Mopo karannut käsistä

taustailija

Chattaaminen alkaa saavuttaa aivan sairaaloiset mittasuhteet tiettyjen ihmisten elämässä. Olen tosiaan huolissani!! En teidän addiktien vuoksi, vaan tulevien sukupolvien, uusien chattajien, takia.
Ei mene kauaa, kun psykiatrisesta tautiluokituksesta löytyy muiden riippuvuuksien ohella uusi diagnoosi--esim. virtuaaliriippuvainen, chataddikti..tms.
Täysin "päätöntä" touhua valitettavan monella..Ei olekkaan enää muuta kuin PC, ja chathuoneet.
Eipä sillä, tämä asia on jo tiedostettu tulevaisuudessa yhä kasvavaksi ongelmaksi..ja tiedän, että psykiatria tutkii ja kehittää "vastalääkettä" tälle jatkuvasti paisuvalle ongelmalle.

11

1970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin vieroitus

käyntiin ettei nyt ihan nettiriippuvaisiksi tulla - höh, nehän on jotain ammattilaisia jotka enirolla päivät pitkät istuu, palkkaa ne siitä saa - elä oo ollenkaan huolissas - tavikset ei kauaa noissa huoneissa viihdy!

• toisinpäin

Tavikset ne juuri viihtyvätkin chat-huoneissa,esittäen niitä ammattilaisia,monen alan huippuosaajia.Ammattilaisilla ei ole aikaa istua chatissa aamusta iltaan.Jonkun pitää tienata ja maksaa veroja,että joillekkin taas maksetaan se raha kotiin,mikä mahdollistaa sen "ammattimaisen" chattimisen.

• min käraste vän
        toisinpäin kirjoitti:

Tavikset ne juuri viihtyvätkin chat-huoneissa,esittäen niitä ammattilaisia,monen alan huippuosaajia.Ammattilaisilla ei ole aikaa istua chatissa aamusta iltaan.Jonkun pitää tienata ja maksaa veroja,että joillekkin taas maksetaan se raha kotiin,mikä mahdollistaa sen "ammattimaisen" chattimisen.

No kyl mää nyt väittäsin kuitenkii et niis huoneis jatkuvasti esiintyvät nikit on ammattisättääjiä eli palkallisia tai toinen vaihtoehto on se että kone siellä suoltaa tekstii.
        JÄKÄTITÄKÄJÄKÄTITÄKÄTITÄKJÄKÄTIJÄK

• HMMMM

Miksi huolehdit muista?

Keskity omaan itseesi ja aikaan joka käytät tietokoneella.

Tuntemattomien nikkien käyttämä chataika ei liene sinun ongelmasi.

Kenties sinunkin elämästäsi puuttuu jotain , kun kerkiit muiden chattailua kyttään.

