Hei! Olen äiti joka on väsynyt tähän tilanteeseen. Mieheni sairastelu jatkunut pitkään. Perheessämme on 4 perussairautta. Lisäksi meillä on yritys josta saamme tulomme. Lapsemme ovat aina olleet kotihoidolla joten vuoron perään käymme töissä. Työ on niin raskasta ettei lääkärikään sitä ole suositellut. Tässä tilanteessa ei kuitenkaan ole muuta vaihtoehtoa. Työhömme emme saa sijaista. lomaa olemme yrittäneet pari kertaa vuodesa pitää.
Kaikki on siis terveydellisen tilanteen varassa. Jos se horjuu tilanne on se että joudun ottaan vastuuta työstä ja kodin/lasten hoidosta niin että toisinaan menen masennuksen/ väsymyksen äärirajoilla.
Mikä itseni suurimmalta osalta väsyttää?
Syyllisyys... Tällöin en jaksa käydä säännöllisesti ulkona, ruoaksi teen jotain nopeata ja tälläin ei aina ole niin monipuolistakaan, en jaksa olla lasten kanssa tarpeeksi ym. ym. tätä listaa voisi luetella loputtomiin.
Lapset ovat kuitenkin ihania ja iloisia, Enkä uskoisi tämän heihin vaikuttaneet, kuka tosin asioita pystyy näkemään ennen kuin tulevaisuudessa oisiko jonkun voinut tehdä toisin. kuitenkin pienimmistäkin asioista mietin, olenko tehnyt jotain väärin, ovatko lapseni joutuneet tässä koville?
Kaikin puolin mielestäni he ovat muuten tasapainoisia.
Tiputan siis näinä vaikeina aikoina rimaa ja menen säästöliekillä. Onko se oikein? Voinko lastenhoidossa tinkiä ja missä asioissa tingin ilman että lapset olisi "heitteillä". En haluaisi elää kodissa aivan kaaoksen keskellä. Kohtalainen siisteystaso pitäisi pitää, Työt, ruokailut/lääkkeet, Hygienia, ulkoilu. Tingin yleensä ulkoilusta ja ruoan monipuolisuudesta. Miten olisin hyvä äiti laiminlyömättä kuitenkaan lapsiani?
Meillä on muuten ihanat lähtökohdat, emme kumpikaan juo emmekä polta, elämme kristillisiä arvoja noudattaen.
Eikä tilanne aina toki rassaa näin paljon...on parempiakin kausia...
Mielelläni myös vaihtaisin ajatuksia vähänkään vastaavassa tilanteessa olevien kanssa...
Sairauksien keskellä
6
751
Vastaukset
- siivouksen orja-ei ikinä enää!
Paikat kuntoon kirj.Karen Kingston
saat apua arjen hommiin.
Älä syyllisty, äläkä anna sen rojumäärän hallita sinua, hallitse sinä rojut. Ota niiltä luulot pois! (siis rojuilta)
Jos paikkakunnallasi on netti-ruokakauppa, käytä sitä. Tai jos kauppias toimittaa kotiin. Käytä pesulaa, palkkaa siivooja, mitä suotta yksin rehkit.
Häntä pystyyn! - taakkaa.
Kysyppäs asuipaikkasi kotipalvelusta, löytyy netistä kaupunkisi sivuilta.
Sieltä voit saada esim. siivousapua, siellä on myös sairaanhoitajia jos perheesi tarvitsee kotisairaanhoitoa. Sekä myös ostoskuriiri joka tuo ostokset kotiin.
Kerro heille koko tilanteenne ja jos saat heiltä palvelua, se räätälöidään juuri tiedän perheellenne.
Maksu tulee palvelun määrän mukaan.
Tietysti voit käyttää yksityisiä siivouspalveluita, jos on varaa.
Myös MLL;sta voi kysyä lastehoitopalveluita.
Ja jos jostain näistä saat apua, ota tenavat mukaan ja mene vaikka ulos leikkimään heidän kanssaan kun kotiapu tulee.
Entä sukulaiset, voivatko he silloin tällöin tulla auttelemaan?
Alat olla kestävyytesi rajoilla. Jos jostain täytyisi tinkiä, minä tinkisin siivouksesta ennen kuin ruuan monipuolisuudesta.
Ei kaiken tarvitse olla aina tip top, lasten kanssa vietetty aika on tärkeämpää.
Äläkä syyllistä itseäsi, ethän ole tilannetta aiheuttanut.
