Hihna vinkaisee

W126

Mikä aiheuttaa seuraavan ilmiön?

Kierroksilla 3000-3200 moniurahihna päästää valituksen. Onneksi ääni ei kuulu auton sisälle. Ulkopuolelta sen kuulee hyvin. Ääni on tosiaan kova.

Silikoonilla äänen saa pois pariksi päiväksi, mutta palaa taas. Tosiaan vain reilun 3000 kierroksen kohdalla.

Hihna on vaihdettu pari vuotta sitten ja on hyvässä kunnossa.

6

2812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ässä

      Ei siihen saa silikoonia laittaa,se alkaa luistaa

      • W126

        No voi voi.

        Enpä ole huomannut.


    • Kaapo

      Luisto kertoo, että kiristää pitäisi paikkoja. Muuten tuo kierrosluku 3200, hihna ulvaisee kun kone pääsee "alueelle" ja väännön nousu alkaa tosissaan. Eipä taida remmi pysyä kyydissä aivan sillä kohtaa.

      Samaa ilmiötä voi soveltaa hiukan huonosti pitävään kytkimeen. Kun vääntö- ja tehokäyrä nousevat riittävästi, niin kytkin lyö aavistuksen tyhjää tämän "piikin" kohdalla. Näin kävi mm. manuaali-Ponchossa, vaikka kytkin kesti tasaiset alhaiset ja korkeat kiepit luistamatta, niin tuossa tehonnousun kohdalla "haukkasi" hieman joutavaa.

      Juu ja ei: vinkuvalle hihnalle voi antaa ensiapua mutta vain ulkoisesti ja hyvin niukasti. Kun mylly käy tyhjäkäynnillä, niin suihkutetaan CRC:tä tms. aivan hentoisesti hihnan ulkoreunalle, ei edes sivuille, saati sisäpuolelle tai hihnapyörille.

      • W126

        hihna vinkuu myös tasakaasulla, kun pitää kierroksia tuossa reilussa 3000:ssa. Ei pelkästään kiihdytyksessä. Ihan vapaallakin auto paikallaan.

        Se on outoa, että edes kylminä aamuina, ei hihna vinkaise, kun käynnistää. Sillon se vingahtaa, jos joskus.

        Vinkumista on ollut yli vuoden jo. Eilen vaan otti korvaan, kun vaimo lähti ajaan ja kuuntelin vierestä.

        No... ei se vakavaa ole, voihan sitä pikkasen koittaa kiristää sitä hihnaa ja kuunnella uudelleen.

        Muuten:
        Niin liukkaaksi ei moniurahihnaa spray-silikoonilla saa, että se alkaisi sen takia luistamaan....tietty koko purkin jos laittaa ja auto sammuksissa :)

        Lisäksi ne ylimääräiset liukasteet lähtee, kyllä samantein siitä pinnalta pois ja liukastetta jää vain sivuille.


      • Kaapo
        W126 kirjoitti:

        hihna vinkuu myös tasakaasulla, kun pitää kierroksia tuossa reilussa 3000:ssa. Ei pelkästään kiihdytyksessä. Ihan vapaallakin auto paikallaan.

        Se on outoa, että edes kylminä aamuina, ei hihna vinkaise, kun käynnistää. Sillon se vingahtaa, jos joskus.

        Vinkumista on ollut yli vuoden jo. Eilen vaan otti korvaan, kun vaimo lähti ajaan ja kuuntelin vierestä.

        No... ei se vakavaa ole, voihan sitä pikkasen koittaa kiristää sitä hihnaa ja kuunnella uudelleen.

        Muuten:
        Niin liukkaaksi ei moniurahihnaa spray-silikoonilla saa, että se alkaisi sen takia luistamaan....tietty koko purkin jos laittaa ja auto sammuksissa :)

        Lisäksi ne ylimääräiset liukasteet lähtee, kyllä samantein siitä pinnalta pois ja liukastetta jää vain sivuille.

        Jos tasakaasullakin vinkuu, niin sitten onkin ovelampi probleemi. Saatko kuinka paikannettua vinkunan, ettei tulisi sittenkin jostain apulaitteesta, noin kuin sopivalla pyörimisnopeudella.

        Edellisen kiesin hihna tyytyi olemaan vinkumatta aina kuukauden verran tuollaisen pintapuolisen sumutuksen jälkeen. Se kitisi tyhjäkäynnillä.


      • juha
        W126 kirjoitti:

        hihna vinkuu myös tasakaasulla, kun pitää kierroksia tuossa reilussa 3000:ssa. Ei pelkästään kiihdytyksessä. Ihan vapaallakin auto paikallaan.

        Se on outoa, että edes kylminä aamuina, ei hihna vinkaise, kun käynnistää. Sillon se vingahtaa, jos joskus.

        Vinkumista on ollut yli vuoden jo. Eilen vaan otti korvaan, kun vaimo lähti ajaan ja kuuntelin vierestä.

        No... ei se vakavaa ole, voihan sitä pikkasen koittaa kiristää sitä hihnaa ja kuunnella uudelleen.

        Muuten:
        Niin liukkaaksi ei moniurahihnaa spray-silikoonilla saa, että se alkaisi sen takia luistamaan....tietty koko purkin jos laittaa ja auto sammuksissa :)

        Lisäksi ne ylimääräiset liukasteet lähtee, kyllä samantein siitä pinnalta pois ja liukastetta jää vain sivuille.

        Moniurahihna alkaa vinkumaan varmaan joko löysyyttään tai sitten hihna on kulunut eikä kitkapinta -ala ole enää riittävä (hihnan urat ei tapaa hihnapyörään jos on urissa pyöreyttä / hihnapyörä itsessään kulunut ja urat pyöristynyt?).
        Onko w126:ssa samanlainen kiristyshärdelli kuin w124:ssä eli jousivetoinen vai onko kiristys "manuaalinen" eli pultista kireemmälle tjs? Jos kiristyy jousella niin nehän saattaapi kuoleentua, lisäksi kiristinrullan laakeri / akseli on kuluvaa tavaraa jolloin kiristinpyörä vetää vinoon ja nopeuttaa hihnan kulumista "syömällä" sitä kun keskinäinen linja ei ole kohdallaan.
        Nää veikkaukset perustuu siis w124 hihnahärdelliin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1449
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1049
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      161
      743
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      690
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      557
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe