Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä tehdä?

Minä

Nyt on käynyt niin hassusti että molemmat kompostit ovat jäässä ja aivan täynnä!
Toisen kompostin pystytys meni niin myöhälle syksyä, että kaikki jätteet järestään jäätyi kompostiin.
Mitä tehdä? Onko mitään konstia saada tähän aikaan vuodesta komposteja toimimaan, että tavara maatuisi ja kompostit toimisi että sinne voisi laittaa jätteet? Mitä teen kaikille biojätteille, mihin laitan ne? Ekaa kertaa kompostien kanssa tekemisissä ja mäkeen näyttää menevän.

6

1957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipsutin

      No, näillä 20 asteen pakkasilla taitaa olla toivoton homma. Onhan kompostorisi lämpöeristetty? Eristämättömällä sulaminen taitaa mennä huhtikuulle :-)

      Kun vähän lauhtuu, niin kokeile näin:

      Pissi ämpäriin ja kaada pissi kompostiin tai tee kompostiheräteliuos ureasta / kompostiherätteestä. Älä kuitenkaan kastele kompostisasi liian märäksi.

      Kuumenna tiiliskiviä uunissa tai laita kuumaa vettä suljettavaan astiaan. Sitten nämä lämmönlähteet kompostiin ja peittoa/sanomalehteä tms eristeeksi, jotta lämpö saa vaikuttaa mahdollisimman tehokkaasti. Lunta kannattaa kasata kompostorin ulkopuolelle lämpöeristeeksi.

      Jos sinulta löytyy jokin vanha saavi tms, niin kokoa jätteitä siihen vähäksi aikaa. Kannellinen astia suojaa rotilta ym. tuholaisilta. Voit myös ostaa halvalla jonkinlaisen kannellisen varasäiliön. Yritä suojata säiliösi rotilta tms, jos elukoita ilmestyy niin sitten vaan talousjätteen mukaan kaikki. Tai sitten ostat kolmannen kompostorin suosiolla.

      Olethan muistannut lisätä kuiviketta jätekerrosten väliin riittävästi?

      Kyllähän näillä pakkasilla miltei komposti kuin komposti jäätyy. Yritä pitää sopiva kosteus ja muista lisätä riittävästi kuivikkeita. Nämä seossuhteet oppii tosin vasta kantapään kautta. Itsekin olen kymmenettä vuotta kompostoinnin saloja opetteleva ja vieläkin tulee joskus takapakkeja...


      Kyllä se siitä, viimeistään keväällä.

      • Ajattele missä vika

        Vaikka koko pataljoona kusisi kompostiin niin se pysyy jäätyneenä.Kaupasta ostetut kompostit on aina niin huonosti eristettyjä etteivät ne toimi talvella.Jos haluat talvellakin toimivan niin ainoa vaihtoehto on tehdä itse.Ja mitä tulee herätteisiin niin niitä komposti ei tarvitse vaan jos kompostissa on oikeita aineita oikeassa suhteessa niin se rupeaa toimimaan ilman mitään lisäaineita.Kauppamiehet vain on keksineet yhden uuden tavan rahastaa hyväuskoisia.Itse olen kompostoinut yli kaksikymmentä vuotta ja olen ottanut kompostoitavaa materiaalia naapureiltakin.


      • aloittaja
        Ajattele missä vika kirjoitti:

        Vaikka koko pataljoona kusisi kompostiin niin se pysyy jäätyneenä.Kaupasta ostetut kompostit on aina niin huonosti eristettyjä etteivät ne toimi talvella.Jos haluat talvellakin toimivan niin ainoa vaihtoehto on tehdä itse.Ja mitä tulee herätteisiin niin niitä komposti ei tarvitse vaan jos kompostissa on oikeita aineita oikeassa suhteessa niin se rupeaa toimimaan ilman mitään lisäaineita.Kauppamiehet vain on keksineet yhden uuden tavan rahastaa hyväuskoisia.Itse olen kompostoinut yli kaksikymmentä vuotta ja olen ottanut kompostoitavaa materiaalia naapureiltakin.

        Eipä keretty rakentamaan itse kompostia syksyllä, tarkoitus kyllä oli.
        Tehdäänpä se sitten heti ekana asiana keväällä, kunhan lumet vain sulavat.
        Osaatko kertoa kuinka tehdään toimiva hyvä komposti itse?
        Saako kaupunkialueella käyttää avokompostia?


      • tiny63
        Ajattele missä vika kirjoitti:

        Vaikka koko pataljoona kusisi kompostiin niin se pysyy jäätyneenä.Kaupasta ostetut kompostit on aina niin huonosti eristettyjä etteivät ne toimi talvella.Jos haluat talvellakin toimivan niin ainoa vaihtoehto on tehdä itse.Ja mitä tulee herätteisiin niin niitä komposti ei tarvitse vaan jos kompostissa on oikeita aineita oikeassa suhteessa niin se rupeaa toimimaan ilman mitään lisäaineita.Kauppamiehet vain on keksineet yhden uuden tavan rahastaa hyväuskoisia.Itse olen kompostoinut yli kaksikymmentä vuotta ja olen ottanut kompostoitavaa materiaalia naapureiltakin.

        Totta kirjoitat,tuosta kusi hommasta.Itse olen kokeillut,loppuenlopuksi olen tuntenut itseni tyhmäksi kaadellessani virtsa annosta kompostiin.Niin vain kävi kuten joka vuosi.Biolanin pikakompostori ei pysy käynnissä pakkasilla,vaikka 5 henkinen talous mättää biojätetteä ämpärikauplla.
        Kesällä kyllä käy ja kukkuu,mutta talvella on hiljaisempaa.Ja jos joku väittää että,komposti ei haise,se valehtelee.Komposti herätettä olen kaatanut sekaan kunnolla(kallista kuin mikä!),mutta ei vaan estä toiminnan hiipumista.Kuoriketta olen käyttänyt myös ihan oikein ja hyvä laatuista vielä.Itse tehtyä,oksista haketettua.
        En tiedä pitäisikö vaihtaa merkkiä vai mkä neuvoksi!??


      • komposti
        tiny63 kirjoitti:

        Totta kirjoitat,tuosta kusi hommasta.Itse olen kokeillut,loppuenlopuksi olen tuntenut itseni tyhmäksi kaadellessani virtsa annosta kompostiin.Niin vain kävi kuten joka vuosi.Biolanin pikakompostori ei pysy käynnissä pakkasilla,vaikka 5 henkinen talous mättää biojätetteä ämpärikauplla.
        Kesällä kyllä käy ja kukkuu,mutta talvella on hiljaisempaa.Ja jos joku väittää että,komposti ei haise,se valehtelee.Komposti herätettä olen kaatanut sekaan kunnolla(kallista kuin mikä!),mutta ei vaan estä toiminnan hiipumista.Kuoriketta olen käyttänyt myös ihan oikein ja hyvä laatuista vielä.Itse tehtyä,oksista haketettua.
        En tiedä pitäisikö vaihtaa merkkiä vai mkä neuvoksi!??

        Ihmisille myydään kyllä kaiken näköisiä ja kokoisia komposteja toinen toistaan kalliimpia ja sitten luullaan että nyt kun on hieno komposti ei tarvi kuin mättää ruoka jätteet, niin jo toimii!!! VÄÄRIN, olkoon kuinka kallis ja hieno tahansa tai yksinkertainen, niitä on HOIDETTAVA. Kaksi yleisintä vikaa kompostissa on joko liika märkyys tai - kuivuus. Märkänä komposti mätänee,haisee ja on täynnä kärpäsen toukkia ja lopulta kärpäsiä. Kuivana muurahaiset valloittavat kompostin. Kummassakaan tapauksessa aines ei maadu kunnolla. Nämä kuitenkin saa korjattua kuivikkeella olkoon sitten vaikka sanomalehti silppua, heinää, olkee, kuoriketta, kuivia kahvin poroja, kissan hiekkaa ym. ym.

        Kuivan kompostin herättelemiseksi käy kun liottaa kanankakka rakeita lämpösessä vedessä ja kaataa veden kompostiin 1-2l. Ei haise kauan!

        Märkä komposti täytyy saada kuivemmaksi ja se alkaa toimia itsekseen kun on sopivan kostea.

        Molemmissa tapauksissa ennen kuin tekeemitään muuta kannatta sekoittaa komposti kunnolla ainekset sekaisian, joka jo monta kertaa auttaa. Ei siis mitään pientä hämmentämistä vaan kunnolla reunoja ja pohjia myöten. Usein juuri nurkissa on niin paljon ilmaa, että aines kuivuu liika ja pohjalla taas vastaavasti märkää mössöö.


      • kokemusta
        komposti kirjoitti:

        Ihmisille myydään kyllä kaiken näköisiä ja kokoisia komposteja toinen toistaan kalliimpia ja sitten luullaan että nyt kun on hieno komposti ei tarvi kuin mättää ruoka jätteet, niin jo toimii!!! VÄÄRIN, olkoon kuinka kallis ja hieno tahansa tai yksinkertainen, niitä on HOIDETTAVA. Kaksi yleisintä vikaa kompostissa on joko liika märkyys tai - kuivuus. Märkänä komposti mätänee,haisee ja on täynnä kärpäsen toukkia ja lopulta kärpäsiä. Kuivana muurahaiset valloittavat kompostin. Kummassakaan tapauksessa aines ei maadu kunnolla. Nämä kuitenkin saa korjattua kuivikkeella olkoon sitten vaikka sanomalehti silppua, heinää, olkee, kuoriketta, kuivia kahvin poroja, kissan hiekkaa ym. ym.

        Kuivan kompostin herättelemiseksi käy kun liottaa kanankakka rakeita lämpösessä vedessä ja kaataa veden kompostiin 1-2l. Ei haise kauan!

        Märkä komposti täytyy saada kuivemmaksi ja se alkaa toimia itsekseen kun on sopivan kostea.

        Molemmissa tapauksissa ennen kuin tekeemitään muuta kannatta sekoittaa komposti kunnolla ainekset sekaisian, joka jo monta kertaa auttaa. Ei siis mitään pientä hämmentämistä vaan kunnolla reunoja ja pohjia myöten. Usein juuri nurkissa on niin paljon ilmaa, että aines kuivuu liika ja pohjalla taas vastaavasti märkää mössöö.

        Kaupasta ostettu kompostorini käy talvellakin hyvin.
        Eristys ei ratkaise kaikkia ongelmia.
        Vaan ilmava komposti jossa aineisen suhteet on oikein.
        Pöyhiminen on tärkeää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe