Minulla on lähes vuoden ollut arkuutta ja särkyä kantapäissä ja päkiöissä, varpaissa, sormissa ja ranteissakin. Ei mitään sietämätöntä, mutta tosi ikävää. Mikään paikka ei kuitenkaan ole turvonnut sen kummemmin kuin punoittanutkaan.
Nyt kun otettiin reumakokeet, reumafaktori oli selvästi koholla. Sain tulehduskipulääkekuurin ja puolen vuoden päästä kokeet uusitaan. Voiko kyseessä olla jokin muukin kuin nivelreuma? Pitäisikö minun nyt jo vaatia lähetettä reumalääkärille?
reuman
14
7731
Vastaukset
- ei diagnoosia
Hei!
Reumatekijä voinee olla ihan terveilläkin, mutta koska sinulla on niveloireita, olisi hyvä käydä reumalääkärillä. Puoli vuotta vaikuttaa kovin pitkältä ajalta odotella ja syödä vain tulehduskipulääkettä. Sinuna pyytäisin lähetettä reumatologille tai reumaan erikoistuneelle sisätautilääkärille. Kyse voi olla muustakin kuin nivelreumasta, mutta yleislääkärit harvemmin osaavat otattaa kaikki oikeet kokeet ja poissulkea reumaa tai muita sairauksia.- Ninni
Tarinasi on kuin omani.itsellanikin ainoastaan päkiät kipeät (etenkin aamuisin)vuoden verran kun tulin maininneeksi siitä ohimennen lääkärille.otettiin reumafakori,joka yllätys yllätys reippaasti koholla..lähete reumatologille joka antoi diagnoosin:lievä nivelreuma.Tällä hetkellä lääkityksellä:trexan ja oxiklorin ja olo on täysin oireeton...että kyllä nivelreuma voi hyvinkin alkaa lievin oirein.
- ensioireita?
Ninni kirjoitti:
Tarinasi on kuin omani.itsellanikin ainoastaan päkiät kipeät (etenkin aamuisin)vuoden verran kun tulin maininneeksi siitä ohimennen lääkärille.otettiin reumafakori,joka yllätys yllätys reippaasti koholla..lähete reumatologille joka antoi diagnoosin:lievä nivelreuma.Tällä hetkellä lääkityksellä:trexan ja oxiklorin ja olo on täysin oireeton...että kyllä nivelreuma voi hyvinkin alkaa lievin oirein.
Ninni, mitä muita kokeita reumatologi teki ennen diagnoosia? Vai tekikö mitään? Mulla reumafaktori oli vähän päälle 80 - siis selvästi kohonnut.
- Crisse
ensioireita? kirjoitti:
Ninni, mitä muita kokeita reumatologi teki ennen diagnoosia? Vai tekikö mitään? Mulla reumafaktori oli vähän päälle 80 - siis selvästi kohonnut.
Toivottavasti ei tarvitse kauaa omia tuloksia odottaa tuosta, piinaavaa odottaa.
Kirjoitin tuonne toiselle sivulle "kannattaisiko mennä" aiheeseen omista kokemuksistani ja kivuista. - ninni
Crisse kirjoitti:
Toivottavasti ei tarvitse kauaa omia tuloksia odottaa tuosta, piinaavaa odottaa.
Kirjoitin tuonne toiselle sivulle "kannattaisiko mennä" aiheeseen omista kokemuksistani ja kivuista.Reumatologi otattaa aikamoisen nipun verikokeita.
Itselläni reumafaktori oli 102.Sitrulliini-verikoe myös voimakkaasti koholla,ja se sitten diagnoosin lopullisesti varmistikin nivelreumaksi.
Kyllä mun käsittääkseni jos on niveloireita ja reumafaktori koholla niin ehdottomasti pitäisi terveyskeskuslääkärin lähettää reumalääkärille.
Ei ymmärrä.... - ensioireita?
ninni kirjoitti:
Reumatologi otattaa aikamoisen nipun verikokeita.
