Olen kärsinyt murkkuiästä lähtien aknesta, joka ei ole vieläkään helpottanut, ehkä jopa pahentunut iän myötä (olen 1973 syntynyt). Aknea on vain kasvoissa. Auringonvalo helpottaa, eli kesäisin ihoni on paljon paremmassa kunnossa, mutta talvisin tilanne on kauhea: kipeitä patteja on leuassa ja poskissa jatkuvasti. Myös mustapäitä on todella paljon. Puhdistan ja kosteutan ihoani huolellisesti, kuorin pari kertaa viikossa, käyttämäni puhdistus- ja meikkituotteet ovat laadukkaita ja arvokkaita. Nyt olen päättänyt hakeutua ihotautilääkärille ja pyytää Roaccutan-kuuria. Luin kuitenkin joltain palstalta netissä, että nykyään lääkäri ei saa määrätä ko. kuuria kuin kuukaudeksi kerrallaan. Eli kuuri tulee siten varsin kalliiksi jatkuvine lääkärikäynteineen ja lääkkeiden kuukauden kertaostoineen? Olisinkin kysynyt, että minkälaisia annostuksia teille on Roaccutania määrätty, kuinka pitkiä hoitokuureja, ja onko ihotautilääkärinne vaatinut aina reseptin uusintaa varten vastaanottokäynnin? Kun ymmärtäisin niin, ettei esim. terveyskeskuslääkäri voi reseptiä uusia. Ilmeisesti myös iho ja limakalvot kuivuvat kovasti, ja akne saattaa jopa pahentua hetkellisesti, onko näin, ja oletteko saaneet kosteutettua ihonne hoidon aikana ihan tavallisilla kosteusvoiteilla? Raskaustesti täytyy toimittaa ainakin ensimmäisellä käynnillä, entäpä kuukausittaisilla reseptin uusinoilla? Kuinka nopeasti iho on parantunut, ja onko hyöty ollut lopullinen, vai oletteko joutuneet uusimaan kuuria? Auttaako Roaccutan myös mustapäihin?
Akne aikuisiällä
15
2161
Vastaukset
- lili
Mulla on kanssa aikuisiän akne,tai alkoi se jo murkkuna,mutta ikä ei ole tuonut helpotusta sitten yhtään.
Naama on kuin kanalinnun perse.
Olen kohta 30 ja naama kukkii ja arpia jää jokaisesta.ei ole elämä tasa-arvoista.
2roa kuuria syönyt,ei auta kuin sen hetken.palaa takasin viim.3kk päästä ja rahaa palaa.
eikös valohoito auta jos kesällä on iho parempi,mulla on talvella huomattavasti parempi kun kesällä.- lääkeorja
Tutulta kuulostaa..Ite oon kärsinyt aknesta jo 9 vuotta. Rahaa on palanut tuhansia euroja ja monet roa.kuurit on jo takana. Finnit palaa aina, vaikka olen vetänyt vuodenkin roa-kuureja. Elämänlaatu ei oo kummone. Nyt on ruvennu terveys pettää liiallisen lääkkeiden käytön takia. Olen vähän väliä tutkimuksissa, verikokeissa ja tähystyksessä. Ei oo reilua....
- RRR
Moi!
Saman ongelman kanssa painitaan täälläkin! Aloitin Roa-kuurin vastikään, mutta pelisäännöt ovat lääkärini kanssa nämä:
1. vastaanottokäynnillä sovittiin Roa-kuurin aloittamisesta. Tämän jälkeen kävin gynekologilla, joka määräsi e-pillerit, otti papakokeen ja antoi lähetteen labraan. Labrassa tehtiin raskaustesti ja otettiin verinäyte maksatestejä varten. Sitten menin 2. käynnille ihotautilääkärille, jolloin hän tarkisti veriarvot ja määräsi Roan. Sovittiin, että käyn kuukauden kuluttua uudestaan labrassa otattamassa maksa-arvot ja vien tulokset ihotautilääkärin vastaanotolle (ei siis tarvitse käydä tuolloin lääkärissä). Hän katsoo tulokset läpi ja uusii reseptin. Seuraava ihotautilääkärillä käynti on siis kahden kuukauden kuluttua, mutta sillon ei enää tartte ottaa maksa-arvoja.
