Millaisen "kipulääkityksen" voi saada mahatähystystä varten? Olen saanut käsityksen "humautuksesta",että se olis kuin pieni "nukutus". Miten se annetaan? Suoraan suoneenko?
Olen ollut mahatähystyksessä reilut 10 vuotta sitten. Kurkku/nielupuuduten (juotava) ei juuri auttanut.(Annettiin koska olen herkkä nieluinen ja yökään jo pienestäkin kosketuksesta...) Allergisena, nenän limakalvot turposivat, ilma ei kulkenut ulos eikä sisään. Kasvot turposivat, hiussuonisto repeili kuin rajummassa synnytyksessä. Oksentelin illan :l
Lääkäri oli osaava. Hänen sanojaan lainatakseni:"Teknisesti kaikki meni hyvin vaikka kohdalleni ei ole koskaan tullut noin huonosti voivaa potilasta".Toimitus kesti puoli tuntia.
Mikä on käytäntö nykyisin? Saako ja millä perustein 15 minuutin "poissa olon" toimenpiteenseen?
Mahatähystys
6
2645
Vastaukset
- mlt
Itse kävin juuri viime viikolla gastroskopiassa jo toista kertaa. Esilääkitystä en pyytänyt. Hyvin olen voinut jälkeenpäin. Tutkimus nyt ei ole kauhean mieluinen...
Nykyään saa Diapamia nestemäisenä (niellään) n puoli tuntia ennen toimenpidettä. Näin oli ainakin pari vuotta sitten, joten saattaa olla että asia on muuttunut. Itse en ole koskaan sitä lääkettä ottanut, joten en tiedä miten se vaikuttaa, mutta yksi tuttavani sanoi olleensa kyllä aika pihalla esilääkityksestä.
En sitten tiedä miten menetellään jos olet allerginen. Nykyään se puudute on sen letkun päässä eli se tulee siihen nieluun vasta kun nielet sen. Puudute kyllä toimi, mutta vaikka en ole mitenkään herkkä kurkustani, niin oli pari päivä ihan pikkasen kipeänä.
Sinun kannattaisi varmaan soitella sinne sairaalaan ja kertoa näistä "ongelmistasi". Osaavat sitten varmaan paremmin varautua tuloosi.- pelokas
Toimenpidettä sinäänsä en pelkää, kunhan vain ohittaisivat nielun. Otin yhteyden polille, pienen kiistelyn jälkeen minulle luvattiin tipan kautta "humautus" :) Menen nyt tuntia aikaisemmin keskus-sairaalaan, että kerkiävät esivalmistaa toimenpiteeseen. Kiitos ystävällisen ja kannustavan viestisi
- "pelokas"
sairaalaan ennen tähystystä..koska keuhkotähystys jätti vähän kammoa.oli vähän vaikeuksia saada heti ymmärtämään että todellakin tarvitsen esilääkityksen.sain diapami suppona(vaikutus ei ollut alkanut kun operaatio alkoi)keuhkotähystyksessä sain diapamin taplettina ja tämän suhautus suoneen rauhoittavan kesken operaation...koska pelkäsin niin kovasti.mutta tosiaan yhteys ennen tähystystä sairaalaan.ainakin minulla oli vähän hankaluuksia saada henkilökunta ymmärtämään asia.sain kyllä lopulta.koska olet menossa?olisi kiva kuulla kuinka se sitten meni?
- pelokas
sinun. Otin yhteyden sisätautipolille. Pienen kiistelyn jälkeen suostuivat esilääkitykseeen. Kerroin rehellisesti pelostani ja edellis kertaisesta tähystyksestä. Menen nyt 14.2 sinne, reilun tunnin etuajassa että kerkiävät laittaa "tipan käteen" :). Nähtävästi "humautusta" ei automaattisesti saa, koska jälkitarkkailu sitoo henkilökuntaa ja potilas tarvitsee vielä saattajan kotiin. Nyt voin olla turvallisin mielin. Kiitos!
- Kai edessä..
Eli onko ihan vaan polklinikka maksu ja maksaako ylimääräset lääkkeet/puudutteet jotain?
Olen vähän amatööri näissä sairaalajutuissa..- pelokas
Minulle tuli keskus-sairaalasta kutsu mahatähystykseen polille. Politklinikkamaksu 22e pitää sisällään kaiken. Ystäväni kävi paksunsuolen tähystyksessä terveyskeskuksessa, sinne esivalmistelu /tyhjennyslääkkeet hän joutui ostamaan itse apteekista. Työterveys kustansi muuten itse toimenpiteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi474097Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal623753- 703288
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963190Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no892154- 352108
- 241959
- 381939
- 311921
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231844