kun itte olen kreikasta kotoisin minuä kiinöstä tiettä montako suomalaista asuu kotimaasani ja myös montako kreikalaista asuu suomessa.tilaston mukaan suomessa olemme noin (plus opiskelijat)335 kreikalaista ja asia joka ylätti minua oli se että meistä löytty myös kreikalaisia naisia 45 henkilöittä.kotikaupungisani Thessalonikissa on hyvin aktiivinen pohjois kreikan suomi yhdistys nimella seura,ja kuulin että niilä on myös pieni tila jossa opetavat lapset suomea.
suhteessä kreikalaiset olemme hyvin vähän suomessa avioliiton tai opiskelun takia samalla varmasti kuin suomalaiset kreikassa.kun mun kielitaitoni on melkö surkea toivoisin että tekstini tulli selväksi.
985 suomalaista kreikassa
24
3097
Vastaukset
- utelias
Mitä eniten kaipaat Kreikassa?
Oletko aikonut muuttuu takaisin Kreikkaan jossain vaiheessa?
Itse en ole (vielä) käynyt Kreikassa, vaikka asunkin melko lähellä.- giotis
kaipan eniten onneksi käyn usein siela,ja viela se vilkas elämää,ruokaa ja omakielini.
kun sanoit että asut melko lähellä veikan joko Italiassa tai Turkissa. - arvattu
giotis kirjoitti:
kaipan eniten onneksi käyn usein siela,ja viela se vilkas elämää,ruokaa ja omakielini.
kun sanoit että asut melko lähellä veikan joko Italiassa tai Turkissa.Asun Israelissa jo parikymmentä vuotta enkä kaipaa Suomeen ollenkaan. Kreikkaan tai johonkin muuhun Euroopan lämpimään maahan muuttaisin mielelläni rauhallisemman elämän toivossa.
Tunnen joitakin Salonikin juutalaisia ja heille omien perinteiden, kuten musiikki, ruoka ja juoma, säilyttäminen on hyvin tärkeää. - Panatnaokos
giotis kirjoitti:
kun sanoit että asut melko lähellä veikan joko Italiassa tai Turkissa.kyllä kreikassa kelpaa malagasien olla, suomiportot tulee kesäisin kerran viikossa ajettaviksi ja välillä voi käydä Aleksanteri suuren kotimaassa Makedoniassa edullisilla vaateostoksilla!
- Holosgram
Kreikkalaiset miehet eivät pärjää Suomessa.
On liian kylmä ja erinlainen kulttuuri !- giotis
ja käyn kreikassa joka kesä lomalla.ja kun sanoit että tällä on kylmä ja erinlainen kultturia sanon että Ruotsissa on myös kylmää ja erinlainen kultuuria mutta siela asuu aika paljon kreikalaisia noin 30000,ne kävivät joskus siela siirtolaisina.eli ehkä kyse on työmahdolisuuksista enemän,Suomessa suurinosa ulkomaalaisista on Venäjältä ja pakolais ryhmiä.
minä asun suomessa noin 11v ja käyn hiihtamassa ja...Avanossa säänölisesti. - Jukkasjärvi
giotis kirjoitti:
ja käyn kreikassa joka kesä lomalla.ja kun sanoit että tällä on kylmä ja erinlainen kultturia sanon että Ruotsissa on myös kylmää ja erinlainen kultuuria mutta siela asuu aika paljon kreikalaisia noin 30000,ne kävivät joskus siela siirtolaisina.eli ehkä kyse on työmahdolisuuksista enemän,Suomessa suurinosa ulkomaalaisista on Venäjältä ja pakolais ryhmiä.
minä asun suomessa noin 11v ja käyn hiihtamassa ja...Avanossa säänölisesti.Ruotsissa muka 30.000 kreikkalaista ?
Miksi muka joku jättäisi kauniin ja lämpimän Kreikan ? - giotis
Jukkasjärvi kirjoitti:
Ruotsissa muka 30.000 kreikkalaista ?
