Näkymätön

Hajuton

Minä en ole koskaan sanonut isälleni pahasti, paitsi kerran, ja isä olis saada shokin.

Olen nyt aikuinen. Olin jotenkin pettymys isälle kun koulumenestykseni ei vastannut hänen odotuksia, ei hän kyllä edes millään lailla tukenut, paitsi huomasi aina silloin moittia ja haukkua kun todistus oli huono.

Isäni kun oli kotona niin halusin nuorena ja murrosikäisenä on näkymätön, ja sos olin näkösällä olin kuin puupökkelö. Isäni ilmett olivat minua kohtaan halventavat, isäni sanaton viestintä kertoi minulle, että olen mitätön, epäonnistunut nuori tyttö.

Äitini kanssa uskalsin olla kiukkunen murrosikäisenä, mutta isä kun tuli kotiin muutoin ylitsevuotavaksi kiltiksi.
Kerranmuistan kun isä idolini esiintyi telkkarissa ja halusin sitä katsoa isäni alkoikin juuri silloin pompottaan minua hakemaan hänelle jotain, ja nauroi päälle, että hae, hae, ja siinä oli sotakin toisiakin ihmisiä, ja koin nöytyytyksen. Isäni tiesi, että pidin siitä artistista, olinhan murrosikäinen. Kerran isäni naapurin miehen nähden pisti minua etsimään jotakin esinettä ja kun en löytänyt hän nauroi pilkallisesti siinä naapurisedän kuullen.

Kun olin nuori ja murrosikäinen niin koin, että isäni oli aina minulle vihainen. Minulla oli tunne, että olin ylimääräinen hänen elämässä ja talossa.
Olin kova urheilija, mutta isäni ei ostanut minulle suksia, hän osti veljelleni joka ei edes viitsinyt liikkua. Minä hiihdin vanhoilla, mutta en muista mistä minulle siunaantuivat kuitenkin sukset, joku ihminen varmasti lahjoitti, isä ne eivät kuitenkaan ostanut. Isäni osti pikkuveljelleni myös lasketteluvälineet, ja katsoin kielipitkällä. Äidilleni sanoin, että miksi isä osataa veljelleni kaikki mitä se tahtoo, mutta minulle ei, miksi minua sorretaan? Äitini vastasi, että mitä enemmän arvostelet sen enempi se tekee niin? Äitinikään ei nähnyt tilannetta oikeilla silmin?

Kun äitini kuoli, en ole erityisemmin innostunut ollut isästäni. Väsyn aivan hirveästi kun hän tulee meille tai hän soittaa. Soittaa tosi harvoin, vain silloin kun on jotakin asiaa. Jouluisin hän ei muista minua ja lapsiani ei mitenkään. Mutta ylioppilasjuhlissa (lapseni) hän ollut nauttivana ja ylpeänä vaikka ei mitenkään ole tukenut lastenlapsiakaan, eikä välittänyt. Pojastani ehkä, mutta sitäkin heikosti. Hän käyttää meista vain ns. hyvät, menestyvät asiat omaksi hyödyksi, mutta muuten ei välitä, vain silloin hän ilmestyy isoisäksi.

Hän ei auta meitä koskaan ellei ole siitä itselle konkreettista hyötyö, esim. ylpeilyä.

40

846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhaisaa elämää

No ei aivan terveeltä kuulosta isäsi. Hän ei ilmeisesti kestä rauhaisaa perhe-elämää. Hän on varmaan ajatellut kasvattaa sinua jollain ansaitsemismenetelmällä, kirjoituksesta päätellen olisi kyllä ensin voinut tutustua vähintään erilaisiin kasvatusmenetelmiin, ennen kuin valitsee omansa. Olisi myös ehkä ollut hyväksi tutustua muihin lapsiin tai olla muiden lapsiperheiden kanssa tekemisissä.

Mun mielestä on normaalia, jos kotonaan haluaa olla ja käyttäytyä asiallisesti ilman turhia riitoja. Yhteiselo on silloin kaikkien kannalta helpompaa ja samalla antoisampaa.

Kannattaa kuitenkin ehkä keskittyä siihen, mitä hyvää tuollainen kasvatus on saanut sinussa aikaan.

• Hajuton

Mun elämä on kuitenkin mennyt sillai, että minulla on useita ammattitutkintoja, ja nyt opiskelen alempaa korkekoulututkintoa.

Niin justiinsa ansaita minun pitikin. Muistan kun kaipasin fööniä, fööni oli älyttömän tärkeä kapistus, ja ilman sitä en tule nykyäänkään toimeen. Äitini kertoi, että isä meinasi sulle ostaa joululahjaksi föönin, mutta koulusi menee niin huonosti. Äiti tosin osti minulle joululahjoja, mutta isäni osti veljelleni kaikenlaista vaikka hänen koulumenestys ei ollut minun menestystä parempaa. Eikä ole koskaan suorittanut nykyäänkään mitään, mutta pärjää rahallisesti kuitenkin huomattavan paremmin kuin minä.

