Mikä aiheuttaa seuraavan ilmiön?
Kierroksilla 3000-3200 moniurahihna päästää valituksen. Onneksi ääni ei kuulu auton sisälle. Ulkopuolelta sen kuulee hyvin. Ääni on tosiaan kova.
Silikoonilla äänen saa pois pariksi päiväksi, mutta palaa taas. Tosiaan vain reilun 3000 kierroksen kohdalla.
Hihna on vaihdettu pari vuotta sitten ja on hyvässä kunnossa.
Hihna vinkaisee
6
2812
Vastaukset
- ässä
Ei siihen saa silikoonia laittaa,se alkaa luistaa
- W126
No voi voi.
Enpä ole huomannut.
- Kaapo
Luisto kertoo, että kiristää pitäisi paikkoja. Muuten tuo kierrosluku 3200, hihna ulvaisee kun kone pääsee "alueelle" ja väännön nousu alkaa tosissaan. Eipä taida remmi pysyä kyydissä aivan sillä kohtaa.
Samaa ilmiötä voi soveltaa hiukan huonosti pitävään kytkimeen. Kun vääntö- ja tehokäyrä nousevat riittävästi, niin kytkin lyö aavistuksen tyhjää tämän "piikin" kohdalla. Näin kävi mm. manuaali-Ponchossa, vaikka kytkin kesti tasaiset alhaiset ja korkeat kiepit luistamatta, niin tuossa tehonnousun kohdalla "haukkasi" hieman joutavaa.
Juu ja ei: vinkuvalle hihnalle voi antaa ensiapua mutta vain ulkoisesti ja hyvin niukasti. Kun mylly käy tyhjäkäynnillä, niin suihkutetaan CRC:tä tms. aivan hentoisesti hihnan ulkoreunalle, ei edes sivuille, saati sisäpuolelle tai hihnapyörille.- W126
hihna vinkuu myös tasakaasulla, kun pitää kierroksia tuossa reilussa 3000:ssa. Ei pelkästään kiihdytyksessä. Ihan vapaallakin auto paikallaan.
Se on outoa, että edes kylminä aamuina, ei hihna vinkaise, kun käynnistää. Sillon se vingahtaa, jos joskus.
Vinkumista on ollut yli vuoden jo. Eilen vaan otti korvaan, kun vaimo lähti ajaan ja kuuntelin vierestä.
No... ei se vakavaa ole, voihan sitä pikkasen koittaa kiristää sitä hihnaa ja kuunnella uudelleen.
Muuten:
Niin liukkaaksi ei moniurahihnaa spray-silikoonilla saa, että se alkaisi sen takia luistamaan....tietty koko purkin jos laittaa ja auto sammuksissa :)
Lisäksi ne ylimääräiset liukasteet lähtee, kyllä samantein siitä pinnalta pois ja liukastetta jää vain sivuille. - Kaapo
W126 kirjoitti:
hihna vinkuu myös tasakaasulla, kun pitää kierroksia tuossa reilussa 3000:ssa. Ei pelkästään kiihdytyksessä. Ihan vapaallakin auto paikallaan.
Se on outoa, että edes kylminä aamuina, ei hihna vinkaise, kun käynnistää. Sillon se vingahtaa, jos joskus.
Vinkumista on ollut yli vuoden jo. Eilen vaan otti korvaan, kun vaimo lähti ajaan ja kuuntelin vierestä.
No... ei se vakavaa ole, voihan sitä pikkasen koittaa kiristää sitä hihnaa ja kuunnella uudelleen.
Muuten:
Niin liukkaaksi ei moniurahihnaa spray-silikoonilla saa, että se alkaisi sen takia luistamaan....tietty koko purkin jos laittaa ja auto sammuksissa :)
Lisäksi ne ylimääräiset liukasteet lähtee, kyllä samantein siitä pinnalta pois ja liukastetta jää vain sivuille.Jos tasakaasullakin vinkuu, niin sitten onkin ovelampi probleemi. Saatko kuinka paikannettua vinkunan, ettei tulisi sittenkin jostain apulaitteesta, noin kuin sopivalla pyörimisnopeudella.
Edellisen kiesin hihna tyytyi olemaan vinkumatta aina kuukauden verran tuollaisen pintapuolisen sumutuksen jälkeen. Se kitisi tyhjäkäynnillä. - juha
W126 kirjoitti:
hihna vinkuu myös tasakaasulla, kun pitää kierroksia tuossa reilussa 3000:ssa. Ei pelkästään kiihdytyksessä. Ihan vapaallakin auto paikallaan.
Se on outoa, että edes kylminä aamuina, ei hihna vinkaise, kun käynnistää. Sillon se vingahtaa, jos joskus.
Vinkumista on ollut yli vuoden jo. Eilen vaan otti korvaan, kun vaimo lähti ajaan ja kuuntelin vierestä.
No... ei se vakavaa ole, voihan sitä pikkasen koittaa kiristää sitä hihnaa ja kuunnella uudelleen.
Muuten:
Niin liukkaaksi ei moniurahihnaa spray-silikoonilla saa, että se alkaisi sen takia luistamaan....tietty koko purkin jos laittaa ja auto sammuksissa :)
Lisäksi ne ylimääräiset liukasteet lähtee, kyllä samantein siitä pinnalta pois ja liukastetta jää vain sivuille.Moniurahihna alkaa vinkumaan varmaan joko löysyyttään tai sitten hihna on kulunut eikä kitkapinta -ala ole enää riittävä (hihnan urat ei tapaa hihnapyörään jos on urissa pyöreyttä / hihnapyörä itsessään kulunut ja urat pyöristynyt?).
Onko w126:ssa samanlainen kiristyshärdelli kuin w124:ssä eli jousivetoinen vai onko kiristys "manuaalinen" eli pultista kireemmälle tjs? Jos kiristyy jousella niin nehän saattaapi kuoleentua, lisäksi kiristinrullan laakeri / akseli on kuluvaa tavaraa jolloin kiristinpyörä vetää vinoon ja nopeuttaa hihnan kulumista "syömällä" sitä kun keskinäinen linja ei ole kohdallaan.
Nää veikkaukset perustuu siis w124 hihnahärdelliin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411359
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa301980- 43865
- 33641
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145633- 38597
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528538Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107508