KaunotarVaki

• taustailija

Tota, aika selvästi taisin ilmaista että en ole huolissani nykyisistä chatadduista. He ovat valintansa tehneet, ja ei minulla tosiaan ole varaa/ aikaa/ tarvetta "kytätä" chattaajien touhuilua ym. puuhastelua...
        Otanpa uuden esimerkin,melko normaalista elämästä:
        #Oletetaan että perheen isä/äiti käy työssä, tekee kenties ylipitkiä päiviä tai vuorotyötä tms. joka vie paljon pois sitä aikaa jonka varmasti mielummin haluaisi olla perheensä kanssa. Noh, toinen (äiti/isä) on kotona, vaikkapa nyt kolmen lapsen kanssa. Äiti/isä chattaa, ja antaa lasten leikkiä keskenään eikä kenties edes juuri huomaa lapsiaan kun chathuoneessa kertoillaan uusia "kuumia juoruja". Millaisen mallin lapset saavat vanhemmiltaan?? Voisiko olla että ennenpitkää yhä nuoremmmat ja nuoremmat alkavat kiintymään tietokoneisiin(pelit,chattaaminen ym.)??He eivät ehkä ole saaneet edes mahdollisuutta nähdä leikkihuoneen, ja tietokonehuoneen ulkopuolista elämää, oikeaa maailmaa. Tämä kasvava sukupolvi elää "virtuaalimaailman varjoissa", ja on täysin selvää että heistä kasvaa ennenpitkää uusia PC-riippuvaisia.
        Oravanpyörä jatkaa pyörimistään..Onko sillä loppua?? Mennään asioissa 10-20 vuotta eteenpäin ja
        Kysytään nuorten harrastuksia, jotka esim. 10-v. sitten olivat vielä vaikkapa partiotoiminta, jalkapallo, lukeminen. ulkoilu ja "peuhaaminen" kavereiden kanssa pihalla.
        Yhä useampi tulee tulevaisuudessa vastaamaan--"harrastan tietokoneita, ja elokuvia. Koulu ei kiinosta..Jopa kaikki ostokset voin tehdä netin kautta."
        YMMÄRSITKÖ nyt mitä tarkoitan?? Tuskin, ja syy on se että haluat sulkea silmäsi tältä tosiasialta. Kenties jopa "pestä omat kätesi" asiasta.
        Eli, EN tosiaankaan ajattele nyt vain tätäpäivää. Huoleni tulee ajankohtaisemmaksi varmasti vasta vuosien kuluessa.
        Ja mitä huolissaan oloon kanssaihmisistä tulee..Se lienee normaalia, ja minun käsityksen mukaan jopa hyvä ominaisuus!!
        EN tarkoita puuttumista toisten asioihin, ja elämään...Siihen en ala, kukin tekee valintansa.
        Ja aivan oikeassa olet, minun elämästäni puuttuu paljonkin asioita joita haluaisin. Mutta olen kuitenkin erittäin tyytyväinen nykyiseenkin..Eli älä suotta kanna huolta minun "puutteellisesta elämästäni"!! Hoidan kyllä "tonttini" ihan itse, tai perheeni/ ystävien tm. kanssa yhdessä.
        Tosiasia on kuitenkin se, että tietokoneella en saa elämääni mitään sisältöä, en mitään uutta.
        Ehkä sinä, ja moni muukin näin onnistuu tehdä. Mutta rehellisyyden nimissä sanon--en todellakaan kadehdi teitä, jotka tyydytätte tunne-elämänne perustarpeet esim. chathuoneessa!!
        Lyhennelmä em. tekstistä..
        Kannan huolta tulevasta, en kenestäkään henkilökohtaisesti. Toiveeni on, ettei tämä oikea maailma vaivu täysin unholaan ja tilalle astu "uusi ja upea" virtaalitodellisuus, jossa jokainen voi täysin estotta olla juuri niin täydellinen kuin itse haluaa. Se ei kuitenkaan onnistu enää sitten, jos/kun poistut tietokoneen näytön edestä!!
        Enempää en asiasta ala vääntämään, lähes jokainen tänne kirjoittaja on luonut itselleen niin valheellisen ja todellisentuntuisen maailman, että voi alkaa väittämään esim. että 1 1=15.:DD
        PYYNTÖ..Ei kannata takertua kirjoituseni johonkin tiettyyn yksityiskohtaan, sillä osoittaa vain sen ettei pysty tätä asiaa kokonaisuutena hyväksymään, ja näkemään ongelmaa.
        Oikein hyvää jatkoa kaikille, ja onnea elämäänne!!

• asiaahan
        taustailija kirjoitti:

