Valinnan hankaluus: KM vs. Canon vs. Nikon???

Tommi

Oon punninnut mielessäni eri ostovaihtoehtoja: Nikon D70 & D50, KM Dynax 5D & 7D sekä Canonin 300D & 350D.

Canonit vaikuttaisivat mukavilta, mutta 350D:tä on jonkinverran moitittu heppoisen olemuksensa/pienen kokonsa vuoksi. Minulla on aika suuret käpälät, joten se ei ehkä ole minulle sopiva(koittamallahan vasta varmaksi tietäisi). Vanhempi 300D riittäisi toisaalta täysin minulle ja niitä voisi jo käytettynäkin liikkua sopivasti. Mietin vain onko 300D:kin pienirunkoinen muihin järkkäreihin verrattuna vai onko se samaa kokoluokkaa esim. nikonien ja KM:ien kanssa..?

Konica Minoltat vaikuttaisi hyvältä vakaimiensa takia ja isän vanhasta minoltajärjestelmästä olisi valmiina kolme objektiiviakin:

1. MINOLTA MC ROKKOR-PF 1:2 f=50mm
2. AUTO PROMURA MC 1:2.8 f=28mm
3. SUN AUTO ZOOM 1:4.5 85-210mm

En tiedä onko 2. ja 3. laadultaan minkälaisia, että kannattaako näiden takia painottaa valintaansa KM:ään?

Luin KM dynax5:stä jutun. Siinä kehuttiin kameraa muuten, mutta sanottiin että ei ole urheilukuvaukseen ihanteellinen hitaan kuvausnopeuden vuoksi, tarkoitus olisi kuvata jonkun verran urheiluakin.. muodostuukohan tuo hitaus todellakin ongelmaksi käytännössä juurikaan?

Tulipas runoiltua:) Olisin iloinen mielipiteistänne ja kokemuksistanne!!

29

9357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muut.

Osta Canonin 20D tai Nikonin D200.

Toi 350D on turistikamera.

• D200

kohisee.

• tykkää
        D200 kirjoitti:

kohisee.

kohinasta.

• Pekka_
        D200 kirjoitti:

kohisee.

silmäsi kohisevat.
        On 200 tärkeämpää aisaa kameran ostossa kuin 3200 ISO kohina. Katso millaisia kuvia sillä saa. Ihan oikeasti eikä 300% pikseliviilaukella pc:n näytössä.
        http://www.pbase.com/cameras/nikon/d200

• Mika....
        Pekka_ kirjoitti:

silmäsi kohisevat.
        On 200 tärkeämpää aisaa kameran ostossa kuin 3200 ISO kohina. Katso millaisia kuvia sillä saa. Ihan oikeasti eikä 300% pikseliviilaukella pc:n näytössä.
        http://www.pbase.com/cameras/nikon/d200

Älä hermostu hyvä mies. Tuo on varmasti sama trollaaja, joka käy jokaisessa nikonia käsitteleväss ketjussa heittämässä tuon "nikon kohisee" kommenttinsa. Noita ihan arvostettujakin arvioita on alkanut ilmestyä ja käyttäjilläkin on kokemuksia jo. Kaikki mitä itse olen nähnyt on sisällöltään samanlaisia eikä yhdessäkään Nikon D200 pidetä erityisen kohinaisena. Henkilökohtaisesti olen alkanut epäillä koko kohinakeskustelua sen mielekkyyttä. Asia ei näytä olevan lainkaan näin yksioikoinen kuin nämä trollit haluavat esittää.

• Pekka_
        Mika.... kirjoitti:

Älä hermostu hyvä mies. Tuo on varmasti sama trollaaja, joka käy jokaisessa nikonia käsitteleväss ketjussa heittämässä tuon "nikon kohisee" kommenttinsa. Noita ihan arvostettujakin arvioita on alkanut ilmestyä ja käyttäjilläkin on kokemuksia jo. Kaikki mitä itse olen nähnyt on sisällöltään samanlaisia eikä yhdessäkään Nikon D200 pidetä erityisen kohinaisena. Henkilökohtaisesti olen alkanut epäillä koko kohinakeskustelua sen mielekkyyttä. Asia ei näytä olevan lainkaan näin yksioikoinen kuin nämä trollit haluavat esittää.

Totta töriset, alkaa vaan hiljalleen olla mitta täysi noita provoja.