Muistan kunkatselin kun veljeni sai paketteja ja lahjoja, junaratoja ja kaikenlaista, ehkä liikaakin. En muista edes kateuden tunnetta kärsineeni, ajattelin vain, että veljeni on parempi, ja hän on siksi ansainnut kaikki.
        Minä en siis ollut ansainnut mitään.

Veljeni sai tehdä tavallisia nuoren pojan kolttosia, mutta niille vain naurettiin, ja jos minä tein jotain "väärin" niin heti sain vihaisia katseita, ja rankaistiin lisäämällä veljelleni ostamalla tavaroita.

Miten minä löytäisin sen, että oppisin miettimään sen minkä sanoit, että miä hyvää olen siitä kasvatuksesta saanut. Olisiko sinnikkyys tullut sieltä ?

• Se ei ollut ehdotus
        Hajuton kirjoitti:

Mun elämä on kuitenkin mennyt sillai, että minulla on useita ammattitutkintoja, ja nyt opiskelen alempaa korkekoulututkintoa.

Niin justiinsa ansaita minun pitikin. Muistan kun kaipasin fööniä, fööni oli älyttömän tärkeä kapistus, ja ilman sitä en tule nykyäänkään toimeen. Äitini kertoi, että isä meinasi sulle ostaa joululahjaksi föönin, mutta koulusi menee niin huonosti. Äiti tosin osti minulle joululahjoja, mutta isäni osti veljelleni kaikenlaista vaikka hänen koulumenestys ei ollut minun menestystä parempaa. Eikä ole koskaan suorittanut nykyäänkään mitään, mutta pärjää rahallisesti kuitenkin huomattavan paremmin kuin minä.

Muistan kunkatselin kun veljeni sai paketteja ja lahjoja, junaratoja ja kaikenlaista, ehkä liikaakin. En muista edes kateuden tunnetta kärsineeni, ajattelin vain, että veljeni on parempi, ja hän on siksi ansainnut kaikki.
        Minä en siis ollut ansainnut mitään.

Veljeni sai tehdä tavallisia nuoren pojan kolttosia, mutta niille vain naurettiin, ja jos minä tein jotain "väärin" niin heti sain vihaisia katseita, ja rankaistiin lisäämällä veljelleni ostamalla tavaroita.

Miten minä löytäisin sen, että oppisin miettimään sen minkä sanoit, että miä hyvää olen siitä kasvatuksesta saanut. Olisiko sinnikkyys tullut sieltä ?

Se oli analyysi, jonka teki ihan tuikitavallinen ammattitutkintoa opiskeleva nuori nainen, jolla on ollut elämässään vaikeita ongelmia ja joka ei edes itse osaa tai osannut selvittää omiaan...

Täällä on tällaiseen muiden ihmisten elämään sekaantumisen mahdollisuus ja otan siitä kyllä kaiken irti!

• Hajuton
        Se ei ollut ehdotus kirjoitti:

Se oli analyysi, jonka teki ihan tuikitavallinen ammattitutkintoa opiskeleva nuori nainen, jolla on ollut elämässään vaikeita ongelmia ja joka ei edes itse osaa tai osannut selvittää omiaan...

Täällä on tällaiseen muiden ihmisten elämään sekaantumisen mahdollisuus ja otan siitä kyllä kaiken irti!

Mille alalle opiskelet?

Minun tarkoitus on valmistua psyk.sairaanhoitjaksi.

Se on jostain syystä minulle läheinen ammatti ollut aina. Olen tosin miettinyt, että pitäisikö minun mennä terapiaan selvittämään omia asioita.

Minussa on isää kohtaa hirvittävä viha ja katkeruus.

Isä yritti kerran alkaa meidän omakotitalosta remontoimaan itselle yhtä huonetta, aivan lähes omin päin. Menin nurkan taakse tupakalle ja itkin itsekseni. Itkin ja olin shokissa etten jaksa häntä katsella ja kentien vielä joskus hoitaakin.

• olla hoitoalalla
        Hajuton kirjoitti:

Mille alalle opiskelet?

Se on jostain syystä minulle läheinen ammatti ollut aina. Olen tosin miettinyt, että pitäisikö minun mennä terapiaan selvittämään omia asioita.

Isä yritti kerran alkaa meidän omakotitalosta remontoimaan itselle yhtä huonetta, aivan lähes omin päin. Menin nurkan taakse tupakalle ja itkin itsekseni. Itkin ja olin shokissa etten jaksa häntä katsella ja kentien vielä joskus hoitaakin.

No alunperin oli tarkoitus valmistua nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajaksi, mutta siitä ei sitten tullutkaan mitään ongelmieni ja opiston edellytysten takia.

On kuulemma hyvä selvittää ensin ne omat ongelmansa ennen kuin voi tai kannattaa yrittää auttaa muita. Näin minulle on opetettu koulussa ja varmaan myös sinulle.