Miksi muka joku jättäisi kauniin ja lämpimän Kreikan ?kansainvälinen ja siirtolaismaa sen takia paljon kreikalaisia lähtivät sinne joskus,elintason takia ja monet perustivat omia firmoja siela.suomessa ei ole ulkomaalaispoliitika vaan pakolaispoliitikaa.
kreikalaiset arvostavat paljon se Ruotsalaisen "ihme"hyvinvointivaltio jne,ja kun puhuit "kaunista ja lämpimastä kreikasta voisin sanoa että ehkä sulla on liian romantistä kuva sielta,kreikka ei ole pelkastään auringoa,kauniitta rantoja,hyvää ruokkaa,Zorbas tansia ja bla bla bla..on paljon muutta jotka ei näkyy turiistien silmissa kreikassa ei ole minkäläistä avustusta valtion puolelta,terveys järjestö on romua,koruptiotta,Byrokratian hirviö,ja viela yli milj.vierasmaalaista porukaa (kolmanesta maailmasta) Albaneja eniten,joilla on helvetti kurja elämää.on paljon kreikalaisia jotka jostakin syystä ei ne pysty nautiä ne asiat jotka sinä mainitsit.loma elämä on aivan eri asia,ja lopussa minustä pahin asia kreikassa on se Byrokratinen hirviö ja viela se liian vahva kreikalais ortodoksinen kirko.
toivoisin että tajusit mun surkeasti kirjoitettu tekstini.(vieraskieli) - toinen ihmettelijä
giotis kirjoitti:
kansainvälinen ja siirtolaismaa sen takia paljon kreikalaisia lähtivät sinne joskus,elintason takia ja monet perustivat omia firmoja siela.suomessa ei ole ulkomaalaispoliitika vaan pakolaispoliitikaa.
kreikalaiset arvostavat paljon se Ruotsalaisen "ihme"hyvinvointivaltio jne,ja kun puhuit "kaunista ja lämpimastä kreikasta voisin sanoa että ehkä sulla on liian romantistä kuva sielta,kreikka ei ole pelkastään auringoa,kauniitta rantoja,hyvää ruokkaa,Zorbas tansia ja bla bla bla..on paljon muutta jotka ei näkyy turiistien silmissa kreikassa ei ole minkäläistä avustusta valtion puolelta,terveys järjestö on romua,koruptiotta,Byrokratian hirviö,ja viela yli milj.vierasmaalaista porukaa (kolmanesta maailmasta) Albaneja eniten,joilla on helvetti kurja elämää.on paljon kreikalaisia jotka jostakin syystä ei ne pysty nautiä ne asiat jotka sinä mainitsit.loma elämä on aivan eri asia,ja lopussa minustä pahin asia kreikassa on se Byrokratinen hirviö ja viela se liian vahva kreikalais ortodoksinen kirko.
toivoisin että tajusit mun surkeasti kirjoitettu tekstini.(vieraskieli)vielä tänäänkin, kun Kreikka kuuluu jo EU:un?
Itsekin olen aina ihmetellyt, mitä ne etelän asukkaat etsivät täällä karussa ja kylmässä Pohjolassa. En nyt tarkoita kehitysmaiden asukkaita, joiden helpomman leivän haku on ymmärrettävää. - giotis
toinen ihmettelijä kirjoitti:
vielä tänäänkin, kun Kreikka kuuluu jo EU:un?
Itsekin olen aina ihmetellyt, mitä ne etelän asukkaat etsivät täällä karussa ja kylmässä Pohjolassa. En nyt tarkoita kehitysmaiden asukkaita, joiden helpomman leivän haku on ymmärrettävää.vielä,tietysti suurinosa kreikalaisista jotka asumme Suomessa olemmme (tai olimme) avioliitossa suomalaisten kanssa tai toistaseksi asuu nuoriporukka jolla on "suhteitta"suomalaisten kanssa.me olemme niin vähän kreikalaisia tällä ja veikan suurinosa asuu pääkaupungin seudulla.
mutta kreikassa uskon (toivon olevani vaarassa)että ainakin yli 20% asukaista kärsii ihan oikeasti taloudelisista syyistä.ulkomaalaisviha joka oli tunteematon kreikassa tällä hetkellä on nousu hirvesti.
Suomessa ei ole kreikalaisia jotka on tällä elintason takia mutta Ruotsissa on ja paljon.
kreikka menee todellä huonosti ja tilane pahenee koko ajan,mutta nämä asiat ei näkyy Turiistikohteissa.oletko kuulut että kreikassa ihmisiä kuolivat kylmästä minä olen,jos talvi on kova siela ei autta mitää,kaikki koulut on kiini,julkiset sektorit, lumen takia.(kuten tällä hetkellä)ne kohtelee eläimiä sielä tosi inhotavasti (kulku koiria mm)työtömyys siela on noin 10%ja työtön kreikassa tarkoittä "todella"työtön.odotin 3v kreikan viranomaisista päätöksen joka koskee mun työkyvytöneläkeläisuuteen,Byrokratia siela on pelotava hirviö kuten myös kirkko.
tietysti se on mun mielipiteeni,koska minä pystyn vertäilemään asiat kun olen ssieltä kotoisin asun tällä pitkään ja käyn usein lomalla siella.ei ihminen voi tajua mitään jos on 2vk esim.lomalla Rodoksella.
voi hyvin - mutta
giotis kirjoitti:
vielä,tietysti suurinosa kreikalaisista jotka asumme Suomessa olemmme (tai olimme) avioliitossa suomalaisten kanssa tai toistaseksi asuu nuoriporukka jolla on "suhteitta"suomalaisten kanssa.me olemme niin vähän kreikalaisia tällä ja veikan suurinosa asuu pääkaupungin seudulla.
mutta kreikassa uskon (toivon olevani vaarassa)että ainakin yli 20% asukaista kärsii ihan oikeasti taloudelisista syyistä.ulkomaalaisviha joka oli tunteematon kreikassa tällä hetkellä on nousu hirvesti.
Suomessa ei ole kreikalaisia jotka on tällä elintason takia mutta Ruotsissa on ja paljon.
kreikka menee todellä huonosti ja tilane pahenee koko ajan,mutta nämä asiat ei näkyy Turiistikohteissa.oletko kuulut että kreikassa ihmisiä kuolivat kylmästä minä olen,jos talvi on kova siela ei autta mitää,kaikki koulut on kiini,julkiset sektorit, lumen takia.(kuten tällä hetkellä)ne kohtelee eläimiä sielä tosi inhotavasti (kulku koiria mm)työtömyys siela on noin 10%ja työtön kreikassa tarkoittä "todella"työtön.odotin 3v kreikan viranomaisista päätöksen joka koskee mun työkyvytöneläkeläisuuteen,Byrokratia siela on pelotava hirviö kuten myös kirkko.
tietysti se on mun mielipiteeni,koska minä pystyn vertäilemään asiat kun olen ssieltä kotoisin asun tällä pitkään ja käyn usein lomalla siella.ei ihminen voi tajua mitään jos on 2vk esim.lomalla Rodoksella.
voi hyvintuolla ruoka juoma palstalla kaivattiin ehdotuksia, mitä vois tarjota kreikkalaisessa illassa.
Ajattelin, että ehkä sulla olis jotain vinkkejä.
Tässä linkki, jos kiinnostaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=616&posting=22000000014007663 - Made in Finn
Kuinka hyvin Suomen olot tunnetaan Kreikassa ?
- Zeynep1
giotis kirjoitti:
kansainvälinen ja siirtolaismaa sen takia paljon kreikalaisia lähtivät sinne joskus,elintason takia ja monet perustivat omia firmoja siela.suomessa ei ole ulkomaalaispoliitika vaan pakolaispoliitikaa.
toivoisin että tajusit mun surkeasti kirjoitettu tekstini.(vieraskieli)Ela re Gioti!
Oi skepseis sou htan para poli endiaferwn va diabasw. Prepei na pw oti eisai o protos Ellhnas ton opoion kserw, opioios mporei kai thelei na milisei anoixta kai gia ta problhmata ths Elladas.... kai symfonw me sena ekato tis ekato.
Egw eimai apo th Finlandia alla exw meinei kai sthn Ellada -- sth Thessalonikh -- kai sthn Tourkia -- Kwnstantinoupolh. Twra menw sthn Agglia. Sto panepistimio spoudasa ellhnotourkikes sxeseis. Grafw syxna stis selides "matkustelu Turkki" me to idio onoma.
Tha ithela na kserw para poli pws einai h zwh sth Finlandia gia tous ksenous kai pws sumperiferountai oi finlandoi otan les oti h Ellada exei kai "oxi toso kales" pleures...
Eli nain lyhyesti, olen 100% samaa mielta. Kreikasta on paljon muutakin sanottavaa kuin rannat -- ja myos Suomella on monta eri puolta, ulkomaalaispolitiikka jokseenkin lapsenkengissa. - 50-luvulla
giotis kirjoitti:
vielä,tietysti suurinosa kreikalaisista jotka asumme Suomessa olemmme (tai olimme) avioliitossa suomalaisten kanssa tai toistaseksi asuu nuoriporukka jolla on "suhteitta"suomalaisten kanssa.me olemme niin vähän kreikalaisia tällä ja veikan suurinosa asuu pääkaupungin seudulla.
voi hyvinja he kotiutuivat hyvin Ruotsiin.
