Suunnitelmissa on vauva. Ongelmana(?) on, että opiskelen. Kaipaisinkin nyt kokemuksia kaikilta, jotka ovat tulleet raskaaksi opiskelujen aikana; miten olette selvinneet raskausajasta ja opiskelusta, entä lapsen syntymän jälkeen, miten pitkän mammaloman piditte, miten opiskelumotivaatio säilyi jne. Kaikenlaiset kokemukset ovat tervetulleita.
Itse opiskelen ammattikorkeassa. Jos heti tärppäisi, opiskeluja jäisi lapsen syntymän jälkeen jäljelle n.1,5 vuotta.
VAUVA ja OPISKELU
6
762
Vastaukset
- ´Nitta`
Mulla oli niin, että piti aloittaa juuri opiskelut kun sain tietää odotuksesta joten ne jäi siihen. Piti kyllä jatkaa siiä äippäloman jälkeen, mutta olin 3v kotona, niin sen aikana mieli muuttui ja hainkin toiseen kouluun jossa nyt opiskelen.
Mutta mikset hoida ensin koulua ja sitten vasta vauvaa? Ei kai niin hurja kiire voi olla? Kannattaa ajatella niin, että kun olet kouluttautunut ja ollut jonkin aikaa töissä, saat paljon parempaa äitiyspäivärahaakin? - Nimetön
Moikka!!Halusin kertoa vähän omista kokemuksistani lasten ja opiskelujen yhdistämisestä. Itse olin raskaana kun piti aloittaa koulunkäynti, enkä meinannut aloittaa ollenkaan, mutta onneksi tulin järkiini ja aloitin. Jäin äitiyslomalle noin kuukautta ennen laskettua aikaa(helmikuussa) ja jatkoin syksyllä taas koulua. Tuntui toisaalta tosi kurjalta viedä niin pientä lasta hoitoon, mutta ajattelin että mieluiten jatkan saman tien koulua tutussa porukassa. Seuraavana syksynä tulin uudestaan raskaaksi ja jäin melkein heti pois koulusta,vauva syntyi toukokuussa ja jatkoin opiskeluja joulukuussa. tammikuussa tulin taas raskaaksi, mutta sain toukokuuhun mennessä koulun kunnialla loppuun, vauva syntyi lokakuun alussa. Sen jälkeen olen ollut kotona ja nyt odotan neljättä :) Töissä en ole kerennyt olla ollenkaan, mutta olen onnellinen, että olen kuitenkin saanut tutkinnon itselleni. Tai itse asiassa kaksi, kävin yo-tutkinnon samalla. Koulun käynti on todellakin mahdollista lasten ohella, jos vaan omaa tahtoa riittää. Rahallisesti voi olla tiukkaa,itselleni kertyi opintolainaa aika paljon, mutta jos tulee vähällä toimeen, niin mielestäni raha ei saa olla este lapselle. Itse olen kyllä välillä miettinyt, että miksi olen tehnyt näin päin, että ensin lapset ja sitten vasta töihin, mutta katunut en ole koskaan. Välillä on tiukkaa, mutta lasten touhuja katsellessa tollaiset asiat unohtuu :)
Onnea ja voimia koulunkäyntiin!! Olisi kiva tietää mihin ratkaisuun päädyt :) - :o)
Opiskella ehtii aina, mutta lapsia ei niin helposti saa. Mieheni kanssa oli suunnitelmissa säästää lapsenteko vuoteen 2008, jolloin valmistuisin ammattikorkeakoulusta. Lääkärini oli toista mieltä. Tutkimuksen jälkeen hän pamautti minulle että jos lykkään raskaaksituloa yli vuoden päähän, en ehkä tule raskaaksi koskaan. Tämä tuntui uskomattomalle, sillä olen vasta parikymppinen! Niinpä pillerit on nyt jätetty pois ja tässä sitä sitten jännätään tulenko raskaaksi vai en. Harvinainen ilmiö tämä koulun ohella lasten saaminen ei ole, meidän luokalta tuntuu joka vuosi jäädä ainakin neljä nuorta naista äitiyslomalle ja muillakin luokilla tuntuu naisilla mahat kasvavan kilpaa ;)
Jos lapsi on haluttu, kyllä te pärjäätte. Ei kannata odottaa niin kauan että on liian myöhäistä.- Minna
Miksi lääkärisi sanoi, ettet tule ehkä koskaan raskaaksi, jos nyt siirrät lapsentekoa?
- :o)
Minna kirjoitti:
Miksi lääkärisi sanoi, ettet tule ehkä koskaan raskaaksi, jos nyt siirrät lapsentekoa?
Minulla on aktiivinen endometrioosi, kohdun limakalvon sirottumatauti joka pahenee koko ajan. Kuukautisten aikaan verta valuu tämän sairauden takia vatsaonteloon, mikä aiheuttaa sietämättömän kroonisen kivun. Joka kerta kun minulla on kuukautiset, endometrioosi menee vaikeammaksi ja mahdollisuudet raskauteen pienenevät. Myös kuukautis- ja yhdyntäkivut ovat kerta kerralta pahemmat, joten alkaa sekin käydä aika tuskaiseksi.
Jos nyt onnistuisin tulemaan raskaaksi, ei kuukautisia tulisi yhdeksään kuukauteen, ja endometrioosi voisi parantua. Endometrioosi on siitä kinkkinen sairaus, että se aiheuttaa lapsettomuutta mutta raskaus on siihen silti luonnollisin hoitokeino. Leikkaus ei ole vielä vuosiin ajankohtainen, sillä olen siihen kuulema liian nuori (20v).
Valitettavasti tekemäni raskaustesti näytti eilen negatiivista, mutta jospa se tästä. - epäilty endoa
:o) kirjoitti:
Minulla on aktiivinen endometrioosi, kohdun limakalvon sirottumatauti joka pahenee koko ajan. Kuukautisten aikaan verta valuu tämän sairauden takia vatsaonteloon, mikä aiheuttaa sietämättömän kroonisen kivun. Joka kerta kun minulla on kuukautiset, endometrioosi menee vaikeammaksi ja mahdollisuudet raskauteen pienenevät. Myös kuukautis- ja yhdyntäkivut ovat kerta kerralta pahemmat, joten alkaa sekin käydä aika tuskaiseksi.
Jos nyt onnistuisin tulemaan raskaaksi, ei kuukautisia tulisi yhdeksään kuukauteen, ja endometrioosi voisi parantua. Endometrioosi on siitä kinkkinen sairaus, että se aiheuttaa lapsettomuutta mutta raskaus on siihen silti luonnollisin hoitokeino. Leikkaus ei ole vielä vuosiin ajankohtainen, sillä olen siihen kuulema liian nuori (20v).
Valitettavasti tekemäni raskaustesti näytti eilen negatiivista, mutta jospa se tästä.Joskus endometrioosi tosiaan estää raskaaksi tulon, mutta eikö lääkäri sanonut, että hormonihoidolla sitä voidaan hoitaa ?? Mulla epäiltiin endometrioosia kovien kk kipujen vuoksi, ja lääkäri sanoi että hormonihoito on olemassa, mutta sivuvaikutukset voimakkaita, koska kyse olisi suuresta hormonimäärästä. No onneksi endometrodiagnoosiin ei päästy epäiltiin vain lievänä. Tarkoitus olisi kohta ruveta yrittää lasta. Saas nähä miten käy. Tsemppiä teille yritykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi564536Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal874237- 703698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963627Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1152655- 352468
- 372362
- 242349
- 382339
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232214