Voi olla todella raskasta katsella niitä samoja juttuja työkseen sitten myöhemmin, kun itse on ensin työstänyt ne. Kasvu ihmisenä on prosessi.

• Hajuton
        olla hoitoalalla kirjoitti:

No alunperin oli tarkoitus valmistua nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajaksi, mutta siitä ei sitten tullutkaan mitään ongelmieni ja opiston edellytysten takia.

On kuulemma hyvä selvittää ensin ne omat ongelmansa ennen kuin voi tai kannattaa yrittää auttaa muita. Näin minulle on opetettu koulussa ja varmaan myös sinulle.

Voi olla todella raskasta katsella niitä samoja juttuja työkseen sitten myöhemmin, kun itse on ensin työstänyt ne. Kasvu ihmisenä on prosessi.

Minä olen opettajan kanssa puhunut jos menisin näiden asioiden kanssa terapiaan. Terapiassa monet terapeutkin ovat käyneet ennen kuin aloittelevat työt.

Se vain, että mielenterveystyöntekijätkin ovat ihmisiä, ja heidän töissä ollessa saattaa omaelämässä tulla suuriakin muutoksia.

Mutta se minkä olen huomannut, mie ymmärrän hyvin toisia ihmisiä, ainakin koen niin, ja elämässä ei ole sellaista asiaa olemassa mikä ei voi olla totta, tai tapahtua jollekin.

Toivottavasti osasin sen tähän kirjoittaa niin miten yritän tarkoittaa.

• mielipide.
        Hajuton kirjoitti:

Mille alalle opiskelet?

No ehkei se isasi "kasvatus" kuitenkaan ihan persiilleen mennyt, koska nyt itse asut omakotitalossa, etka esim. roskiksessa...Usko pois, kylla sielta roskiksestakin katkeraa jengia loytyy!

• Hajuton
        mielipide. kirjoitti:

No ehkei se isasi "kasvatus" kuitenkaan ihan persiilleen mennyt, koska nyt itse asut omakotitalossa, etka esim. roskiksessa...Usko pois, kylla sielta roskiksestakin katkeraa jengia loytyy!

No eipä tätä omakotitalo asumista aina niin herkuksi voi sanoa. Kyllä kai sitä roskikseen olisi joitunut jos ei olisi ollut sinnikä luonne, on nimittäin muitakin paineita nuorena ollut, kuten pedofiilin ja uskonnon uhrius.
        En tappanut kuitenkaa itseäni vaan kokosin ja opiskelin.Perustin perheen.

• dfg5

Melko tyypillistä isän toimintaa. Meillä isä unohti, että hänellä oli poika, eikä pelkästään poika vaan kokonainen kultaharkko. Toimintaperiaate nähtävästi kuitenkin sama eli aluksi kaivetaan kuoppa johon muksu tuupataan ja sitten syytetään että muksu on kuopassa ja ettei tästä ole mihinkään saati ole hyödykäs ihminen. Nerokasta!

• Hajuton

Isäni teki sellaisen tempun, että toimitti väkisin runnoen meille iänikuisen vanhan romuauton pihaltaan. Vaikka olin sitä mieltä, että meille ei saa vanhoja autoromuja tuoda koska emme pärjää niillä romuilla. Meillä on ihan hyvä uusi auto, ja siksi uusi koska se on vaivaton.

Mieheni kärsii hirviästi siitä romusta tuolla pihallamme, naapuri muka korjasi sen, mutta ei se tullut kuntoon, mieheni on depressiossa ja kärsii tällaisista ylimääräisitä stresseistä.

Isän tuntien hän halusi päästä itse romustaan eroon ja päätti sen auton väkisin runnoa niskoillemme.
        Mihin voisin tämän auton toimittaa? Ei sillä tee mitään, se on kolmattakymmenettä vuotta vanha romu. Onko olemassa autojen kaatopaikkoja?

• dfg5
        Hajuton kirjoitti:

Isäni teki sellaisen tempun, että toimitti väkisin runnoen meille iänikuisen vanhan romuauton pihaltaan. Vaikka olin sitä mieltä, että meille ei saa vanhoja autoromuja tuoda koska emme pärjää niillä romuilla. Meillä on ihan hyvä uusi auto, ja siksi uusi koska se on vaivaton.

Mieheni kärsii hirviästi siitä romusta tuolla pihallamme, naapuri muka korjasi sen, mutta ei se tullut kuntoon, mieheni on depressiossa ja kärsii tällaisista ylimääräisitä stresseistä.

Isän tuntien hän halusi päästä itse romustaan eroon ja päätti sen auton väkisin runnoa niskoillemme.
        Mihin voisin tämän auton toimittaa? Ei sillä tee mitään, se on kolmattakymmenettä vuotta vanha romu. Onko olemassa autojen kaatopaikkoja?

On olemassa autojen kaatopaikkoja. Ne kaatopaikat ovat nykyisin kierrätyskeskuksia.
        http://www.suomenautokierratys.fi/
        Saattavat jopa hinata maksutta pois pihalta ja maksaa jonkun satasen kierrätyksestä.

• dfg5
        Hajuton kirjoitti:

Tästä katkeruudesta tuli mieleeni, että meidän porukat ja nykyisin ulkopuolisetkin sotkevat päivätyökseen asioitani ja suunnittelevat typerempiä mahdollisia visioita asumisestani ja ajamisestani ja kaikkeen asiaan liittyvästä vaikka maailma on puolillaan toinen toista parempia mahdollisuuksia ja ympäristön luomien sotkujen jälkeen lopputulos -0 ja siitäkin vielä saan mahdottomat keljuilut kaupanpäälle siten, että koko maailmankaikkeuden murheet ja viat ovat juuri minussa, eikä missään muussa. Välillä pitää näiden isien ja muiden hörhöjen kanssa sanoa, että äly älä jätä.

• No ole hyvä ja vie!
        dfg5 kirjoitti:

On olemassa autojen kaatopaikkoja. Ne kaatopaikat ovat nykyisin kierrätyskeskuksia.
        Saattavat jopa hinata maksutta pois pihalta ja maksaa jonkun satasen kierrätyksestä.

Jos tällä autoisällä oli joku, esimerkiksi sellainen, sanaton viesti ja auto isän mielestä sopi pihan muuhun ulkonäköön niin miksei auto voisi olla siinä pihalla?

Kaikki viestithän eivät aina tule sanoina, monet vanhat ihmiset ovat hiljaisia, mutta niin viisaita loppujen lopuksi. He osaavat oikeasti kuunnella ja ymmärtävät sen etteivät ole olemassa ikuisesti. He myös ymmärtävät jo oman paikkansa maailmassa ja sen mitä heidän tulee sillä paikalla tehdä.

Älä nyt ainakaan isääsi lahjasta syytä ja jos miestäsi oikeasti häiritsee niin kyllä hän sen sitten kantaa pois, kun jaksaa.

• dfg5
        No ole hyvä ja vie! kirjoitti:

Jos tällä autoisällä oli joku, esimerkiksi sellainen, sanaton viesti ja auto isän mielestä sopi pihan muuhun ulkonäköön niin miksei auto voisi olla siinä pihalla?

Kaikki viestithän eivät aina tule sanoina, monet vanhat ihmiset ovat hiljaisia, mutta niin viisaita loppujen lopuksi. He osaavat oikeasti kuunnella ja ymmärtävät sen etteivät ole olemassa ikuisesti. He myös ymmärtävät jo oman paikkansa maailmassa ja sen mitä heidän tulee sillä paikalla tehdä.

Älä nyt ainakaan isääsi lahjasta syytä ja jos miestäsi oikeasti häiritsee niin kyllä hän sen sitten kantaa pois, kun jaksaa.

Jaa-a. Meidän autoisällä oli visio juuri minun elämästä, että menen kotiin asumnaan ja sijoitan joka pennin ja asian isän mielihalujen mukaisesti mm. siten, että koiran (minun) paikka on kotona ja auton paikka on juuri siinä paikassa jossa se normaalisti isän näläntuskaisen kiukkutyöpäivän jälkeen on väärin sijoitettu. Tottahan hänen nurkat ovat sitten muutoinkin täynnä minun romuja mm. polkupyörä vaikka hänellä itsellään on mm. kolme epäkuntoista tv:tä. Minunkin olisi pitänyt korjauttaa vanha tv:ni vaikka likimain samalla korjausrahalla olisi tänäpäivänä saanut vastaavan ihka uuden tv:n kaupasta. Samalla hän itse vie toimivan pesukoneen kaatopaikalle ja ostaa tilalle uuden. Kyllä se isien sanaton viesti on se, että he haluavat itselleen helpohkon elämän ja kunniallisen hyvän maineen sillä, että he hyvää hyvyyttään antavat autonsakin (romunsa) pois ja tekevät jälkikasvun elämästä elävää romuhelvettiä.

• dfg5
        dfg5 kirjoitti:

Jaa-a. Meidän autoisällä oli visio juuri minun elämästä, että menen kotiin asumnaan ja sijoitan joka pennin ja asian isän mielihalujen mukaisesti mm. siten, että koiran (minun) paikka on kotona ja auton paikka on juuri siinä paikassa jossa se normaalisti isän näläntuskaisen kiukkutyöpäivän jälkeen on väärin sijoitettu. Tottahan hänen nurkat ovat sitten muutoinkin täynnä minun romuja mm. polkupyörä vaikka hänellä itsellään on mm. kolme epäkuntoista tv:tä. Minunkin olisi pitänyt korjauttaa vanha tv:ni vaikka likimain samalla korjausrahalla olisi tänäpäivänä saanut vastaavan ihka uuden tv:n kaupasta. Samalla hän itse vie toimivan pesukoneen kaatopaikalle ja ostaa tilalle uuden. Kyllä se isien sanaton viesti on se, että he haluavat itselleen helpohkon elämän ja kunniallisen hyvän maineen sillä, että he hyvää hyvyyttään antavat autonsakin (romunsa) pois ja tekevät jälkikasvun elämästä elävää romuhelvettiä.

Sitten vielä ne äidit ja äitimäiset naiset, niin he tekevät ihmiselämästä sisällöltään tyhjää ja ettäkö se olisi jokin hyvä ja helppo keino selvitä vaikka se todellinen tunne on likimain masennus. Me emme ymmärrä myöskään tätä näkökantaa.

• Hajuton
        dfg5 kirjoitti:

Kiitos! Otan neuvosta vaarin niin päästään siitä romusta, niin naurettvalta kuin se saattaa tuntua, mutta se auto on painajainen. Olen aina inhonnut romu autoja, niiden kanssa taivaltaminen on raskasta, kun joka risteykseen sammuu.

• Hajuton

Käsittääkeseni siitä kuitenkin pitää maksaa autovero? Mielestäni autoromusta on turhaa maksaa. Sopiihan tuo pihallemme, eipähän tarvi siitä nurmea ja muuta vihreää kasvattaa, joka olisi mielenterveydelle parempi

• Hajuton

Kyllä varmasti lähtee kun lumi sulaa ja auto tulee näkyviin, mutta mie en vain tiennyt minne, mutta onneksi tuossa yksi ystävällinen, ihminen ihmiselle osasi neuvoa minua, pääsen tästä rauhallisesti jatkamaan päiviä.

• dfg5
        Hajuton kirjoitti:

Kiitos! Otan neuvosta vaarin niin päästään siitä romusta, niin naurettvalta kuin se saattaa tuntua, mutta se auto on painajainen. Olen aina inhonnut romu autoja, niiden kanssa taivaltaminen on raskasta, kun joka risteykseen sammuu.

Minulla on yksi romu ja viime kuuleman mukaan ei kuuluisi olla sitäkään siksi, että suvussa on yksi ihminen joka autolla ei osaa ajaa taikka maailmasta juuri mitään muutakaan tiedä. Se on siis minun vika, että toinen on täysin pönttötyhjä yksilö ja toinen on ihminen joka saa Eifel torninkin kaatumaan ajatuksen voimalla ja siksi minunkin pitää kokea heidän maanisuus ja toivottomuus tai vähintäänkin hinauttaa vakuutusyhtiön laskuun autonromua ja palella pakkasessa.

• romu siellä, toinen täällä...
        dfg5 kirjoitti:

Sitten vielä ne äidit ja äitimäiset naiset, niin he tekevät ihmiselämästä sisällöltään tyhjää ja ettäkö se olisi jokin hyvä ja helppo keino selvitä vaikka se todellinen tunne on likimain masennus. Me emme ymmärrä myöskään tätä näkökantaa.

Siis te itkette sita, kun teilla on LIIKAA tavaraa, vai???

Antakaa koyhille liiat pois, niin paasette eroon "romuhelvetista" ja teette vielapa jonkun onnelliseksi!

• dfg5
        romu siellä, toinen täällä... kirjoitti:

Antakaa koyhille liiat pois, niin paasette eroon "romuhelvetista" ja teette vielapa jonkun onnelliseksi!

Sopii jos joku tekee minut onneliseksi.

• Hajuton

Ollaan yritetetty antaa jollekin näppärälle ihmiselle, joka tarvitsee autoa. Ei kelpaa. Elämän tilanne saattaa joskus johdattaa uusavuttomaksikin, toivottavasti selviämme romusta sitten kun mieheni tuosta depressioista selviää, työuupumuksesta. Sain eräältä tässä palstassa hyvi ohjeita kuitenkin romuauton hävittämisestä. Kiitos! Ei me eletä täällä yksin, voi toisilta kysyä ja puhua. Niin kyllä se siitä lähtee.

• dfg5
        Hajuton kirjoitti:

Ollaan yritetetty antaa jollekin näppärälle ihmiselle, joka tarvitsee autoa. Ei kelpaa. Elämän tilanne saattaa joskus johdattaa uusavuttomaksikin, toivottavasti selviämme romusta sitten kun mieheni tuosta depressioista selviää, työuupumuksesta. Sain eräältä tässä palstassa hyvi ohjeita kuitenkin romuauton hävittämisestä. Kiitos! Ei me eletä täällä yksin, voi toisilta kysyä ja puhua. Niin kyllä se siitä lähtee.

Ihmiset saavat monenmoista apua. Terveyspalveluita on laidasta laitaan. Ihmiset saavat ompeleita, leikkauksia ja hammaslääkäriä ja mielenterveydenhoitoa. Miksi minä en saa sitä apua jota minä tarvitsen ja miksi se apu tulee aina väärällä tavalla väärään aikaan?

• Hajuton

Mielestäni hoidan asiani, mutta romuautojen hävittäjä mestari en ole. Isä on uusavuton kun nakkaa minulle riesksi auton.

Miksi viestisi on agressiivinen?

