Tiedän että tämä on teidän mielestä tosi tyhmä kysymys mutta tulkoon tässä : Onko kannabis-psykoosi saman suuntainen kuin muusta johtuva tila ? En itse ole polttaja mutta lähiomainen siksi tässä kyselen. Tuskinpa asianomainen itse tälläiseen kiinittääkään ajatuksiaan .Kiitos vielä saaduista tiedoista , olivat hyviä tietoja !
Typerä kysymys varmaan
2
426
Vastaukset
- -SAMPPA-
En oikeen hiffannu mitä ajat takaa kyssärillä, mut oon nähny mitä esim.just pilven pitkäaikainen poltto saa aikaan..oon toki itekkin joskus pössytelly mut ei sillai tavaks oo tullu, ja nyt kun pollareilla on ne huumetikkarit niin ei viitti enää poltella ollenkaan kun kannabis näkyy testeissä tosi pitkään ja ajo-kortti on mulle tärkeempi kun sauhuttelu. Nii,joo yks mun kamu on poltellu n.15-vuotta ja kerran se sit sattu joutuun kyttikselle ja oli sielä 1-kk ajan, kun se pääsi pois sieltä ni menin heti moikkaan. Oli aika järkytys kun se tuli konttaamalla avaan oven, ja munkin piti kontata sit sisään ja pysytellä matalalla ettei krp nää meitä pihassa olevasta asuntovaunusta missä ne piti mun kamua silmällä. Puhua ei saanu, kirjoiteltiin paperille kuulumiset.. Vaikka jollain voipi tulla hymyn väre naamalle niin silloin ei ainakaan mua naurattanut.. niin sekasin tää kamu oli! Onneks sain puhuttua kamuni hoitoon ja hän viettikin sillä reisulla 2-vuotta välillä mielisairaalassa ja välillä vierotushoidossa. Nyt se on kuivilla mut skitsot on jääny, tosin paljon lievempiä. Kamuni oli kyllä kova poltteleen:n.5g/päivässä.
Pahimmat "vainot" tulee silti amfetamiinista mut oireet yleensä loppuu kun aineen vaikutus on haihtunut ja uni velat on nukuttu kunnolla pois.
Mulle henk.koht.pahimmat "viekkarit" on tullu bentsoista (Xanor) ja oon kokeillu ja käyttäny lähes kaikkia yleisempiä aineita..ironista siis että just lääkärin määräämistä lääkkeistä oli tosi iso duuni päästä eroon. Noh,mutta nyt kuiteskin oon ollu jo monta suvee kuivilla, ja parhaat hetket on TODELLAKIN selvin päin! - Tuskin Kuitenkaan
Riippuu mitä tarkoitat "Muusta johtuvalla tilalla"?
Kannabispsykoosi on psykoositila jonka oireet ovat jotakuinkin täydellisesti samat kuin ovat reaktiivisen skitsofrenian omaavalla ihmisellä.
Oireet joita tulee ovat tietenkin uniikkeja, kyse on aivokemian häirinnästä hyvin tarkalla tuotteella eli THC/CDB kemikaaleilla ja ne tuo tietynlaisen virhetoiminnallisuuden. Eli ei ole samanlainen kuin amfetamiinipsykoosi tai muista huumeista johtuva tila. Mutta vastaavuutta kyllä tietenkin löytyy paljon.
On vaikea selittää sitä konkretiaa koska ainakin itselläni se kokemus on niin hemmetin kaukana mistään mitä käsitellään arkisessa mittapuussa. En nähnyt ensimmäistäkään hallusinaatiota asioista joita ei ole olemassa tai mitään sellaista, ymmärsin vain asiat väärin. Tai "väärin" koska silloisissa mielenliikkeissä nuo asiat saivat tavallisesta havainnoinnista poikkeavan merkityksellisen sisällön ja olivat tietyllä tavalla erittäin järkeviä.
Noissa tiloissa ihminen kiinnittää huomiota eri asioihin kuin normaalisti ja kokee normaalit asiat eri tavalla, paljon syvemmin ja "väärällä" tavalla merkityksellisesti. Lainausmerkeissä siksi että kokijalle itselleen tämä koettu merkitys ei ole väärä vaan juurikin oikea...
Sitten jos haluaa alkaa kotipsykiatriksi:
Siitä miten pitäisi puhua ja ottaa kontaktia polttelijalle joka on matkalla "sinne" ja alkanut rakentaan tuota kieroa näkemystä... se onkin sitten hankalaa. Koska se tosiaan voi tajuta arkisetkin jutut väärin ja kaikki reaktiot niihin sekopäisyyksiin tullaan tulkitsemaan usein väärin. Yleensäkin: Rauhallisesti. Hyvin hitaasti ja rauhallisesti. Liian nopea puhe, liian monta kysymystä tai kommenttia kerrallaan ahdistaa. Tuossa vaiheessa aivot nimittäin pystyy edelleen tuottamaan myös järkeviä ja eheitä kokonaisuuksia mutta se kestää varmaan 10 kertaa kauemmin kuin normaalissa tilassa, kaikki ne "väärät assosiaatiot" pitää nimittäin ajatella ja käsitellä pois.
Sitten toinen on että sieltä saattaa tulla syvää juttua ihan mistä tahansa. Depersonalisaation selvittely saattaa olla aika tuskaista juttua "Kuka minä olen?" kysyy epäilevä mieli. Nääkin olis hyvä käsitellä ihan juurta jaksaen.
Kolmas on että "älä muuta mitään". Tossa tilassa syyn ja seurauksen lain ei koeta olevan taas välttämättä arkinen. Niinkin yksinkertainen juttu kuin joku koriste-esine hyllyssä... jos korvaat poltelleen poissaollessa hetken hyllyssä olleen koriste-esineen vaikkapa samantyyppisellä mutta isommalla niin se kertakaikkiaan voi siitä ottaa taas ties mitä assosiaatiota... koska se nyt ei tule huomanneeksi ajatella että joku on niin tehnyt (miksi olisi?) vaan vaikkapa kuvitella että asialla on jotain tekemistä sen kanssa että 20 tason Jumalat koittaa nyt viestiä jotain pystin kautta (jos se mielimaisema on senkaltainen. Tai ihan mitä tahansa muuta). Mulle oli perkeleen paha paikka kun kävin lääkärissä joka selitti sellasella taululla huumeenkäytön dynamiikkaa. Lähdin sitten pois siitä kahville omin neuvoin ja kun tulin takas niin se lääkäri oli kaikessa hiljaisuudessa vaihtanut sen taulun tilalle sellaisen jossa oli ylimääräinen lenkura. Minähän siitä sitten mielsin että koko todellisuus oli heittänyt ns. voltin. ja mitään "Kiemuratonta" taulua ei tuossa todellisuudessa ollutkaan - sen uuden taulun esittelemiselle ei ollut mitään tarvetta. Että kiitti perkeleesti tohtori; syvensi psykoosiani aika pahasti tuolla tempulla...
Järkevää: Olla toiminnaltaan yksinkertainen ja johdonmukainen, neutraali ystävällismielinen hahmo kaikenkaikkiaan. Silloin luultavasti kommunikaatio pohjimmiltaan sujuu omalla verkkaisella tavallaan. Kun on saatu toimiva ja luottamuksellinen keskusteluyhteys niin voi tuoda näitä kannabiksen MT-asioita esille ja sanoa ykskantaan että olet poltellut pirusti ja siksi koet niitä asioita joita koet ja aikuisten oikeasti toimintas on tosi sekavaa, kannattaisi vähentää.
Sikäli mukavaa että oma psykoosini ja sitä edeltäneet oireet olivat sellaisia etten ollut koskaan väkivaltainen tms. joten senkaltaista vaaraa ympäristölle minusta ei ollut missään vaiheessa (tosin itseäni suojellakseni uhkailin ihan vaan sanallisesti. Oikeasti en olisi voinut tai halunnut satuttaa kärpästäkään). Olot olivat pehmeät useimmiten ja pahaa oloa en tuntenut juurikaan paitsi silloin kun oli jotain pakkojuttuja hoidon puolesta. Joskus pelotti ihan kuolemanpelkoa myöten.
Itse en saanut mitään todellista tukea tai vinkkejä keneltäkään joka olisi kaiketi ymmärtänyt kannabipsykoosin dynamiikkaa vaan jouduin käymään nää kaikki läpi "yksin" tai osana keskiverto-MT prosessia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724989Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164699- 804193
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1034113Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33308Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223104- 352838
- 282787
- 402763
- 372752