Tota, aika selvästi taisin ilmaista että en ole huolissani nykyisistä chatadduista. He ovat valintansa tehneet, ja ei minulla tosiaan ole varaa/ aikaa/ tarvetta "kytätä" chattaajien touhuilua ym. puuhastelua...
        #Oletetaan että perheen isä/äiti käy työssä, tekee kenties ylipitkiä päiviä tai vuorotyötä tms. joka vie paljon pois sitä aikaa jonka varmasti mielummin haluaisi olla perheensä kanssa. Noh, toinen (äiti/isä) on kotona, vaikkapa nyt kolmen lapsen kanssa. Äiti/isä chattaa, ja antaa lasten leikkiä keskenään eikä kenties edes juuri huomaa lapsiaan kun chathuoneessa kertoillaan uusia "kuumia juoruja". Millaisen mallin lapset saavat vanhemmiltaan?? Voisiko olla että ennenpitkää yhä nuoremmmat ja nuoremmat alkavat kiintymään tietokoneisiin(pelit,chattaaminen ym.)??He eivät ehkä ole saaneet edes mahdollisuutta nähdä leikkihuoneen, ja tietokonehuoneen ulkopuolista elämää, oikeaa maailmaa. Tämä kasvava sukupolvi elää "virtuaalimaailman varjoissa", ja on täysin selvää että heistä kasvaa ennenpitkää uusia PC-riippuvaisia.
        Oravanpyörä jatkaa pyörimistään..Onko sillä loppua?? Mennään asioissa 10-20 vuotta eteenpäin ja
        Kysytään nuorten harrastuksia, jotka esim. 10-v. sitten olivat vielä vaikkapa partiotoiminta, jalkapallo, lukeminen. ulkoilu ja "peuhaaminen" kavereiden kanssa pihalla.
        Yhä useampi tulee tulevaisuudessa vastaamaan--"harrastan tietokoneita, ja elokuvia. Koulu ei kiinosta..Jopa kaikki ostokset voin tehdä netin kautta."
        YMMÄRSITKÖ nyt mitä tarkoitan?? Tuskin, ja syy on se että haluat sulkea silmäsi tältä tosiasialta. Kenties jopa "pestä omat kätesi" asiasta.
        Eli, EN tosiaankaan ajattele nyt vain tätäpäivää. Huoleni tulee ajankohtaisemmaksi varmasti vasta vuosien kuluessa.
        Ja mitä huolissaan oloon kanssaihmisistä tulee..Se lienee normaalia, ja minun käsityksen mukaan jopa hyvä ominaisuus!!
        EN tarkoita puuttumista toisten asioihin, ja elämään...Siihen en ala, kukin tekee valintansa.
        Ja aivan oikeassa olet, minun elämästäni puuttuu paljonkin asioita joita haluaisin. Mutta olen kuitenkin erittäin tyytyväinen nykyiseenkin..Eli älä suotta kanna huolta minun "puutteellisesta elämästäni"!! Hoidan kyllä "tonttini" ihan itse, tai perheeni/ ystävien tm. kanssa yhdessä.
        Tosiasia on kuitenkin se, että tietokoneella en saa elämääni mitään sisältöä, en mitään uutta.
        Ehkä sinä, ja moni muukin näin onnistuu tehdä. Mutta rehellisyyden nimissä sanon--en todellakaan kadehdi teitä, jotka tyydytätte tunne-elämänne perustarpeet esim. chathuoneessa!!
        Kannan huolta tulevasta, en kenestäkään henkilökohtaisesti. Toiveeni on, ettei tämä oikea maailma vaivu täysin unholaan ja tilalle astu "uusi ja upea" virtaalitodellisuus, jossa jokainen voi täysin estotta olla juuri niin täydellinen kuin itse haluaa. Se ei kuitenkaan onnistu enää sitten, jos/kun poistut tietokoneen näytön edestä!!
        Enempää en asiasta ala vääntämään, lähes jokainen tänne kirjoittaja on luonut itselleen niin valheellisen ja todellisentuntuisen maailman, että voi alkaa väittämään esim. että 1 1=15.:DD
        PYYNTÖ..Ei kannata takertua kirjoituseni johonkin tiettyyn yksityiskohtaan, sillä osoittaa vain sen ettei pysty tätä asiaa kokonaisuutena hyväksymään, ja näkemään ongelmaa.