• Lapsuus oli iloton
        dfg5 kirjoitti:

Tästä katkeruudesta tuli mieleeni, että meidän porukat ja nykyisin ulkopuolisetkin sotkevat päivätyökseen asioitani ja suunnittelevat typerempiä mahdollisia visioita asumisestani ja ajamisestani ja kaikkeen asiaan liittyvästä vaikka maailma on puolillaan toinen toista parempia mahdollisuuksia ja ympäristön luomien sotkujen jälkeen lopputulos -0 ja siitäkin vielä saan mahdottomat keljuilut kaupanpäälle siten, että koko maailmankaikkeuden murheet ja viat ovat juuri minussa, eikä missään muussa. Välillä pitää näiden isien ja muiden hörhöjen kanssa sanoa, että äly älä jätä.

Isäsi kuulostaa perinteiseltä suomalaiselta mieheltä. Harvalla on kokemusta paremmasta isästä. Jos pahin lapsuusmuistosi on se, että isäsi nauroi sinulle pilkallisesti niin et ole ihan kamalia kokenut. Oletko ajatellut että kyse olisi jostain aivan muusta kuin isästäsi? Oma lapsuus oli väkivaltaa ja pakoilua kunnes pääsin teini-iässä asumaan sukulaisen luo. Siellä minä olin aina ulkopuolinen, mutta hyvin tyytyväinen, koska ajattelin aina ettei heillä ole velvollisuutta minua hoivata. Nyt oma elämäni on kunnossa, enkä jaksa miettiä sitä lapsuuden hakkaamista ja pahin mitä itselleen voi tehdä on alkaa kuvittelemaan asioita pahemmiksi kuin ne olivat. Tällöin voi kieltää monta oikeaa ongelmaa, jotka muhivat pinnan alla.

• Hajuton
        dfg5 kirjoitti:

Luojan kiitos, että kirjoitin tänne mokomasta ongelmastani autoromusta. Sai sinulta hyvää tietoa, tietoa josta en osannut tietää edes olemassa olosta.

Sinähän ole melkoinen mielenterveystyön tekijä.

Tollasia sheriffejä kun liikkuisi enemmänkin, jotka auttaa oikein konkreettisesti näillä palstoilla, eikä rupea rähisemään ja haukkumaan kun huomaa, että toisella on ongelma.

Kyllä minäkin patterit osaan viedä sinne minne ne kuuluvat, mutta tämä auton romuttamoon vieminen ei ole joka päiväistä. Joku täällä jo ehti kimpaantuneena, omassa tuskassaan ilmeisesti haukkumaan uusavuttomaksi, mutta moni elämässääm ei tarvitse koskaan miettiä mihin romu autoaan lykkää. Mutta tämäkin kokemus on kokemus muiden joukossa

• dfg5
        Lapsuus oli iloton kirjoitti:

Isäsi kuulostaa perinteiseltä suomalaiselta mieheltä. Harvalla on kokemusta paremmasta isästä. Jos pahin lapsuusmuistosi on se, että isäsi nauroi sinulle pilkallisesti niin et ole ihan kamalia kokenut. Oletko ajatellut että kyse olisi jostain aivan muusta kuin isästäsi? Oma lapsuus oli väkivaltaa ja pakoilua kunnes pääsin teini-iässä asumaan sukulaisen luo. Siellä minä olin aina ulkopuolinen, mutta hyvin tyytyväinen, koska ajattelin aina ettei heillä ole velvollisuutta minua hoivata. Nyt oma elämäni on kunnossa, enkä jaksa miettiä sitä lapsuuden hakkaamista ja pahin mitä itselleen voi tehdä on alkaa kuvittelemaan asioita pahemmiksi kuin ne olivat. Tällöin voi kieltää monta oikeaa ongelmaa, jotka muhivat pinnan alla.

Joku vuosi sitten vielä kyseessä oli se, ettei isä ollut oikein pelissä mukana ja samat vanhat ja kuolemaan tuomitut ideat kukoisti ja itse olisin halunut jotakin muuta. Ei minulla paha isä ole. Isä on ehkä yli huolehtivainen.

• Hajuton
        Lapsuus oli iloton kirjoitti:

No en siinä mielessä kirjoittanutkaan, etten tietäisi, että monet ovat joutuneet kärsimään vielä vaikeimmista asioista isästään. Mutta jokaisen kokemus on kuitenkin ainutlaatuinen, ja eikö se kuitenkin ole parasta, että keskustelee asiasta. Joku toinen tämän hetkinen nuori voi hyvinkin lukea näitä palstoja ja olla masennuksessa ja kärsiä tosi pahasti näistä asioista ja suunnitellla vaikka itsemurhaa, ja näkee täältä että noikin ovat selvinneet niin kyllä hänkin selviää.

Ei ole todellakaan tarkoitus vähätellä omien lapsuus kokemuksien takia muiden lapsuuden kokemuksia, parempi niistä on nyt puhua kun ne saattavat hyvin vanhuusiässä aktivoitua ja sitten ei voi välttämättä enää puhua ja kirjoitella

• dfg5
        Hajuton kirjoitti:

No en siinä mielessä kirjoittanutkaan, etten tietäisi, että monet ovat joutuneet kärsimään vielä vaikeimmista asioista isästään. Mutta jokaisen kokemus on kuitenkin ainutlaatuinen, ja eikö se kuitenkin ole parasta, että keskustelee asiasta. Joku toinen tämän hetkinen nuori voi hyvinkin lukea näitä palstoja ja olla masennuksessa ja kärsiä tosi pahasti näistä asioista ja suunnitellla vaikka itsemurhaa, ja näkee täältä että noikin ovat selvinneet niin kyllä hänkin selviää.

Ei ole todellakaan tarkoitus vähätellä omien lapsuus kokemuksien takia muiden lapsuuden kokemuksia, parempi niistä on nyt puhua kun ne saattavat hyvin vanhuusiässä aktivoitua ja sitten ei voi välttämättä enää puhua ja kirjoitella

Uskaltaisin väittää, että ulkopuoliset tulkinnat ongelmien laadusta ja määrästä nuorilla taikka aikuisilla liioitellaan merkittävästi. Ihminen ja luonto on sen kaltainen epeli, että se löytää kyllä keinonsa selvitä. Pahminnat uhkatekijät saattavat liikkua jopa ylimielisen pehmeillä ja tyhmillä ideoilla ja ajatuksilla valkoisissa autoissa.

• dfg5
        dfg5 kirjoitti:

Uskaltaisin väittää, että ulkopuoliset tulkinnat ongelmien laadusta ja määrästä nuorilla taikka aikuisilla liioitellaan merkittävästi. Ihminen ja luonto on sen kaltainen epeli, että se löytää kyllä keinonsa selvitä. Pahminnat uhkatekijät saattavat liikkua jopa ylimielisen pehmeillä ja tyhmillä ideoilla ja ajatuksilla valkoisissa autoissa.

Se jota tulee luonnon keinoihin, niin mielenterveydenhoito saattaa ja varmasti on monesti pahinta väkivaltaa yksilöä kohtaa siten ettei luonnon ei anneta tehdä työtään. Väittäisin, että henkinen parantuminen on verrattavissa haavaan rupeutumiseen. Mielenterveystyössä ei paikata haavoja vaan revitään kerta toisen jälkeen uudestaan auki vanhat haavat ja sorkitaan avonaisia rupia. Tämän kaltaisen tuskan lääkitseminen tapahtuu kotikeinoin ja kotilääke aiheuttaa jälleen lisätuskaa. Omalla kohdalla väittäisin, että tuska on aiheutettu kivun aiheuttamisen vuoksi, ei tyhmyyden.

Heikommat pelkäävät oman pärjäämisensä puolesta myös mielenterveystyössä, mutta omalla pelollaan helposti myös loukkaavat täysin turhaan muita. Käärme pelkää ihmistä aivan kuten ihminen käärmettä. Tuleekohan heikommaksi itsensä kokevat ajatelleeksi sitä, että mihin ja milloin myrkkyhamnpaansa iskevät?

• dfg5
        Hajuton kirjoitti:

Luojan kiitos, että kirjoitin tänne mokomasta ongelmastani autoromusta. Sai sinulta hyvää tietoa, tietoa josta en osannut tietää edes olemassa olosta.

Sinähän ole melkoinen mielenterveystyön tekijä.

Tollasia sheriffejä kun liikkuisi enemmänkin, jotka auttaa oikein konkreettisesti näillä palstoilla, eikä rupea rähisemään ja haukkumaan kun huomaa, että toisella on ongelma.

Kyllä minäkin patterit osaan viedä sinne minne ne kuuluvat, mutta tämä auton romuttamoon vieminen ei ole joka päiväistä. Joku täällä jo ehti kimpaantuneena, omassa tuskassaan ilmeisesti haukkumaan uusavuttomaksi, mutta moni elämässääm ei tarvitse koskaan miettiä mihin romu autoaan lykkää. Mutta tämäkin kokemus on kokemus muiden joukossa

Autokierrätysjärjestelmä ei ole kovin pitkään ollut edes olemassa ja tavalla taikka toisella olen ollut kyseisen asian kanssa tekemisissä aivan alusta asti, joten satuin vain tietämään.

• se vihainen
        Hajuton kirjoitti:

Mielestäni hoidan asiani, mutta romuautojen hävittäjä mestari en ole. Isä on uusavuton kun nakkaa minulle riesksi auton.

Miksi viestisi on agressiivinen?

Siksi viesti taisi olla "agressiivinen", koska OIKEASTI tassa maailmassa on ihmisia, jotka KUOLEVAT NALKAAN tallakin hetkella ja joku vain tuskailee sen kanssa, etta "on liikaa tavaraa/romua"...!

Se, etta ihmisilla ei ole suhteellisuudentajua, tekee minut vihaiseksi!