Itselläni reumafaktori oli 102.Sitrulliini-verikoe myös voimakkaasti koholla,ja se sitten diagnoosin lopullisesti varmistikin nivelreumaksi.
Kyllä mun käsittääkseni jos on niveloireita ja reumafaktori koholla niin ehdottomasti pitäisi terveyskeskuslääkärin lähettää reumalääkärille.
Ei ymmärrä....Kiitos Ninni vastauksesta. Kyse on työterveyslääkäristä, otettiin minulta mm. tumavasta-ainekoe joka sekin oli matala positiivinen. Ilmeisesti lekuri kuitenkin katsoi etteivät tiedot vielä riitä lähetteeseen. Joka tapauksessa menen hänen puheilleen maaliskuun lopulla, silloin voin pyytää jo lähetettä eteenpäin. Olen lukenut, että mitä varhaisemmin oireisiin voidaan puuttua sen parempi ennuste on.
- ensioireita?
Sain siis celebra kuurin kaksi viikkoa sitten. Alkuun tuntui että jalkakivut helpottivat ja kankeuskin väheni. Mutta se oli kovin väliaikaista, tai ehken ole yhtä kankea kuin ennen kuuria, mutta jalat kipeytyy ihan samalla tavalla kuin en mitään lääkettä söisikään. Mitähän tässä kannattaisi ruveta tekemään? Odotella vielä ja syödä lisää celebraa, soitella lekurille ja pyytää jotain muuta lääkettä tai lähetettä eteenpäin?
Millaisia kokemuksia muilla on tulehduskipulääkkeiden avusta siinä vaiheessa kun reumaa ei vielä ole diagnostisoitu, mutta oireita on?- Evita
Hei ap. kirjoittaja! Minulla tasan samat oireet, paitsi mikään testeistä ei ollut poikkeava viime syksynä. Yksi nivel on niin jäykkä, ettei toimi enää kuten ennen. Sain Celebraa myös, mutta lopetin kun ei sopinut mahalle. En tiedä mitä jatkossa, ainakaan en ole saanut jatkolähetettä mihinkään,vaikka eka tkeskuskäynti asiasta oli jo kesällä.
Laita jatkossakin viestiä! - ensioireita?
Evita kirjoitti:
Hei ap. kirjoittaja! Minulla tasan samat oireet, paitsi mikään testeistä ei ollut poikkeava viime syksynä. Yksi nivel on niin jäykkä, ettei toimi enää kuten ennen. Sain Celebraa myös, mutta lopetin kun ei sopinut mahalle. En tiedä mitä jatkossa, ainakaan en ole saanut jatkolähetettä mihinkään,vaikka eka tkeskuskäynti asiasta oli jo kesällä.
Laita jatkossakin viestiä!Kun eilen aamulla tuntui että keuhkoputkessa on iso limaklöntti ja olo oli muutenkin onneton, rupesin katselemaan celebran lääkeohjetta. Siellähän sanotaankin, että se saattaa aiheuttaa ylähengitystieinfektiota, nuhaa ... ja lisäksi sanotaan että ellei lääke tehoa kahdessa viikossa on parasta lopettaa sen käyttö.
No niinpä nyt teen.
Täytyy mennä lekuriin kyselemään jatkoa. - Evita
ensioireita? kirjoitti:
Kun eilen aamulla tuntui että keuhkoputkessa on iso limaklöntti ja olo oli muutenkin onneton, rupesin katselemaan celebran lääkeohjetta. Siellähän sanotaankin, että se saattaa aiheuttaa ylähengitystieinfektiota, nuhaa ... ja lisäksi sanotaan että ellei lääke tehoa kahdessa viikossa on parasta lopettaa sen käyttö.
No niinpä nyt teen.
