on omat polttimonsa. Kyllä ne ovat H7-polttimot.


      • julle05
        leku kirjoitti:

        kyllä automyyjä on oikeassa. Vm.2005 Sebringissä kyllä myös minun mielestäni lyhyillä ja pitkillä valoilla on omat polttimonsa. Kyllä ne ovat H7-polttimot.

        kiitti kumminki!


      • polttimot

        "Aikoinaan" sitä tarjottiin 05-Sebringiin myös väen väkisin noita H7-polttimoita, ja aivan - siellä merkkiliikkeessä. Kompuutterit ja kaikki talon tietämys vakuuttivat H7:n nimeen, mutta kun taskusta kaivoin sen H13:sta näytille niin sitten hiljeni asiantuntemus.

        Oliskohan kuitenkin varminta odotella se auto ensisksi(onnittelut etukäteen valinnasta) ja sitten keskittyä varaosamaailmaan. Itse olen tuonut tuohon 05-Sebringiin H13-polttimot duunireissuilta Saksasta, josta löytyi laajempi variaatio noita Suomen harvinaisuuksia ja yli puolet halvemmalla kappalehinnalla - siis jos sattuu pyörimään siellä päin.


      • polttimot...
        polttimot kirjoitti:

        "Aikoinaan" sitä tarjottiin 05-Sebringiin myös väen väkisin noita H7-polttimoita, ja aivan - siellä merkkiliikkeessä. Kompuutterit ja kaikki talon tietämys vakuuttivat H7:n nimeen, mutta kun taskusta kaivoin sen H13:sta näytille niin sitten hiljeni asiantuntemus.

        Oliskohan kuitenkin varminta odotella se auto ensisksi(onnittelut etukäteen valinnasta) ja sitten keskittyä varaosamaailmaan. Itse olen tuonut tuohon 05-Sebringiin H13-polttimot duunireissuilta Saksasta, josta löytyi laajempi variaatio noita Suomen harvinaisuuksia ja yli puolet halvemmalla kappalehinnalla - siis jos sattuu pyörimään siellä päin.

        Täytyy vielä mainita kuriositeettinä, että 05-Sebringin mauaali kertoo autossa olevan H4-polttimot!


      • Scy
        leku kirjoitti:

        kyllä automyyjä on oikeassa. Vm.2005 Sebringissä kyllä myös minun mielestäni lyhyillä ja pitkillä valoilla on omat polttimonsa. Kyllä ne ovat H7-polttimot.

        Jos autossa on omat polttimonsa lyhyillä ja pitkillä, kun umpiossa on vain yksi heijastin valoille. Toinen heijastin on etuvilkulle ja kolmas pois kytketty jenkkiläinen "huomiovalo".

        Näin siis, mikäli valot eivät ole muuttuneet sitten vuosimallin 2004, ja ainakaan ulkonäkönsä perusteella eivät ole.

        Uskaltaisin siis edelleenkin väittää, että yhtä lailla 2005 kuin 2006 vuosimalliset Sebringit syövät edelleen noita H13 -polttimoita, kuten oma 2004:nkin.

        2001-2003 vanhempi littunokkainen taas kelpuuttaa umpioihinsa perinteistä H4:sta.

        Ja Sebringin valokantamahan on verrattain huono. Alkuperäispolttimo on Sylvania:n valmistama regular-H13 (joka on siis Osram, mutta jenkeissä tunnettu tuolla Sylvania nimellä). Tilasin itse eBayn kautta Sylvania Xtra Vision H13:t, joiden pitäisi tuoda n. 20-30% lisää valotehoa.

        Tuote on siis sama kuin Osram Super 30%.

        Käytännössä valon lisääntymisen huomasi - polttimot ovat hieman kirkkaammat ja valo kantaa jonkin verran pidemmälle - toki käyttöikä on näillä myös jonkin verran lyhempi.

        Voin kuitenkin suositella Xtra Visioneja alkuperäisten tilalle - helpoin ja kustannustehokkain tapa valotehon parantamiseen.

        Noita H13-polttimoita ei vieläkään taida ainakaan Suomesta kovin hyvin saada.


      • <,.-'
        polttimot... kirjoitti:

        Täytyy vielä mainita kuriositeettinä, että 05-Sebringin mauaali kertoo autossa olevan H4-polttimot!

        Itsellä myös -04 2.7 lx. Manuaali kertoo autossa olevan H4 polttimot. mitäs vittua se sitten tarkoittaa? paskapuheita vai...??