• se vihainen
        dfg5 kirjoitti:

Ihmiset saavat monenmoista apua. Terveyspalveluita on laidasta laitaan. Ihmiset saavat ompeleita, leikkauksia ja hammaslääkäriä ja mielenterveydenhoitoa. Miksi minä en saa sitä apua jota minä tarvitsen ja miksi se apu tulee aina väärällä tavalla väärään aikaan?

Ehka kuvittelet, etta muilla ihmisilla on asiat paremmin kuin todellisuudessa ovatkaan.

"Ruoho on aidan takana vihreampaa, jne..."

• dfg5
        se vihainen kirjoitti:

Ehka kuvittelet, etta muilla ihmisilla on asiat paremmin kuin todellisuudessa ovatkaan.

"Ruoho on aidan takana vihreampaa, jne..."

Tai ehkä haluan jotakin normaalia jota muillakin on.

• Kaaleppi...

No minä kyllä huomaan, että ei sinulla tuo koulumenestys ole ollut kovinkaan kummoinen.

Tuollaisella kirjoitustaidolla ei kyllä pitkälle pötkitä.

No joo, sitten asiaan. Isäsi on ilmiselvä mulkvisti ja sinä olet näköjään asian tiimoilta terapian tarpeessa. Se siitä.

• Hajuton

Samat sanat, ja noin lyhyellä kirjoituksella.
        Kuka sitä tänne kirjoittaessaan miettii miten kirjoittaa. Tänne kirjoittaminen tulee aivoista kuin puhe.Sähköposteihin ihmiset myös kirjoittavat vapaasti.

Valitettavasti koulumenestykseni on myöhemmin ollut hyvä.

Käsittääkeseni nämä palstat eivät ole mollaamista varten, vaan keskulteluja varten.

• osa-aika-anarkisti
        Hajuton kirjoitti:

Samat sanat, ja noin lyhyellä kirjoituksella.
        Kuka sitä tänne kirjoittaessaan miettii miten kirjoittaa. Tänne kirjoittaminen tulee aivoista kuin puhe.Sähköposteihin ihmiset myös kirjoittavat vapaasti.

Valitettavasti koulumenestykseni on myöhemmin ollut hyvä.

Käsittääkeseni nämä palstat eivät ole mollaamista varten, vaan keskulteluja varten.

Tajunnanvirtamaisesta sisäisen puheen tapaan kirjoitetusta tekstistä löytyy usein jotain konkreettista, mihin tarttua. Toisen onelmat tulevat paljon todemmiksi. Minusta se on hyvä tapa purkaa mieltään. Liian yleinen taso ei anna samankaltaista tarttumapintaa.

En ymmärrä, miksi joku haluaa kirjoittaa tänne mollatakseen muita. Kyllä tällä palstalla pitää tukea toisia.

Hienoa että kirjoitit, Hajuton, olethan saanut aikaan näin pitkän keskusteluketjun. Hyvää jatkoa sinulle!

• Hajuton
        osa-aika-anarkisti kirjoitti:

Tajunnanvirtamaisesta sisäisen puheen tapaan kirjoitetusta tekstistä löytyy usein jotain konkreettista, mihin tarttua. Toisen onelmat tulevat paljon todemmiksi. Minusta se on hyvä tapa purkaa mieltään. Liian yleinen taso ei anna samankaltaista tarttumapintaa.

En ymmärrä, miksi joku haluaa kirjoittaa tänne mollatakseen muita. Kyllä tällä palstalla pitää tukea toisia.

Hienoa että kirjoitit, Hajuton, olethan saanut aikaan näin pitkän keskusteluketjun. Hyvää jatkoa sinulle!

Kiitos.Niin tosiaankaan ajatellut kirjoittaessani, että minun pitäisi ottaa kieliopillinen puoli huomioon. Mietin vain, että kerron vain asiani jos helpottaa minua kun saan rustata mustaa valkoiselle ja se saattaa auttaa vielä muutakin ja herättää keskustelua. Vuorovaikutustilanne tästä ainakin syntyi, eikä kenenkään tarvitse kasvonsa kuitenkaan menettää.

En osannut ajatella, että mollataan ja syyllistetään.

• tyttö

Kirjoituksessasi on hyvin paljon samankaltaisuuksia minun lapsuuteeni, nuoruuteeni ja isääni.
      Minä yritin kaikin tavoin saada isältä huomiota.olin kiltti tyttö, luin hyvät koulunumerot enkä edes murroikäisenä asettunut isääni vastaan. Mikään ei kuitenkaan riittänyt.Ei riittänyt,koska olin vain tyttö. Vain poika oli jotain! Isäni ei koskaan pysty käsittämän mitä vahinkoa teki - mutta minä selvisin siitä, tyttö selvisi.

• vanhempani

taas kasvattivat meidät lapset niin ettei meistä ole mihinkään-naapurin lapset osaavat kaiken paremmin. Meitä ei kannustettu haukuttiin kylläkin. Ei ihme että olen ollut koulukiusattu, työpaikkakiusattu ja nyt pahasti masentunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe