kirjastonhoitaja amk

---

Onko kirjastonhoitajakouluun vaikea päästä?
Onko opiskelu mukavaa?

Olen ajatellut hakea Seinäjoelle nyt keväällä, mutta epäilyttää pääseekö mun papereilla edes pääsykokeisiin...

6

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat

..saada saman verran palkkaa kuin käytäväsiivojat elämäsi loppuun saakka, ja haluat erittäin yksitoikkoisen työn.. tervemenoa.

• mutta...

No enpä kyllä sanoisi että yksitoikkoista työtä. Itse opiskelen ko. alaa. Työtehtäviini viime työpaikassa kuului asiakaspalvelua, luettelointia, kirjanäyttelyiden tekoa, tarkempaa tiedonhakua yms. Joka päivä oli erilainen. Tietenkin jos käsitys kirjastonhoitajista on se, että ollaan vain tiskin takana koko ajan, niin yksitoikkoiseltahan se kuulostaa..

• tupuna
        mutta... kirjoitti:

No enpä kyllä sanoisi että yksitoikkoista työtä. Itse opiskelen ko. alaa. Työtehtäviini viime työpaikassa kuului asiakaspalvelua, luettelointia, kirjanäyttelyiden tekoa, tarkempaa tiedonhakua yms. Joka päivä oli erilainen. Tietenkin jos käsitys kirjastonhoitajista on se, että ollaan vain tiskin takana koko ajan, niin yksitoikkoiseltahan se kuulostaa..

Oliko kouluun vaikea päästä? Ja minkälaiset pääsykokeet järjestetään?

• ...
        tupuna kirjoitti:

Oliko kouluun vaikea päästä? Ja minkälaiset pääsykokeet järjestetään?

Muakin kiinnostaa kuinka vaikea sinne kouluun on päästä.

• kirjastotäti
        ... kirjoitti:

Muakin kiinnostaa kuinka vaikea sinne kouluun on päästä.

..koulutukseen ei ole vaikeaa päästä tai ei ainakaan ollut silloin kun itse sinne hain. En tiedä nykyisiä valintasysteemejä, mutta itselläni ainakin hyvin menneet kirjoitukset takasivat pääsyn koulutukseen.

Itse kokeeseen ei voi oikeastaan valmistautua mitenkään, mutta voisi sanoa että jos ei koskaan ole kirjastoissa käynyt niin ei kannata pyrkiä:) Silloin kun pyrin sisään, valintakokeessa oli tehtävänä mm. Essee aiheesta miksi haluan tälle alalle ja myös aineistopohjainen kirjoitelma. Jos on äikässä lahjoja, niin pitäisi päästä sisään..

• kirjastotäti
        kirjastotäti kirjoitti:

..koulutukseen ei ole vaikeaa päästä tai ei ainakaan ollut silloin kun itse sinne hain. En tiedä nykyisiä valintasysteemejä, mutta itselläni ainakin hyvin menneet kirjoitukset takasivat pääsyn koulutukseen.

Itse kokeeseen ei voi oikeastaan valmistautua mitenkään, mutta voisi sanoa että jos ei koskaan ole kirjastoissa käynyt niin ei kannata pyrkiä:) Silloin kun pyrin sisään, valintakokeessa oli tehtävänä mm. Essee aiheesta miksi haluan tälle alalle ja myös aineistopohjainen kirjoitelma. Jos on äikässä lahjoja, niin pitäisi päästä sisään..

Ikävä kyllä meidän alamme on vain hyvin aliarvostettu, ihmiset ovat edelleenkin äimän käkenä kun kuulevat että tähän vaaditaan koulutusta. Käsitys kirjastosta työpaikkana aika yksipuolinen. Jotkut pitävät sitä kauppaan rinnastettavana. Kuitenkin esimerkiksi tietopalvelu on hyvinkin haastavaa välillä. Lisäksi vakituiseen kirjastonhoitajan/kirjastovirkailijan tehtävään vaaditaan AINA korkeakoulututkinto. Jos haluaa ylempiin tehtäviin, niin sitten vain yliopistoon informaatiotutkimusta opiskelemaan. Enemmän teoriaa, vähemmän käytäntöä ja kalskahtaa varmaan hienommalta jonkin korviin;)

Palkkaus ei ole hääviä, siksi aionkin itse pyrkiä yliopistoon opiskelemaan tänä vuonna..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4740
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3364
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3180
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2607
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      61
      2303
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1769
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1364
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1235
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1048
    Aihe