Hae apua.- äiti pohjoisesta
korjaan sen verran et kyl meillä suht. monipuolistakin on sapusta mut aika paljon teen jotain äärimmäisen helppoa kotiruokaa 2 krt./päivä, kuten keitot, lihapullat kaupasta ym. ym.Aamupuurot tulee lähes aina syötyä, hedelmiä ja vihanneksia myös,Maitotaloustuotteita.Hyvinä aikoina syödään monipuolisemmin ja lämmin ruoka on vaihtelevampaa.Ehkä olen turhankin perfektionisti ollut aikoinani(kotoa kai opittu) että nyt kun pitäs ottaa rennommin koen herkästikin syyllisyyttä. Kuitenkin tulee vitamiinit saatua...
KESKIMÄÄRIN
Muksut ovat yleensä näinä aikoina vain 1 tunnin ulkona/päivä.
Nukkumaan mennään iltasadun ja tavallisesti kylvyn kera.
Kaupassa käyn itse.
Kämppä on tasasesti kaaoksessa vaikka päivittäin siivoaakin
Myös sosiaalista virikettä on.
Hoidan asiat mielestäni niin hyvin kuin jaksan/taidan mutta koen riittämättömyyttä kun en jaksa kuten moni muu kerhoissa ja tuttavapiirissäni oleva äiti.Vaikka tietää että kohtalotovereita on niin harvoimpa niitä yleensä vastaan tulee vaan näkee vain terveitä ja täydellisia äitejä.
Näin sitä ainakin kuvittelee.
Ja luulee olevansa sitten huono äiti.
Hankalimpana aikana pyysin perhetyöntekijää ja he kävivätkin puolen vuoden ajan.
Tonkin palvelun käyttäjät on paljolti ongelmaperheitä niin pitäis saada käsitys että myös "normaalit" perheet voivat siihen tukeutua, ilman että leimataan.
Sairautemme ei niinkään ole päällepäin nähtävissä joten olen kokenut senkin että moni ei käsitä sitä miten voi nuori olla sairas. Siksi en tilannetta niin monelle selvitä.
Lapsistani en kovin paljon irti ole.
Meillä on mannerheimin kautta ollut hoitaja joka nyt alkaa käymään.
Ehkä olisi aika olla itselleenkin armollisempi... ja todeta että kaikesta huolimatta on selvinnyt kohtuudella ja jokainen elää omalla tyylillään.
Ettei vääränlaisella syyllistämisellä kadota onnellisuutta joka voi olla kaikesta huolimatta. Kiitos vastauksestasi ja hyvistä ideoista!
Lisää ajatuksia jaksamisesta/arkeen jos niitä jollakin on mielessä...
- Inka
Minusta tuntuu, mitä nyt tyttäreni (lapset 9 ja 5) tuttavaperheitä ajattelen, että sinä kelpaisit esimerkiksi kenelle tahansa.
Toisaalta, sinä voisit ottaa vähän oppia näistä rennommin suhtautuvista äideistä. Nyt täytyy siteerata Dr.Philiä, joka amerikkalaisuudestaan huolimatta on ihan täyspäinen. Yksi hänen vakiolauseistaan on : Jos perheen äiti ei ole onnellinen ja tyytyväinen, kukaan perheestä ei oli. Väsynyt äiti ei voi olla kovin onnellinen.
Toinen viisaus: Tiedät varmaan miten tärkeä olet lapsillesi. Vastuuntuntoisena äitinä sinun täytyy pitää hyvää huolta sellaisesta, mikä on lapsillesi tärkeätä.
Helppo tietysti sanoa, mutta ei välttämättä toteuttaa.
Et kertonut minkä ikäisiä lapsesi ovat. Kun he ovat kouluiässä, voi jo antaa pieniä tehtäviä, ja muutenkin elämä minun kokemukseni mukaan rauhoittuu, kunnes murrosikä alkaa.
Asutteko niin, että lapset voivat olla keskenään ulkona leikkimässä. Tai onko jotakin isompia naapurin tyttöjä, jotka voisivat olla ulkona heidän kanssaan.
Eräs terveysintoilija äiti kertoi, että kun hän on oikein väsynyt, hän keittää kattilallisen kokojyväviljasta tehtyä makaronia, tekee nopean kastikkeen pakasteeseen valmiiksi ruskistamastaan jauhelihasta sekä laittaa lapset raastamaan porkkanoita.