Pitkä on prosessi ollut tähän mennessä, ja rahaa on palanut noin 200 e. Eli itse lääkkeen hinta on varsin pieni.
Noista lääkkeiden hinnoista vielä: Nykyäänhän on aivan saman hintaista ottaako yhden vai useamman paketin kerralla, koska Kelan omavastuuosuuksia ei enää ole. Eli sen puolesta lääkitys ei tule yhtään sen kalliimmaksi, vaikka apteekista voikin lunastaa vain sen 30 päivän lääkkeet. Ja huom! Resepti tosiaan on voimassa ainoastaan 7 päivää kirjoittamisesta (naisilla)!- MMM
Eli jos haluaa säästää kuluissa alkuvaiheessa, kannattaa selvittää esim. terveyskeskuslääkärille asiansa ja pyytää lähete labraan raskaustestiin ja maksa-arvojen mittausta varten ja mennä sitten vasta tulosten kanssa ihotautilääkärille. Tällä tavoin luulisi reseptin saavan ensimmäisellä käynnillä, mikäli ihotautilääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Miten se lääkkeen annostus määritellään? Olen jostain lukenut, että annostus suhteutetaan painon mukaan? Ai niin ja kuinka nopeasti se ihotautilääkäriaika täytyy varata sen raskaustestin jälkeen? Pitääkö se aika olla esim. viikon sisällä testin tekemisestä?
- RRR
MMM kirjoitti:
Eli jos haluaa säästää kuluissa alkuvaiheessa, kannattaa selvittää esim. terveyskeskuslääkärille asiansa ja pyytää lähete labraan raskaustestiin ja maksa-arvojen mittausta varten ja mennä sitten vasta tulosten kanssa ihotautilääkärille. Tällä tavoin luulisi reseptin saavan ensimmäisellä käynnillä, mikäli ihotautilääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Miten se lääkkeen annostus määritellään? Olen jostain lukenut, että annostus suhteutetaan painon mukaan? Ai niin ja kuinka nopeasti se ihotautilääkäriaika täytyy varata sen raskaustestin jälkeen? Pitääkö se aika olla esim. viikon sisällä testin tekemisestä?
Moikka!
Todellakin kannattaa nopeuttaa prosessia juuri noin!
Mun ihotautilääkäri vaati, että raskaustesti oli tehty max. viikko ennen hoidon aloittamista. Jos käytät jo pillereita / muuta hormonaalista ehkäisyä, ei sen suhteenkaan ole mitään ongelmaa. Vaatimus on, että ehkäisyä on pitänyt käyttää kuukausi ennen Roaccutanin aloitusta.
Annostus minulla 1 ja 2 kapselia vuoropäivin. Olen 60 kg ja annos siis 30 mg päivässä (joka toinen päivä 20 mg ja joka toinen päivä 40 mg). Kahden kuukauden kuluttua, kun käyn lääkärissä seur.kerran, mietitään onko annos hyvä. Ilmeisesti tuo on normaali aloitusannos, joskin annosta voi nostaa jopa puolella (riippuen miten maksa alkaa reagoimaan). - enemmän voi nopeuttaa..
RRR kirjoitti:
Moikka!
Todellakin kannattaa nopeuttaa prosessia juuri noin!
Mun ihotautilääkäri vaati, että raskaustesti oli tehty max. viikko ennen hoidon aloittamista. Jos käytät jo pillereita / muuta hormonaalista ehkäisyä, ei sen suhteenkaan ole mitään ongelmaa. Vaatimus on, että ehkäisyä on pitänyt käyttää kuukausi ennen Roaccutanin aloitusta.
