Millä viikolla vauva laskeutuu?

Susa

Millä viikolla vauva laskeutuu suurinpiirtein?

Millä viikolla teillä se tapahtu joilla on laskeutunu?

Miltä tuntui vai tunteeko sen?

10

7027

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piia

itselläni rv 38 6 ja viime neuvolakäynnillä kätilö tunnusteli vatsaani ja sanoi ettei ainakaan vielä ole vauvan pää kiinnittynyt synnytyskanavaan..?
      ja eihän se kaikilla kiinnity/laskeudu ollenkaan..mutta itsestäni tuntuu että olisi laskeutunut kun jotenkin tuntuu painetta alapäässä ja vessassa saa käydä kokoajan..

• Michelle

Ymmärtääkseni laskeutuminen kuuluu näihin raskauden yksilöllisiin asioihin... Itselläni on nyt menossa rv 36 ja vauva on ollut laskeutunut jo pitkään (kuukauden?), mutta ei ainakaan viikko sitten ollut vielä kiinnittynyt.

Ystävälläni poika ei laskeutunut ennen kuin synnytyksessä (joka päättyi lopulta keisarinleikkauksen). Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna ero laskeutumisessa voisi johtua siitä, että ystäväni on kapealanteinen, ja minulla on tällainen latinomalli =)

Minä en erityisesti huomannut laskeutumista, vaikka kylläpä noita alapään luita on välillä särkenyt... Ja vatsa tietenkin valahti alemmas. Paineen tunne alapäässä liittyy ilmeisesti myös asiaan, itse en ole sitä erityisemmin huomioinut.

• janeminttu

eka raskauden aikana vauva laskeutui rv26 ja nyt se tapahtui rv28. mutta "ohjekirjoissa" lääkärit ovat arvioineet sen tapahtuvan rv30 ja siitä eteenpäin. en itse ole sitä huomannut muuten kun vauva liikuttaa päätään, se tuntuu tuolla nivusien välissä. välillä tuntuu että iso ilmapallo tulisi alapäästä ulos kun vauva venyttelee oikein pitkäksi. maha mulla on vieläkin ylhäällä, vaikka vauva jo lähtökuopissa. helpompi olisi hengitellä kun vähän tipahtaisi : )

• PikkuLilliEmonen

Muakin kiinnostaa millä viikoilla muilla on laskeutunut vauva, ja mikä on normaalin viitearvoissa!!

Eli mulla tuli ihan karsee painontunne tällä viikolla lantioon ja koko ajan saa pissata, ja mahakin valahti selkeesti alemmas. Välillä särkee lantion luita (lähinnä häpyluuta ja häntäluuta) uudella tapaa, ja nukkumisesta tuli erityisen tukalaa. Tänään neuvolassa todettiin, että laskeutunut on (ei kiinnittynyt vielä).

Mulla siis laskeutuminen tapathui 32 3 (suunnilleen) ja nyt siis 32 6.

Toivottavasti vauva ei synny vielä :/ Jokaisesta asiasta saa näköjään huolenaiheen raskaudessa. :D

• Mona-Äiti-Rv 32

Hmm.. Mullakin ollut rv 30 lähtien "ilmakupla ja purkkapallo" -tuntemuksia tuolla alhaalla, välillä oikein kirpsakkaita kunnon poksahteluja! Välillä olen oikein pelästynyt niitä, kun paukahtaa niin lujasti tuonne alhaalle. Mutta se mikä on positiivista on että vauvan liikkeet tuntuvat edelleen alamahalla ja kyljissä sekä kylkiluissa, toivonkin että vauva olisi tällä kertaa oikein päin.

Itse en usko että vauva laskeutuu ennen rv 30, tämäkin tietenkin yksilöllistä. Itselläni esikoinen kääntyi vielä todella lähellä laskettua aikaa perätilaan.

Nyt odottelenkin innolla että koska pääsen ultraan, siis katsomaan minkälainen tarjonta tällä kertaa, en jostakin kumman syystä luota niihin "käsikopelolla vatsan päältä" diagnooseihin, oma luottamus omaan tuntemuksiin pelasti esikoisen raskausaikana tukalalta synnytykseltä.

pikkuLilliEmonen: Raskaus on kyllä todella stressaavaa, itsekkin olen tämän raskauden aikana saanut pelätä ja murehtia aivan liikaa. Olemme suurinpiirtein samoilla viikoilla, itse jäin juuri sairaslomalle kun supistuksia alkoi tulemaan vähän liikaa ja paineetkin nousi, onneksi saivat tilanteen kääntymään ja pääsin vielä jopa kotiinkin, nyt odottelen "kintut ristissä" ja makoilen :) Toivoisin että vielä sen reilu 3vkoa ainakin pysyisin kahtena enkä jakautuisi. Voimia sinulle!

• PikkuLilliEmonen

Moikka Mona-äiti-rv32!! Itse olen kans tuntenut välillä sellasta järkkyä purkkapallotunnetta, olen tyhmänä ajatellut että "toivottavasti vauva ei puhkaise kalvojaan sormella tms". :D

Itsekkään en noihin käsikopeloihin luota, enkä neuvolan terkkaan muutenkaan ihan kauheasti. Hän arveli mahan päältä, että lapsi olisi nyt noin 2,5kg kokoinen, sanoi sitä pieneksi, vaikka käsittääkseni tuon kokoinen vauva olisi näille viikoille hieman keskimääräistä suurempi!

Itsellä la 3.3. ja toivon että ainakin ensi kuun puoliväliin eli kuukauden pysyisin kans yhtenä kappaleena. Mulla on vielä niin paljon kaikkea omaa tekemistä ja kaipaisin vielä hetken lepoa ja rauhaa. Supparit tuttuja myös täällä, mulla alkoi harkkarit jo rv 14 ja on jatkunu siitä asti, välillä niitä on vähemmän ja välillä enemmän, mut kuitenkin selkeesti vähintään kymmenkunta, yleensä useita kymmeniä päivässä. Jäin äippälomalle jo vuoden vaihteessa "omaan laskuuni" vaikka virallisesti alkaisi vasta 2 vkon päästä. Työelämä tuntui olevan liikaa tähän kaiken muun päälle. Ennenaikaisuuden pelko on siis ollut kovaa ja siinä mielessä kyllä odotan jo raskauden loppumista, että voi heittää edes raskaushuolet pois. (:

Oliko sulla siis supparit kipeitä vai kivuttomia? Mulla enimmäkseen kivuttomia, mutta joskus jos supistaa oikein kovaa niin tajuan sen siitä että mulla alkaa sydän hakata raskaasti tuhatta ja sataa.. toivottavasti tämä ei ole vaarallista! :O

• yiwuj

Itselläni laskeutunut ja kiinnitynyt rv33

• Gbj

Mulla tyttö oli yllätysperätilassa eikä siis laskeutunut ollenkaan. Kun menin synnyttämään niin ensimmäinen kätilö totesi pään olevan hyvin laskeutuneena lantioon :)

• pikku neiti

moih..

ite odotin esikoista ja oli laskeutunut rv 26 mutta ei ollut kunnolla kiinnittynyt, ja oli vielä maha aika ylhäällä..

• Mona-Äiti-rv32

PikkuLilliEmonen: Olen molempia supisteluja saanut. Harkkari supistukset alkoivat jo rv12 . Nyt sain ns.viimoisen sairasloman kipeiden supistelujen takia joiden myötä olin osastollakin kolme yötä. (Heräsin yöllä järkyttävään oloon, koko vatsa meni sekaisin ja harjoitus supistuksia tuli ihan jatkuvaan, aamulla sain perä jälkeen kolme kipeetä supistusta ja ensiavun kautta äippäpolille josta määräys osastolle tipan päähän. Verenpaineet olivat koholla. Lääkäri epäili ensin raskausmyrkytystä mutta lopulliseksi diagnoosiksi tulikin vatsatauti. Pääsin kotiin verenpaine mittarin kanssa kun verenpaineet normalisoitu ja supistuksia ei enään tullut. Nyt tarvii seurata omaa oloaan, mittailla verenpainetta ja viikon välein kontrolli neuvolassa)

Eilen kävin kontrollissa neuvolassa, kaikki oli hyvin..tai niin hyvin kun neuvolan mittausten perusteella voi tulkita, itse luotan edelleen vain omaan vaistooni ja ultra laitteiden avulla annettuihin lausuntoihin :) Kyllä sitä vaan jäi jonkinlainen pelko tuonne takaraivoon esikoisen raskaus ajan tulkinnoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5121
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2792
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2629
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2418
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      21
      1640
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1540
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1304
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      95
      1168
    10. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1153
    Aihe