Sen tiedän, ettei sinun syyllisyyttä ainakaan tarvitse tuntea, ellei sitten itsesi uuvuttamisesta. Käy nyt vielä läpi kaikki tahot, mistä voit saada apua. Onko teidän seurakunnassanne minkäänlaisia tukipalveluja. Tuettu loma itsellesi ja miehellesi Lomarenkaan tms kautta, ja lapsille kodinhoitaja siksi aikaa.
Olisiko mahdollista että miehesi pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka yrittäjillä ne ehkä ovat kovin pieniä? Voisitko sinä saada jotakin työtä kodin ulkopuolella? Jos onnistuisi, tulisitteko taloudellisesti toimeen?
Mieti nyt kaikki mahdollisuudet, käy keskustelemassa sosiaalitoimistossa ja vaikka mielenterveystoimistossa. Puhuminen selvittää ajatuksia.
Voimia sinulle ja perheellesi! - äiti kohta 4x
meillä oli 3 vuotta sitten ERITTÄIN raskasta aikaa....oli 3 pientä lasta ja rahallisesti tiukkaa...kaikki sairastelimme ja itse kärsin syvästä masennuksesta...kaikki tuntui niin toivottomalta....
sain alussa kunnanperhetyöntekijöiltä lastenhoito/ruuanlaitto apua...mutta kun masennukseni pitkitty...ei perhetyöntekijät loputtomiin voinet meillä käydä...niin käännyin kunnan muitten tahojen puoleen...kun kävin psykolokin kanssa juttelemassa tilanteestamme hän ehdotti että laitettais isommat lapset (tytöt 2 ja 3v) kunnalliseen päiväkotiin ja saisin ite olla vauvan kanssa kotona.tytöt oli joka toinen päivä eli 3x/vko päiväkodissa ja muuten minä hoidin...samoja tuntemuksia oli silloin myös itselläni...koin jatkuvaa syyllisyyttä ettei ole puhdasta...ruoka mitä miloinkin jaksoi laittaa...mutta isosiskonu jaksoi minua tukea ja sanoi monestikin että ei ne lapset siiihen sotkuun tai vähän ykspuolisempaan ruokaan kuole kun sisko itse muisti kuinka kotona syöty päivästä toiseen pottuja ja esim. ruskiaa kastiketta...hedelmiä ja marjoja/vihanneksia on syöty sitten pihtailematta...mut ite lämmin ruoka ei todellakaan ola ole ollut mikään "ruusunen" ja terveitä on kaikki lapset!!!!!!!!!!!samoin tuo lasten ulokilu...siittä podin myös niin huonoo ommaatuntoo...joka paikassa kun toitotettin kuinka tärkeää se on...nyt kun lapset osaavat olla keskenään ulkona olen laittanut ne pihalle, mutta jos teillä sellainen piha esim. ettei siihen voi lapsia keskenään laittaa tai ovat niin pieniä niin ei ne siihen kuole jos eivät ulkoile....kun tietää että jos kaikki olisi ok ja sinä voimissa niin tilanne olisi aivan toinen...eli älä vaadi itseltä liikoja!!!!!kun saavat jotain ruokaa että nälkää lähtee ja rakkautta niin lapset ovat pieneen tyytyväisiä!!!!! minulla kävi vielä niin että kun olin kotiäiti ja kotihoidontukeahan silloin saa niin sain siltikin TAPPELUJEN kautta kelalta sen samasen hoitotuen vaikka lapset oli hoidossa kun hoito katsottiin perheen tukimuodoksi!!!!!
kun kertoo esim.terveyskeskuksen psykologille kuinka perhe sairastellee ja työt olisi tehtävä niin ainakin minua se ymmärsi ihanasti!!!!!!!yritä hakea hoito/siivous apua mistä suinkin voisit saada ja jos rahallisesti tiukkaa niin me kävimme soskusta kun lääkkeisiin meni niin paljon rahaa kuukaudessa että oltiin puilla paljailla!!!!!!!!!elämä on joskus rankkaa mutta kokemuksesta sanon että kun niistä rankoista ajoista selviää on elämä taas sitäkin ihanampaa!!!!!!!!!!!OIKEIN PALJON VOIMIA KOKO PERHEELLE!!!!!!!!!!älkää jääkö yksin vaikeuksien kans vaan rohkeasti puhumaan ihmisille joilta voisi apua saada!!!!!!!!!!!!!!!!! - Uskollinen puutarhuri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1212243Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n582187Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt81417Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan801408- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311150Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621133- 691000