Täytyy mennä lekuriin kyselemään jatkoa.Siis voihan olla sattumaa se keuhkojuttu lääkkeen oton aikaan. Mulla oli 2-3vk:n kokeilu siitä ja otin sitä kai 3 vk, ja oli kyllä vähemmän särkyä silloin. Toisaalta, muulloinkin on ollut aikoja, jolloin vähemmän oireita.
Mulla ei ole aamujäykkyyttä, joka kai olis reumassa. Mulla on jäykkyyttä jatkuvasti, tai toisinaan. Ei myöskään leposärkyä. - ensioireita?
Evita kirjoitti:
Siis voihan olla sattumaa se keuhkojuttu lääkkeen oton aikaan. Mulla oli 2-3vk:n kokeilu siitä ja otin sitä kai 3 vk, ja oli kyllä vähemmän särkyä silloin. Toisaalta, muulloinkin on ollut aikoja, jolloin vähemmän oireita.
Mulla ei ole aamujäykkyyttä, joka kai olis reumassa. Mulla on jäykkyyttä jatkuvasti, tai toisinaan. Ei myöskään leposärkyä.Sen huomasin että Celebra vähän vähensi aamu ja muutakin jäykkyyttä ja tänään totesin, että en joka päivä laittanut silmätippoja silmien kuivuuteen, sitä oli vähemmän lääkkeen syömisen aikana. Nyt oli pakko taas tiputella, kun kutisi niin maan perusteellisesti.
Joo voihan olla että tämä on tämän lima keuhkoputkessa on tämän talven flunssaa - ei minulla sitä ole vielä ollutkaan. - ensioireita?
ensioireita? kirjoitti:
Sen huomasin että Celebra vähän vähensi aamu ja muutakin jäykkyyttä ja tänään totesin, että en joka päivä laittanut silmätippoja silmien kuivuuteen, sitä oli vähemmän lääkkeen syömisen aikana. Nyt oli pakko taas tiputella, kun kutisi niin maan perusteellisesti.
Joo voihan olla että tämä on tämän lima keuhkoputkessa on tämän talven flunssaa - ei minulla sitä ole vielä ollutkaan.Olin taas lääkärissä, varsinaisesti flunssan takia, mutta samalla puhuin mahdollisista lisätutkimuksista jo ennen kesääkin, kun celebrastakaan ei ollut hyötyä. Niinpä minulta nyt otettiin keratiini ja sitrulliinikoe ja vielä joku kolmaskin, jotka jo ennen selviä niveltulehduksiakin voivat osoittaa onko kyse nivelreumasta vai ei. Kuukauden päästä sitten selviää, mitä kokeet kertovat. Toistaiseksi joku muu saa avata limupulloni, omin voimin ne eivät enää kierry auki.
- ensioireita?
ensioireita? kirjoitti:
Olin taas lääkärissä, varsinaisesti flunssan takia, mutta samalla puhuin mahdollisista lisätutkimuksista jo ennen kesääkin, kun celebrastakaan ei ollut hyötyä. Niinpä minulta nyt otettiin keratiini ja sitrulliinikoe ja vielä joku kolmaskin, jotka jo ennen selviä niveltulehduksiakin voivat osoittaa onko kyse nivelreumasta vai ei. Kuukauden päästä sitten selviää, mitä kokeet kertovat. Toistaiseksi joku muu saa avata limupulloni, omin voimin ne eivät enää kierry auki.
Aika tuskallista kulkeminen on ollut iltapuolella nyt bussilakon aikaan kun ei ole voinut säästää askelia päivän mittaan. Vielä pari viikkoa pitäisi sinnitellä, sitten saan tietää mitä sitrulliinit, keratiinit tai antiperinukleaarinen faktori näyttää. Jos ei olekaan nivelreumaa, niin jotain tämä kyllä on muutakin kuin vanhuutta. Ei terve ihminen ole näin sairas.
- ensioireita?
Eipä ollut nivelreumaoireita, mikä on hyvä asia.
Tosin jotain muutahan tämä sitten on. Mitä lienee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474