• Alex

• Mika...
        Alex kirjoitti:

Moi !

Tuolla esimerkkejä "hirveästä2 kohinasta 3200 ISO:lla:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=17055432

--

...tätä tarkoitin, siis minun mielestä nuo nyt ei todellakaan ole kovinkohinaisia kuvia. Olen lukent ja katsellut useita enemmän ja vähemmän ammattimaisia vertailuja D200 ja Canon 5D:n välillä, mutta ne molemmat ovat niin kohinattomia, että ainakin itselläni se vertailu on mennyt sellaiseksi hifistelyksi ettei käytännön kuvaamisen kannalta ole merkityksellistä onko kohinaa vähän vai ihan tosi vähän.

• Hoo Koo
        Mika... kirjoitti:

...tätä tarkoitin, siis minun mielestä nuo nyt ei todellakaan ole kovinkohinaisia kuvia. Olen lukent ja katsellut useita enemmän ja vähemmän ammattimaisia vertailuja D200 ja Canon 5D:n välillä, mutta ne molemmat ovat niin kohinattomia, että ainakin itselläni se vertailu on mennyt sellaiseksi hifistelyksi ettei käytännön kuvaamisen kannalta ole merkityksellistä onko kohinaa vähän vai ihan tosi vähän.

Ihan hyvältä toi D 200 näyttää. Kohina kuuleman mukaan vähäisempää kuin D2X:ssä mutta hieman enemmän kuin EOS 5D:ssä.

Taitaa D200 olla hyvä yleiskamera kaikenmoiseen käyttöön vaikkapa luontokuvaajalle.
        EOS 5D sopii paremmin esim. muotokuvaajan kameraksi suuremman kennon ja sitäkautta paremman syväterävyyden hallinnan vuoksi.5D:n ongelmana oleva jonkinsortin vinjetointikaan ei muotokuvissa ole kovin haitallista, vinjetointia kun tulee tehtyä kuviin usein muutenkin.

Itse aion hankkia 5D:n luultavsti tämän vuoden aikana, juuri sen muotokuvaukseen sopivuuden vuoksi.

• kesällä

Varmaankin tiedät että KM lopettaa omalla nimellään kameroiden valmistuksen. Sony on hankkinut oikeudet KM:n kamerapuoleen. KM tulee jatkamaan Sonylle digijärkkärirunkojen valmistusta. Sony on luvannut julkistaa kesällä uusia malleja joissa on KM:n optiikan kiinnitys- ja tarkennussysteemit ja oletettavasti myös rungoissa on KM:n kehittämä antishake. Pysy kuulolla.

• Bokeh

Canon 350D runko noin 800€
      Nikon D50 runko noin 500€

Canon on 300€ kalliimpi eikä syyttä

• hintaero

Joko Nikonia myydään alle torihintojen tai Canonista pyydetään tolkuttomasti. Hintaero ei selity ominaisuuksilla.

• Linssilude
        hintaero kirjoitti:

Joko Nikonia myydään alle torihintojen tai Canonista pyydetään tolkuttomasti. Hintaero ei selity ominaisuuksilla.

Pyydetäänkö jossain torilla yli 500€ D50:stä?
        Canon on pienempi kooltaan ja 8Mpix kamera. Tämä on yksi syy hintaeroon.

• koko
        Linssilude kirjoitti:

Pyydetäänkö jossain torilla yli 500€ D50:stä?
        Canon on pienempi kooltaan ja 8Mpix kamera. Tämä on yksi syy hintaeroon.

pitäis olla hintaa pudottava asia....

• Prakti
        koko kirjoitti:

pitäis olla hintaa pudottava asia....

Hyvän kameran tekeminen pieneen kokoon ei luulisi olevan hintaa pudottavan asian, pikemminkin päinvastoin.
        Pieni kamera ei herätä huomiota ja vie vähemmän tilaa.

• pieni
        Prakti kirjoitti:

Hyvän kameran tekeminen pieneen kokoon ei luulisi olevan hintaa pudottavan asian, pikemminkin päinvastoin.

Isokätiselle Canon on hankalan pieni eikä myöskään kuuden ja kahdeksan megapikselin ero ole piirtokyvyssä kuin muutama prosentti. Mainosmiehen kannalta kahdeksan on paaaaljon enemmän kuin kuusi!