    • julle05

      kertokaas onko tuo H 13 sama kuin joku HB sarjan polttimoista(em HB 5??)???

      väittävät meinaan joka paikassa et H 4 on tiettävästi ainoa polttimo jossa on kaksi hehkulankaa(pitkä ja lyhyt samassa)....

      eikös pitkä ja lyhyt ole samasta?!

      olis tärkee tietää et osaa tilata oikean xenon muuntosarjan! paljon ajoa pimeällä, ei tule kuuloonkaa et ajais niillä vakio valoilla!!!

      • Sebring 2.7 Limited -05

        H13 = 9008.


      • Scy

        "kertokaas onko tuo H 13 sama kuin joku HB sarjan polttimoista(em HB 5??)???"

        Yhdyn edelliseen: H13 = 9008

        "väittävät meinaan joka paikassa et H 4 on tiettävästi ainoa polttimo jossa on kaksi hehkulankaa(pitkä ja lyhyt samassa)...."

        Eivät vain tiedä asioista. H13 on uudempi, H4-polttimorakenteen pohjalta suunniteltu polttimo, jossa on pyritty valotehon parantamiseen ja polttimon iän kestoon. Kummassakaan ei ole käsittääkseni kovin hyvin onnistuttu...

        H13-polttimotyyppi on uusi, vuonna 2004 esitelty tyyppi, joka on käytössä Suomessa toistaiseksi ainoastaan Sebringin facelitin jälkeisissä malleissa 2004 -->

        "eikös pitkä ja lyhyt ole samasta?!"

        H13 polttimossa on kaksi hehkulankaa saman polttimon sisällä, samoin kuin H4:ssa. Hehkulangan sijoittelulla ja varjostimella ohjataan valo ns. pitkiksi ja lyhyiksi. Eli vastaus kyllä.

        "olis tärkee tietää et osaa tilata oikean xenon muuntosarjan! paljon ajoa pimeällä, ei tule kuuloonkaa et ajais niillä vakio valoilla!!!"

        Mitenkäs meinasit ajella Xenoneilla suomessa pelkästään lyhyillä valoilla? Sillä asentamalla tuommoisen sarjan, menetät autosta kokonaan pitkät valot.

        JA kaiken lisäksi paketista tulee laiton. Xenon-valoja ei saa käyttää kuin xenon-käyttöön hyväksyityissä umpioissa (Sebringissä halogeenikäyttöön hyväksytyt) ja autossa tulee olla automaattinen valojen korkeudensäätö (Sebringissä manuaalinen). Ajovalopesurit toki Sebringistä löytyvät (paitsi Signaturesta), jotka vaaditaan myös Suomessa Xenon valojen yhteydessä aina.

        Markkinoilla on noita Xenon-sarjoja vaikka minkälaisia, mutta Sebringiin et saa laillisesti Xenoneja millään, ellei joku valmistaja tosiaan tee ko. autoon hyväksyttyjä Xenon-umpioita.

        Itsekin aikoinani etsiskelin tämmöistä ratkaisua, mutta totesin sen mahdottomaksi.

        Markkinoilla on myös muutamia "kaksoistekniikkaan" perustuvia H4-xenon sarjoja, joissa pitkä ja lyhyt valo hoidetaan siten, että xenon-polttimo liikkuu eräänlaisen varjostimen takana. Nämä ovat täyttä hupatusta ja valokuvio on mitä on. Vastaantulija häikäistyy ja itse ei näe mitään huonon valokuvion vuoksi. Eikä noita kaksois-xenon-sarjoja ole edes H13-polttimoisina, vaan pelkästään H4.

        Itse totesin valotehon parantamiseksi järkevimmäksi vaihtoehdoksi vaihtaa polttimot 20% kirkkaampiin. H13-polttimoita et saa suomesta kirkkaampina, mutta alkuperäisen Sylvania-polttimon tilalle saa esim. eBaysta tilattua Sylvania Xtra Vision 20% polttimot, jotka parantavat jonkin verran Sebringin heikkojen valojen kantamaa.

        (Sylvania on siis Osram, joka tunnetaan jenkeissä Sylvania-merkkisenä).


    • au-lite

      H13 -polttimot, joita myy esim. Nokialla V.Pihlajamäki Ky hintaan 10,80 € / kpl.

    • sebe2002

      vastasit juuri melkein 10v vanhaan viestiin

    • juttuihme

      Ihme juttuja, ne on H4.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe