Etelä-Suomen sanomissa on mielenkiintoinen artikkeli "täyskäännöksen" tehneestä alkoholistista, joka jo pitkään on auttanut muita:
http://www.ess.fi/webzine.jsp?main=21&category=23&article=78842
Hatunnoston arvoinen juttu!
Tänään iltapäivällä (kolmen aikoihin) tulee televisiossa Inhimillinen tekijä, jossa sivutaan samaa teemaa:
"Toinen mahdollisuus. Voiko ihminen aloittaa uuden elämän puhtaalta pöydältä, vaikka olisi tehnyt peruuttamattomia virheitä? Helena Itkosen vieraina kahdesta murhasta elinkautista vankeustuomiota istuva Timo Timonen ja juuri vankilasta päässyt Jaana Timonen. www.yle.fi/inhimillinentekija"
---
Sitten vielä ehdotus niille, jotka etsivät vaihtoehtoa AA:lle: googlettamalla löytyy varmaan tietoa sellaisesta liikkeestä kuin Rational Recovery. Nimensä mukaisesti sen jäsenet pyrkivät toipumaan järjen avulla. Suomeen liike ei tietääkseni ole vielä rantautunut mutta ulkomailla on hyvinkin tunnettu.
Itselleni sopii edelleen AA parhaiten eikä ole mitään tarvetta lähteä kokeilemaan muita vaihtoehtoja, mutta AA:han ei tarjoa ratkaisuaan niille, jotka sitä tarvitsevat, vaan niille jotka sitä haluavat. Ehkä jollekin sopii joku muu vaihtoehto.
Toipumisvaihtoehtoja
6
677
Vastaukset
- Ryyppymies
Kyllähän meikäläiselle AA sopii ihan hyvin. Sieltä olen saanut mielekkään raittiuden. Eikös se AA kuitenkin tarjoa apua niille, jotka sitä tarvitsevat? Avunhan voi ottaa vastaan tai olla ottamatta? Ja jos joku pysyy raittiina jollain muulla konstilla, niin eihän se ole AA:lta pois millään tavalla. Kyllähän AA:ssa järkeä käytetään. Itse asiassa, se on mielestäni ihan loogisesti etenevä asia, kunhan siihen tutustuu. Eikä mitään "pakkokeino" juttuja voi ihmisille järjestää. Suomessa oli kieltolaki, eihän se mitään auttanu!
- Eenokki..
Uskon, että järkevät AA-laiset myöntävät ja hyväksyvät sen tosiseikan, että kaikille AA:n uskonnollissävytteinen paatos ei vain sovi, vaikka kuinka yrittäisivät sopeutua. Tuosta "uskonnollissävytteinen"-sanasta tietysti taas eräät näkevät punaista, mutta sellaiseksi monet kokevat puheet Korkeammasta Voimasta, mikä se sitten lieneekin.
Sitä tuskin koskaan tiedetään, monetko todella raitistuvat AA:n ulkopuolella, mutta siinäkin huomattavassa joukossa monet varmasti ottaisivat vaihtoehtoista apua vastaan, sillä vaikeaa on heilläkin, ja eivät kaikki pysty raitistumaan itsenäisesti omalla päätöksellä ilman tukea.
Vaihtoehtojen ja eriävien näkemysten suvaitsemista toivoisi tännekin lisää.
Ja tähän loppui pitkään eri palstoilla käyttämäni Eenokki-nimimerkin kirjoittelu. Joku toinen vikkelämpänä jatkaa rekisteröidyttyään Eenokiksi. - Denso
Uteliaisuudesta tutustuin pintapuolisella otannalla tähän rational recovery -juttuun, mutta melkoiselta humpuukilta vaikutti sekin. On sisäisen addiktiivisen äänen vaimentamista ym. höpöhöpöä. Erona AA:han on se, ettei puhuta askeleista eikä korkeammasta voimasta (ainakaan näillä nimillä), mutta muuten horinat tuntuvat ihan yhtä käsittämättömiltä. Hyvä kuitenkin että vaihtoehtoja riittää. Itse jatkan edelleen oman filosofiani noudattamista. "Raittiina pysyy olemalla juomatta." Janon yllättäessä voi ruveta miettimään kaikkia niitä asioita jotka elämässä menivät päin helvettiä viinan takia. Yleensä jano hellittää noin 20 sekunnin tuumaamisen jälkeen.
- Ryyppymies
siulla on aika jännä filosofia. Sie keskustelet itsesi kanssa. Siinä mielessä se tietysti eroaa AA:sta, että siellä keskustellaan toisten kanssa. Aika nopeastihan sie sit toivut, jos se 20 sekunnissa tapahtuu joka kerta. No - hyvää jatkoa vaan siulle ja ei oteta huikkaa. En kyllä ymmärrä tuota siun ajatusta AA horinasta. Itse en ole sellaista huomannut.Elellään päivä kerrallaan.
- Denso
Ryyppymies kirjoitti:
siulla on aika jännä filosofia. Sie keskustelet itsesi kanssa. Siinä mielessä se tietysti eroaa AA:sta, että siellä keskustellaan toisten kanssa. Aika nopeastihan sie sit toivut, jos se 20 sekunnissa tapahtuu joka kerta. No - hyvää jatkoa vaan siulle ja ei oteta huikkaa. En kyllä ymmärrä tuota siun ajatusta AA horinasta. Itse en ole sellaista huomannut.Elellään päivä kerrallaan.
Ei se toipuminen ihan niin äkkiä käy, kyllä siihen on mennyt jokunen vuosi. Siitäkin huolimatta edelleen aina joskus vanha vihulainen yrittää kuiskutella korvaan. Nykyään tosin hyvin harvoin. Mutta siihen vaivaan ainakin minulle on oikein hyvin toiminut tuo mielikuvaharjoittelu perseelleen menneistä ihmissuhteista, karille ajautuneesta urasta jne. Eipä paljon tee mieli takaisin lähtöruutuun kun elämänsä on saanut raiteilleen.
En missään nimessä tarkoittanut kirjoituksellani väheksyä AA:ta järjestönä tai sen ohjelmaan tukeutuvia ihmisiä. Niin kuin sanoin, on hyvä että vaihtoehdoissa löytyy. Tämä minun äärimmilleen yksinkertaistettu rautalankamallini on se tapa millä minä pysyn raittiina. Kukin tyylillään, päivä tai koko elämä kerrallaan. - Heguli.
Denso kirjoitti:
Ei se toipuminen ihan niin äkkiä käy, kyllä siihen on mennyt jokunen vuosi. Siitäkin huolimatta edelleen aina joskus vanha vihulainen yrittää kuiskutella korvaan. Nykyään tosin hyvin harvoin. Mutta siihen vaivaan ainakin minulle on oikein hyvin toiminut tuo mielikuvaharjoittelu perseelleen menneistä ihmissuhteista, karille ajautuneesta urasta jne. Eipä paljon tee mieli takaisin lähtöruutuun kun elämänsä on saanut raiteilleen.
En missään nimessä tarkoittanut kirjoituksellani väheksyä AA:ta järjestönä tai sen ohjelmaan tukeutuvia ihmisiä. Niin kuin sanoin, on hyvä että vaihtoehdoissa löytyy. Tämä minun äärimmilleen yksinkertaistettu rautalankamallini on se tapa millä minä pysyn raittiina. Kukin tyylillään, päivä tai koko elämä kerrallaan.Sinulla on varmasti toimiva tuo mielikuvaharjoittelu, etenkin kun vie juomishimot 20 sekunnissa. Ymmärrän, että laitoit hieman huumoria joukkoon. Pointti menetelmässäsi onkin se, että niiden karmeiden mielikuvien palauttamiseksi on elämässä aiemmin täytynyt viinan voimalla tupeksia oikein urakalla ja perusteellisesti. Jos toisella se aiempi nesteharjoittelu on aiheuttanut vain lievää hölmöyttä, niin silloin pelotemielikuvia ei synny.
Mutta hyvä juttu, että menetelmäsi löysit.
Kertomasi osoittaa, että vaihtoehtoja täytyy olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1312288Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n592202Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501885EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt441517Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan951437- 941407
Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men691194Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311180Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191171- 691040