• on liian
        Prakti kirjoitti:

pieni. Kamera pitää tehdä kuvaamista varten, eikä miksikään maskotiksi.

Tietysti pienikätisiäkin on, joten olkoon kamera käyttäjän mukaan...

Pienestä koosta en suostu maksamaan, enkä Nikonista ;)

• peltza

Mikään listallasi olleista kameroista ei käytännössä ole mikään nopea urheilukuvaajan laite, joutuu pistään aika paljon lisää et saa oikeasti nopean digin. Käytännön kuvausnopeus kaikilla noilla on n. kolme kuvaa sekunnissa, sarjana siis. Enemmän taitaa olla merkitystä tarkennusnopeudella ja siihen vaikuttaa käytössä oleva optiikka aika paljon.

Minoltan manuaalilasien kanssa oli vissiin jotain pientä kikkailua digirungossa, mutta kyllä niitä pystyy käyttämään. Tällä palstalla oli joskus aikaisemmin juttua, selaile taaksepäin.

Vakaaja on kova juttu, todennäköisesti siitä on urheilukuvauksessa enemmän hyötyä kuin kahdeksan kuvan sarjatulesta. Pitkän putken kanssa voi olla rungon massasta hyötyäkin, helpompi pitää vakaana, kun kaikki paino ei ole optiikassa.

D70 ja 7D on noista muuten ainoat joissa on kaksi säätöpyörää, siis omansa suljinajalle ja himmentimelle. Itse harkitsen 7D:n ostoa, siitä huolimatta, että valmistus loppui jo.

• Tommi

kaikille mielipiteistä ja neuvoista. Pitänee lähteä valokuvausliikkeisiin tutustumaan lähemmin noihin kameramalleihin, tietääkö joku missä liikkeessä olisi tampereella mahdollisesti KM:n, Canonin ja Nikonin järkkäreitä myynnissä?

Tällä hetkellä ehkä vahvin suosikkini olisi tuo KM Dynax 7D. Siihen kävisi nuo vanhan minoltan järjestelmän 3 objektiiviä(vaikka en tiedä onko ne minkään laatuisia?), vakaaja on toinen hyvä peruste ja lisäksi isohko koko ja muutenkin ulkomuoto miellyttää:)

Luen mieluusti lisää mielipiteitä/mietteitänne aiheesta edelleen.. Täytyy myös lähemmin tutustua 5D:n ja 7D:n eroihin ja punnita onko 7D lisäeurojen arvoinen, aiheesta taisikin olla täälä juttu edellisellä sivulla jossa näytti olevan paljon kommentteja, siispä lukemaan...:)

• Ammattina kuvaus

"Tällä hetkellä ehkä vahvin suosikkini olisi tuo KM Dynax 7D. Siihen kävisi nuo vanhan minoltan järjestelmän 3 objektiiviä...."

Valitettavasti on niin, että kyseiset "vanhanmalliset MC-objektiivit" eivät sovi AF-runkoon. Ja jos ne olisivat sopineetkin, ei niillä olisi ollut paljoakaan käyttöä, koska ne olisi pitänyt joka tapauksessa sekä valotuksen että etäisyyden suhteen säätää käsin.

Toisaalta uudet kitti-zoom-objektiivit ovat melko varmasti parempilaatuisia ja eivätkä hinnalla pilattuja.

Toisaalta kannattaa miettiä pari kertaa ennen kuin ostaa lopetettavaa merkkiä, KM:ää:

* Ruotsin korjaukset ja huollot ovat olleet jo ennestään alle arvostelun. Tilanne vain pahenee tästä.

* Akut muuttuvat seuraavassa mallissa Sonyn Stamina akuiksi. KM:n akkujen saanti vaikeutuu ja akut tulevat kallistumaan.

* KM 7D on vanhentunut malli 6 megan kennollaan. Seuraavassa Sonyn merkillä tulevassa on melko todennäköisesti 8 - 10 megaa.

• SeiskaDee

FotoHertell Tuomiokirkonkadulla myy KM:ää. Sieltä itsekin ostin 7D:n vuosi sitten - hyvä palvelu ja kilpailukykyiset hinnat.

Olen saanut sen käsityksen KM:n ja Sonyn kauppaa koskevista tiedotteista, että Sonyn huoltotoiminta tulee jatkossa vastaamaan KM:n digien huolloista. Näin ollen huollon taso saattaa parantua Suomen osalta merkittävästi, näin voisi kuvitella. Mutta aika näyttää... maaliskuun jälkeen ollaan viisaampia...

• Kooämmä
        Ammattina kuvaus kirjoitti:

"Tällä hetkellä ehkä vahvin suosikkini olisi tuo KM Dynax 7D. Siihen kävisi nuo vanhan minoltan järjestelmän 3 objektiiviä...."

Valitettavasti on niin, että kyseiset "vanhanmalliset MC-objektiivit" eivät sovi AF-runkoon. Ja jos ne olisivat sopineetkin, ei niillä olisi ollut paljoakaan käyttöä, koska ne olisi pitänyt joka tapauksessa sekä valotuksen että etäisyyden suhteen säätää käsin.

Toisaalta uudet kitti-zoom-objektiivit ovat melko varmasti parempilaatuisia ja eivätkä hinnalla pilattuja.

Toisaalta kannattaa miettiä pari kertaa ennen kuin ostaa lopetettavaa merkkiä, KM:ää:

* Ruotsin korjaukset ja huollot ovat olleet jo ennestään alle arvostelun. Tilanne vain pahenee tästä.

* Akut muuttuvat seuraavassa mallissa Sonyn Stamina akuiksi. KM:n akkujen saanti vaikeutuu ja akut tulevat kallistumaan.

* KM 7D on vanhentunut malli 6 megan kennollaan. Seuraavassa Sonyn merkillä tulevassa on melko todennäköisesti 8 - 10 megaa.

-ostin tänään tuon KM:n d7:n,koska haluan pitää oman pääni,enkä toimi toisten manipuloinnin välineenä.Uskon tuon toimivan aivan yhtä kauan kuin jonkun Canonin tai Nikonin kamerankin.Kehitys digikameroissa on niin nopeaa,että en usko useimpien käyttäjien kuitenkaan pitävän samaa kameraa kovinkaan montaa vuotta.On tämä KM vaan monipuolinen ja helppokäyttöinen sekä ennestään Canoniin tottuneelle positiivinen yllätys.

• Tommi
        SeiskaDee kirjoitti:

FotoHertell Tuomiokirkonkadulla myy KM:ää. Sieltä itsekin ostin 7D:n vuosi sitten - hyvä palvelu ja kilpailukykyiset hinnat.

Olen saanut sen käsityksen KM:n ja Sonyn kauppaa koskevista tiedotteista, että Sonyn huoltotoiminta tulee jatkossa vastaamaan KM:n digien huolloista. Näin ollen huollon taso saattaa parantua Suomen osalta merkittävästi, näin voisi kuvitella. Mutta aika näyttää... maaliskuun jälkeen ollaan viisaampia...

kävin tänään kattelemassa kameroita, oli vissiin juuri tuo hertelli. KM:n 7D:tä & 5D:tä ei kuulema enää saa sieltä, enkä päässyt täten edes käpistelemään kumpaakaan. Sitä vastoin totesin canonin 350D:n pienuuden, nikonin D50 oli hieman isompi, mutta jotenkin ärsyttää kun nuo kaikki kamerat on nykyään muotoiltu tuommosiksi "saippuakoteloiksi" kuten tuossa jo aiemmin todettiin:) Kyllähän silmä tottuu, mutta olisi mukava kun jossain mallissa olisi edes vähän jotain suoraa kanttia näkösällä. Taidan pistää tuon vanhan suorakaiteen minoltajärkkärin lasivitriisiin, on siinä vaan vielä jotain iloa silmälle verrattuna tähän kananmunamuotoiluun.(tämän ei ole tarkoitus synnyttää muotoiluväittelyä, ehkä olen vaan ajasta pahasti perässä mielipiteineni)

Myyjä totesi saman minkä nimim. "ammattikuvaaja" että vanhoilla objektiiveillani ei tule olemaan käyttöä KM 7D:ssä kun edellinen kamera ei ollut automaattitarkenteinen.

Samaten myyjä ikäänkuin suositteli odottamaan sonyn tulevia kevään uutuuksia, kun kerroin innostuksestani dynax 7D:hen. Onko kellään muuten mitään tietoa mihin aikaan sony julkaisee jotain tietoa noista uusistakameroista.