Ruotsalaiset haeskelivat työväkeä entisestä Jugoslaviasta -50 ja -60 luvuilla ja kreikkalaiset kuulivat sen että Ruotsissa tarvitaan työvoimaa.
Nyt on jo neljäs sukupolvi kreikkalaisia. Monet vanhimmat kreikkalaiset muuttavat takaisin eläkepäivillään mutta heidän lapsensa jäävät Ruotsiin usein miten. Heitä löytyykin monenlaisissa eri ammateissa ja ovat erittäin suosittuja ja pidettyjä maahanmuuttajia.
Tässä kreikkalaisten omat webbi-sivut
http://greek.swedishportal.net/www/greklandnyheter.html
- ...
Kohta on yksi lisää kun muutan Ateenaan. Viime kuussa jo piti muuttaa mutta en päässytkään lähtemään ihan vielä. Työpaikkakin oli jo hankittu mutta onneksi työnantaja on sukulainen ja työ voi vielä odottaa. Siellä olisi tarkoitus loppuelämä viettää...
- rva
olet muuttamassa Ateenaan. oletko viemässä muuttokuormaa? Millä tavalla? olen muuttamassa halkidikille ja etsin edullista tapaa viedä tavaroita...
vastauksesta kiitollinen.. - giotis
rva kirjoitti:
olet muuttamassa Ateenaan. oletko viemässä muuttokuormaa? Millä tavalla? olen muuttamassa halkidikille ja etsin edullista tapaa viedä tavaroita...
vastauksesta kiitollinen..on kesäasunto ja käyn siela joka kesä,matka thessalonikista tulle 42km.muistan kun muuttin kreikasta tänne suomeen mun tavarat, noin 25 isoa pahvilaatikoa, tulivat Tanskan kautta ja maksoin siloin 1994 noin 5000 markkaa ja viela siloin oli tulli maksu.
mutta uskon nykyään löytty paljon vaihtoehtoja,muistan viela sen muuttofirman nimi oli SAMSON (Tanskalainen)
vaika kysymykseesi ei olut minulle vastasin kun tulli mieleen tutuja asioitta. - ...
rva kirjoitti:
vastauksesta kiitollinen..Otan niin vähän tavaraa mukaan että ne menee matkalaukkuihin, kun meillä on lähes kaikki jo valmiina siellä. Ja ne on siis hankittu sieltä paikan päältä... En ikävä kyllä osaa auttaa. Toivottavasti toi giotisin vastaus auttoi.
- rva
... kirjoitti:
Otan niin vähän tavaraa mukaan että ne menee matkalaukkuihin, kun meillä on lähes kaikki jo valmiina siellä. Ja ne on siis hankittu sieltä paikan päältä... En ikävä kyllä osaa auttaa. Toivottavasti toi giotisin vastaus auttoi.
Kiitos vastauksesta.. veimme jo tavaroita viime käynnillä niin paljon kuin laukkuihin sopi ja kilot antoivat myöten. Vielä olisi kuitenkin vietävänä tavaraa, tauluja yms. mutta kaikki järjestyy. Ja pysyvästi sinne olemme mekin muuttamassa.
Hyvää kevään odotusta Sinulle
- Troijan hobune
Olen saanut ihan eri käsityksen Kreikasta.
Olen käynyt lomilla siellä ja ottamassa aurinkoa ! - oppisopimus
Miten kauan sinulla kesti että opit lukemaan meidän kirjaimilla ?
- Bubba betalar
Kumman puolella olet Suomi vs Ruotsi ottelussa ?
- !!!!!!
Sina "giotis" olet oikeassa, Kreikka ei todellakaan ole vain aurinkoa ja ihania hiekkarantoja. Olen suomalainen yli 25 vuotta taalla Kreikassa ja haluan takaisin Suomeen...
- # 1 demokartia
!!!!!! kirjoitti:
Sina "giotis" olet oikeassa, Kreikka ei todellakaan ole vain aurinkoa ja ihania hiekkarantoja. Olen suomalainen yli 25 vuotta taalla Kreikassa ja haluan takaisin Suomeen...
Kreikka on Euroopan vanhin demokratia !
Valitettavasti vain kirjoitus ei tullut vallitsevaksi muualla, ja siten ajatus jäi hieman pyörimään paikallaan.
Kreikalla on Euroopan kaunein ja puhtain saaristo.
Ruoka on myös ehkä tunnetuinta - italian jälkeen !
Kreikassa on paljon arvoja mitä muut ovat oppineet heiltä, vuosien saatossa.
Jalkapallo / koripallo on myös Euroopan parasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113469Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283241Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282696Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822424Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181803Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201293Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218