Annostus minulla 1 ja 2 kapselia vuoropäivin. Olen 60 kg ja annos siis 30 mg päivässä (joka toinen päivä 20 mg ja joka toinen päivä 40 mg). Kahden kuukauden kuluttua, kun käyn lääkärissä seur.kerran, mietitään onko annos hyvä. Ilmeisesti tuo on normaali aloitusannos, joskin annosta voi nostaa jopa puolella (riippuen miten maksa alkaa reagoimaan).Itselläni on tähän mennessä roa- kuuria takana jo 3kk mutta vain yksi yksityislääkärikäynti.
Oli melkoinen tuuri että olin syönyt e- pillereitä juuri tuon 1kk ennen lääkärille menoa, lääkäri kirjoitti reseptin heti vastaanotolla mutta mukaani sain sen vasta kun minulle oli tehty raskaustesti paikan päällä(maksoi4€). maksa- arvoja varten varasin ajan terveyskeskuksesta n.1kk kuurin aloituksesta kuten lääkärini kanssa sovimme. Soitin sitten vain tulokset sinne. Kontrolliaika olisi kuulemma hyvä vielä(alkuperäissuunnitelman muk. 2-3kk kuurin aloituksesta), mutta raha tilanteen muk.sen voi suorittaa puhelimitsekin.
Sitten kun vielä pyytää määrättäväksi rinnakkaisvalmisteen, niin säästää melko lailla! - MMM
enemmän voi nopeuttaa.. kirjoitti:
Itselläni on tähän mennessä roa- kuuria takana jo 3kk mutta vain yksi yksityislääkärikäynti.
Oli melkoinen tuuri että olin syönyt e- pillereitä juuri tuon 1kk ennen lääkärille menoa, lääkäri kirjoitti reseptin heti vastaanotolla mutta mukaani sain sen vasta kun minulle oli tehty raskaustesti paikan päällä(maksoi4€). maksa- arvoja varten varasin ajan terveyskeskuksesta n.1kk kuurin aloituksesta kuten lääkärini kanssa sovimme. Soitin sitten vain tulokset sinne. Kontrolliaika olisi kuulemma hyvä vielä(alkuperäissuunnitelman muk. 2-3kk kuurin aloituksesta), mutta raha tilanteen muk.sen voi suorittaa puhelimitsekin.
Sitten kun vielä pyytää määrättäväksi rinnakkaisvalmisteen, niin säästää melko lailla!Onko todella pakko syödä pillereitä se kuukausi ennen kuurin aloittamista? Olen aikuinen ihminen, lapset on jo tehty, ja käytämme mieheni kanssa kondomiehkäisyä tällä hetkellä. Pillereitä en ole syönyt varmaan 10 vuoteen, enkä aiokkaan enää koskaan, jollei ole aivan pakko. Kierukan jouduin poistattamaan jonkin aikaa sitten, koska sen kanssa tuli ongelmia. Pillerit aiheuttavat minulle aikamoisia mielialamuutoksia, enkä millään haluaisi aloittaa niitä uudelleen. Eli onko minun pakko asennuttaa kierukka (käydä papa-kokeessa, odottaa tulos, odottaa kuukautiskierron vaihe sellaiseksi, että kierukka saadaan asennettua) käydä sitten vielä raskaustestissä ja maksakokeissa jne. Ja kaikki sen takia, ettei lääkäri luota siihen että minä osaisin huolehtia siitä etten tule raskaaksi? Kai ne pilleritkin voi jättää ottamatta yhtä lailla kuin kondomin jättää käyttämättä, jos se siitä on kiinni?
- RRR
MMM kirjoitti:
Onko todella pakko syödä pillereitä se kuukausi ennen kuurin aloittamista? Olen aikuinen ihminen, lapset on jo tehty, ja käytämme mieheni kanssa kondomiehkäisyä tällä hetkellä. Pillereitä en ole syönyt varmaan 10 vuoteen, enkä aiokkaan enää koskaan, jollei ole aivan pakko. Kierukan jouduin poistattamaan jonkin aikaa sitten, koska sen kanssa tuli ongelmia. Pillerit aiheuttavat minulle aikamoisia mielialamuutoksia, enkä millään haluaisi aloittaa niitä uudelleen. Eli onko minun pakko asennuttaa kierukka (käydä papa-kokeessa, odottaa tulos, odottaa kuukautiskierron vaihe sellaiseksi, että kierukka saadaan asennettua) käydä sitten vielä raskaustestissä ja maksakokeissa jne. Ja kaikki sen takia, ettei lääkäri luota siihen että minä osaisin huolehtia siitä etten tule raskaaksi? Kai ne pilleritkin voi jättää ottamatta yhtä lailla kuin kondomin jättää käyttämättä, jos se siitä on kiinni?
Määräyksissä sanotaan, että kuurin aikana pitää käyttää mielellään kahta toisiaan täydentävää ehkäisymenetelmää, joista toinen on aina kondomi.
Voithan tietysti kysyä lääkäriltäsi mitä mieltä hän on ehkäisytarpeestasi. Itse sanoin lääkärilleni, että olemme mieheni kanssa suunnitelleet "tekevämme" lapsia tulevaisuudessa, jotren hän katsoi että minulla on oltava myös pillerit käytössä (ettei vahinkoja vaan sattuisi). - MMM
RRR kirjoitti:
Määräyksissä sanotaan, että kuurin aikana pitää käyttää mielellään kahta toisiaan täydentävää ehkäisymenetelmää, joista toinen on aina kondomi.
Voithan tietysti kysyä lääkäriltäsi mitä mieltä hän on ehkäisytarpeestasi. Itse sanoin lääkärilleni, että olemme mieheni kanssa suunnitelleet "tekevämme" lapsia tulevaisuudessa, jotren hän katsoi että minulla on oltava myös pillerit käytössä (ettei vahinkoja vaan sattuisi).OK. Joten täytynee pitkittää prosessia sen verran että asennutan sen kierukan takaisin. Eipä se kuukauden tai parin lykkäys asiaa niin paljon muuta, kun tästä naamasta on kärsinyt jo kohta parikymmentä vuotta. Olisin vain halunnut aloittaa kuurin niin pian kuin mahdollista, koska Roaccutan -kuuria ei käsittääkseni mielellään anneta kesän lähettyvillä. Kiitos neuvoista, osaan nyt varautua paremmin ennen kuin edes hakeudun ihotautilääkärille.
- MMM
Oletko huomannut hiusten lähtöä kuurin aikana? Ajattelin vaan että kun mulla lähti kolmasosa hiuksista pari vuotta sitten stressin takia ja olen nyt työpaikan vaihdoksen jälkeen ruvennut saamaan pehkoani takaisin (onneksi oli alkujaan paksu tukka), niin en kyllä haluaisi että taas kerran tukka lähtee päästä. Normaalin hiustenlähdön ymmärtää ja hyväksyy, jos hiukset kasvavat kuitenkin nopeasti takaisin kuurin loputtua. Pitääkö siis valita ohuenohut tukka ja finnitön naama tai sitten toisinpäin...
- meininki
mä sain ainakin aloittaa kuurin ilman että jouduin käymään terveyskeskuksessa raskaustestissä. hain kuurin jo samana päivänä apteekista kun kävin ihotautilääkärillä. Lääkäri sanoi että voi uusia reseptin faksaamalla sen apteekkiin, eli ei tarvitse joka kuukausi maksaa 60 euroa lääkärikäynnistä. mä oon syönyt roaa nyt kaksi ja puol viikkoa ja täytyy sanoa että olen huomannut muutoksen hyvään suuntaan jo nyt. pahenemisvaihetta ei ole ainakaan vielä tullut. iho on alkanut vähän kuivua. huulet vielä ihan ok kunnossa. silmiä kirveltää välillä, mutta sekin on tosi lievää. hyvä fiilis! annostukseni on 2x 20mg päivässä. olen hoitanut ihoani ihan normaalisti: käytän samaa puhdistusainetta kuin ennenkin ja öisin apteekin sebamed voidetta ja päivisin humektania. kuorinnan olen jättänyt vähemmälle kuivumisen vuoksi... toivottavasti vastaukseni auttoivat!:)
- kamelio
ei mulla ole pillereitä koskaan ollut käytössä ja olen syöny roaa,oon 25 seurusteleva tyttö.
sanoin vaan että en aio olla yhdynässä kuurin aikana,ja lääkäri sanoi että se riittää.
mikä ihmeen vouhotus jokapaikassa on että pakko ottaa pillerit,nehän vasta akenn puhkasee kun ne lopettaa,taitaa olla loputon lääkekierre; pillerit,roa,taas puhkes akne pillereiden lopetuksesta,taas roa ja pillerit,hei haloo!
ei lääkri voi pakottaa syömään pillereitä/laitattamaan kierukkaa!' - minä
kamelio kirjoitti:
ei mulla ole pillereitä koskaan ollut käytössä ja olen syöny roaa,oon 25 seurusteleva tyttö.
sanoin vaan että en aio olla yhdynässä kuurin aikana,ja lääkäri sanoi että se riittää.
mikä ihmeen vouhotus jokapaikassa on että pakko ottaa pillerit,nehän vasta akenn puhkasee kun ne lopettaa,taitaa olla loputon lääkekierre; pillerit,roa,taas puhkes akne pillereiden lopetuksesta,taas roa ja pillerit,hei haloo!
ei lääkri voi pakottaa syömään pillereitä/laitattamaan kierukkaa!'... miten se vakuuttelusi voi riittää lääkärille; eihän lääkärin ole pakko myöntää Roaccutan kuuria ellet huolehdi ehkäisystäsi e-pillereiden avulla ?Sitä en tiedä onko nimenomaisesti lain pykälissä myös kielletty lääkäriä myöntämästä R-kuuria, ellei potilas suostu käyttämään ehkäisypillereitä.
Itse kun hain Roan jo pari vuotta sitten, ennen näitä tiukentuneita Eu-pykäliä, niin ihotautispesialistini sanoi minulle jo silloin, ettei mikään muu ehkäisy kelpaa, paitsi nämä ehkäisypillerit. - vastaus2
minä kirjoitti:
... miten se vakuuttelusi voi riittää lääkärille; eihän lääkärin ole pakko myöntää Roaccutan kuuria ellet huolehdi ehkäisystäsi e-pillereiden avulla ?Sitä en tiedä onko nimenomaisesti lain pykälissä myös kielletty lääkäriä myöntämästä R-kuuria, ellei potilas suostu käyttämään ehkäisypillereitä.
Itse kun hain Roan jo pari vuotta sitten, ennen näitä tiukentuneita Eu-pykäliä, niin ihotautispesialistini sanoi minulle jo silloin, ettei mikään muu ehkäisy kelpaa, paitsi nämä ehkäisypillerit.mutta kun nimenomaan mulle ei sovi pillerit,niin lääkäri määräs mutisematta roan.raskaustestin kautta tosin mutta kuitenkin.
on siinä omaankin vastuuta mielestäni jos ei huolehdi täydellisesti ehkäsystä kuurin aikana.
voithan sanoa lääkärille että e-pillerit on,mutta et kuitenkaan syö niitä. - tytteli
vastaus2 kirjoitti:
mutta kun nimenomaan mulle ei sovi pillerit,niin lääkäri määräs mutisematta roan.raskaustestin kautta tosin mutta kuitenkin.
on siinä omaankin vastuuta mielestäni jos ei huolehdi täydellisesti ehkäsystä kuurin aikana.
voithan sanoa lääkärille että e-pillerit on,mutta et kuitenkaan syö niitä.Sanoin lääkärille, että en seurustele, enkä siis tarvitse e-pillereitä. KAi lääkärikin näki, että olen ihan järkevä ihminen ja otan vastuun teoistani. Raskaustestissä tosin kävin ja ymmärrän, että se pitääkin tehdä kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644