P.S. Edelleen 7D kaikesta huolimatta kiinnostaisi ehkä eniten.

• Pilot
        Tommi kirjoitti:

kävin tänään kattelemassa kameroita, oli vissiin juuri tuo hertelli. KM:n 7D:tä & 5D:tä ei kuulema enää saa sieltä, enkä päässyt täten edes käpistelemään kumpaakaan. Sitä vastoin totesin canonin 350D:n pienuuden, nikonin D50 oli hieman isompi, mutta jotenkin ärsyttää kun nuo kaikki kamerat on nykyään muotoiltu tuommosiksi "saippuakoteloiksi" kuten tuossa jo aiemmin todettiin:) Kyllähän silmä tottuu, mutta olisi mukava kun jossain mallissa olisi edes vähän jotain suoraa kanttia näkösällä. Taidan pistää tuon vanhan suorakaiteen minoltajärkkärin lasivitriisiin, on siinä vaan vielä jotain iloa silmälle verrattuna tähän kananmunamuotoiluun.(tämän ei ole tarkoitus synnyttää muotoiluväittelyä, ehkä olen vaan ajasta pahasti perässä mielipiteineni)

Myyjä totesi saman minkä nimim. "ammattikuvaaja" että vanhoilla objektiiveillani ei tule olemaan käyttöä KM 7D:ssä kun edellinen kamera ei ollut automaattitarkenteinen.

Samaten myyjä ikäänkuin suositteli odottamaan sonyn tulevia kevään uutuuksia, kun kerroin innostuksestani dynax 7D:hen. Onko kellään muuten mitään tietoa mihin aikaan sony julkaisee jotain tietoa noista uusistakameroista.

P.S. Edelleen 7D kaikesta huolimatta kiinnostaisi ehkä eniten.

-saksasta AC-Fotolta.D7 runko nyt vain 579 euroa!!.Samalla voit valita siihen sopivan objektiivin edullisesti.Suosittelen kylläkin KM:n omia objektiiveja(toimii paremmin kuin esim.Sigma).

• peltza

Sellainen olennainen valintaan ainakin minulla vaikuttava seikka jäi mainitsematta, että langaton salamajärjestelmä on eri kameramerkeillä toteutettu erilailla. Nikonin D70 ja D50 tarvitsevat kameran päälle luistiin suoraan tai kaapelilla kiinnitetyn SB800 salaman ohjaimeksi, Minolta käyttää ohjaimena suoraan kameran omaa "räpsyä". Suoraan kamerasta ohjaus tulee Nikonilla vasta D200 ja D2X malleissa. Canoniin en ole tutustunut.

Tutulta Minolta-kauppiaaltani kysyin manuaalioptiikoiden yhteensovittamisesta digirunkoon. Sovite ei ole Minoltan tuote eikä toimivuutta näinollen taata.

Sonyn uutuuksien tulosta Suomeen ei ole myyjilläkään mitään varmaa tietoa, arvelivat että jouluksi, minä vuonna, jää nähtäväksi.

Jyväskylästä löytyy liike, josta Minoltan runkoja saa niin kauan kuin niitä toimitetaan. 5D:tä oli viikolla varastossa useita kappaleita, seiskaa saa tilaamalla.

• Alex

Moi !

Nikon kyllä kykenee käyttämään D70/D50 omaa salamaa komentosalamana.

Kokeiltu on, pelaa hienosti (D70).

--

• Sonyn nettisivulta

Under this agreement, on March 31 2006, Sony will receive certain assets from Konica Minolta PI that are necessary for the development, design, production and so forth of digital SLR cameras compatible with Konica Minolta PI's “Maxxum/Dynax lens mount system”.** Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer.

• peltza
        Alex kirjoitti:

Moi !

Nikon kyllä kykenee käyttämään D70/D50 omaa salamaa komentosalamana.

Kokeiltu on, pelaa hienosti (D70).

--

Salaman ohjaukseen liittyen. Tietoni ovat esitteestä ja myyjältä peräisin, en vielä omista kumpaisenkaan merkkistä laitetta.

• Alex
        peltza kirjoitti:

Salaman ohjaukseen liittyen. Tietoni ovat esitteestä ja myyjältä peräisin, en vielä omista kumpaisenkaan merkkistä laitetta.

Moi !

Tekevälle sattuu ;-)

--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      718
    Aihe