tuossa tekstissä on.. jo tätä nykyäkin lapsissa ja nuorissa on aivan liikaa tietokone addikteja. TÄllä hetkellä pääosin pelien kautta, mutta sekä tuo, että jatkossa juurikin chattaaminen tulee kasvamaan entisestään nykyisella mallilla. Ikävää mutta todellista. EI lapset ja nuoret liiku samaan malliin kuin ennen, koneet vievät ajan. Osan, siis osan tästä, saavat kyllä ne vanhemmat ottaa omalle kontolleen jotka ovat luulleet pääsevänsä helpommalla lastensa kanssa kun ovat työntäneet heidät pelikonsolin tai tietokoneen eteen. Ja tämä virtuaalimailma: jo nyt on havaittavavissa niin aikuisissa, kuin ennenkaikkea lapsissa, kuinka täällä verkossa esiintyvät kieliopilliset virheet ovat rapistaneet kyvyn edes puhua oikeaoppisesti. Tilanne tulee vielä pahenemaan, mutta itse uskon että nyt alkuvuodesta voimaan astunut laki nuorisotyön suhteen tulee laajenemaan ja tämä verkkopuolikin lasten ja nuorten osalta saavat enemmän huomiota ja asialle pyritään tehokkaammin tekemään jotain.

Kyllä tämä asia tästä lähivuosina varmasti hieman korjaantuu, kunhan saa riittävästi huomiota. Tällä hetkellä lasten ja nuorten osalla on kuitenkin paljon isompiakin ongelmakohtia kuin tämä, verkon liiallista merkitystä kuitenkaan vähättelemättä millään muotoa.

• ihan asiaa
        taustailija kirjoitti:

Ei me yksityiset kansalaiset tälle buumille mitään voida.Vanhemmat asettaa itse rajat lapselleen , ainostaan koulut ja neuvolat on avainasemassa tiedonvälittäjinä.
        Minä itse henkilökohtaisesti olisin tällä kokemuksella mielissäni jos -78 syntynyt poikani olisi silloin vaihtanut huumeet tähän tietokoneeseen.Nyt taistellaa päivä kerrallaan korvaushoidon kanssa.Asioilla on monta puolta nettiriippuvuus siis sieltä lievimmästä päästä.

Odotellaan kesää ja kärpäsiä:=)))

• taustailija
        ihan asiaa kirjoitti:

Ei me yksityiset kansalaiset tälle buumille mitään voida.Vanhemmat asettaa itse rajat lapselleen , ainostaan koulut ja neuvolat on avainasemassa tiedonvälittäjinä.
        Minä itse henkilökohtaisesti olisin tällä kokemuksella mielissäni jos -78 syntynyt poikani olisi silloin vaihtanut huumeet tähän tietokoneeseen.Nyt taistellaa päivä kerrallaan korvaushoidon kanssa.Asioilla on monta puolta nettiriippuvuus siis sieltä lievimmästä päästä.

Odotellaan kesää ja kärpäsiä:=)))

On lienee sanomattakin selvää, että jos näistä nykypäivän "riippuvuuksista" alamme puhua, ei tietokoneet chatteineen/peleineen ole ollenkaan sieltä pahimmasta päästä. Jos aivan itseäni, tai läheisiäni nyt ajattelen, niin mieluummin viettäköön päivän tietokoneella kuin päivän heroiinihöyryissä tms.
        Ja näiden päihderiippuvuuksien ennaltaehkäisy, havaitseminen saati vieroitus on huomattavasti vaikeampaa(usein mahdotontakin), kuin nyt esim. nettiriippuvuus.
        Mutta tässäkohtaa, siis tietokoneen käyttö, on vanhemmilla huomattavasti enemmän mahdollisuuksia puuttua asiaan, kuin näiden "salaa vedettävien päihteiden" kohdalla on.
        Paitsi, jos asia tosiaan on niin että lapset "työnnetään" pelaamaan, ja chattaamaan. Ja olen aivan varma että tätä tapahtuu hyvin useissa kodeissa. Ehkä vielä useammin yksinhuoltajilla, joilla vastuuta helposti "kasautuu" liikaa.
        Ja mitä näistä PC-riippuvuuksista sitten seuraa, siitä voisi kirjoittaakkin jo aivan uuden viestiketjun..Mutta ainakin itselleni tulee välittömästi mieleen syrjäytyminen, sos.kontaktien köyhtyminen ja lopulta täysin vääristynyt minäkuva. Ja tämä pätee myös AIKUISIIN, heitä on chathuoneet pullollaan jo nyt. Vaan, eipä yksittäinen ihminen asialle kuitenkaan lopulta mahdottomia voi tehdä...

• yh etulinjassa
        taustailija kirjoitti:

On lienee sanomattakin selvää, että jos näistä nykypäivän "riippuvuuksista" alamme puhua, ei tietokoneet chatteineen/peleineen ole ollenkaan sieltä pahimmasta päästä. Jos aivan itseäni, tai läheisiäni nyt ajattelen, niin mieluummin viettäköön päivän tietokoneella kuin päivän heroiinihöyryissä tms.
        Ja näiden päihderiippuvuuksien ennaltaehkäisy, havaitseminen saati vieroitus on huomattavasti vaikeampaa(usein mahdotontakin), kuin nyt esim. nettiriippuvuus.
        Mutta tässäkohtaa, siis tietokoneen käyttö, on vanhemmilla huomattavasti enemmän mahdollisuuksia puuttua asiaan, kuin näiden "salaa vedettävien päihteiden" kohdalla on.
        Paitsi, jos asia tosiaan on niin että lapset "työnnetään" pelaamaan, ja chattaamaan. Ja olen aivan varma että tätä tapahtuu hyvin useissa kodeissa. Ehkä vielä useammin yksinhuoltajilla, joilla vastuuta helposti "kasautuu" liikaa.
        Ja mitä näistä PC-riippuvuuksista sitten seuraa, siitä voisi kirjoittaakkin jo aivan uuden viestiketjun..Mutta ainakin itselleni tulee välittömästi mieleen syrjäytyminen, sos.kontaktien köyhtyminen ja lopulta täysin vääristynyt minäkuva. Ja tämä pätee myös AIKUISIIN, heitä on chathuoneet pullollaan jo nyt. Vaan, eipä yksittäinen ihminen asialle kuitenkaan lopulta mahdottomia voi tehdä...

`Ehkä vielä useammin yksinhuoltajilla, joilla vastuuta helposti "kasautuu" liikaa.´

Yksinhuoltajana ärähdän yleistyksellesi, koska huomattavasti ongelmallisempaa on ydinperheen uraputkivanhempien lapsilla, joita ei kahdesta vanhemmasta kumpikaan muista olevan edes olemassa.

• YH-äiskä
        taustailija kirjoitti:

Mielipiteeni tietokoneesta lapseni kohdalla on se, että ennemmin pelejä pelaamassa kuin kaduilla kaljaa kittaamassa. Tiedän missä lapseni on. Säännöt pitää toki olla, meillä kaksi tuntia koulupäivänä riittää ja jos huomenna koe, ei yhtään tietokoneella. Viikonloppuisin saa pelata.

Että näin täällä yksinhuoltajalla pelaa.

• taustailija
        YH-äiskä kirjoitti:

Mielipiteeni tietokoneesta lapseni kohdalla on se, että ennemmin pelejä pelaamassa kuin kaduilla kaljaa kittaamassa. Tiedän missä lapseni on. Säännöt pitää toki olla, meillä kaksi tuntia koulupäivänä riittää ja jos huomenna koe, ei yhtään tietokoneella. Viikonloppuisin saa pelata.

Että näin täällä yksinhuoltajalla pelaa.

Mielestäni HYVIN selvästi, ja suoraan kirjoitin.."mielummin vaikka päivä näytön ääressä, kuin heroiinihöyryssä"!!!
        Lukihäiriökö, vai mikä???
        Tyhmä varmasti olen, sitä en kiellä..Mutta olenpa kuitenkin onnistunut välttymään näiltä nykypäivän "houkutuksilta" varsin hyvin, kuten myös perheeni.
        Ja olette oikeassa, yleistin aivan liian kärkevästi YH:t, ja olen todella pahoillani jos jotakuta loukkasin--anteeksi!! Eipä se katso onko YH, onko "aatelista sukua", duunariperheen lapsi--JOS maailma vie, niin aika vähissä keinot ovat varsinkin jos asiaan ei pääse puuttumaan riittävän ajoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      72
      4989
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      116
      4699
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4183
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      101
      4097
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3288
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      3104
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2838
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2777
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2753
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2752
    Aihe