Mahatähystys

pelokas

Millaisen "kipulääkityksen" voi saada mahatähystystä varten? Olen saanut käsityksen "humautuksesta",että se olis kuin pieni "nukutus". Miten se annetaan? Suoraan suoneenko?
Olen ollut mahatähystyksessä reilut 10 vuotta sitten. Kurkku/nielupuuduten (juotava) ei juuri auttanut.(Annettiin koska olen herkkä nieluinen ja yökään jo pienestäkin kosketuksesta...) Allergisena, nenän limakalvot turposivat, ilma ei kulkenut ulos eikä sisään. Kasvot turposivat, hiussuonisto repeili kuin rajummassa synnytyksessä. Oksentelin illan :l
Lääkäri oli osaava. Hänen sanojaan lainatakseni:"Teknisesti kaikki meni hyvin vaikka kohdalleni ei ole koskaan tullut noin huonosti voivaa potilasta".Toimitus kesti puoli tuntia.
Mikä on käytäntö nykyisin? Saako ja millä perustein 15 minuutin "poissa olon" toimenpiteenseen?

6

2645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mlt

Itse kävin juuri viime viikolla gastroskopiassa jo toista kertaa. Esilääkitystä en pyytänyt. Hyvin olen voinut jälkeenpäin. Tutkimus nyt ei ole kauhean mieluinen...

Nykyään saa Diapamia nestemäisenä (niellään) n puoli tuntia ennen toimenpidettä. Näin oli ainakin pari vuotta sitten, joten saattaa olla että asia on muuttunut. Itse en ole koskaan sitä lääkettä ottanut, joten en tiedä miten se vaikuttaa, mutta yksi tuttavani sanoi olleensa kyllä aika pihalla esilääkityksestä.

En sitten tiedä miten menetellään jos olet allerginen. Nykyään se puudute on sen letkun päässä eli se tulee siihen nieluun vasta kun nielet sen. Puudute kyllä toimi, mutta vaikka en ole mitenkään herkkä kurkustani, niin oli pari päivä ihan pikkasen kipeänä.

Sinun kannattaisi varmaan soitella sinne sairaalaan ja kertoa näistä "ongelmistasi". Osaavat sitten varmaan paremmin varautua tuloosi.

• pelokas

Toimenpidettä sinäänsä en pelkää, kunhan vain ohittaisivat nielun. Otin yhteyden polille, pienen kiistelyn jälkeen minulle luvattiin tipan kautta "humautus" :) Menen nyt tuntia aikaisemmin keskus-sairaalaan, että kerkiävät esivalmistaa toimenpiteeseen. Kiitos ystävällisen ja kannustavan viestisi

• "pelokas"

sairaalaan ennen tähystystä..koska keuhkotähystys jätti vähän kammoa.oli vähän vaikeuksia saada heti ymmärtämään että todellakin tarvitsen esilääkityksen.sain diapami suppona(vaikutus ei ollut alkanut kun operaatio alkoi)keuhkotähystyksessä sain diapamin taplettina ja tämän suhautus suoneen rauhoittavan kesken operaation...koska pelkäsin niin kovasti.mutta tosiaan yhteys ennen tähystystä sairaalaan.ainakin minulla oli vähän hankaluuksia saada henkilökunta ymmärtämään asia.sain kyllä lopulta.koska olet menossa?olisi kiva kuulla kuinka se sitten meni?

• pelokas

sinun. Otin yhteyden sisätautipolille. Pienen kiistelyn jälkeen suostuivat esilääkitykseeen. Kerroin rehellisesti pelostani ja edellis kertaisesta tähystyksestä. Menen nyt 14.2 sinne, reilun tunnin etuajassa että kerkiävät laittaa "tipan käteen" :). Nähtävästi "humautusta" ei automaattisesti saa, koska jälkitarkkailu sitoo henkilökuntaa ja potilas tarvitsee vielä saattajan kotiin. Nyt voin olla turvallisin mielin. Kiitos!

• Kai edessä..

Eli onko ihan vaan polklinikka maksu ja maksaako ylimääräset lääkkeet/puudutteet jotain?
      Olen vähän amatööri näissä sairaalajutuissa..

• pelokas

Minulle tuli keskus-sairaalasta kutsu mahatähystykseen polille. Politklinikkamaksu 22e pitää sisällään kaiken. Ystäväni kävi paksunsuolen tähystyksessä terveyskeskuksessa, sinne esivalmistelu /tyhjennyslääkkeet hän joutui ostamaan itse apteekista. Työterveys kustansi muuten itse toimenpiteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      47
      4097
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      62
      3753
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3288
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3190
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2154
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2108
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1959
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1939
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1921
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1844
    Aihe